KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1986/március
KRÓNIKA
• Gaál István: Herczenik Miklós (1930–1985)

• Breitner Miklós: Haldoklik-e a magyarfilm? Ár – költség – haszon
• Breitner Miklós: Interjú Drecin Józseffel a Művelődési Minisztérium államtitkárával Vita a filmgyártásról
• Lugossy László: Fantomgazdaság Vita a filmgyártásról
• Zalán Vince: Egy kelet-európai fotográfus Embriók
• Zsugán István: Arc ellenfényben Beszélgetés Zolnay Pállal
• Almási Miklós: Zsúfolóoptikával Visszaszámlálás
• Schubert Gusztáv: Elvis Presley azt üzente Beszélgetés András Ferenccel
• Bikácsy Gergely: Erosz túszai Az érzékek birodalma
FESZTIVÁL
• Fáber András: Kitörési kísérlerletek Nantes
LÁTTUK MÉG
• Reményi József Tamás: Itt élned, halnod kell
• Lukácsy Sándor: Ördögi kísértetek
• Koltai Ágnes: Te már nagykisfiú vagy
• Barna Imre: Káosz
• Barna Imre: A piszkos ügy
• Dés Mihály: Quilombo
• Ardai Zoltán: Az óriás
• Barna Imre: IV. Henrik
• Baló Júlia: Jörgensen, a zsaru
• Hegyi Gyula: Az ágyúgolyó futam
• Kapecz Zsuzsa: Azt mondják, baleset
• Faragó Zsuzsa: Farkasverem
• Hirsch Tibor: Lopják a koporsómat
• Gáti Péter: Hajmeresztő hajnövesztő
TELEVÍZÓ
• Forgács Éva: Sokkolás gyengeárammal A televízió és a képzőművészet
• Nemes Nagy Ágnes: Az új Laodameia Babits drámája a képernyőn
KÖNYV
• Balassa Péter: Egy tanulmánykötet értelme

             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Papírmozi

Papírmozi

Bayer Antal

COMICS

Íratlan kódexük szerint a szuperhõsök nem tehetnek rosszat, hacsak nem állnak valamilyen külsõ befolyás hatása alatt. Ezt a kiskaput szinte elsõ megjelenésük óta ki is használják az írókÍ: a Marvel What if?-sorozatának vagy a DC képzeletbeli történeteinek visszatérõ motívuma a rossz útra térített jófiú. A világ két leghíresebb szuperhõsének második közös kalandja az új sorozatban ebbe a hagyományba illeszkedik, és egyben kiváló alkalmat teremt egy színes parádéra, amelyben a kiadó felvonultathatja közkedvelt és újra megismertetni kívánt hõseit és gonoszait egyaránt. Mi több, az idõutazás abszurd, de mindig hálás témája a régmúlt és a távoli jövõ szereplõit is bevonja az alternatív világok bemutatásába.

A kötet tehát a felszínen az abszolút hatalom által kegyetlen zsarnokká korrumpált Supermanrõl és Batmanrõl szól, ám Jeph Loebtõl megszokhattuk, hogy a felszín alatt is dolgozik. A dolgoknak van egy helyes rendje, ahogy lenniük kell, ismételik el újra meg újra hõseink. Az abszolút hatalmat valójában nem õk, hanem az amerikai szuperhõs-univerzumokban soha meg nem nevezetten, de állandóan jelen lévõ mindenható gyakorolja. Vagy legalábbis a kiadóvezetõi elõírásokból következnek a játékszabályok.

Superman és Batman 2: Abszolút hatalom. Színes, puhafedeles, 110 oldal. Kiadó: Képes Kiadó.

BD

A francia-belga képregény története valójában Tintinnel kezdõdött, bõ nyolcvan évvel ezelõtt, igazán ideje volt hát, hogy valaki vállalkozzon a teljes sorozat magyar nyelvû kiadására. Évente 3-4 album jelenik meg, eléggé esetleges sorrendben. Az eredetileg negyedikként megjelent közel-keleti kaland elsõ, fekete-fehér albumváltozata még 1934-bõl származik, ám amikor pár évvel késõbb Hergé szerzõdést kötött a Casterman kiadóval a történetek színes kiadására, nyilvánvalóvá vált, hogy ebben az esetben nem lesz elég egy egyszerû áttördelés és kiszínezés. Az átdolgozás rendesen elhúzódott, így az új változat csak 1955-ben látott napvilágot, és számos apró ellentmondás került bele a korábbi illetve késõbbi sztorikhoz képest: bekerültek illetve eltûntek szereplõk, rejtett anakronisztikus utalásokat helyeztek bele Hergé és munkatársai. Mindez nem zavarja meg az olvasót, pláne ennyi év után, és alig változtat magán a történeten. Ebbõl kifolyólag azonban van a kötetben valami sajátos idõn-kívüliség: harmincas évekbeli történetvezetés, ötvenes évekbeli grafikai megoldások, mindez a legmodernebb nyomdatechnikai kivitelezésben... A magyar sorozat legújabb része valójában a legrégebbi, és ez a felújítás dacára látszik is rajta, érdemes hát ennek megfelelõen olvasni.

Tintin 11: A fáraó szivarja. Színes, puhafedeles, 60 oldal. Kiadó: Egmont.

MANHWA

A 2006 óta egyre gyorsabban bûvölõ mangakínálat idén kissé váratlanul lelassult, jóval kevesebb újdonság jelent meg a tavasszal, mint a korábbi években. Az okok boncolására kevés lenne a hely e rovatban, inkább beszéljünk arról, ami változatlan lendülettel folytatódik. Némelyik hazai kiadó már egy ideje felismerte, hogy a közismerten kemény tárgyalópartner japánok árnyékában kibontakozott a koreai képregény, avagy a manhwa is, márpedig a koreaiak még tudnak örülni, ha más nyelven is meg akarják jelentetni könyveiket. A Vad Virágok Könyvmûhelynek szinte specialitásává vált a romantikus és humoros mûfaj kiapadhatatlan tárházának magyarországi kiadása, a fiatal lányok imádják ezeket a sorozatokat.

Koreai képregények a Vad Virágoktól: Borsmenta, A vízisten menyasszonya, Annyira király vagy!, A titokzatos menyasszony.

HAZAI

A basszusgitáros és énekes Johnny hirtelen ötlettõl áthatva megalakítja az Ócskavas zenekart. Tagjai: Eki, az idegbeteg dobos, aki koncert elõtt nem veszi be a gyógyszerét, Zátony, a mocskos szájú és korlátolt bõrfejû, akirõl 38 rész után sem derült ki, hogy milyen hangszeren játszik és a legújabb szerzemény, Imike, az emós szólógitáros, aki vonakodik beállni punknak. Sajnos, amíg be nem fut a banda, Johnny nem fog tudni elköltözni otthonról, és a kedves mama minden noszogatásra ellenére persze dolgozni sincs ideje. Szabadidejében sörrekordokat döntöget a csocsóasztal mellett és a gyanúsan leharcolt Klárikát fûzi. Németh András szórakoztató webcomicja többször trafál telibe, mint mellé, és van szellemes mondanivalója a hazai zenészvilágról és környezetérõl.

Rocksztár leszek, mama! Megjelenik a Rockélet programmagazinban és a rocksztarleszekmama.blog.hu honlapon.

Bayer Antal


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2011/08 61-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10724