KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
   2023/január
ÚJ-HOLLYWOOD
• Greff András: Mi űzi az üldözőt? Paul Schrader megszállottjai
• Kovács Patrik: Egy világcsavargó Hollywoodban Bob Rafelson (1933-2022)
• Gyöngyösi Lilla: A kék szem átka Paul Newman
A MELODRÁMA ARCAI
• Pápai Zsolt: „Az időnek kaputt” A nemzetiszocializmus filmmelodrámái – 3. rész
• Varró Attila: Zsigeri pátosz Test és melodráma 1.: A jövő bűnei
• Kránicz Bence: A barátom odafent Felix Van Groeningen – Charlotte Vandermeersch: Nyolc hegy
MAGYAR MŰHELY
• Rudas Dóra: A kapunyitási pánik nemi differenciái Így maradtam
• Pauló-Varga Ákos: A szomorúság háromszöge Kárpáti György Mór: Jövő nyár
• Földényi F. László: Mi rejlik a bőr alatt? Nemes Anna: Beauty of the Beast
• M. Tóth Éva: Animációs „így jöttem” Kollarik Tamás – Takó Sándor: Csupó Gábor
FRANCIA KÖNYVEK
• Ádám Péter: A „könyv-ember” Truffaut irodalmi átdolgozásai
• Barabás Klára: „A történet soha nem ment ki a divatból” Beszélgetés Josée Dayannal
• Demus Zsófia: A befogadás szabadsága Luc Jacamon – Matz: A gyilkos (Le Tueur)
FILM / ZENE
• Pernecker Dávid: A madárcsicsergés is gyanús Rich Vreeland
ARCHÍVUMOK TITKAI
• Barkóczi Janka: Láthatatlan mozi Avantgárd és kísérleti filmek archiválása
FESZTIVÁL
• Bakos Gábor: A látvány diadala Szolnok – Alexander Trauner ART/FILM Fesztivál
• Navarrai Mészáros Márton: Jégbe zárva Reykjavík
TELEVÍZÓ
• Orosdy Dániel: A repülő pingvin Hugo Blick: Az angolok
KRITIKA
• Huber Zoltán: Szépítő távolság Steven Spielberg: A Fabelman család
• Gyöngyösi Lilla: Nem nyugodnak békében Madarász Isti: Átjáróház
MOZI
• Pauló-Varga Ákos: Eltitkolt történetek
• Kolozsi László: Valaki hall engem
• Csomán Sándor: A látogatás
• Bonyhecz Vera: Azt mondta
• Hegedűs Zsófia: A kis Nicolas
• Benke Attila: Vérapó
• Varró Attila: Gátlástalan örökösök
• Alföldi Nóra: Az új játék
STREAMLINE MOZI
• Huber Zoltán: Bardo
• Pozsonyi Janka: Lady Chatterley szeretője
• Árva Márton: Csoda
• Varga Zoltán: Wendell és Wild
• Rudas Dóra: Toto, a hős
• Déri Zsolt: Meet Me In The Bathroom

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Azt mondta

Bonyhecz Vera

She Saidamerikai, 2022. Rendezte: Maria Schrader. Forgatókönyv: Jodi Kantor és Megan Twohey könyve nyomán Rebecca Lenkiewicz. Kép: Natasha Braier. Zene: Nicholas Britell. Szereplők: Carey Mulligan (Megan Twohey), Zoe Kazan (Jodi Kantor), Patricia Clarkson (Rebecca Corbett), Andre Braugher (Dean Baquet). Gyártó: Universal Pictures /Annapurna Pictures / Plan B Entertainment. Forgalmazó: UIP-Duna Film. Szinkronizált. 129 perc.

Az oknyomozó újságírás mindig is hálás alapanyagként szolgált Hollywoodnak, ám az Azt mondta még a műfajon belül is komoly jelentőséget hordoz témaválasztásával. Az elmúlt évekből említésre érdemes a Spotlight, mint hasonlóképp nagy társadalmi súllyal bíró, a klérus általi gyermekmolesztálás témáját boncolgató alkotás, ám Maria Schrader kezei közt egy ennél sokkal inkább tárgyilagos hangvételű, a váratlan fordulatokat nélkülöző film született. A rendező korábbi munkássága (Unorthodox) biztosíték a téma iránti kellő empátiára, mellyel az álomgyár egyik legbefolyásosabb moguljának, Harvey Weinsteinnek az évtizedeken átívelő, több ízben elkövetett szexuális visszaéléseinek, és azok eltussolására berendezkedett intézményrendszer leleplezés történetét meséli el.

A film a New York Times két újságírónője, Jodi Kantor és Megan Twohey fáradhatatlan munkásságát tárja a nézők elé, végeredményként annak az újságcikknek a megszületésével, amely az addig érinthetetlennek vélt szexuális ragadozó és háttérországának bukását okozta. A Kantor és Twohey azonos című könyvéből adaptált film nem dúskál bravúros filmnyelvi megoldásokban, a valós eseményeket hűen követve jutunk el a leleplező írás publikálásának napjáig. A téma ellenére az alkotók rendkívüli érzékenységgel vitték vászonra az áldozatok visszaemlékezéseit – kerülték az erőszak és tulajdonképpen Weinstein bármiféle direkt képi megjelenítését, helyette inkább sokat sejtető vágóképeket, valamint több ízben is az abúzust elszenvedő valós személyek hangját (Gwyneth Paltrow, Rose McGowan) használták. Schrader filmje nem az izgalomtól fogja a moziszékhez szegezni a nézőt, ám elvitathatatlan érdeme, hogy a hatásvadász elemeket kerülve, korrekt összefoglalását nyújtja az elmúlt évtized társadalmilag legnagyobb port kavaró mozgalmának, a #MeToo-nak a kirobbanását is jelölő Weinstein-botránynak.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2023/01 58-58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15641