KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
   2020/augusztus
MAGYAR MŰHELY
• Szilágyi Ákos: „Túl nagy szavakat ne!” Létay Veráról
• Kovács Bálint: A rendszerből törölve Hol vannak a magyar filmek a kamaszlányokról?
• Schubert Gusztáv: Tékozló fiúk és lányok Beszélgetés Dombrovszky Lindával
• Parádi Orsolya: Mossa kezeit Pilátus
FILMTÖRTÉNET NŐNEMBEN
• Schreiber András: Mégis, kinek az egyenjogúsága? Margarethe von Trotta és a német nőmozgalom
• Vincze Teréz: Filmiskola kizárólag női oktatókkal Mark Cousins: Women Make Film
• Kelecsényi László: BB avagy az ellopott tükörkép (Egyfelvonásos)
NŐI KÉPEK
• Pethő Réka: Értékrend és hatalom Gileádban Margaret Atwood
• Herczeg Zsófia: Nők útjai a megváltásig Animáció nőnemben
• Kovács Kata: Közös sebek Alison Bechdel
ÚJ RAJ
• Jordi Leila: Mágikus neorealizmus Új raj: Alice Rohrwacher
• Pernecker Dávid: Boldog, hogy itt lehet Stand-up: Tig Notaro
NEMEK HARCA
• Varró Attila: Rémálmok csapdájában Női bűnfilmek
• Roboz Gábor: Kétes elégtétel Ausztrál bosszúfilmek
• Déri Zsolt: „Problémás csajok” Női punkfilmek
KÖNYV
• Schubert Gusztáv: „Eredeti példány” Bódy Gábor: Egybegyűjtött filmművészeti írások 2.
TELEVÍZÓ
• Alföldi Nóra: A női lét elviselhetetlen könnyűsége Mrs. America
KRITIKA
• Margitházi Beja: Termodinamika, szabályok nélkül Ema
• Vajda Judit: A Pásztor az én uram A másik bárány
STREAMLINE MOZI
• Kálovics Dalma: Macska/lány Muge
MOZI
• Árva Márton: Egy nő láthatatlan élete
• Varró Attila: Jay és Néma Bob Reboot
• Kovács Gellért: Remény
• Kovács Kata: Pont az a dal
• Alföldi Nóra: Titkok és hazugságok
• Lovas Anna: Staten Island Királya
• Roboz Gábor: Teljes titoktartás
• Tüske Zsuzsanna: Ava
DVD
• Benke Attila: Gran Torino
• Kovács Patrik: A visszaút
• Pápai Zsolt: Halálos fegyver
• Varga Zoltán: A halott menyasszony
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi Magyar veteránok

             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Titkok és hazugságok

Alföldi Nóra

Chamboultout – francia, 2019. Rendezte: Éric Lavaine. Írta: Bruno Lavaine, Éric Lavaine és Barbara Halary-Lafond. Kép: Antoine Roch. Zene: Grégory Louis. Szereplők: Alexandra Lamy (Béatrice), José Garcia (Frédéric), Michael Youn (Fabrice), Anne Marivin (Nadia). Gyártó: Same Player. Forgalmazó: Cirko Film. Feliratos. 102 perc.

A francia filmiparról érthető módon minden filmkedvelő ódákat tud zengeni, nincs fontos fesztivál jelentős francia artfilm nélkül, az azonban már kevéssé ismert tény, hogy a frank magasművészet mögött egy gigantikus ipar áll. Franciaország 2013-ban a világ második legnagyobb filmexportőre volt Amerika után, 2015-ben összesen 300 nagyjátékfilmet tolt a mozikba, mindennek tetejébe a hazai piac bevételei fedezik szinte minden kiadását. Ilyen számok mellett bőven elférnek tehát az olyan kisebb lélegzetű, szerényebb darabok, mint Eric Lavaine Titkok és hazugságok című műve.

Béatrice egy középkorú nő, három gyerek anyja, a baszk tengernél, Biarritz mellett él pazar vízparti házában. Épp könyvének megjelenését ünnepli, amelyben elmeséli férje balesetét: miután a férfi elvesztette a látását és egy teljesen kiszámíthatatlan, labilis - ám mindezzel együtt igen szórakoztató - ember vált belőle. Béatrice nap, mint nap küszködik az új helyzettel és próbálja ép ésszel menedzselni a család életét, ám mindeközben szeretőt is tart, akiről környezetében többé-kevésbé mindenki tud. Ám a káosz csak akkor szabadul el igazán, amikor férje születésnapjának megünneplésére Béatrice több napos nyaralásra invitálja a barátait, akikről mellesleg igen serényen anekdotázgatott a könyvében.

Lavaine filmje nem szűkölködik sem a humorban, sem – a csodás helyszínnek köszönhető – festői képekben, sem az eszement mennyiségű dialógban, amelyeket remek színészgárdája ment meg a túlbeszéltségtől. Béatrice történetével remekül rezonál a férj figurája, aki egy nyolcéves kisfiú mentális szintjén van – hol a katasztrófa, hol a humor potenciálját rejtve magában. Ez a feszültség kellemesen végighúzódik a történeten, amely minden egyszerűsége ellenére még igazán megható pillanatokkal is képes megajándékozni a nézőt.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2020/08 59-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14632