KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1981/május
• Létay Vera: Kis pörköltek és nagy eszmék A mérkőzés
• Zalán Vince: Magyarra fordította... A pogány madonna
• Zsugán István: Egy vezeklés története Beszélgetés Gábor Pállal
• Kézdi-Kovács Zsolt: A valóság és az álom Vita a filmforgalmazásról
DOKUMENTUMFILM
• Sára Sándor: Pergőtűz A II. Magyar Hadsereg a Don-kanyarban (3.)

• Zalán Vince: Makk mozijában
• Szörény Rezső: A tornádó, melynek neve Makk Károly
• Jancsó Miklós: A jelenlét embere
• N. N.: Makk Károly filmjei
• Elbert János: Grúz ellenpontok Néhány interjú magánügyben
• Hegedűs Zoltán: Elindult a rue des Halles-ból Az élő René Clair
• Bajomi Lázár Endre: A patafizikus filmrendező Az élő René Clair
• N. N.: René Clair filmjei Az élő René Clair
• Nemeskürty István: Gorkij bűvöletében Mark Donszkoj (1901–1981)
FESZTIVÁL
• Csala Károly: Szerzői filmek – egy sovány tehén esztendeje Sanremo
• Bikácsy Gergely: A mormon család és a kínai vasút Lille
LÁTTUK MÉG
• Dániel Ferenc: Az első nagy vonatrablás
• Koltai Ágnes: Hamburgi betegség
• Báron György: Óvakodj a törpétől!
• Iván Gábor: Bátorság, fussunk!
• Sólyom András: Nyári rét
• Fekete Ibolya: Sheila Levin meghalt, és New Yorkban él
• Kovács András Bálint: Éjjjel-nappal énekelek
• Ambrus Katalin: A félhold árnyékában
• Bikácsy Gergely: Építs házat, ültess fát!
• Koltai Ágnes: Hét januári nap
TELEVÍZÓ
• Vígh Károly: A Századunk új sorozatáról Végjáték a Duna mentén
• Loránd Gábor: Televízió és történelem Egy tanácskozás tanulságai
• Bognár Éva: Az értelem operája Weill–Brecht: A hét főbűn
KÖNYV
• Csantavéri Júlia: A csend és a mű
POSTA
• Berezsnyei L. Ottó: Kubrick Olvasói levél – Szerkesztői válasz

             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

A jelenlét embere

Jancsó Miklós

 

Charlie – vagy pontosabban, magyarul: Csárli – a jelenlét embere. Azok közül való, akik el tudják hitetni, hogy több példányban léteznek, sőt létformájuk éppenséggel a többszörösség. Dicséretes tulajdonság, a természet szerencsés adottsága, hiszen belőle fakad a hasonulnitudás. Ha szomorú vagy, Csárli is szomorú, ha vidám vagy, Csárli teliszájjal nevet, ha komoly vagy, Csárli a professzor... Azután észre kell venned, mindez Játék, érted való móka, netalán szemérmessé, amellyel Makk Károly leplezni kívánja karaktere Goethe-i magját. Mert ez is szokás abban a szakmában, amely a félművészet keserveit nyögi, a félművészet felelőtlenségét éli. Szokás a rejtekezés, hogy annál nagyobb legyen a meglepetés: a mű.

Túlságosan jól ismerem Csárlit ahhoz, hogy Jelenvalóságának egy-egy újabb mozzanata meglepetésként érjen. Ugyanakkor még ma sem tudom, hogy testi és szellemi valójának melyik porcikájába szorult az a líra, amely a közülünk való „profit” a legnagyobb költővé teszi. Honnan veszi az életnek, a saját életének azt az utópiáját, amely a többszörös létet – nagy szó a filmmel kapcsolatban, de Csárliról szólva megkockáztatom – az öröklét tiszta dimenziójába emeli.

Csárli mindig a társaság középpontja. Szeret beszélni és beszéltetni. Örül, ha kíváncsiak iránta, mert ezzel saját elemi kíváncsiságának jogosultságát látja bizonyítva. Szeret szeretni, és szereti, ha szeretik. Térden lovagoltatott már világsztárokat és gyerekeket. Képes alakítani a „nagy embert” és az önzetlen családfőt. Mégis, ha fölidézem magam előtt, akkor egyedül áll egy Tóth Janó által ravaszul megvilágított aranybarna háttér előtt felvett fotón, és azt csinálja, hogy egyedül van. Vitathatatlan térrács fogja körül, élek és szögletek traverzei választják el a köznapi filmcsinálóktól. Magányos, természetesen nem lapos, privát értelemben. Magányos, mert kilóg a sorból. Mi, félművészek többnyire „feladatokat” oldunk meg. Csapatmunkában, természetszerűleg. Ezek a feladatok lehetnek célszerűek, olykor akár szükségszerűek, csakhogy elhomályosítják azt az érzékünket, hogy mikor kell kilépni a sorból. Nem örökre, nem véglegesen, de amikor többről van szó, mint a profi presztízséről, a betartott költségvetés szentségéről, önmagunk szeretetreméltóságáról. Vagyis amikor megnyílik Csárli számára a lehetőség, hogy oly sok derekasan megoldott feladat után és előtt az legyen, aki nem tétovázik kilépni a sorból.

A költő joga a szabálytalanság – gondolom. Ugyanakkor Csárli a legnehezebb lépésre is példát ad: visszalépni a sorba. Nem visszaélni a rendkívüliséggel. Egyszerűen: óvakodik a prófétálástól, nem akarja elfogadtatni önmaga eredményeit kánonként, irtózik magányának szellemi kutyabőrként való lobogtatásától. Az utóbbi időben azonban aggódva figyelhetjük, hogy az önként vállalt „visszasorolás” egyre inkább nehézségekbe ütközik. Ez az eleve nyitott ember a filmmel kapcsolatban néhány ponton megmakacsolta magát. Nem hajlandó elhinni, hogy a mai filmtől idegen lenne a drámaiság, a megszerkesztettség, a kimunkáltság. Csárli – ez a felszélről cinikus értelmiségi – hisz abban, hogy a van formátlanságát a legyen stílusával kell megragadni. Hogy a jelenlét nem csupán isteni szerencse, hanem kötelesség is a több, a túl, az érvényes megragadására.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1981/05 21. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=7451