KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1980/január
FILMSZEMLE
• Zsugán István: A magyar film a világban 1979-ben Pécsi Játékfimszemle, 1980
• Dárday István: Töredékes összefüggések nagylátószögű optikával

• Jovánovics Miklós: Alászállás a közelmúlt poklába Bizalom
• Koltai Tamás: Szász Péternél mindig olyan jókat mondanak Hogyan felejtsük el életünk legnagyobb szerelmét?
• Lázár Ervin: Sorok az Égigérő fű plakátjának ragasztós oldalára
• András László: Szemtől szemben Tarkovszkijjal Tükör
• N. N.: Andrej Tarkovszkij filmjei
• Rubanova Irina: Miskin herceg a tiltott zónában Tarkovszkij Sztalker című filmjéről
• Császár István: Folytatható utószó Fellini Casanovájáról
• N. N.: Federico Fellini filmjei
FILMZENE
• Kocsis Zoltán: Kell-e a filmzene?

• Takács Ferenc: „Amerika kizöldülése” Hair
• Réz Pál: A sokértelműség csapdái Gondviselés
• Sándor Pál: „Közeli fotográfiát ne csináljanak rólam!” Interjú-részlet egy készülő Karády Katalin filmből
• N. N.: Karády Katalin filmjeiből
• Matos Lajos: agresSZÍV KINó
• Veress István: Az állatok válaszolnak
FESZTIVÁL
• Székely Gabriella: Politikai lelkigyakorlat a Genfi-tó partján Nyon
LÁTTUK MÉG
• Dániel Ferenc: A hiénák napja
• Gervai András: Koldus és kirlyfi
• Iván Gábor: Nada csoport
• Csala Károly: Spirál
• Schéry András: Konvoj
• Kapecz Zsuzsa: A dervis lerombolja Párizst
• Sólyom András: Kezedben a kulcs
• Bognár Éva: Férfiak nélkül
• Schéry András: Lidércnyomás
• Argejó Éva: Fierro fiai
• Iván Gábor: Meg kell ölni ezt a szerelmet
TELEVÍZÓ
• Illyés Gyula: A jövő mozija
• Mezei András: Csak ülök és kérdezek Beszélgetés Vitray Tamással
• Faragó Vilmos: Kortársak – adaptálva
• Kristóf Attila: A kabaré alkonya Humor a tévében 1.
• Gervai András: A Kunta Kinte-legendárium Gyökerek
• Honárkay Róbert: Hús, bőr, szeplő Ingmar Bergmanról
• Békés Tamás: A képernyő – tegnap
• Gombár Endre: A Tejút fiai
KÖNYV
• Bádonfai Gábor: Két évtized filmtörténete egy olasz napilap hasábjain
TELEVÍZÓ
• Hegedűs Tibor: Némi eligazítás, semmi több...
POSTA
• N. N.: „Minden számban legalább egy aktfotót” Olvasói levél – Szerkesztői válasz
KRÓNIKA
• N. N.: Az év játéka Az 1979-ben Magyarországon bemutatott legjobb külföldi filmek

     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Konvoj

Schéry András

 

Az autórádióban hervasztó vidáman szól a country, fémes-flegma férfihang csócsálja alá a szöveget, felbőgnek a motorok, s a kamionok nekilódulnak a Nagy Amerikai Országútnak: indul a konvoj. Cowboyok, beatnikek és szelíd motorosok után a vad kamionosok szecesszióját bámulhatjuk a világhírű – nálunk most bemutatkozó – Sam Peckinpah mozijában.

A cowboy, mint tudjuk, talaját vesztette; Peckinpah randalírozó hőseinek ló helyett a sok-sok lóerős kamion jut, ez azonban persze már nem eszközük-társuk, hanem tőlük öncélúvá függetlenedő, fölébük kerekedő mostrum. De ők a volán mögül ugyanúgy akarják nézni a világot, mint emberségesebb elődeik: ősellenségük a gonosz seriff (akinél ugyan ők se jobbak semmivel), felszínen maradásuk módja a férfiszolidaritás, s univerzumukban a nő csak második lehet a ló; – pardon, a kamion mögött. Csakhogy hiába nézik a kívülálló sértett utálkozásával a „króm- és plasztikvilágot”, az ő Noé-bárkájuk is króm és plasztik: kevésbé csillog ugyan, hiszen belepi – a nem annyira kényszerből, mint dacból választott – világuk pora és kosza.

Kicsúszik hát a talaj e siváran ordenaré világ köré mítoszt kerítő rendező alól is, ezt mutatja a befejezés triplacsavarja; a csendes többség világán kihívóan átrepesztő (vagy netán padkára szorított?) kamionos-népvezér erkölcsi felmagasztosulasának elindítója az éppen negatívumként bedobott kortesvurstli, de merthogy tisztességes hős számára ez nem lehet járható út, az ellenséges külvilággal szembeni tragikus elbukás katarzisa következik, hogy végül a Gumikacsa (a legellenszenvesebb „héros gratuit”, akivel az utóbbi időben moziban találkoznom szerencséltetett) egy képtelen hollywoodi bravúrstikli után kacsinthasson ki maradék félszemével a jól megérdemelt hősét fellélegezve ünneplő nagyérdeműre.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1980/01 39. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=8017