KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
   2021/április
MAGYAR MŰHELY
• Hirsch Tibor: Régi szép kritikusközhelyek A 60-as évek „bátor-filmjei”
• Herczeg Zsófia: „Ha látnám a Földet kívülről” Beszélgetés Bucsi Rékával
• Bartal Dóra: A cukormázon is túl Beszélgetés Visky Ábellel
• Szíjártó Imre: Vendégjátékok Orosz színészek magyar filmben
A CSEND MESTEREI
• Gelencsér Gábor: Északi fény Skandináv klasszikusok
• Kránicz Bence: Ma is ropják valahol 120 éves A táncz
• Ádám Péter: A humor új hulláma Tati, a kívülálló
HOLLYWOODI HATÁRSÉRTŐK
• Greff András: Az ember, aki célra tartott John Huston utolsó évtizede
• Varró Attila: Ragadozók tora Női bosszúfilm
CSEH KORTÁRSAK
• Gerencsér Péter: Kimaxolt csehesség Jan Svěrák
• Varga Zoltán: Elveszett lelkek karneválja Kultmozi: Éjszaka a városban
KÉPREGÉNY LEGENDÁK
• Szedlák Ádám: Utálja a világot, de ez kölcsönös Warren Ellis: Transmetropolitan
FILM + ZENE
• Pernecker Dávid: Folytatni a képeket Jonny Greenwood
FILM ÉS VIDEÓJÁTÉK
• Nagy Eszter: Konzolvilágok A videójátékfilm
FESZTIVÁL
• Pazár Sarolta: Északi fények a nappaliban Finn Filmnapok
• Pauló-Varga Ákos: Traumaoldás és önkifejezés BIDF
• Murai András: Fájdalmak országa Új izraeli filmek
• Schreiber András: Nyelvében élnek tovább Perzsa nyelvleckék
KRITIKA
• Schubert Gusztáv: Az emlékezet démonai Két új holokauszt dokumentumfilm
• Roboz Gábor: Józan számítás Még egy kört mindenkinek
MOZI
• Huber Zoltán: A fészek
• Kovács Kata: Fuss
• Alföldi Nóra: Mese a barátságról
• Fekete Tamás: Monster Hunter – Szörnybirodalom
STREAMLINE MOZI
• Kovács Kata: Antigone
• Árva Márton: Nyom nélkül
• Parádi Orsolya: A boldogság titka
• Varró Attila: Amíg a háború tart
• Varga Zoltán: WolfWalkers
• Roboz Gábor: Cherry
• Margitházi Beja: A Norrtull csapat
• Huber Zoltán: Zulu
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi Elvadult jövő, lidérces múlt

             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Streamline mozi

Nyom nélkül

Árva Márton

Sin senas particulares – mexikói, 2020. Rendezte: Fernanda Valadez. Írta: Astrid Rondero és Fernanda Valadez. Kép: Claudia Becerril Bulos. Zene: Clarice Jensen. Szereplők: Mercedes Hernandez (Magdalena), David Illescas (Miguel), Juan Jesus Varela (Jesús), ana Laura Rodriguez (Olivia). Gyártó: Avanti Pictures / EnAguas Cine. Forgalmazó: HBO. Feliratos. 95 perc.

 

Az utóbbi hónapokban két mexikói elsőfilmre is kitüntetett figyelem irányult a virtuális fesztiválokon. Mindkettő abba a menekülő-útvonalak nélküli csapdahelyzetbe ránt, amely a helyi bűnbandák mindenhatóságából, illetve az Egyesült Államokba tett sikertelen bevándorlási kísérletekből adódik. De míg a Már nem vagyok itt merev realista stílusban követi fiatal férfihősét a nagyvárosi helyszíneken, a Nyom nélkül középkorú anyafigurájának vidéki kálváriája delejező álomszerűséggel elevenedik meg.
Kiindulópontját tekintve Fernanda Valadez debütálása a mexikói határmenti drámák alműfajához igazodik: Magdalena hónapok óta nem kapott hírt kiskorú fiáról, aki legjobb barátjával együtt vágott neki az északi emigrációnak. Amikor azonban a barát holtteste előkerül, az egyedülálló anya nem bírja tovább a bizonytalanságot, és elindul, hogy kiderítse, mi lett a gyereke sorsa. A nyomozás és a szembesülés persze nem maradnak el, a film mégsem ezek miatt emlékezetes. A hullaházak és buszpályaudvarok felől az elnéptelenedett falvak és halálszagot árasztó viskók irányába vezető út során ugyanis Magdalena személyes drámája az önmagát elpusztító emberiség történetévé terebélyesedik. Ahogy másik anyák és másik gyerekek, további áldozatok és a halottakat siratók tűnnek fel, a mindent felemésztő erőszak átfogóbb mintázata rajzolódik ki a családi tragédiák mögött. A cselekménytől elemelkedő, Carlos Reygadastól és a Saul fiából is merítő fogalmazásmód pedig egyrészt elmosódott emlékekben és mitikus látomásokban oldja fel az emberi szereplők beszédét és arcát, másrészt egyre inkább olyan grandiózus tájak és természeti tényezők képeit kezdi használni, melyekhez képest bármelyik emberélet fájdalmasan jelentéktelen. Így a Nyom nélkül már nem egyszerűen társadalomkritikus, inkább a poszthumán gyász hangulatát árasztó, lírai kihalás-vízió.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2021/04 60-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14878