KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
   2023/január
ÚJ-HOLLYWOOD
• Greff András: Mi űzi az üldözőt? Paul Schrader megszállottjai
• Kovács Patrik: Egy világcsavargó Hollywoodban Bob Rafelson (1933-2022)
• Gyöngyösi Lilla: A kék szem átka Paul Newman
A MELODRÁMA ARCAI
• Pápai Zsolt: „Az időnek kaputt” A nemzetiszocializmus filmmelodrámái – 3. rész
• Varró Attila: Zsigeri pátosz Test és melodráma 1.: A jövő bűnei
• Kránicz Bence: A barátom odafent Felix Van Groeningen – Charlotte Vandermeersch: Nyolc hegy
MAGYAR MŰHELY
• Rudas Dóra: A kapunyitási pánik nemi differenciái Így maradtam
• Pauló-Varga Ákos: A szomorúság háromszöge Kárpáti György Mór: Jövő nyár
• Földényi F. László: Mi rejlik a bőr alatt? Nemes Anna: Beauty of the Beast
• M. Tóth Éva: Animációs „így jöttem” Kollarik Tamás – Takó Sándor: Csupó Gábor
FRANCIA KÖNYVEK
• Ádám Péter: A „könyv-ember” Truffaut irodalmi átdolgozásai
• Barabás Klára: „A történet soha nem ment ki a divatból” Beszélgetés Josée Dayannal
• Demus Zsófia: A befogadás szabadsága Luc Jacamon – Matz: A gyilkos (Le Tueur)
FILM / ZENE
• Pernecker Dávid: A madárcsicsergés is gyanús Rich Vreeland
ARCHÍVUMOK TITKAI
• Barkóczi Janka: Láthatatlan mozi Avantgárd és kísérleti filmek archiválása
FESZTIVÁL
• Bakos Gábor: A látvány diadala Szolnok – Alexander Trauner ART/FILM Fesztivál
• Navarrai Mészáros Márton: Jégbe zárva Reykjavík
TELEVÍZÓ
• Orosdy Dániel: A repülő pingvin Hugo Blick: Az angolok
KRITIKA
• Huber Zoltán: Szépítő távolság Steven Spielberg: A Fabelman család
• Gyöngyösi Lilla: Nem nyugodnak békében Madarász Isti: Átjáróház
MOZI
• Pauló-Varga Ákos: Eltitkolt történetek
• Kolozsi László: Valaki hall engem
• Csomán Sándor: A látogatás
• Bonyhecz Vera: Azt mondta
• Hegedűs Zsófia: A kis Nicolas
• Benke Attila: Vérapó
• Varró Attila: Gátlástalan örökösök
• Alföldi Nóra: Az új játék
STREAMLINE MOZI
• Huber Zoltán: Bardo
• Pozsonyi Janka: Lady Chatterley szeretője
• Árva Márton: Csoda
• Varga Zoltán: Wendell és Wild
• Rudas Dóra: Toto, a hős
• Déri Zsolt: Meet Me In The Bathroom

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Valaki hall engem

Kolozsi László

On est fait pour s’entendre – francia, 2021. Rendezte és írta: Pascal Elbé. Kép: Rémy Chevrin. Zene: Christophe Minck. Szereplők: Pascal Elbé (Antoine), Sandrine Kiberlain (Claire), Valérie Donzelli (Léna), Emmanuelle Devos (Jeanne). Gyártó: Jerico / Père & Films. Forgalmazó: Cirko Film. Feliratos. 93 perc.

Nekem is van olyan ismerősöm, aki nehezen fogadja el, hogy egyre kevesebb hang éri el. Sokszor és sokan észrevettük, hogy baj van a hallásával, és ezért nem figyel ránk, de aki nem ismeri (vagy csak felületesen), az mogorva, a másikra nem figyelő embert lát benne. Mindezt csak azért tartom fontosnak leírni, mert úgy tűnhet, hogy a tisztességes francia filmes nagyiparosnak nevezhető Pascal Elbé filmje nem elég hiteles, nem fogja meg elég jól a problémát. Holott a tapasztalataim azt igazolják, hogy a hiúság, illetve az a tény, hogy a megsüketelő fogyatékkal élőnek véli magát, szégyelli, hogy a hangok egyre jobban el vannak zárva előle, és ez kifejezetten gorombává és emberkerülővé teszi.

Tehát a Valaki hall engem egy mizantróp tanár történeteként indul, aki mind a magánéletben, mind a hivatásában megtalálja a helyét, amint be meri vallani, mi is történt vele. A magánéletét a szomszéd lány (a mai francia film egyik legfontosabb karakterszínésze, Sandrine Kiberlain) alakítja. A hallókészülék használatával új világ nyílik meg hősünknek, és ez a hangban rendkívül gazdag és színes rész, a gyógyulás első fázisa, mintha nem is a megsüketülése elleni harcról, hanem az élet örömeinek, hangokban rejlő szépségeinek (újra)felfedezéséről szólna, így aztán Elbé romantikus komédiája, mint a francia vígjátékok minőségi hányada, képes eredeti és megejtő életörömmel megtölteni történetét. Ez a francia romkom változat olyan mélyen gyökeredzik a nemzeti műfaji hagyományban, hogy eltéveszthetetlen a hangja és hangvétele. Karakterei éppen azért lesznek szerethetőek, mert kiismerhetőek, hiszen évszázadok óta léteznek a francia színházban. Pontosan az ilyen alkotások miatt szeretik sokan a francia filmeket.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2023/01 57-57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15640