KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

   
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2001/január
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró

• Schubert Gusztáv: A prófécia éve 2001. Űrodüsszeia
• Bodoky Tamás: Időmátrix Beszélgetés Galántai Zoltánnal, Székely Lászlóval és Szilágyi Ákossal
• N. N.: Az Űrodüsszeia és a technika
• Dániel Ferenc: Űrkaland és laposfogó MIR-képek
• Nyírő András: Se HAL, se drót
• Karátson Gábor: Szkifisztalker Tarkovszkij jövőképe
• Schubert Gusztáv: Dr. Mocsok A rosszízlés diadala
• Pápai Zsolt: A néző meztelen Tabu a kukában
• Beregi Tamás: Excrementum sacrum A betiltott test
• Békés Pál: Tök sirály! Szleng-szinkron
ANIMÁCIÓ
• Varró Attila: Utópia a rajzlapon Miyazaki Hayao
• Láng István: Dragon Ball, a kultuszmese Botrány-anime
MAGYAR MŰHELY
• Bársony Éva: Ideológiai kalandfilm Beszélgetés Fekete Ibolyával
TELEVÍZÓ
• Mihancsik Zsófia: Képszabadság Beszélgetés a magyar médiáról Dessewfy Tiborral és Kovács András Bálinttal
• Bóna László: Csevegő fejek Távduma
• Bodolai László: Perpatvar és paragrafus Jogi show
KRITIKA
• Zoltán Gábor: Pacsmag Egyszer élünk
• Bori Erzsébet: Álomalkotó népek A másik ember iránti féltés diadala
• Bikácsy Gergely: Vándorvitorlán Agyő, édes otthon!
LÁTTUK MÉG
• Bikácsy Gergely: A vágy forradalma
• Ágfalvi Attila: Vatel
• Boronyák Rita: Pokémon
• Varró Attila: Blöff
• Pápai Zsolt: A 6. napon
• Békés Pál: A Kelet az Kelet
• Mátyás Péter: A bájkeverő
• Kézai Krisztina: Apádra ütök
• Strausz László: Zűrzavar
• Tamás Amaryllis: Charlie angyalai
• Hungler Tímea: Sátáni játszma
KÉPMAGNÓ
• Reményi József Tamás: Illés

             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Sátáni játszma

Hungler Tímea

 

A méltán híres operatőr, Janusz Kaminski (Schindler listája, Ryan közlegény megmentése) első rendezésével meglehetősen melléfogott. Jóllehet a Lost Souls képi világát illetően hasonlatosan sejtelmes, mint műfaji előzményei, a misztikus horrorok (az operatőr visszafogott, pasztell színekkel dolgozik, az enteriőrök példának okáért kifejezetten szépek), a szüzsé azonban a képileg hommage-nak is tekinthető látványvilággal ellentétben, kifejezetten butácska, ráadásul plágium gyanús.

A Polanski-klasszikus, a Rosmary's Baby óta az Antikrisztus eljövetelét jósoló filmek, a démoni megszállottság motívumai elszaporodtak a vásznon (hogy csak a legismertebb verziókat említsük, az Omen és az Ördögűző szériái). Ezen mozik ismeretében a néző Antikrisztus-ügyben mondhatni kiművelt emberfővé vált: tudjuk, mi a pentákulum, hogy az Ördög száma a 666, hogy a Sátánt vérszomjas ebek vigyázzák, sőt a démoni torokhangok is ismerősek már. Ezért olyan kínos, hogy filmünk főszereplője, az angyali ártatlanságú Winona Ryder, akit ugyancsak megszállt már valamikor az Ördög, ráadásul foglalkozását tekintve ördögűző, miként csodálkozik rá minden jelre, mely az Antikrisztus jelenlétére utal.

Történetünkben a sorozatgyilkosok tanulmányozásával foglalkozó híres írót (Ben Chaplin) egy ördögűzés során az eljövendő Antikrisztus porhüvelyeként emlegeti egy éppen aktuálisan elkárhozni készülő lélek. Winonának a lélekmentő akciót kellene levezényelnie, meggyőzve az írót arról, hogy újjászületése Antikrisztusként nem túlzottan áldásos az emberiség egészére nézve.

Filmünk sem több, sem kevesebb. Egy családfa feltárása. Kis jóindulattal a posztmodern quest-motívumának megnyilvánulása. Elnézve a mozit azonban, e jóindulat inkább túlzottnak nevezhető.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2001/01 61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=3194