KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
   2010/december
PASOLINI / ANTONIONI
• Csantavéri Júlia: Ártatlanok Madarak és ragadozó madarak
• Pintér Judit: Botrányos őszinteség Nico Naldini: Pasolini élete
• Tornai Szabolcs: A meglepetés lépcsőfokai Antonioni filozófiája
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi
TRANSZHUMÁN JÖVŐ
• Kömlődi Ferenc: Utak Utópiába Transzhumanista kultúra
• Géczi Zoltán: A Prométheusz-vádirat Transzhumán manga/anime
ARTHUR PENN
• Pápai Zsolt: Hollywood Kis Nagy Embere Arthur Penn
EXPLOITATION
• Baski Sándor: A kacsintás esztétikája
• Varró Attila: Térhódítás Exploitation és 3D
ANGOLSZÁSZ KÉPREGÉNY
• Kovács Marcell: A kolosszusok árnyékában Új amerikai képregényfilmek
• Sepsi László: A pusztulás képkockái Stephen King képregényen
PASOLINI / ANTONIONI
• Dobai Péter: Szenvedély és ideológia Dialógus Pier Paolo Pasoliniről
• Pintér Judit: Szenvedély és ideológia Dialógus Pier Paolo Pasoliniről
• Szkárosi Endre: Szenvedély és ideológia Dialógus Pier Paolo Pasoliniről
ANGOLSZÁSZ KÉPREGÉNY
• Klág Dávid: A középszer ellen Scott Pilgrim a világ ellen
MAGYAR MŰHELY
• Varga Balázs: Tetten ért képek Új politikai dokumentumfilmek
• Gorácz Anikó: Szabadság tér Mindszenty-filmek
TELEVÍZÓ
• Deák Dániel: Dalolva szép a tévé Zenei tehetségkutatók
HATÁRSÁV
• Horeczky Krisztina: És megteremté a Nőt Martin Munkácsi-kiállítás
KÖNYV
• Gyenge Zsolt: Román hullámlovasok Gorácz Anikó: Forradalmárok
• Szabó Ádám: Új utakon Fejezetek a brit film történetéből
MOZI
• Gyenge Zsolt: Menedék
• Fekete Tamás: Száguldó bomba
• Zalán Márk: Érzéki csalódás
• Sepsi László: Ördög
• Forgács Nóra Kinga: Sporthorgászat
• Baski Sándor: Call Girl
• Kolozsi László: Gyermekeim apja
• Vajda Judit: Szerelmes lettem
• Roboz Gábor: Megaagy
• Alföldi Nóra: Könnyű nőcske
• Vörös Adél: Ilyen az élet
• Varró Attila: Már megint te
DVD
• Gelencsér Gábor: Fotográfia
• Czirják Pál: Aranyember-gyűjtemény
• Pápai Zsolt: Kisvárosi rock’n’roll
• Alföldi Nóra: W.
• Martsa András: Bobby

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Kisvárosi rock’n’roll

Pápai Zsolt

Cemetery Junction – brit, 2010. Rendezte: Ricky Gervais, Stephen Merchant. Szereplők: Christian Cooke, Tom Hughes, Jack Doolan, Ralph Fiennes. Forgalmazó: SPHE. 91 perc.

A tévéguru Ricky Gervais tavaly debütált nagyjátékfilmmel az Egyesült Államokban (Lódító hódító), majd rögtön ezután régi munkatársával, Stephen Merchanttal hazájában, Angliában is forgatott egy mozit. A Kisvárosi rock’n’roll egyszerre archaizáló és korszerű, old school és trendi darab. A nyugati kritikusok zöme alaposan megrugdalta, pedig érdekes és okos kísérlet, az Amarcord és az American Graffiti keveréke, bizonyos kortárs amerikai romantikus komédiásokra jellemző politikai inkorrektséggel és bájos bárdolatlansággal megtámogatva.

Nyilván nem véletlen, hogy a cselekmény éppen abban az évben (1973-ban) játszódik, amikor az Amarcord és az American Graffiti elkészült, és amely év egyébiránt egy markáns válságkorszak nyitánya volt Nyugaton. A beszédes nevű Cemetery Junction (a film eredeti címe is ez) az álmok és vágyak vesztőhelye, egy kollektív kómában vegetáló kisváros, amelyik – mint az egyik szereplő megfogalmazza – „lemaradt a bulis hatvanas évekről”, és láthatóan már soha nem tudja behozni ezt. Ebben a temető üzemmódban működő városkában követjük nyomon három fiatal srác és az egyikükkel közelebbi kapcsolatba kerülő lány sorsát. A történet vonalvezetése kiszámítható ugyan, és sajnos éppen a központi karakter kevéssé érdekes, mindazonáltal néhol az Office, azaz Gervais kultikus tévésorozata magasában szárnyal a film. Nagyon eltaláltak a mellékfigurák (kivált a John Belushi-szerű Elton John-imitátor), némelyik mondat pedig – jobbára a párkapcsolatokat kommentáló megjegyzések – igazi aranyköpés.

Hatásos a film a soundtrackje is, ami talán abból fakad, hogy Gervais – még a tévés karriere előtt – zenei producerként és menedzserként dolgozott. A soundtrack ereje nem csupán a jó ízléssel megválasztott zeneszámokban, hanem azok mértékletes adagolásában van, a finálébeli Led Zeppelin-klasszikus, a Rain Song (ez is’73-ban született) felhasználásának módja pedig egyenesen parádés.

Extrák: Audiókommentár Ricky Gervais és Stephen Merchant író/rendezők közreműködésével; audiókommentár a szereplők (Christian Cook, Tom Hughes és Jack Doolan) közreműködésével; bakiparádé; kimaradt jelenetek; beszélgetés Ricky Gervaisszel és Stephen Merchanttal; beszélgetések a szereplőkkel.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2010/12 59-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10436