KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

            
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
   1994/szeptember
• Kovács András Bálint: Variációk a Gonoszra Holocaust és tömegkultúra
• Forgács Éva: Ellopta-e Spielberg Auschwitzot? Európa és Amerika
LÁTTUK MÉG
• Mikola Gyöngyi: Fortinbras, a szövetséges A Jó és a Rossz

• Bakács Tibor Settenkedő: Kísérleti boldogság Paramicha
• Csáky M. Caliban: Van Beszélgetés Szederkényi Júliával
FORGATÓKÖNYV
• Bereményi Géza: Levedia Részletek egy készülő film forgatókönyvéből

• Tőkei Ferenc: Játék a sárkánnyal
CYBERVILÁG
• György Péter: Szép új világkép Virtuális valóság
• Bakács Tibor Settenkedő: Melyikünk Rosencrantz? Virtuális valóság
KÖNYV
• Palotai János: Mit ér a filmtörténet, ha magyar? Gyertyán Ervin kötetéről
CD-ROM
• Kovács András Bálint: Lexikon vagy játék? Cinemania
TÖMEGFILM
• Király Jenő: A férfi – mint majom – panaszai King Kong-tanulmányok (2.)
KRITIKA
• Hirsch Tibor: Jófilm Ábel a rengetegben
• Ardai Zoltán: A legenda oda Örökifjú és Tsa
• Kovács András Bálint: Pani Veronika és Mademoiselle Véronique Veronika kettős élete
LÁTTUK MÉG
• Turcsányi Sándor: A Flinstone-család
• Reményi József Tamás: Prizzi’s Honor
• Harmat György: Rejtélyes manhattani haláleset
• Barotányi Zoltán: A kis Buddha
• Tamás Amaryllis: A holló
• Fáber András: Végzetes ösztön – Az elemi komédia
• Mockler János: Mesterfogás
• Mockler János: Rapa Nui
• Bíró Péter: A zűr bajjal jár

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Rapa Nui

Mockler János

Az élet nehéz helyzeteire felkészítő anyai tanácsok és viselkedésminták között még a legjobb családokban sem hangzott el intelem, hogy mit tegyünk akkor, ha egy lakatlan szigeten szafariruhás, panamakalapos egyén ugrik elénk, izmos karjából hatalmas, prehisztorikus madarat lök az ég felé, és nekünk szegezi az obligát kérdést: Amerikából jöttem, híres mesterségem címere… Blazírt képpel válaszolhatjuk: ügyelő, másodasszisztens vagy valami hasonló széltologató. Aki nem hiszi, járjon utána… moziba.

Előbb csak a horgászboton belógatott mikrofon avatta be a tisztelt nézőt a filmkészítés rejtelmeibe, ám jelen opuszunk a fent leírt módszerrel újabb történelmi lépést tesz az álomcsinálás titkainak végső feltárása felé. Tejszínhab a tortán, hogy a törzsfőnök protézise szintén kulcsszerepet kap a filmben.

Messziről jött ember azt mond, amit akar. Erre a pofonegyszerű, ősi igazságra épül a gigantikus kőpofákat szobró maorik igaz története. A tapsifüles kisebbség közepes találékonysággal szívatja a szerencsétlen normálfülű többséget. Míg végül nagyszabású tojásgyűjtő versenyen győz a jobbik.

Szép az élet a Húsvét-szigeteken. Aki megszerzi a húsvéti tojást, azé a megviselt hősnő. A törzsfőnök egy jéghegyen elhajóz, Ádám és Éva kis csónakon távozik a történelem irányába. A Hollywoodtól megszokott nagyfokú etnográfiai hitelességgel előadott mese a pillanatnyi élvezeten túl fölidéz bennünk számos régi barátot. Az eszkimót, aki mindenre azt mondja: nanuk, nanuk, a ma született tibeti lámát s a bagdadi besurranót. De aki svájci négert akart látni, annak sem kell az Uránia mozin túl mennie, amiről pedig tudjuk, hogy olyan messze van a Húsvét-szigetektől, mint a Rapa nui attól, amit filmnek nevez a megcsontosodott szűklátókör.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1994/09 62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=724