Magyar MűhelyBeszélgetés Kurutz MártonnalA nagy játékBarkóczi Janka
A 100. évforduló
alkalmából a Filmarchívum az 1918-19-es filmhíradók felújításával és
publikálásával izgalmas időutazásra hív.
A Magyar Nemzeti
Filmarchívum megkezdte Az Est filmhíradók
és a Tanácsköztársaság idején forgatott Vörös
Riport-Film híradók teljes körű kutatását és a kritikai változatok
közzétételét. A 100 éves némafilmek hétről hétre válnak szabadon elérhetővé a
Filmarchiv.hu-n. A különleges sorozatról Kurutz Mártonnal, a Filmarchívum
kutatási és gyűjteményi vezetőjével beszélgettünk.
*
Miért különleges a most feldolgozott filmhíradó anyag?
Az 1918-as és 1919-es
filmhíradók tulajdonképpen két nagy tömbből állnak. Az Est Film 1918
szeptemberétől 1919 márciusáig, a Vörös
Riport-Film pedig a Tanácsköztársaság idején, 1919 áprilisától júliusig
jelent meg. Ezek az anyagok nagyon kalandos úton vészelték át a magyar
történelem viharos évtizedeit. Amikor a Tanácsköztársaság megbukott, bűnügyi
bizonyítékként lefoglalták őket, és bekerültek a bűnügyi múzeumba, innen pedig
1945 után a mi archívumunkba. Itt gondosan megőrizték a kameranegatívot,
ráadásul az utóbbi években raktárrendezés közben találtunk nagyjából kétórányi,
ezekhez a híradókhoz tartozó kivágatot, aminek nagy részét nem tudjuk
beazonosítani. A Tanácsköztársaságot megörökítő Vörös Riport-Film azért is érdekes, mert talán egyik volt
szocialista ország sem büszkélkedhet munkásmozgalmi múltjának ilyen gazdag
mozgóképes dokumentációjával, természetesen Oroszországot leszámítva. Általában
mindenhol megsemmisítették ezeket, nálunk pedig – paradox módon – éppen
gyűlöletből őrizték meg. A hírfolyam tulajdonképpen néhány hónappal Horthy
Miklós bevonulása előtt ér véget. Döbbenetes, hogy ezzel szemben a
Horthy-bevonulásról egyetlen nagyon rossz minőségű, agyonjátszott mozikópiánk
van csak. Gyakorlatilag az egész korszakot alig reprezentálja némafilmes
tudósítás, pedig tudjuk, hogy ekkor is nagyon sokat forgattak. Sajnos nem
őrizték meg ezeket, a Magyar Film Iroda pedig csak 1924-től indult, ahol már
valóban intézményesen foglalkoztak a saját archívumuk felépítésével.
Mit lehet tudni a készítőkről?
Az Est filmhíradók tulajdonképpen
a nyomtatott újság mozgóképes mellékletei voltak. Az Est napilap körül létezett egy teljes portfólió is „Est Lapok”
néven Miklós Andor vezetésével, ez a lapcsalád pedig hatalmas olvasótáborral
rendelkezett. Az első filmhíradó 1918. szeptember 9-én jelent meg, és eleinte
minden hétfőn új anyagokat mutatott be. Minden bizonnyal olyan emberek
forgatták ezeket a filmeket, akiknek volt tapasztalatuk a szakmában és
valószínűleg megrendelésre dolgoztak. A képek szépen exponáltak, látszik
rajtuk, hogy aki ezeket készítette, tudott élességet állítani és a megfelelő
berendezése is megvolt a gyártáshoz. A korabeli fadobozos kamerákat nem
egyszerű használni, akkorák, mint egy jó nagy cipősdoboz, állványra kell rakni
őket, beállítani a megfelelő értékeket és felvétel közben folyamatosan tekerni.
A IV. Károly koronázásáról 1916-ban készült híres filmről tudjuk, hogy legalább
6-8 operatőr készítette, többek között fényképészek, így Escher Károly is. Az
1919. május 1. ünnepség felvételei hasonlóan összetett csapatmunkában
készültek. A visszaemlékezésekből tudjuk, hogy minden útkereszteződésben más
operatőr állt, és azt is, hogy a filmet Kertész Mihály rendezte.
Mi a feladat ezekkel a filmekkel?
A Vörös Riport anyagok restaurálásával már foglalkoztunk az
ezredforduló környékén, azonban ma már digitális technikával tudunk hozzájuk nyúlni
és a feldolgozáshoz szükséges korabeli írásos források is könnyebben
hozzáférhetők. Az egyes kiadásokhoz szinte mindig megvan a kameranegatív is, nem
csak a mozikópia, így a kettőből jön össze végül a teljes változat. Van, amikor
a pozitívba nem került bele minden, de van olyan eset, amikor a negatív sokkal
rövidebb. Az, hogy a kettő egyforma legyen, szinte ki van zárva. A 100.
évforduló alkalmából most megkezdtük a teljeskörű tartalmi feldolgozást, amit
hamarosan majd a digitális restaurálás fog követni. Amikor publikáljuk az
összeállításokat, megpróbáljuk őket kontextusba helyezni, belassítjuk a
snitteket, keresünk hozzá illusztrációkat a Fortepanon, kiegészítő anyagokat az
Arcanumon. Ez az első alkalom, hogy ilyen közeli kapcsolatba lehet kerülni ezekkel
a mozgóképekkel. A 2K szkennelés után olyan végtelenül részletgazdag eredményt
kapunk, ami rengeteg új információval ajándékoz meg minket. Nagy Levente és
Kispéter István kollégáimmal, akik a kutatást vezetik, csak ámuldozunk, hogy mi
mindenre fény derül és az egyes riportok háttértörténetében milyen mélyre le
lehet fúrni. Alapvetően ez az első ilyen jellegű munkánk és a nagy változások
előtt álló Filmarchívumban szeretnénk is az alapkutatásnak ezt a modelljét
meghonosítani, hogy minden filmdokumentumunk hasonló mélységig feltáruljon.
Nagyon hálásak vagyunk a Filmarchívumot fenntartó Magyar Nemzeti Filmalapnak,
hogy az első jelzésünkre pártfogásukba vették ezt a projektet és az anyagi
forrást is biztosították. Hiszen lehet, hogy nem látszik, de a szkennelés, a
hangalámondás, a hetente megjelenő kritikai változat elkészítése tetemes
összeg.
Találtatok olyasmit az anyagok között, ami nagyon meglepett
titeket?
Én a kis, hétköznapi
jeleneteket szeretem a legjobban. Ezek többsége eddig semmit nem mondott még
nekünk sem, de most, hogy felkutatjuk a riporthoz tartozó újsághírt is, izgalmas
történetek bomlanak ki a háttérben. Ott van például a kamerába mosolygó Balogh
László, „az életunt gyermekszínész” esete, akiről a kissé szarkasztikusan
hangzó címen túl semmilyen adatunk nem volt. A korabeli lapokból most
megtudhattuk, hogy a korszakban létezett egy Modern Babaszínpad nevű
kezdeményezés, ahol gyerekek alakítottak színházi szerepeket. Balogh László itt
játszott és a hír is ehhez kapcsolódik. Érdekes várostörténeti adalékokkal is
tele vannak a filmek. Megörökítik a Millenárison zajló kerékpáros futamokat,
így megtudhatjuk, hogyan nézett ki ez a terület ekkoriban. A Millenáris
Sportpályát az a Bláthy Ottó Titusz tervezte, aki egyébként a transzformátor
egyik feltalálója is volt. A híradókon láthatjuk, hogy a korszakban még egyenes
vonalú pálya futott a mezőn, ebből csak később lett velodrom. Vagy egy
ártalmatlan Károly körúti snitt hátterében feltűnik az Anker-ház előtt a
Nemzeti Áldozatkészség szobra, amelynek érdekes történetéről nemrégiben külön
kiállítást szentelt a Kiscelli múzeum. Sosem hittem volna korábban, hogy erről
filmünk is van!... Vagy, ami nem csak nekünk ajándék, hanem a színháztörténeti
kollégáinknak is: kiderült, hogy mégiscsak van filmünk a legendás
színházcsináló Bárdos Artúrról. Egy színésznője temetésén ő mondja a
gyászbeszédet, és hogy ő az, a Pesti Hírlap egy aprócska kétsoros híréből
derült ki most.
Lehet egyáltalán ennyi szempontot egyszerre vizsgálni?
Ezekben a filmekben
éppen az a jó, hogy mindenki a saját nézőpontjából gazdagíthatja újabb
értelmezésekkel őket. Dr. Tomsics Emőke, a Magyar Nemzeti Múzeum történelmi
fényképtárának történésze, például abban segít sokat, hogy a riportokban
megjelenő közéleti szereplőket beazonosítja. A Keleti vásár megnyitása című hírnél például látható egy
fényképész, aki épp arra készül, hogy Wekerle Sándor miniszterelnökről és a
vásáron megjelent balkáni küldöttekről csoportképet csináljon. Emőke azonnal
felismerte ezt a fényképet, amit ők őriznek, így a fotó és a film egy évszázad múlva
váratlanul összetalálkoztak. Nekünk természetesen nincs időnk minden titkot és
apró részletet kikódolni, meg kell maradnunk informatívnak, élvezhetőnek és
főképp tárgyilagosnak, de minden hozzászólást és kiegészítést örömmel fogadunk.
Ezért valamikor a jövő év elején az azonosítatlan tekercseket is publikálni
fogjuk, hátha valaki felismeri a lakókörnyezetét, egy személyt, vagy máshogy tud
segíteni a megfejtésükben. Örülnénk, ha mindenkihez eljutnának ezek a
mozgóképek, mert nekünk szólnak, a mi történeteinket őrzik.
Tudunk egyébként hiányokról
is. Ismert például, hogy Fedák Sári színésznő 1919-ben lelkesítő szavalatokat
tartott a Vörös Katonának. Ez biztosan megvolt filmen is, mert egy kockányit
egyszer Moszkvában egy kutatás során megtaláltunk, amin éppen az látszik, ahogy
egy autó tetején szaval. Elképzelhető, hogy az eredeti snitteket a
Horthy-korszakban talán ő maga vágatta ki, hogy a kompromittáló emléket
eltűntesse. Reméljük, hogy egyszer meglesz ez is. Szeretnénk a jövőben az egész
sorozatról kiadni majd egy alapos kritikai feldolgozást is, stabilizált letisztított,
befényelt képekkel és bőséges magyarázattal.
Az Est bulváros hangvételétől eléggé különbözik a Vörös
Híradó, ami lényegében azért
propagandaanyag…
Ez így van, de az is
igaz, hogy amint az őszirózsás forradalom elkezdődik, az Est is érzékenyebb
lesz a politikára. A szerkesztőket emellett alapvetően az vezette, hogy a
filmhíradó minél jobban lekösse a közönséget. Azokat az eseményeket
részesítették előnyben, melyek érdekesek, mozgalmasak voltak. A feldolgozott
sorozat tele van például sporthírekkel. Nekem egyébként nem a kedvenc műfajom a
sporttudósítás, de ezek a filmek még számomra is izgalmasak, mert kiderül
belőlük, hogy akkoriban egész másképp írtak sportújságot, mint ma. A hangvétel
nagyon emberközeli volt, az MTK egyik mérkőzésnél például kiderül, hogy aznap
azért szerepelt gyengébben a csapat, mert a kapusuk röviddel a meccs előtt halt
meg spanyolnáthában.
A filmhíradók képei szó szerint elbűvölik a nézőt. Mi a titok
nyitja?
Ezek a felvételek ugyan
nem írják át a történelmet, mégis valódi időutazásra hívnak. Mindenki tud
hozzájuk kapcsolódni valamilyen szempontból. Embereket, érdeklődési területeket
és adatbázisokat képesek összekötni. Az egyik hír például a nyitrai hősök
emlékművének leleplezéséről szól. Ez volt az egyik első honvéd emlékmű, ma már
minden faluban van ilyen. Épp ez benne a különleges, amikor felállítottak, még
véget sem ért az Első világháború. A filmen látjuk az emlékművet és a
talapzatot, amire csak a háború kitörésének évét, 1914-et írták fel, hiszen még
nem tudhatták, hogy mikor lesz vége. De a szöveg mindössze csak néhány hétig
volt látható, mert a bevonuló csehek minden feliratot levéstek. Ez a fontos
háttérinformáció egy másik szabadon elérhető adatbázisból, a Köztérkép.hu-ról
derül ki. Olyan ez az egész, mint egy óriási társasjáték, amiben a
legkülönösebb összefüggéseket lehet felfedezni. Mi pedig játszani hívunk
mindenkit.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|