KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1987/február
• Sára Sándor: „Sír az út előttem...” Részletek egy filmeposzból
• Schubert Gusztáv: Mi, verebek? Az objektív személyessége
• Zsugán István: Mondom a magamét Beszélgetés Mészáros Mártával
• Ardai Zoltán: Közhelyek metamorfózisa Beszélgetés Dömölky Jánossal
• Michałek Bolesław: Wajda, Piwowarski és a többiek Új lengyel filmek
• Kovács István: Egy élet-képes filmről Szekercelárma
• Stachura Edward: Szekercelárma, avagy emberek a téli erdőn
• Fáber András: Háromszög, négyszög, sőt több Francia filmekről
• Eco Umberto: A rózsa neve Regényrészlet
• Barna Imre: A világ rózsa-neve
• Eco Umberto: Első és utolsó nyilatkozat
ISMERETLEN ISMERŐSÖK
• Ciment Michel: Valóság és látomás John Boorman
• Zsigmond Vilmos: John Boorman
• Ciment Michel: A film nyelve élő nyelv Beszélgetés John Boormannal
• N. N.: John Boorman filmjei
LÁTTUK MÉG
• Ardai Zoltán: Annie
• Nóvé Béla: Ne vedd el tőlem a napot!
• Nagy Zsolt: Kegyetlen románc
• Faragó Zsuzsa: Bűnös hétvége
• Tamás Amaryllis: Borisz
• Nóvé Béla: A fekete nyíl
• Hegyi Gyula: Fogadjunk!
• Mátyás Péter: Szállodai szoba
TELEVÍZÓ
• Alexa Károly: Isten teremtményei Szabó István idézése
KRÓNIKA
• N. N.: Hibaigazítás
• Nemeskürty István: Radványi Géza temetésén
• Molnár Gál Péter: Csirág és eperzselé

             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Krónika

Radványi Géza temetésén

Nemeskürty István

 

Három és fél esztendővel ezelőtt, 1983 tavaszán Rómában ünnepséget rendezett a világ egyik legjelentősebb filmművészeti főiskolája, a Centro Sperimentale di Cinematografia egykori tanárának, Radványi Gézának a tiszteletére. Ünnepi öltözékben gyűltek össze régi és új tanítványok, s meglepetésül egy elveszettnek hitt, a negyvenes évek végén Itáliában forgatott filmjét kerítették elő a szó szoros értelmében a föld alól, bizonyságul, hogy ez a szerény művész valóban milyen jelentősen járult hozzá a ma már klasszikus irányzattá történelmiesedett neorealizmus diadalrajutásához. Radványi Géza, akkor már sokat betegeskedett, s így személyesen nem jelenhetett meg az ünnepen. Azt azonban így is, távollétében is megtartották, s amikor egy tájékozatlanabb hallgató megkérdezte: talán meghalt már a mester és mikor, a főiskola igazgatója azt felelte: Radványi Géza élete és működése rég túljutott a biológiai létezés törvényszerűségein: ő már halhatatlan.

Halálhírét hallva, ez a római emlék idéződött föl bennem. Magam se tudok mást, találóbbat mondani, mint a római filmművész: egy halhatatlan művész sírjánál állunk itt most mi, a halandók.

Radványi Gézával annak az úttörő és teremtő magyar művésznemzedéknek utolsó tagja száll a sírba, mely nemzedék még élő költőként hallhatott Adyról, mely nemzedéktársa volt József Attilának, mely még az irodalom felől közelített az akkor oly vakmerőn és tiszteletlenül új művészethez, a filmhez. Annak a második világháborúnak a kellős közepén kezdett filmeket rendezni, mely háború a legkeményebben tett próbára minden művészt, ő mégis megalkotta az egyetlen tudatosan a világbéke ügye mellett elkötelezett magyar filmet, az Európa nem válaszolt, és olyan utódot nevelt hazánknak, mint akkori asszisztense, Máriássy Félix. 1943-ban ezt nyilatkozta egy képes hetilapnak: „Nem egy filmet kell csinálni, hanem filmet, a film íratlan, de sajnos megkerülhetetlen törvényei alapján. Ezek a törvények az utóbbi időben az általános film-tohuvabohu-zajában feledésbe mentek, de érvényesek mindazok számára, akik a jövőben majd még filmet akarnak csinálni.”

Ma is érvényes tanács.

Radványi Gézát tehetsége sokfelé kalandoztatta a világban. Olasz, francia, német filmeket rendezett. Nem a búcsúzás pillanataiban kell ezeket sorra venni. Sokkal inkább viszont azt a tanulságot, melyre ő maga az örök példa: mindig, mindenütt megmaradt magyarnak és ezért tért újra meg újra haza, itthoni filmeket forgatandó. Radványi Géza magyarsága, hazájához mutatott és bizonyított hűsége arra példa, hogy egy gondok és küzdelmes hétköznapok bajaival bíbelődő hazába is vissza lehet és kell térni, nem a világsikeres ember vállveregető leereszkedésével, aki az itthonmaradottak irigységének hamis fényében sütkérezik, hanem a fészkébe mindig visszatérő madár természetességével, nem azt nézve, mikor hol jobb, hanem hogy hol vagyok igazán otthon. Ennyiből is Adyék gyermeke Radványi Géza: föl-földobott kő is, mely mindig visszahull az anyaföldre. Magyar mivoltának nehézkedési törvényei szerint.

Messze tornyokat látogatott sorba, szédült, elbusongott s lehullt a porba, melyből vétetett.

Teste immár a földé, de alkotásai a miénk. A magyar kultúra köztulajdona.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1987/02 63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=5622