KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
   2020/szeptember
MAGYAR MŰHELY
• Gelencsér Gábor: Örök varázs Tóth János kinematográfus – 1. rész
• Horányi Péter: Az objektív személyessége Rendezői jelenlét a dokumentumfilmben
• Somlyai Fanni: Közönyös ügyeink Párhuzamos montázs: Cséplő Gyuri // Csak a szél
• Soós Tamás Dénes: „Mosolygós film lett” Beszélgetés Lakos Nórával
A TÖRTÉNELEM ÁRNYÉKÁBAN
• Várkonyi Benedek: A történelem unokája Beszélgetés Sipos Józseffel
• Soós Tamás Dénes: Emlékezetmítoszok Beszélgetés Hatos Pál történésszel
FASSBINDER ÖRÖKSÉGE
• Seeßlen Georg : A csodás játékrontó Rainer Werner Fassbinder
NEMEK HARCA
• Vajda Judit: Gender és groteszk Marco Ferreri filmjei a MeToo tükrében
• Varró Attila: Gyengébb igen Rendőrnők és homme fatalok
• Varga Zoltán: Végső állomás: Hårga Kultmozi: Fehér éjszakák
KÉPREGÉNY LEGENDÁK
• Géczi Zoltán: Lángolva buknak alá az angyalok James O’Barr: A holló
ÚJ RAJ
• Kovács Kata: Boldogtalan ifjúság Jan Komasa
KÖNYV
• Kelecsényi László: Gyászmunka Pintér Judit és Kincses Károly (szerk.): Sára Sándor
MAGYAR RÖVIDFILMEK
• Szivák Bernadett: Álmokfutás Beszélgetés Vigh Bálinttal
• Szivák Bernadett: Rododendron Beszélgetés Kovács Leventével és Törcsi Leventével
TELEVÍZÓ
• Fekete Tamás: Nagy-Oroszország Nagy Katalin tévésorozatok
KÍSÉRLETI MOZI
• Szász Csongor: „Nincs értéktelen kép” Beszélgetés Lichter Péterrel
KRITIKA
• Gelencsér Gábor: Szív és vese Buvári Tamás: Magdolna
• Schubert Gusztáv: A szelídek ereje Beszélgetés Buvári Tamással
• Fekete Tamás: Betörni a profik közé Lóth Balázs: Pesti balhé
• Kovács Bálint: A felszín túszai Niels Arden Oplev – Anders W. Berthelsen: Daniel
STREAMLINE MOZI
• Lichter Péter: Természetes fény Terrence Malick: A Hidden Life
MOZI
• Kovács Kata: Made in Italy
• Andorka György: Palm Springs
• Kovács Gellért: #kövessbe
• Fekete Tamás: Patthelyzet
• Alföldi Nóra: A herceg utazása
• Huber Zoltán: Sosem késő
DVD
• Varga Zoltán: Vámpírok bálja
• Kovács Patrik: A hazugság művészete
• Benke Attila: Taxisofőr – Jubileumi változat
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi Egerek és emberek

             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Magyar rövidfilmek

Beszélgetés Kovács Leventével és Törcsi Leventével

Rododendron

Szivák Bernadett

Lehetséges-e erkölcsi és érzelmi metamorfózis a rendszerváltás után?


 

A vasfüggöny szimbolikus átvágásának napján találkozik újra a volt besúgó régi tartótisztjével. Az ezredes tudja, hogy a fennálló rendszer hamarosan a darabjaira hullik, ezért új identitással „ajándékozza meg” egykori beosztottját. A bürokrácia azonban groteszk tréfát űz, Faragó elvtárs egy olyan ember személyiségét kapja meg, akit egyszer kihallgatás közben nyomorékká vert. A Rododendron című húszperces rövidfilm rendszerek és emberek átalakulásáról mesél Cserhalmi György, Gáspár Tibor és Görög László főszereplésével. Az alkotás két író-rendezőjével Kovács Leventével és Törcsi Leventével beszélgettünk.

*

Meglehetősen váratlan fordulat az a bürokratikus baki, ami a film konfliktusát adja.

Kovács Levente: Számunkra a film egy példázat, próbáltunk vele elmenni a falig. Az érdekelt minket, hol van a szabadság, az önrendelkezés, a személyiség határa, mi az a teher, amit el tud bírni egy ember. Ilyen szempontból nem csak a történet, de a film első helyszínéül szolgáló autó, a hőség, az egész szituáció is példázatszerű. Több síkon kell értelmezni, nem egy az egyben. Egyik történész ismerősünk azt mondta, hogy ilyen a III/III-asok leépítésekor biztosan nem történt. Egyrészt, miért ne történhetett volna? Másrészt ez egy metafora. A szocializmus egy értelmetlen, abszurd és kiszámíthatatlan rendszer volt, ezért ilyen irracionális ez a történet is.

Különös választás volt Cserhalmi Györgyöt a tartótiszt szerepében látni.

KL: Pont ezzel akartuk eltávolítani a filmet az aktuálpolitikától. Cserhalmi a rendszerváltozás egyik ikonikus figurája. Kicsit olyan ez, mint Henry Fondát castingolni a Volt egyszer egy vadnyugat főgonoszának. Fel akartuk borítani a nézői elvárásokat.

Törcsi Levente: Azzal együtt, hogy Hrutka Róbert a Dögkeselyűhöz hasonló zenei világot teremtett, bár a Rododendronnak nemcsak a műfaja, de a karakterei is mások. Egyébként Gyuri és a másik két szereplő, Tibor és Laci is az elejétől a végéig aktív résztvevőként, alkotótársként is jelen voltak a filmkészítés során.

Fontos volt számotokra, hogy egy rendszerváltós történetet vigyetek vászonra?

KL: A rendszerváltozás csak egy kiindulópont, egy horog, amire könnyen rácsatlakozhatunk, hiszen a történelmünk része, de nem ez a lényeg. A film bármilyen autoriter rendszer szétbomlásáról, és az azt követő újratervezésről szólhat.

TL: És nem csak egy rendszer, hanem az egyén újratervezéséről is. Jobban a történet mögé kell nézni. Eltelt harminc év. Fel kell tenni a kérdést, hogy ha csak a kis mikrokörnyezetemben nézem magam, változott-e bármi is? De tágabban is lehet értelmezni az átalakulást, nem csak egy társadalmi rendszerváltozás szintjén. Létezik erkölcsi és érzelmi metamorfózis? Ha a válaszom igen, biztos lehetek ebben? Vagy csak elhitetem magammal? Mindannyiunkban ott van a film mindhárom figurája, és egy adott életszituáció fogja majd előrántani azt az álarcot, amelyikkel azonosulsz, de az is lehet, hogy ráég az arcodra, és már nem tudod levenni a szerepet magadról.

Az eddigi visszajelzések alapján képes a néző a filmnek ezt a sokszoros rétegeltségét befogadni?

KL: A Rododendron nem könnyű sztori. Erőfeszítés kell hozzá. Ez nem az a történet, amit első látásra meg lehet érteni. Emiatt sokakról le is pattant. Ez az a fajta film, ahol észnél kell lenni, mert iszonyú tempója van a dialógusoknak. Egyébként örülök, hogy sokaknak beletörött a bicskája.

TL: Egyik kritikusunktól megkaptuk, hogy ez egy filmszerűtlen film. Túlságosan szövegközpontú. Nekünk nagyon tetszik ez a jelző. Mások olyan visszajelzést adtak, hogy olyan az egész, mintha egy nagyjátékfilm első húsz perce lenne, és a végén azt érezték, hogy most kellene elkezdődnie a filmnek.

 

RODODENDRON – magyar, 2020. Írta és rendezte: Kovács Levente és Törcsi Levente. Kép: Dobóczi Balázs. Vágó: Csillag Mano. Zene: Hrutka Róbert. Hang: Komlódi Gábor. Látvány: White Rabbit Budapest. Szereplők: Cserhalmi György, Gáspár Tibor, Görög László. Producer: Németh Gyula, Ferenczy Gábor, Csillag Mano, Kovács Levente, Törcsi Levente, Tusjak Marianna. Gyártó: TV COM/Lighthouse Film/Focus Fox/Almost Friday. 21 perc.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2020/09 49-50. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14655