KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
   2023/február
AVATAR/KLÓN/ANDROID
• Beregi Tamás: Éden, karnyújtásnyira Avatar elveszett paradicsoma
• Csomán Sándor: Kiszervezett kötődés Android/Gyerek
• Buzsik Krisztina: Közös többszörös A klónozás és a kortárs sci-fi
KÉPREGÉNY-VILÁGOK
• Nemes Z. Márió: Poszthumán nemzetpolitika Jonathan Hickman – Pepe Larraz: X-Men: Xavier világa / X hatványai
• Földváry Kinga: Kulturális kaleidoszkóp Sandman-sorozat
FÉRFIDRÁMÁK
• Varró Attila: Hústól a hájig Test és melodráma 2.: Darren Aronofsky: A bálna
• Baski Sándor: A döntés, hogy maradjunk Martin McDonagh: A sziget szellemei
• Roboz Gábor: Az együttérzés helye Ausztrál férfidrámák
ÚJ RAJ
• Rudas Dóra: Magamon innen és túl Új raj: Rebecca Zlotowski
KÖZÉP-EURÓPAI HÉTKÖZNAPOK
• Gerencsér Péter: Morális nyugtalanság 2.0 Lengyel társadalomkritikai filmek
• Gyöngyösi Lilla: Sorsközösségben Grosan Cristina: Hétköznapi kudarcok
• Margitházi Beja: Teljes kiőrlés Cristian Mungiu: R.M.N.
MAGYAR MŰHELY
• Molnár Judit Anna : „Közösen elmesélni valamit” Beszélgetés Halász Judittal
• Hirsch Tibor: A mű vére Varga Zoltán: Macska-egér játékok
FILM / ZENE
• Pernecker Dávid: A szív helyéből szól Mica Levi
ARCHÍVUMOK TITKAI
• Barkóczi Janka: Szilánkok és kódok Digitalizáció a filmarchívumokban
FESZTIVÁL
• Vincze Teréz: Filmek nőktől nőkről Sepsiszentgyörgy – EVA Filmmakers Fest
• Pintér Judit Nóra: Kamera által homályosan Jihlava
• Horváth Laura: Megosztott jelenlét A VR és a dokumentumfilm
KRITIKA
• Huber Zoltán: Ének a savas esőben Damien Chazelle: Babylon
• Roboz Gábor: Kicsúszott talaj Todd Field: Tár
• Déri Zsolt: Aranylemezek a babaházban John Hillcoat: George & Tammy
MOZI
• Pazár Sarolta: Zsémbes: Egy Escort nyomában
• Varró Attila: Éjszakai átutazók
• Huber Zoltán: Till – Igazságot a fiamnak
• Kovács Kata: I Wanna Dance with Somebody
• Baski Sándor: Az ember, akit Ottónak hívtak
• Kolozsi László: Ufóvadászok
• Benke Attila: Fortune hadművelet
• Gyöngyösi Lilla: Jack Mimoun és a rejtélyek szigete
• Fekete Tamás: Jóreménység sziget
• Bárány Bence: Angyalok gyilkosa
STREAMLINE MOZI
• Margitházi Beja: A szerelem tüze
• Árva Márton: La caida
• Pethő Réka: Fehér zaj
• Orosdy Dániel: Nyugaton a helyzet változatlan
• Vajda Judit: Röfi
• Kránicz Bence: Halványkék szemek
STREAMLINE MOZI
• Gelencsér Gábor: Zsebtolvaj
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Mágia vagy monolit? PAPÍRMOZI

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Kritika

John Hillcoat: George & Tammy

Aranylemezek a babaházban

Déri Zsolt

Tévésorozat a country hatvanas-hetvenes évekbeli sztárpárjáról.

Az ausztrál születésű John Hillcoat rendező negyedszázadon keresztül minden mozifilmjét Nick Cave forgatókönyvírói és/vagy zeneszerzői segítségével készítette (az 1988-as Ghosts... Of The Civil Dead brutális börtöndrámájától Az ajánlaton és Az úton át a Fékezhetetlenig), rendezett egy rakás videóklipet (Cave zenekarai mellett a néhai Johnny Cash, Bob Dylan, a Depeche Mode, az INXS, a Placebo, a Muse vagy a Massive Attack számára – a legutóbbit Cate Blanchett-tel), egy szervdonorságra buzdító kisfilmet Ana de Armasszal (Corazón), komputeranimációt videójátékhoz (Red Dead Redemption: The Man From Blackwater), de ő jegyzi a legsötétebb Black Mirror-epizódot is (Krokodil). Most egy teljes tévésorozatot is forgathatott, az egykor a country zene királyi párjaként ünnepelt George Jones és Tammy Wynette viharos szerelméről.

Az amerikai country „népi hős” sztárjai régóta hálás témát szolgáltatnak a filmipar számára, díszhelyen a férfiak által uralt stílus kevés számú női úttörőjével. A szénbányász lánya című 1980-as Loretta Lynn-biopic Oscart hozott Sissy Spaceknek, az abban mellékszereplőként már megidézett Patsy Cline tragikusan rövid pályájának pedig 1985-ben szenteltek külön életrajzi filmet az Oscar-díjas Jessica Lange-gel (Édes álmok). Tammy Wynette karriertörténete a nyolcvanas évek elején még csak egy gyengécske tévéfilmet kapott (1968-as csúcsslágeréhez és 1979-es memoárjához hasonlóan Stand By Your Man címmel), de most már egy első vonalbeli mozgóképes produkció is emléket állít neki és legfontosabb partnerének – az eredetileg tervezett játékfilm helyett végül egy hatrészes Showtime-miniszéria formájában. A mozikarrierjét egy Dolly Parton-sláger ihlette filmben (Jolene) kezdő Jessica Chastain az Oscar-díját tavaly egy country dalokat is éneklő televangelista híresség alakításáért nyerte a Tammy Faye szemeiben, most pedig egy másik 1942-es születésű Tammy jóval komolyabb szerepében is brillírozik, míg a „királyi pár” férfi tagját Michael Shannon játssza hasonló intenzitással (ő néhány éve a rock’n’roll Királya is volt már az Elvis & Nixon filmben).

Az elvált háromgyerekes fodrásznőként Nashville-be költözve énekesnői karriert kezdő és ott egy másik feltörekvő zenésszel házasságra lépő Tammy Wynette az első slágerlistás sikerei idején, 1968-ban ismerkedik össze bálványával, az akkor már egy évtizede nagy sztárnak számító zabolátlan gitáros-énekes George Jonesszal, aki a közös turnézás során beleszeret és a családi asztalt felborítva meg is szökteti férjétől. Új házasság, új ház, közös gyerek, nagy sikerű duettek, aranylemezek a falon, még a lányok babaházában is – a hetvenes évek hajnalán a legfényesebb éveiket élik, de a már előző terhessége idején is traumatizált (családja által elektrosokk-terápiára küldött) Wynette egy méheltávolítási műhiba komplikációi miatt egyre erősebb fájdalomcsillapítókkal tud csak munkaképes maradni, a brutális gyermekkorától terhelt Jones pedig egyre jobban visszaesik alkoholizmusába, delíriuma többször fordul közveszélyes őrjöngésbe, lövöldözésbe. A válásuk után George már a kokainra is rákap, Tammy gyógyszeraddikcióját pedig manipulatív új menedzser-férje már intravénásan táplálja, de a páros a nyolcvanas-kilencvenes években is össze-összeáll közös duettekre, albumokra és koncertekre – a sorozat 1995-ban búcsúzik tőlük úton a naplemente felé (Wynette 1998-ban halt meg otthon gyanús körülmények közt, az utolsó házasságában lecsillapodó Jones egészen 2013-as haláláig koncertezett).

A George & Tammy sorozat több ponton is összecseng a másik korabeli country sztárpár, June Carter és Johnny Cash történetéről készült sikerfilmmel, A nyughatatlannal, meg a fikciós Csillag születikkel is, de még azoknál is nagyobb szerepet ad a zenének. „Egy dalt meg kell élni ahhoz, hogy jó legyen” – hangzik el már a nyitó epizódban, és onnantól a főszereplők stúdiózáskor, próbákon vagy koncertjelenetekben előadott kulcsdalai központozzák, támogatják és summázzák a történetet (Chastain már a Tammy Faye szemeiben is remekül énekelt, Shannon meg régóta vezet egy rockzenekart gitáros-énekesként). Ez a művészi és érzelmi plusz megbocsáthatóvá teszi a kisebb kronológiai csúsztatásokat is, de Tammy Wynette és a KLF brit tánczenei kollektíva közös 1991-es Justified & Ancient világslágerének klipforgatását egy nagy felirattal 1995-re datálni már menthetetlenül otromba melléfogás.

 

GEORGE ÉS TAMMY (George & Tammy) – amerikai-ausztrál, 2022. Rendezte: John Hillcoat. Írta: Georgette Jones könyvéből Abe Sylvia. Kép: Igor Martinovic. Szereplők: Jessica Chastain (Tammy), Micheal Shannon (George), Steve Zahn (Richie), Tim Blake Nelson (Roy). Gyártó: Freckle Films. Forgalmazó: Showtime. Feliratos. 5 x 50 perc.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2023/02 53-53. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15657