Ingmar Bergman 1918-2007Testbeszéd Bergman filmjeibenÉrintésre vágyvaMurai András
„Ahol nincs te, ott
nincs én sem.” Bergman világában a szeretetképtelenség és a magány a
legsúlyosabb büntetés.
A filmtörténeti közhely
Ingmar Bergmant az emberi boldogtalanság első számú rendezőjeként tartja számon
– nem véletlenül. Az életút hazugságaival és rossz döntéseivel kíméletlenül
szembesítő 1957-es A nap végében az
idős professzort rémálmában a mindennél jobban rettegett ítélettel sújtják: a
magánnyal. Ez a „földi pokol” reménytelen és menthetetlen létállapotának
alapvető oka, egyúttal a Bergman-világ lakóinak legsúlyosabb és leggyakoribb
büntetése. Miközben szereplőinek más vágyuk sincs, mint a magánytól szabadulni,
mégis, kapcsolataikban önmaguk határát és a másik megértésének lehetetlenségét
átélve újra magukra maradnak – ennek a tapasztalatnak a megszerzése azonban
éltető erőként működik mind az alkotó-Bergman, mind teremtményei számára. Ezért
Bergman figurái kölcsönös függőségben léteznek. Elfordulnak egymástól, miközben
a kötelékek megmaradnak, a másikra vannak utalva, miközben lelkileg és testileg
is folyamatos szenvedést okoznak egymásnak. Bergmannak ez a párharcokkal
kapcsolatos élettapasztalata több film elkészítésénél jelentett alapvető
motivációt, derül ki idős kori önéletírásaiból (elsősorban a Képekből), ahol szívesen értelmezte
filmjeinek keletkezési körülményeit. A Laterna
magicában pedig egy helyütt általános érvényű tételként fogalmazza meg: „ahol
nincs te, ott nincs én sem”. Szereplőit mindig társas helyzetben vizsgálta,
ahol az érintkezés vágyának és a megértés lehetetlenségének, máskor az
elutasítás és gyűlölet kifejezésének, valamint az ezeket az érzéseket életben
tartó kötödéseknek egyidejűleg kell kifejezésre jutniuk.
E gyötrelmes viszonyok
megjelenítésében a nem szóbeli kommunikációnak kiemelten fontos szerep jut a
súlyos, irodalmi igénnyel kidolgozott, életigazságokat időnként didaktikusan
megfogalmazó párbeszédek mellett. A testbeszéd legfontosabb bergmani eszközei
az egymás körüli forgás lehatárolt térben vagy szűk képkivágásban; a távolság
és a képmélység a Másik elérhetetlenségének kifejezésére; az érintés különböző variációi;
és mindenekelőtt az érzések változását tükröző arc közelképe. Ezeket a „fogásokat”
Bergman elég hamar felfedezte és variálta őket rendezésről rendezésre állandó
témáink kifejezésére.
Bergman monomániás
rendező volt. Témái, motívumai és látomásai a kivételesen tartalmas, több mint
ötven filmet kitevő életműben különböző hangsúllyal, de szüntelenül
ismétlődnek, mintha szerzőjük nem tudna tőlük szabadulni; mintha az alkotás
mint önterápia nem hozna számára kellő megnyugvást. Művészetét folyamatosan
táplálták magánéletének kudarcai, szorongásai, így kíméletlen önvizsgálata
állandó muníciót biztosított az alkotáshoz. Első szerzői filmjétől, az 1948-as Börtöntől utolsó rendezéséig, a 2003-as Sarabandig újra és újra nekiveselkedett,
hogy megküzdjön az általa sokat emlegetett démonaival: a
szeretetképtelenséggel, a magánnyal, a szorongással, az önzéssel, a
halálfélelemmel, a kiszolgáltatottság érzésével.
Majd hatvan éven
átívelő, rendkívül termékeny filmes pályája során többféle műfajban alkotott,
mégis, munkásságát sokszínűségével együtt is egységes, szerves rendszerré teszi
tematikai állandósága, és ezzel elválaszthatatlanul összeforrt jellegzetes képi
kompozíciói. Mivel Bergman mindig a szereplők közötti viszonyra koncentrált,
ezért legtöbb filmje kamaradrámaként működik, akkor is, ha nem kifejezetten
lehatárolt játéktérben zajlik a cselekmény. Legismertebb rendezései az emberi
kommunikáció lehetőségeit és az identitás válságát elemző munkái (többek között
az Úrvacsora, A csend, Persona), de
készített jó pár vígjátékot is (különösen pályája első felében), többnyire a
házassági válságról, mint a Szerelmi
lecke vagy az Egy nyári éj mosolya.
Gyakran használta a lélektani horror motívumait, legerőteljesebben talán a
halállal való rémisztő küzdelmet megjelenítő Suttogások, sikolyokban, a Farkasok
órájával kapcsolatban pedig Bergman azt írja, hogy „felhasználtam hozzá
rémfilmes eszközöket is”. Néhány alkalommal történelmi díszletek közé helyezte
a cselekményt, mint a Szűzforrásban, A hetedik pecsétben vagy a Kígyótojásban. Hamar kipróbálta a
televízió kínálta lehetőséget is, és rendezett közérthető és népszerű sorozatot
a válás embert próbáló küzdelméről (Jelenetek
egy házasságból). De bárhonnan is közelítjük életművét, bármely szakaszában
lépünk be a Bergman-univerzumba, azt látjuk, lényegében mindig ugyanaz a
probléma foglalkoztatta: miért nem tud két ember valóban közel kerülni egymáshoz. Miért nem tudják jól szeretni egymást, és gyűlöletük
során milyen rafinált módokon okoznak a másiknak szenvedést.
Életben tartó forgás
Bergman színházrendezői
tapasztalatait hasznosítva már korai filmjeitől kezdve hangsúlyosan épít a
testbeszéd viselkedést és érzelmeket szabályozó hatására. Hamar felfedezte
például a szűk tér szituációjának lehetőségét, amikor az egymás körül forgolódó
szereplők az intim zóna határát megsértve testközeli, de fenyegető viszonyba
kerülnek egymással. A házassági válságról és az újrakezdés nehézségeiről szóló,
a férfi-női játszmákat is nagy bölcsességgel feltérképező, 1954-ben készített Szerelmi leckében van egy hosszú jelenet
egy vonatfülkében, amelyben a válófélben lévő férj és feleség azt játsszák,
hogy még soha nem látták egymást. Véletlennek látszó találkozásuk alkalmat ad a
férfi és női szerepértelmezések kibeszélésére, s a pergő, szellemes párbeszéd
közben a statikus kamera előtt szorosan egymás mellett állva kerülgetik egymást,
mintha egy láthatatlan szekrénybe lennének zárva, aminek hiába keresik, nem
találják a kulcsát. Jellemző Bergmanra, hogy bár vígjátékról van szó, a film
néhány jelenete érezhetően könnyen átbillenhetne tragédiába. Végül férj és
feleség játszmája – a házasságról szóló Begman-filmek sorában egészen kivételes
módon – kibéküléssel ér véget.
Tíz évvel később szintén
vonatfülkében, de egészen más hangvételű, elfojtott feszültségtől izzó filmben,
A csend első jelenetében látunk három
szereplőt folyamatosan helyet cserélni. Semmit nem tudunk róluk, azt sem,
honnan, hová és miért utaznak, Bergman egyedül a szereplők viszonyrendszerére
koncentrál. A fülke szűk terében szavak nélkül csak a testbeszéddel teremti meg
a két nővér, Eszter és Anna között pattanásig feszült viszonyt, miközben Anna
kisfia, Johan megfigyelője és eszköze is a két nő rejtett érzelmi tusájának. A
színészek mozgásának és helyezkedésének célja a két nő között folyamatosan
változó erőviszony kifejezése. Az első beállításban egymás mellett látjuk a
három szereplőt, majd Anna (Gundel Lindblom) átül a fülke másik oldalára és
magához húzza fiát, szinte erőszakosan nyomja az ölébe. Ezzel a mozdulattal
magára hagyja Esztert (Ingrid Thulin), hangsúlyosan elhatárolódik tőle, de
Eszter köhögési rohamánál ismét feléje fordul, kötelességből fizikailag lesz
támasza. A betegség nem csak arra ad alkalmat Bergmannak, hogy a szereplők
egymásra utaltságát biztosítsa, de a testi fájdalom egyúttal a lelki sérelmeket
is működésbe hozza.
A csend a bergmani életmű és egyúttal
a modern filmművészet egyik kimagasló teljesítménye, tárháza a rendező
jellegzetes képi megoldásainak és a nem verbális kommunikáció eszközeinek. A
hatvanas évek elejétől, a Tükör által
homályosannal kezdődően, amikor Bergman a kommunikáció lehetőségeit és
kudarcait kamaradrámákban vizsgáló filmeket készít, egyre fontosabb szerep jut
a szavak nélküli „beszédnek”. A csendben
az idegen ország idegen városában átmenetileg megszálló három szereplő nem
ismeri a nyelvet. A fordítással foglalkozó Eszter két szót tanul meg először:
arc és kéz – az emberi érintkezés elsődleges eszközei. A Personában pedig a beszédtől elzárkózó, szerepei elől némaságba
menekülő Elisabet (Liv Ullmann) csak arckifejezésével és gesztusaival tud
kapcsolatot építeni az őt ápoló, kötelességtudó és állandóan fecsegő Alma
nővérrel (Bibi Andersson). Miközben Elisabet nevetségesen hamisnak tartja a
kommunikáció formáit, saját fölényes pozíciójának érzékeltetésekor mégsem
utasítja el teljes mértékig a szavakat, hiszen a doktornőnek írt levele
fordítja a két nő között alakuló bizalmasnak látszó viszonyt hazugságba. A Personában nincs a kommunikációnak olyan
csatornája és kódja, ami őszinteséget és megbízható üzenetet közvetítene a
másik felé. A hat ével később készült Suttogások,
sikolyokban, ahol Bergman teljesen elhagyja a Persona önreflexív filmformáját és tudatos önvizsgálatot tartó,
intellektuális szereplőjét (Elisabet), a testi kontaktus képes lenne enyhíteni
a fizikai és lelki szenvedést. Mégis, hiába könyörög egy érintésért a hosszan
haldokló, majd a halál és az élet közötti rejtelmes zónában ragadó Ágnes,
testvérei képtelenek magukhoz ölelni és rémülten menekülnek tőle.
Az elfordulás és a
kölcsönös függés egyidejű jelenléte, amit az arcok egymás körüli „táncával” oly
kifejezővé és emblematikussá tett Bergman, nemcsak konkrét helyzetekben jelenik
meg, hanem általános értelemben is egyik alaptétele a filmjeinek. Bergman
figurái még a kegyetlen és gyűlöletteljes viszonyokban is „táplálják” egymást.
Ezt látjuk A csend sérelmeket
magukban hordozó nővéreinek cselekedeteiben, amit egyszerre motivál a másik
lelki kínzása és a szeretet utáni kétségbeesett vágyakozás. A személyes
identitás válságát legösszetettebben megjelenítő Personában pedig a két szereplő, a társadalmi normákat követő ápoló
és az azokat megvető színésznő a vérszívás jelenetében szó szerint is egymásból
merítenek erőt élet-halál harcuk során.
Monológ a párbeszédben
Bergman zseniális
mániája ugyanazon arc eltérő kifejezéseinek megörökítése. Hányféle arca van
például Ingrid Thulinnak A csendben?!
Lenyűgöző a változatok sokasága: fizikai szenvedés, megvetés, rémisztő gyönyör,
lelki fájdalom, könyörgés, düh és megalázottság. Magány-arcok és hatás-arcok.
Az előbbi, amikor fizikai értelemben is egyedül van, az utóbbi az egymást kínzó
párbeszédek következménye. A kettő között azonban Bergmannál általában
elmosódik a határ, és figurái gyakran társas helyzetekben is önmagukkal
folytatnak párbeszédet. A magány-arcok közelképei több ízben az iszonyat, vagy
ahogy Bergman nevezi, az őskiáltás kifejezései: nincs szerep, nincs maszk, csak
a lélek mélyéről feltörő általános emberi élmény. Ilyen A csendben Eszter arcának szenvedő, ijesztő képe a fulladás
rohamában vagy Agnes fájdalma a haláltusájakor a Suttogások sikolyokban. Mindkét esetben a képet betöltő eltorzult
arc nem csupán a halálfélelem kifejezése, hanem a mindent felülíró magányé is.
Hogyan lehet kifejezni a
magányt társas helyzetben? Úgy például, hogy a szereplők akkor is monológot
mondanak, amikor másokhoz beszélnek. Mint az Úrvacsora nyitó, istentisztelettel kezdődő képsorában Tomas Ericson
tiszteletes (Gunnar Björnstrand), aki a rideg templomban kelletlen, kis
létszámú gyülekezetének háttal állva az imát komor, rezdületlen arccal mormolja
maga elé. Isten nélküli üres világában csak magára képes figyelni.
Jellegzetes megoldása
Bergmannak, hogy a párbeszédből egyszer csak elfordul és átvált monológba az
egyik szereplő, hogy önmaga valódi érzéseit, személyiségének szerepektől mentes
jegyeit, vagy kínzó feszültségét fogalmazhassa meg. A vallomás mindig
közelképben, Bergman első számú, a belső rezdüléseket leleplező beállításában
történik. Ennek egyik legszebb példája az 1955-ös Egy nyár Mónikával híres (Godard korabeli kritikájában is nagyra
értékelt) premier plánja, ahol az önmeghatározás szavak nélkül, az arckifejezés
finom átalakulásával zajlik le. A film vége felé Mónika, aki nem bírja tovább a
házasság kötöttségét, egy bisztróban ülve elfordul partnerétől, majd a nézőre
emeli tekintetét. A háttér lassan elsötétül, és csak Harriet Andersson kifejező
tekintetét látjuk közelről: arca a lecsupaszított, önmagát adó személyiség
foglalata.
Az arc Bergmannál nem
választható el a társadalmi szereptől és az ezzel járó, a környezet elvárásait
követő maszktól. Művészetének állandó témája ugyanis a szerepek személyiségre
gyakorolt torzító hatása, valamint az átjárás lehetőségeinek keresése az Én és
a szerepek között. A szerepelvárások az intimitás állapotát lehetetlenné tevő
személyes játszmákkal is szorosan összefonódnak, amit Bergman korai filmjeiben
is rendre megfogalmaz. Az 1955-ben bemutatott vígjáték, az Egy nyári éj mosolya a házasság bonyolult és hamis szerepekbe
kényszerítő szövevényes viszonyáról szól, amiben a szereplők egymás háta mögött
szövetségeket kötve igyekeznek saját maguk számára is kibogozni, mire vágynak
igazán. Az egyik jelenetben két feleség álságosan beszélgetve próbálja
megalázni a másikat, amikor az egyikük nem bírja tovább a színjátékot,
váratlanul kiesik szerepéből és kifakad. A kamera felé fordulva mondja el
kétségbeesett monológját arról, miképp lehet, hogy egyszerre utálja és imádja a
férjét, majd ismét felölti „álarcát” és folytatja a dialógust, mintha semmi nem
történt volna. Itt még a mesterkélt szerep mögül előbukkan egy őszinte arc, egy
zavaros, mégis megragadható érzés. Később, mikor a Personában a legmesszebb jut Bergman szerep és személyiség
viszonyának elemzésében, a maszkok leválása az identitás szétesésével jár.
Úgy tűnik, Bergman nem
tudta elviselni a szerepek sokféleségéből adódó konfliktusokat. Filmjeiben a
felnőtt személyiség szerepkészlete az Én és az elvárások összeütközéséhez
vezet, ahol az előírások nem csupán torzítják, hanem eltüntetik a személyiség
legbelső magját – ha egyáltalán létezik autenticitás. Néhány filmjében ugyanis –
mint a Farkasok órájában és a Personában – a társadalmi szerepektől
való megválás az individuum felszámolását eredményezi. Már az 1958-ban
forgatott Arcnak ez a főtémája, de
Bergman szinte összes filmjében megfogalmazódik az állítás, miszerint a
személyiség által magára öltött szerep egyenlő a hazugsággal, aminek
felismerésében nélkülözhetetlen a Másikkal való kommunikáció.
A szigetlakók önként
vállalt magányáról szóló Szenvedély
egyik jelenetében négy személy társalog kedélyesen az asztalnál ülve, majd
sorban, a szituációból kiszakadva premier plánokban vallanak saját érzéseikről.
Így alkotnak kontrasztot a társasági helyzetben megvalósított viselkedés és az
egyén valós önértelmezése között. Ráadásul ebben a filmben – engedve a modernizmus
divatjának – Bergman álinterjúkban szólítja meg a színészeket, mit gondolnak az
általuk alakított figuráról. A színész arca így három szerepben is megjelenik.
Látjuk mint „színészt”, mint szereplőt és a szereptől megszabadulni vágyó
figurát. Ugyanazon arc, de a kamera leleplező „tekintete” megmutatja, hogyan
módosítják, formálják ezt az arcot a szerepek.
A simogatástól az ütésekig
Széles skálán mozog a
szereplők közötti fizikai távolság és érintkezés Bergman filmjeiben: az
elérhetetlen intimitás utáni vágy kifejezésétől a gyűlölet vezérelte
ütlegelésig terjed. A lelki gyötrés robbanáshoz, fizikai agresszióhoz vezet,
sőt Bergman szerint az elfojtott sérelmek és traumák felszínre törése gyilkossá
teheti az embert. A Jelenetek a bábuk
életéből című filmben a férj részletesen beszámol pszichológusának arról,
hogyan képzeli el felesége torkának elmetszését, majd megöl egy prostituáltat,
s a film a brutális tett lelki okait rekonstruálja. A házasságban felgyülemlő
elfojtott agresszióról valószínűleg bőven volt tapasztalata a sokszor nősült
Bergmannak. Már az Egy nyár Mónikával
fináléjában dühösen verekednek össze a fiatal házasok, hiába, hogy korábban
együtt élték át a társadalomból kivonuló romantikus szerelmet. Húsz évvel
később a Jelenetek egy házasságból
válni készülő párja, Johan és Mariann (Erland Josephson és Liv Ullmann) esik
elborultan egymásnak: „meg tudnálak ölni” – üvölti Johan feleségét rugdalva. S
a Personában a két nő vagy egy
lehetséges értelmezés szerint ugyanazon személy két „énjének” végső
összecsapásában Alma nővérből is kitör az agresszivitás, miután Elisabet vámpírként
szívta vérét, vette el személyiségét. Alma fizikailag akarja megvédeni önmagát,
ha a játszmák szintjén már elbukott. A fizikailag is durva összeütközés sem
állítja meg, vagy épp elősegíti az Én-ek összeolvadását, s a film végén Alma
ismét visszatér ápolónői szerepéhez, de már az Elisabet által képviselt
kétellyel beoltva egyedül távozik a nyaralóból.
Bergman szereplői
érintésre vágynak, még akkor is, ha minden erejükkel védekeznek ellene. „Gyűlölök
minden érintést” – mondja Karin (Ingrid Thulin) a Suttogások, sikolyokban, amikor Maria (Liv Ullmann) közeledni
próbál hozzá, és arcának simogatásával hatol át testvére saját maga köré vont,
az érzéseket távol tartó védőburkán. A kegyelmi állapot azonban, mikor a
nővérek őszintén közel kerülnek egymáshoz, rövid ideig tart. Testvérük, Agnes (Harriet
Andersson) szenvedése és halála kell ahhoz, hogy képesek legyenek megszólítani
egymást, másnapra azonban az őszinteség szertefoszlik, Maria úgy tesz, mintha
nem is emlékezne meghitt beszélgetésükre. Közeledése, így, hogy gyorsan
visszavonul maszkja mögé, leginkább manipulációnak látszik. Anna, a
szolgálólány (Kari Sylwan) az, aki átadja magát a Másiknak; ő képviseli az életösztönt
a filmben, amikor magához vonja Agnest, hogy enyhítse a halálba vezető út
szenvedését.
Közeledés és távolodás,
érintés és elérhetetlenség egymást táplálják a Bergman-szereplők viszonyaiban.
Azt a helyzetet, amikor két ember akár akaratuk ellenére sem tud közel kerülni
egymáshoz, gyakran fejezi ki a térmélység kihasználásával. A kompozíció
előterét és hátterét az egymással konfliktusban lévő, szerető és gyűlölő, de az
intimitás állapotáig eljutni képtelen szereplők alkotják. Mint A csend egyik precízen megkomponált
képében, ahol az előtérben, a néző felé fordulva Eszter, a túlsó ponton Anna
áll, kettőjük között az ajtókeretnek támaszkodva ül Anna kisfia, Johan. Három
személy, három külön világ, és köztük a leküzdhetetlen távolság.
Az arc felnagyítása
Bergman több filmjében megjelenő motívum. A Rítus
első képsorában a vizsgálóbíró, akinek feladata egy betiltott művészi alkotás „megértése”,
nagyítóval nézi a három művész képét. Az alkotókon keresztül szeretne az
alkotás értőjévé válni, de az előadott számhoz az aprólékos nyomozás során
mégsem tud közel kerülni. Ha nem a kép, akkor az érintés emeli ki az arc
részleteit, mint a Szemben önmagunkkal
jelenetében, ahol az elmebeteg nő letapogatja a doktornő, Jenny ajkát, orrát,
szemét – s közben, érzékelve az arc „hamisságát”, azt mondogatja, „szegény
Jenny”. Ahogy Alma nővér is Elisabet arcát álcának véli, és durván belemar. Egy
valódi arc, tehát a Másik megérintése utáni vágy talán legismertebb képe a Personából való, ami magába sűríti
mindazt, amire a Bergman-szereplők (és minden jel szerint maga Bergman)
mindennél jobban vágynak. A kisfiú a halottasházban egy női arcot akar
megérinteni, de a fiúnál sokkal nagyobb, föléje magasodó arc egy kép, így az
valójában megfoghatatlan számára. Ez az egyszerre lenyűgöző és szorongást keltő
beállítása a magány és reménytelenség alapélményét közvetíti. A kisfiú
közeledésére nincs válasz, az anya-arc nem érzékeli a simogató szándékot. A fiú
„helyett” a cselekmény során Elisabet Alma arcát simogatja meg, Alma pedig
Elisabet férjéét, aki abban a tudatban van, hogy a feleségét öleli. Nincs
kölcsönösség, amit csak erősít a film cselekmény-fragmentumainak az a fajta
értelmezése, amely szerint egyetlen alak megkettőzött alapszerepeinek harcát
látjuk. Ebben az esetbe Elisabet és Alma szelíd összeborulása és egymás arcának
simogatása is csak az Én zárt világán belül történik.
*
Az életmű egészét
áttekintve jól látszik, hogy Bergman fontos motívumainak ábrázolására
kidolgozott néhány képi kompozíciót és alkalmazott néhány nem verbális
kommunikációs eszközt, s e bevált fogásokat variálta hosszú pályáján újra és
újra. Ha kritikusan nézzük az ismétlődő, filmről filmre vándorló beállításokat,
azt mondhatjuk, Bergman mindig „Bergman-filmeket” készített. Ugyanakkor a
szeretetért esedező és a magány elviselhetetlenségével küzdő ember analízisének
nincsenek ennél erősebb kifejezései a film történetében.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|