KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
   2020/augusztus
MAGYAR MŰHELY
• Szilágyi Ákos: „Túl nagy szavakat ne!” Létay Veráról
• Kovács Bálint: A rendszerből törölve Hol vannak a magyar filmek a kamaszlányokról?
• Schubert Gusztáv: Tékozló fiúk és lányok Beszélgetés Dombrovszky Lindával
• Parádi Orsolya: Mossa kezeit Pilátus
FILMTÖRTÉNET NŐNEMBEN
• Schreiber András: Mégis, kinek az egyenjogúsága? Margarethe von Trotta és a német nőmozgalom
• Vincze Teréz: Filmiskola kizárólag női oktatókkal Mark Cousins: Women Make Film
• Kelecsényi László: BB avagy az ellopott tükörkép (Egyfelvonásos)
NŐI KÉPEK
• Pethő Réka: Értékrend és hatalom Gileádban Margaret Atwood
• Herczeg Zsófia: Nők útjai a megváltásig Animáció nőnemben
• Kovács Kata: Közös sebek Alison Bechdel
ÚJ RAJ
• Jordi Leila: Mágikus neorealizmus Új raj: Alice Rohrwacher
• Pernecker Dávid: Boldog, hogy itt lehet Stand-up: Tig Notaro
NEMEK HARCA
• Varró Attila: Rémálmok csapdájában Női bűnfilmek
• Roboz Gábor: Kétes elégtétel Ausztrál bosszúfilmek
• Déri Zsolt: „Problémás csajok” Női punkfilmek
KÖNYV
• Schubert Gusztáv: „Eredeti példány” Bódy Gábor: Egybegyűjtött filmművészeti írások 2.
TELEVÍZÓ
• Alföldi Nóra: A női lét elviselhetetlen könnyűsége Mrs. America
KRITIKA
• Margitházi Beja: Termodinamika, szabályok nélkül Ema
• Vajda Judit: A Pásztor az én uram A másik bárány
STREAMLINE MOZI
• Kálovics Dalma: Macska/lány Muge
MOZI
• Árva Márton: Egy nő láthatatlan élete
• Varró Attila: Jay és Néma Bob Reboot
• Kovács Gellért: Remény
• Kovács Kata: Pont az a dal
• Alföldi Nóra: Titkok és hazugságok
• Lovas Anna: Staten Island Királya
• Roboz Gábor: Teljes titoktartás
• Tüske Zsuzsanna: Ava
DVD
• Benke Attila: Gran Torino
• Kovács Patrik: A visszaút
• Pápai Zsolt: Halálos fegyver
• Varga Zoltán: A halott menyasszony
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi Magyar veteránok

             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

A visszaút

Kovács Patrik

The Way Back – amerikai, 2020. Rendezte: Gavin O’Connor. Szereplők: Ben Affleck, Al Madrigal, Janina Gavankar. Forgalmazó: Pro Video. 108 perc.

 

Mostoha sors jutott osztályrészül Gavin O’Connor A visszaút című filmjének: a koronavírus-járvány miatt mozis forgalmazása ellehetetlenült, és bár a kritikusok lelkesen fogadták, nemcsak szerény bevételt hozott, de a publikum mintha még a létezéséről is megfeledkezett volna. Pedig a direktor jegyzi az elmúlt tíz év egyik legkiválóbb amerikai sportdrámáját, a Warrior – A végső menetet, melyben a keserű mozgóképes családregény szervesen összenőtt a zsáner fokozásos, egyre keményebb megmérettetéseken alapuló akciódramaturgiájával. O’Connor A visszaút esetében a ketrecharc vértől pirosló kulisszáit a középiskolai kosárlabda-csapatok pomponlányos-atlétatrikós miliőjére cserélte, de a recept mégis változatlan: a rendező újfent dévaj játékot űz az egymástól homlokegyenest elütő műfaji regiszterekkel.

A rendező már a nyitó montázs-szekvenciában egyetlen képbe sűríti főhőse, Jack Cunningham (Ben Affleck) tragédiáját: a lecsúszott, alkoholista férfi még a zuhany alatt, élete romjain merengve is sört kortyolgat. Cunningham egykor a középsuli kosárcsapatának sztárjátékosaként tündökölt, ám eldobta magától az élsportolói karrier lehetőségét, s fia halála után még házassága is befuccsolt. Mielőtt Jacken teljesen elhatalmasodna a pusztító szenvedélybetegség, hajdani alma matere megkeresi, hogy edzőként segítse az intézmény szedett-vetett kosárlabda-válogatottját. A felelősségteljes megbízatás új értelmet ad a megkeseredett férfi életének, ám hiába repíti a győzelemig az ifjoncokból álló együttest, múltja ólomsúllyal nehezedik a szívére.

O’Connor precízen felsorakoztatja a Warriorból ismerős motívumokat: ezúttal is széthullott családról, megrabolt álmokról, alkoholizmusról, s a versenysport egyszerre állatias, mégis léleknemesítő közegéről mesél, a különbségek azonban számosak. A Warrior furfangos szövésű, több perspektívából bemutatott családi drámájával szemben A visszaút sokkal könnyebben fogyasztható, egyenes vonalú tanmese a kockásinges-bakancsos amerikai átlagember egoizmusáról és önpusztításáról. A friss opus nem is a virtigli sportfilmekkel játszik egy ligában, sokkal szorosabb viszony fűzi a függőségtől gyötört, átkos sorsú férfihősöket középpontba állító, melodrámai ihletettségű mozikhoz (a Férfiszenvedélytől egészen az Őrült szívig); felépítésében, illetve konfliktustípusait tekintve pedig Sidney Lumet Az ítélet című – kissé talán elfeledett – gyöngyszeméhez áll a legközelebb. Igazán kár, hogy a rendező a játékidő háromnegyedénél szinte teljesen el is veszejti a kosárcsapat csúcsra jutását elmesélő történetszálat. Mi marad ezután? Az öncélú szenvelgéssel és hamisan csengő egysorosokkal tarkított amerikai giccs – na meg Ben Affleck, aki az elmúlt évtizedek során valóságos intézménnyé nőtte ki magát az álomgyárban, szóval rég kijárt már neki egy hasonló szerep. A visszaút Jack Cunninghamje egyszerre önarckép, terápiás lehetőség és színészi sziporka is Affleck számára, aki civilben is ádáz harcot vívott az alkoholizmussal. Gyűrött, semmibe vesző pillantása, vad mosolya valósághűen őszinte. A visszaút legalább annyira az ő filmje, mint O’Connoré: bár sosem lesz belőle vérbeli színésztehetség, mesteri eleganciával csempészi bele személyes sorsát e hálás figurába. Sajnálatos viszont, hogy a rendező elveszítette imponáló arány- és stílusérzékét: a Warriort kifinomult formanyelve, tökéletesre csiszolt szerkezete avatta kisebb mesterművé. A visszaút nem büszkélkedhet hasonló erényekkel.

Extrák: Nincsenek.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2020/08 62-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14621