KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
   2021/szeptember
MAGYAR KLASSZIKUSOK
• Varga Zoltán: Útvesztők álmodója Orosz István animációi
• Vajda Judit: Nem apácazárda Melegfilmek a Kádár-korban
• Kelecsényi László: Vegyész a filmszakmában Szekfü András 80
• Zalán Márk: Hazai pályán Nagylátószög – 120 éves a magyar film
MAGYAR MŰHELY
• Várkonyi Benedek: Lelkek harca Beszélgetés Enyedi Ildikóval
• Benke Attila: A lélek mélyén Beszélgetés Krasznahorkai Balázzsal
• Stőhr Lóránt: Szürkület Nagy Dénes: Természetes fény
NEO-NOIR
• Kovács Patrik: Búcsú a tegnaptól A film noir a hatvanas években – 1. rész
• Varró Attila: Egy kalap alatt Queer noir
• Huber Zoltán: A paletta sötétebb színei Soderbergh és a neo-noir
ÚJ RAJ
• Kovács Kata: A melankólia mestere Andrew Haigh
• Szabó Ádám: Medvebőr Ian McGuire: Északi vizeken
KÉPREGÉNY-LEGENDÁK
• Barkóczi Janka: Mérlegforgás Tillie Walden: Spinning
A CSEND MESTEREI
• Andorka György: A síró harmadik Franz Osten: Shiraz (1928)
FESZTIVÁL
• Gyenge Zsolt: Adaptációktól a robbanó fejig Cannes
• Buglya Zsófia: Tektonikus mozgások Diagonale 2021
KRITIKA
• Szíjártó Imre: Egy maréknyi euróért Krasznahorkai Balázs: Hasadék
• Baski Sándor: Eljött hozzátok Valdimar Johannsson: Bárány
• Baski Sándor: Ego kaland Herendi Gábor: Toxikoma
• Pozsonyi Janka: Tinédzser l’amour François Ozon: ‘85 nyara
• Kovács Kata: A sérvműtéttől a kasztrálásig Takács Mária: Kapd el a ritmust!
MOZI
• Vajda Judit: Idő
• Pazár Sarolta: Örökkön örökké
• Bartal Dóra: Rózsák királynője
• Kránicz Bence: Free Guy
• Baski Sándor: A Jönsson banda
• Huber Zoltán: A metál csendje
• Fekete Tamás: Démoni
• Kovács Patrik: Öngyilkos osztag
• Benke Attila: Kígyószem
• Alföldi Nóra: Lőpor turmix
STREAMLINE MOZI
• Déri Zsolt: Popsztár
• Jordi Leila: A szuvenír
• Benke Attila: Félelemterápia
• Lichter Péter: A holtak nem halnak meg
• Varró Attila: Sáskaraj
• Bonyhecz Vera: Vérvörös égbolt
• Greff András: A nagy szívás
• Pethő Réka: Egy ház Londonban
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: PAPÍRMOZI

             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Streamline Mozi

A szuvenír

Jordi Leila

The Souvenir – brit, 2019. Rendezte és írta: Joanna Hogg. Kép: David Raedeker. Szereplők: Honor Swinton Byrne (Julie), Tom Burke (Anthony), Tilda Swinton (Rosalind), Richard Ayoade (Patrick). Gyártó: BBC Film / Sikelia Productions. Forgazmazó: Netflix. Feliratos. 119 perc.

Joanna Hogg egy bizonytalan, de az őt körülvevő világra érzékeny fiatal nő életének egy meghatározó szakaszába enged betekintést A szuvenír című, 2019-es drámájában. A film főhőse a tehetős családból származó Julie, aki filmrendező szeretne lenni, ám figyelmét egy időre megosztja egy zavaros és felkavaró szerelem. A privilegizált helyzetével tisztában lévő lány elsősorban a szociálisan érzékeny témák iránt érdeklődik, talán emiatt is kezd el vonzódni az életébe belépő problémás, de karizmatikus férfihoz: a terrorelhárítási csoportban dolgozó Anthony-t körbelengi a titokzatosság.

A csendes filmdráma legfőbb erőssége, hogy képes Julie még keveset tapasztalt szemein keresztül láttatni a férfit és a kettejük között kialakuló kapcsolatot, így a néző szinte észrevétlenül sodródik a történésekkel. Az időszerkezet töredezett, álomszerűen folynak egymásba a különböző epizódok, mintha a főszereplő gondolatai irányítanák mikor, hogyan kerül elmesélésre egy érzéki vagy megrázó pillanat. Szubjektív gondolatfolyamot látunk, pont olyan kevés rálátással a valódi eseményekre, mint amennyivel Julie rendelkezik: mintha összemosódna a logikus világ és Julie személyes érzelemvilága. Anthony egyre többet árul el magáról, ezzel párhuzamosan újabb és újabb megkérdőjelezhető szituációba keveri a lányt: bizonytalansága jó táptalaj a megnyerő férfi számára.

A szuvenír érzékletesen mutatja be a különböző társadalmi rétegek között feszülő ellentéteket is. Míg Anthony szégyelli a lány előtt, hogy nem annyira jómódú, addig Julie folyamatosan bűntudatot érez, amiért anyagilag kiváltságos helyzetben van. Ez erősíti a férfi áldozati szerepét, míg a lány képtelen kiállni önmagáért és mindent elnéz neki. Az önéletrajzi elemekben bővelkedő alkotás premierjét a 2019-es Sundance Filmfesztiválon tartották, a következő rész, ami Julie életének egy újabb szakaszába kalauzol, az idei cannes-i filmfesztiválon került a közönség elé.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2021/09 60-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15061