Ingmar Bergman 1918-2007Jane Magnusson: Bergman 100BergmaniaGelencsér Gábor
Bergman
életét nemcsak tükör által homályosan, hanem színről színre látjuk. De
megtudhatunk-e így többet művészetéről?
Ingmar
Bergman a kivételes őszinteséggel és nyíltsággal feltárulkozó művészek közé
tartozik. A Laterna Magica lapjaiból,
a Fanny és Alexander történetéből és
az időskori regényekből pontos képet alkothatunk szüleiről, gyerekkoráról,
párkapcsolatairól, s mindezt azóta más szerzők róla szóló munkái egészítik ki,
így például lánya, Linn Ullmann önéletrajzi műve, A nyugtalanok. Ha mindennek ellenére eltévedünk az életrajz
részleteiben, az annak bonyolultságából fakad: öt feleség, legalább két
színészélettárs (Bibi Anderson és Liv Ullmann), kilenc gyerek… Mit tud ehhez
hozzátenni a rendező születésének centenáriuma alkalmából készült
dokumentumfilm? Érdemben nem sokat, miközben nagyon is érdemes végignézni a
kétórás anyagot, mivel az páratlan archívokat és megrendítően őszinte kortársi
vallomásokat tartalmaz. Ám hogy mi Bergman művészetének „titka”, az –
szerencsére – továbbra is rejtve marad. Talán azért, mert Bergman művészetének
nem titka van, hanem ereje, amelyhez nem az életrajz, hanem a művek felől
érdemes közelítenünk. Jane Magnusson a titokra kérdez rá, de végül „csak” a művész
és a művek erejének felmutatásáig jut el – ám éppen ezért őszinte és hiteles az
alkotása.
A „titok”
némiképp bulvárízű szerkesztési elve adja a film kiindulópontját, ám ehhez
szerencsére a rendező végül nem ragaszkodik, így viszont munkájának
vezérmotívuma némiképp keresett marad. A címben jelzett egy év az 1957-es
esztendő, amikor is két filmbemutató, két forgatás, egy tévéfilm és négy
színházi rendezés az évi mérleg, nem beszélve az épp aktuális négy szerelmi
kapcsolatról és a már megszületett hat gyerekről. Valóban elképesztő
teljesítmény szakmai és magánéleti szempontból egyaránt. Mi a titka Bergmannak?
– teszi fel a kérdést a film, s a válaszhoz, illetve annak kereséséhez
voltaképpen hagyományos portrét nyújt a szülőktől és a gyermekkortól a
pályafutás különböző szakaszain át egészen az időskorig és a legutolsó
telefonbeszélgetés bejátszásig. Ha nem szigorúan kronologikus formában is, de
teljes képet kapunk Bergman életéről és művészetéről, amelyben kitüntetett, de
nem kizárólagos pont az 1957-es esztendő.
Jóval
meglepőbb a filmtől az a kíméletlen viviszekció, ahogy – centenárium ide vagy
oda – a kényes pontokra is rákérdez, ám Bergman önmagával szembeni
kíméletlenségét és őszinteségét nehéz túlszárnyalni. A fasizmus és Hitler
iránti rajongásáról, amelyet németországi cserediákként élt át, ő maga is
beszámol önéletrajzában. Adóügyi meghurcolásáról, hazája elhagyásáról és
külföldi munkatapasztalatairól is sokat ír. De akadnak azért olyan mozzanatok,
amelyek meglepő információkat közölnek a rendezőről, noha ezek is pontosan
illeszkednek az életút és az életmű belső logikájába. Fivére, Dag, egy jó ideig
letiltott interjúban arról beszél, hogy mindaz, amit a rendező az apjához és az
iskolához való kapcsolatáról írt és műveiben bemutatott, valójában őrá volt
jellemző; Ingmar jó gyerek volt, mindenféle értelemben. Az élmény ettől még
megélt, önéletrajzi, sőt, bizonyos mértékben jobban megfelel a művészi
közvetítésnek, hiszen a külső, megfigyelői pozíciót társítja hozzá. Igen
elgondolkodtató a film egyik szakértő megszólalójának felvetése, miszerint a Fanny és Alexanderban nem a fiú, hanem a
lány azonosítható Bergmannal, aki kevésbé résztvevője, jóval inkább tanúja az
eseményeknek. Erre utal nemes egyszerűséggel a két nevet egymás mellé rendelő
címadás, amelyet egyébként a két szereplő cselekménybeli súlya nem indokolna. A
másik mozzanat egy időskori színházi konfliktus, amelyben a már klasszikus
rendező nem igazán tanúsított nagyvonalúságot a feltörekvő fiatal tehetségekkel
szemben. Az érintett fél mindennek ellenére szinte könnyes szemmel tesz
tanúbizonyságot a Mester kivételes nagyságáról. Meglepőnek hathat az
archívokból összevágott kitörésfüzér, Bergman hirtelen fellobbanásai, indulatos
utasításai, csendet parancsoló kiáltásai a forgatások közben. Egy egész
életében gyomorbántalmakkal küszködő alkotótól – no meg a forgatási őrülettől –
mindez azonban aligha lehet meglepő, s jócskán ellenpontozzák a barátságos,
tréfálkozó gesztusok, amelyekből ugyancsak jó párat dokumentált a kamera. (A
legszebb pillanatok az 1957-es A nap vége
werkjének köszönhetők, amely ráadásul színesben forgott, vélhetően Super 8-ra.)
S végül a legbizarrabb, valóban a művészi szabadság határát feszegető eset az Úrvacsora színészvezetési „trükkje”: Bergman
rávette az egészségi gondokkal küszködő Gunnar Björnstrand orvosát, hogy
páciense előtt állítsa be súlyosabbnak a bajt – a filmbeli betegség és
lelkiállapot hitelesebb alakítása érdekében…
Mindezek
azonban kétségtelenül érdekes, jellegzetes, ám mégiscsak anekdotikus elemek az
életmű szempontjából. Bergman a modern filmművészet egyik legelső és legnagyobb
szerzője, aki eminensen és sokszorosan megfelel a fogalomnak: forgatókönyveit
gyakorlatilag kivétel nélkül ő maga írja és rendezi meg (csak pályafutása
elején forgatja le másvalaki néhány scriptjét, s majd időskori regényeinek
adaptálását engedi át kollégáinak, köztük egyik fiának, Danielnak és
élettársának Liv Ullmann-nak); műveit áthatja a személyesség, méghozzá „külső”
önéletrajzi és „belső” pszichológiai aspektusból egyaránt (ehhez fogható
személyességet a legnagyobb szerzőktől csak Fellininél, Pasolininél és az
utolsó filmjével Bergmanhoz közelítő Tarkovszkijnál tapasztalunk); munkái
egyéni, csak rá jellemző stílust képviselnek (amely a modernista formák közül a
zárt szituációs drámával azonosítható). A legutóbbi összetevő a leglényegesebb
– miközben erről tudunk meg a legkevesebbet Magnusson dokumentumfilmjéből.
Elemző módon akár eshetne szó erről is, a híres bergmani közelképről, a valóság
és a képzelet/álom átmenetét megvalósító formai megoldásokról; a
szubjektivitásról, nemcsak önéletrajzi, hanem formai értelemben, hogy
tudniillik miként képes Bergman a szubjektív tudati folyamatokat a filmkép „objektív”
nyelvén megfogalmazni. A film azonban a szerzőségnek inkább a második,
önéletrajzi aspektusát hangsúlyozza; a miértre kérdez rá, s nem a mitre és
főként a hogyanra. Nincs ezzel baj, talán jobban is illik ez egy
dokumentumfilmhez, míg az elemzés az értekező tanulmányok és az egyetemi előadások
dolga. Mindezzel együtt a Bergman 100
(Bergman: A Year in a Life) nem
annyira intellektuálisan erőteljes vállalkozás, jóval inkább érzelmileg
felkavaró, mindenekelőtt az archívoknak köszönhetően. Bergmant látni a
legkülönbözőbb életkorban és élethelyzetben, hallani hivatalosan nyilatkozni és
meglesni néhány elkapott pillanatban, megtapasztalni, ahogy dolgozik a
színészeivel – ez minden szónál, okos gondolatnál és érzelmes vallomásnál
többet elmond róla és – főképp – művészetéről. Már amennyi így, ezen a módon
elmondható. A többi néma csend.
Mi
derül ki tehát a Bergmanra emlékező dokumentumfilmből a rendező titkáról? Hogy
munkaalkoholista volt („képtelen vagyok leállítani magamat” – írja egy helyütt
a Képekben), s a művészi tevékenység
öngyógyító kúra volt a számára? (Sok forgatókönyvét – a leghíresebbek közül
például a Personát – kórházi kezelése
alatt írta, s lényegében a zárójelentéssel és a befejezett könyvvel a kezében
az ágyból rögtön a forgatási helyszínre sietett.) Nos, ezt, ha mástól nem, tőle
tudhattuk eddig is. Hogy az Isten létét és az emberek (szeretet)kapcsolatát
faggató kérdéseit saját gyermekkorából, hitéből/hitetlenségéből és a bonyolult
magánéletéből merítette? Számtalan helyen és módon írt erről. Hogy súlyos és
folyamatos emésztési gondjai voltak? Még erről az igencsak intim részletről is
sokszor tesz említést, méghozzá meglehetős nyíltsággal. (A filmből ez ügyben
annyi plusz információt kapunk, hogy gyomorbántalmai miatt lényegében csak svéd
joghurtot és egy bizonyos kekszet fogyasztott.) Hogy intenzíven dolgozott a
színészeivel, szinte szuggerálta őket? Sok fotón láthattuk már ennek tanújelét,
amit a filmben nyilatkozó színészek egyöntetűen megerősítenek. Hogy számos
felesége és gyereke, továbbá a világhír ellenére magányos volt? Elég, ha
felidézzük kedvenc és a végső lakhelyét, Fårö szigetét, amely nemcsak gyakori
forgatási helyszíne, hanem életének szimbóluma is egyben. Ha ezekre és még
számos, a filmben exponált kérdésre máshonnan is választ kaptunk és kaphatunk,
miért érdemes mégis megnézni a száz éve született Bergmanról szóló
dokumentumfilmet? Nos, épp azért, amiért a filmjeit. Azok ugyanis szintén őrzik
titkukat, amelyhez egyre közelebb kerülhetünk, de végső értelmüket sohasem
tárhatjuk fel, ezért újabb és újabb megtekintésre, elmélyülésre ösztönöznek. A
következő száz évben is.
Bergman 100 (Bergman – ett år, ett liv / Bergman: A Year in a Life) – svéd portréfilm, 2018. Rendezte és
írta: Jane Magnusson. Kép: Emil Klang. Zene: Jonas Beckman, Lars Kumlin. Vágó:
Orwar Anklew. Gyártó: B-Reel Films. Forgalmazó: Elf Pictures. 117 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|