Magyar klasszikusokNagylátószög – 120 éves a magyar filmHazai pályánZalán Márk
120 éves filmtörténetünkre méltán lehetünk büszkék, amit a Ludwig Múzeum kiállítása látványosan igazol. Nehéz feladata van annak, aki néhány nagy
kiállítóteremben kívánja izgalmasan bemutatni a magyar film elmúlt százhúsz
évét, hiszen legalább két alapvető aspektust feltétlenül szem előtt kell
tartania: mindenekelőtt, ami talán a legfontosabb, hogy egyaránt érdekfeszítő
információkkal és audiovizuális anyagokkal szolgáljon a laikus, valamint a
szakavatottabb nézők számára, másrészt, hogy az a pár kiállítóterem elegendőnek
bizonyuljon egy kis nemzet rendkívül változatos és remekművekben gazdag
mozgóképes történetének teljeskörű bemutatására. A Nagylátószög – 120 éves a
magyar film kiállításról elmondható, hogy egyik célját elérte, hiszen a
hazai mozgókép sokszínű történetét sikerült érdekesen és látványosan
bemutatnia, ám másik célját, miszerint teljes körű képet adjon a magyar film
múltjáról és jelenéről, már kevésbé.
1901. április 30-a a
magyar filmtörténet egyik első fontos dátuma. Ekkor mutatták be ugyanis A
táncz című némafilmet, melyet Pekár Gyula író ötletéből Zsitkovszky Béla
fotográfus készített. Ez volt az első tudatosan rendezett, játékfilmes elemeket
is tartalmazó magyar filmösszeállítás, a kiállítás pedig ennek évfordulója
alkalmából kalauzolja végig nézőjét a magyar filmtörténet mozgalmas évein. A
kiinduló terem rögtön a kezdetekig nyúl vissza, a falakon olvasható szövegek
pedig alaposan és pontosan kihangsúlyozzák, hogy Lumiére-ék vetítéseinek
létrejötte szinte borítékolható volt, ha figyelembe vesszük mindazokat a
villámgyors fotó- és vetítéstechnikai fejlődési folyamatokat, melyek a 19.
század második felét jellemezték. Mindemellett olvashatunk Georges Demenÿ-ről, a
film magyar származású úttörőjéről, illetőleg olyan különlegességet is
láthatunk, mint a sárospataki laterna magica, mely a legkorábbi ismert és épségben
megmaradt hazai vetítő készülék. A kiállítás ezután értelemszerűen áttér a
magyar némafilm korszakára. Kronológiai sorrendben követhetjük végig, hogy az
adott évben mennyi magyar filmet mutattak be, olvashatunk az összes ismertebb
némafilmes stúdióról, a kor sztárjairól, jelentősebb rendezőiről, emellett a
korszakot számtalan korabeli fénykép, plakát, és restaurált híradófilm
illusztrálja. A kiállítás ezt követően áttér a hangosfilm periódusára – a kettő
között látható az egyik legszellemesebb rész, ahol néhány korabeli mű
stábfotója látható –, a némafilméhez hasonló gazdagon illusztrált koncepcióval,
kiemelve a fontosabb alkotásokat, színészeket és műfajokat. E ponton talán
annyit lehet megemlíteni, hogy túlságosan kevés szó esik az ún. népi filmekről,
és azok eredetéről (hiányzik Georg Höllering Hortobágy című filmjének markánsabb
kihangsúlyozása), márpedig ezek a művek a kor alapvető társadalmi problémáit bemutató,
gyakran az aktuális politikai ideológia által befolyásolt alkotások voltak. Tovább
haladva a termekben láthatók a magyar animáció kialakulásának kezdetei, majd
következnek a második világháború utáni magyar film ismert korszakai, mint a
koalíciós filmgyártás szakasza, a sematizmus, a Rákosi éra utáni „enyhülés” esztendői,
az új hullámosok, Jancsó felbukkanása, és persze a hetvenes és nyolcvanas évek
klasszikusai. Mialatt a termek egyik oldalán ezekről az időszakokról és a
fontosabb bemutatókról, díjátadókról olvashatunk, addig a másik oldalon korhű,
ismertebb filmek forgatásán használt kamerákat és konkrét díjakat (többek
között Szabó István Oscarját is) megtekinthetünk közelebbről, valamint falra
vetített filmrészleteket is láthatunk, melyek alá ugyanakkor nincs kiírva, mely
alkotásokból valók. Ezért sajnos nem minden érdeklődő számára lesz egyértelmű,
hogy a Körhintából, a Szegénylegényekből, vagy a Szindbádból
lát jeleneteket. Így ezek a klasszikusok inkább dekoratív elemként, semmint az
adott periódus vagy rendezői kézjegyek szemléltetéseként jelennek meg.
A kiállítás talán egyik legizgalmasabb
terme a Cenzúra szoba, melyben a kezdetektől a nyolcvanas évek második feléig
lehet végigkövetni, mely filmet vagy konkrét jelenetet mikor, hogyan, és miért
cenzúrázott az aktuális kultúrpolitika. Ugyanakkor található egy furcsa, ránézésre
koncepció nélküli terem is. Belépve az egyik falon egy régi fekete-fehér
amerikai film látható (nincs feltüntetve, hogy melyik) magyar hangalámondással,
a terem két oldalán a régi és új budapesti 12 filmlistái, a negyedik falon
pedig tucatnyi fotó ismertebb egykori (Átrium) és ma is működő hazai
mozitermekről, de arról nincsenek írásos információk, hogy melyek láthatók a
képeken. A továbbiakban olvashatunk pár sort a jelentősebb dokumentumfilmekről,
illetőleg külön fal enged bepillantást a Balázs Béla Stúdió történetébe. A szövegek,
számos képpel illusztrálva, jól összefoglalják e szignifikáns alkotóműhely kiemelkedő
alkotásait, habár néhány fénykép mellett, például amikor a tagokról készült
csoportkép látható, elfért volna egy névlista.
A kiállítás – néhány szöveges
információ elmaradása ellenére – valamennyi magyar filmtörténeti korszakot
bemutató terme gazdagon illusztrált és kellőképpen informatív. Ez alól
látványos kivételt jelent a rendszerváltozás utáni magyar film bemutatása.
Ebben a szakaszban olvasható ugyanis a legkevesebb információ, szinte csak
részletek, az elmúlt harminc év néhány filmjéből kiválasztott, koncepció nélkül
falra helyezett képek, dátumok és filmcímek láthatók, valamint a frissebb díjak
(például Enyedi Ildikó Arany Medvéje), valamint egy külön blokk a Saul fiának
képekkel, díszlettervekkel és jelmezekkel. A kilencvenes évek szinte teljesen
kimarad (kellemetlen, hogy a Sátántangó jelentősége nincs kidomborítva),
pedig lehetett volna pár mondatot feltüntetni az évtized filmipari válságairól,
az új műhelyekről (Duna, Inforg) és néhány, a szélesebb közönség számára is
kedvelt alkotásról (Csinibaba, A miniszter félrelép). Nem sokkal
jobb a helyzet az ezredforduló utáni magyar film ismertetésével sem, hiszen csak
pár sort olvashatunk a fontosabb kortárs alkotókról, és hiányoznak az aktuális
trendek, irányzatok, jelentősebb filmipari fordulatok (Filmtörvény) bemutatása,
az utóbbi tíz év meghatározó intézménytörténeti változásairól is alig pár sor
értekezik. A történeti korszakokat ismertető termeken kívül más érdekes témákat
bemutató helyiségek is találhatók. Ilyenek a filmgyártás folyamatát végigkövető,
izgalmas, ritkán látható filmforgatásokon készült werkfotókkal, kamerákkal és
jelmezekkel (például 80 huszár) illusztrált terme, a nemzetközi
sikereket elért alkotók szemléltetése (Magyar filmesek a nagyvilágban), de röviden
olvashatunk a Korda testvérek nem mindennapi karrierjéről, láthatjuk a magyar
származású hollywoodi sztárszínészek névsorát és megismerkedhetünk a
Filmarchívum történetével is. A néző a kiállítás megtekintése folyamán rengeteg
információban részesül, ami egyeseknek talán sűrű lehet, ám egy ennyire gazdag
és változatos filmtörténetet néhány teremben csak így lehet bemutatni.
A magyar film nem minden
területére részletesen kiterjedő ábrázolásmódja és az olykor látványosan
felbukkanó hiányosságai ellenére, a Nagylátószög – 120 éves a magyar film
kiállítás megtekintésére mindenképpen érdemes időt szánni. Nemcsak az említett
illusztrációs és informatív gazdagsága miatt, hanem mert azt hangsúlyozza, hogy
a magyar filmre és számos alkotójára napjainkig büszkék lehetünk.
Filmművészetünket a legkülönfélébb történelmi, politikai, társadalmi változások
befolyásolták, mégis mindig „túlélt” és története során csupán két alkalommal
állt le hosszabb-rövidebb időre (egyszer a második világháború során, másodszor
éppen tíz éve, az MMKA megszűnése és a Magyar Nemzeti Filmalap létrejötte
között).
A magyar mozgókép a
kultúránk része, és mint ilyet, ápolni, tanítani, vetíteni kell. Beszélni kell
róla, ahogyan a kiállítás ismertetője is hangsúlyozza, „az erről való
párbeszédre késztet.” E tekintetben a kiállítás fontos feladatot lát el, nem
beszélve a Filmarchívum nagyszerű, nem túlzás kijelenteni, világszínvonalú
munkájáról. E kiállítás talán egy remek kezdet lehet abba az irányba, hogy
egyszer, valamikor (miképpen Amszterdamban vagy Berlinben) létrejöjjön egy
magyar filmtörténeti múzeum. E sorok írója reméli, hogy ez nemcsak naiv
vágyálom.
Nagylátószög – 120 éves a
magyar film
Ludwig Múzeum kiállítás,
2021. július 23. – november 14.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|