KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
   2020/szeptember
MAGYAR MŰHELY
• Gelencsér Gábor: Örök varázs Tóth János kinematográfus – 1. rész
• Horányi Péter: Az objektív személyessége Rendezői jelenlét a dokumentumfilmben
• Somlyai Fanni: Közönyös ügyeink Párhuzamos montázs: Cséplő Gyuri // Csak a szél
• Soós Tamás Dénes: „Mosolygós film lett” Beszélgetés Lakos Nórával
A TÖRTÉNELEM ÁRNYÉKÁBAN
• Várkonyi Benedek: A történelem unokája Beszélgetés Sipos Józseffel
• Soós Tamás Dénes: Emlékezetmítoszok Beszélgetés Hatos Pál történésszel
FASSBINDER ÖRÖKSÉGE
• Seeßlen Georg : A csodás játékrontó Rainer Werner Fassbinder
NEMEK HARCA
• Vajda Judit: Gender és groteszk Marco Ferreri filmjei a MeToo tükrében
• Varró Attila: Gyengébb igen Rendőrnők és homme fatalok
• Varga Zoltán: Végső állomás: Hårga Kultmozi: Fehér éjszakák
KÉPREGÉNY LEGENDÁK
• Géczi Zoltán: Lángolva buknak alá az angyalok James O’Barr: A holló
ÚJ RAJ
• Kovács Kata: Boldogtalan ifjúság Jan Komasa
KÖNYV
• Kelecsényi László: Gyászmunka Pintér Judit és Kincses Károly (szerk.): Sára Sándor
MAGYAR RÖVIDFILMEK
• Szivák Bernadett: Álmokfutás Beszélgetés Vigh Bálinttal
• Szivák Bernadett: Rododendron Beszélgetés Kovács Leventével és Törcsi Leventével
TELEVÍZÓ
• Fekete Tamás: Nagy-Oroszország Nagy Katalin tévésorozatok
KÍSÉRLETI MOZI
• Szász Csongor: „Nincs értéktelen kép” Beszélgetés Lichter Péterrel
KRITIKA
• Gelencsér Gábor: Szív és vese Buvári Tamás: Magdolna
• Schubert Gusztáv: A szelídek ereje Beszélgetés Buvári Tamással
• Fekete Tamás: Betörni a profik közé Lóth Balázs: Pesti balhé
• Kovács Bálint: A felszín túszai Niels Arden Oplev – Anders W. Berthelsen: Daniel
STREAMLINE MOZI
• Lichter Péter: Természetes fény Terrence Malick: A Hidden Life
MOZI
• Kovács Kata: Made in Italy
• Andorka György: Palm Springs
• Kovács Gellért: #kövessbe
• Fekete Tamás: Patthelyzet
• Alföldi Nóra: A herceg utazása
• Huber Zoltán: Sosem késő
DVD
• Varga Zoltán: Vámpírok bálja
• Kovács Patrik: A hazugság művészete
• Benke Attila: Taxisofőr – Jubileumi változat
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi Egerek és emberek

             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Patthelyzet

Fekete Tamás

Patthelyzet – magyar, 2020.Rendezte és írta: Szűcs Dóra. Kép: Csepeli Eszter és Dobóczi Balázs. Zene: Juhász Csaba. Szereplők: Kádár L. Gellért (Olivér), Kálloy Molnár Péter (Tamás), Szabó Erika (Eszter), Szabó Máté (Roy), Ráckevei Anna (Veronika). Gyártó: ZLS Productions. Forgalmazó: ADS Service. 100 perc.

 

Noha a bankrablás motívuma a magyar film számára nem ismeretlen, eddig jóformán csak más műfajokkal társítva jelent meg nálunk – vígjátéki tónussal, mint a Konyecben, vagy éppen életrajzi műben, mint legutóbb a Viszkisben. Visszatérő elem volt mindegyiknél, hogy tágabb társadalmi-közérzeti jelenlétet kívántak felfesteni, amelyben a rablás egyfajta kényszerű, a korszellem és -hangulat nyomására végrehajtott cselekedet. A Patthelyzet azonban oly sok más mellett ezektől a vonatkozásoktól is megszabadítja heist-történetét, és teljes mértékben az akcióra koncentrál. Az egyetlen helyszínen, egy bank ügyfélterében, illetve irodájában zajló, szinte teljesen valós időben játszódó film mindössze hat szereplőt használ: az ügyfél, a bankrabló, az igazgató, az alkalmazott és a biztonsági őr mellé a film utolsó negyedében megjelenik a nyomozó is. Alkalmi szövetségek köttetnek, majd bomlanak fel szinte ugyanolyan gyorsan, a pénz megszerzésének pillanatnyi lehetőségétől függően.
A rendezés mellett a forgatókönyvet is jegyző Szűcs Dóra állami támogatás nélkül, magánpénzből készítette el első mozifilmjét, és ez sajnos meg is látszik művén: a képi világ bántóan steril és mesterkélt, sőt szegényes – hiába ecsetelik hosszan az egyik szereplő jólöltözöttségét, ha a néző közben az ellenkezőjét látja. Ilyen helyzetben a forgatókönyvnek kell rendkívül kidolgozottnak lennie – Tarantino is egy raktárhelyiségből kezdte pályáját -, ám a film itt sem teljesít jól. Szűcs szinte teljesen a csavarokra próbál építeni, újra és újra kiderül, hogy a szereplők mind ismerik már egymást korábbról, és bármikor készek elárulni a másikat, saját céljuk érdekében. Azonban a fordulatok egy idő után egyre valószínűtlenebbek vagy kiszámíthatóbbak lesznek, a karakterek teljesen légüresek – amikor egymással kellene ütközniük, az éles csattanások helyett csakis tompa puffanások jönnek.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2020/09 60-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14664