KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
   2015/május
MOZI VS. INTERNET
• Baski Sándor: Járatlan utakon A Netflix és a többiek
• Soós Tamás: Az elfeledett mozi Magyar filmforgalmazás
• Kovács Bálint: A mamut és a hangya Alternatív filmforgalmazók
• Kránicz Bence: Szabadulóművészek Magyar garázsmozi
CLINT EASTWOOD
• Benke Attila: Mindörökké Fakó Lovas Clint Eastwood városi westernjei
• Pápai Zsolt: Volt egyszer egy vadnyugati hős Clint Eastwood: Fennsíkok csavargója
ARTSZEXFILMEK
• Varró Attila: Érzelmek birodalma Pornó és melodráma
• Kovács Marcell: Bundás vénuszdombok Jesus Franco szexfilmjei
• Gelencsér Gábor: Pillangóhatás Peter Strickland: The Duke of Burgundy
LENGYEL FILM
• Pályi András: Milyen távol, milyen közel Tadeusz Konwicki mozija
• Gyenge Zsolt: Húsba zárva Malgorzata Szumowska: Az Ő nevében…
OROSZ KRIMIK
• Forgács Iván: Mit sugároz a mai Oroszország? Orosz bűnügyi sorozatok
• Csiger Ádám: A forradalmár, aki felfalta gyermekeit Daniel Espinosa: A 44. gyermek
MAGYAR MŰHELY
• Kelecsényi László: Halál, hol a te kardod? Dömölky János (1938-2015)
• Hirsch Tibor: Felmenni, visszajönni Mai magyar falu-filmek
• Varga Zoltán: Animáció-történeti körséta 100 éves a magyar animáció
FESZTIVÁL
• Gáncsor Kármen: Rövidre vágva Friss Hús 3.0
• Buglya Zsófia: Rejtett tartalékok Graz – Diagonale
FILM / REGÉNY
• Varró Attila: Mélyvörös Jean-Patrick Manchette: Gunman
• Sepsi László: Visszafogott vezeklés Pierre Morel: Gunman
KRITIKA
• Muhi Klára: Bedarál-e? Nagy Viktor Oszkár: Hivatal
• Horeczky Krisztina: Elfolyik-e az élet? Almási Tamás: tititá
• Barkóczi Janka: Megint tavasz George Ovashvili: Kukoricasziget
MOZI
• Sepsi László: Citizenfour
• Baski Sándor: Hétköznapi vámpírok
• Kovács Kata: Violette
• Forgács Nóra Kinga: Adaline varázslatos élete
• Csiger Ádám: Lámpagyújtogatók
• Vajda Judit: Ne zavarjatok!
• Kolozsi László: 3 szív
• Roboz Gábor: Rekviem egy macskáért
• Kránicz Bence: A Lazarus hatás
• Sándor Anna: A lázadó
• Huber Zoltán: Halálos iramban 7
• Jankovics Márton: Hó az édenkertben
• Varró Attila: A szerelem üstököse
DVD
• Pápai Zsolt: Vigasztaló Marcelino: Kenyér és bor
• Gelencsér Gábor: A tanítványok
• Szabó Adrienn: 2001: Űrodüsszeia
• Soós Tamás Dénes: Picasso kalandjai
• Fekete Martin: Merénylet
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Hazai haladás

             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Fesztivál

Isztambul

Tűz és víz

Fáber András

Kiküldött munkatársunk beszámolója

 

„Konstantinápolyban, ebben a kozmopolita városban, ahol háborítatlan egyetértésben él egymás mellett négy népfaj – a török, az örmény, az arab és a görög – a legfeltűnőbb, mennyire igyekszik Törökország modernizálódni és európaivá válni” – írta a múlt század közepén Gérard de Nerval francia költő. Ugyanez a lázas igyekezet érződik 1988. niszán havában, amikor a szeles tavaszi estében kigyúlnak a Büyük Maksim és a Rujenuar mulató neonreklámjai, az utcát belengi a döner kebab illata, és soknemzetiségű vendégsereg igyekszik az isztambuli nemzetközi filmfesztivál vetítéseire. A mai török társadalom önismerete és legitimációja szempontjából oly fontos történelmi időszak, a húszas évek (a mai értelemben vett török köztársaság kezdeti időszaka, Musztafa Kemal hatalomra kerülése) a legnagyobb tömegbefolyásoló médium, a török televízió jóvoltából a fesztiválon is jelen van: vetítik a Tüzes napok című szuperprodukció négy része közül az egyiket, amely akár hollywoodi filmesek műhelyéből is kikerülhetett volna. És persze jelen van az erőszak és a nőemancipáció divatos témája, melyet több mai török filmrendező változó sikerrel visz vászonra – bár a török filmművészet sajátos hangja nem ez.

A fesztivál tizenegy szekciója közül az egyik – a mai török filmművészetet be mutató – viszonylagos halványságának fő oka az volt, hogy a világszerte legmar-kánsabbnak ismert alkotók többsége távol maradt. Erden Kiral zsűritag volt, Serif Gören a partvonalon (egy periférikus szekcióban) statisztált, Ali Özgentürk filmjét pedig betiltották.

Egyesek szerint az illedelmesen csordogáló nemzetközi filméletben szinte üdítőleg hat néha egy kis botrány. Ezzel a kétes értelmű szenzációval legutóbb Isztambul szolgált: a főkormányzó két beosztott rendőrtisztje öt filmet – részint vallási, részint erkölcsi okból – cenzurálni javasolt, majd, hogy ebbe sem a fesztivál rendezősége, sem pedig a felháborodott nyilatkozatot közzétevő zsűri nem egyezett bele, egyszerűen betiltotta az említett filmeket, köztük a meghívott Tengiz Abuladze Könyörgés című alkotását, valamint Özgentürk élesen társadalombíráló művét (A víz is ég). Utóbbit némi fondorlattal mégis bemutatták a helyi Francia Intézetben, melynek vetítőterme minden jel szerint területen kívülinek minősült.

Epizódok egy mai török rendező életéből – ezt az alcímet lehetne adni Özgentürk filmjének, mely már azzal a szokatlan fordulattal is meglepi a nézőt, hogy a főszereplője két nő (török felesége és európai barátnője) között őrlődik. Több emlékezetes jelenete van a filmnek, például, amikor a rendező bebörtönzött elvtársait látogatja, vagy amikor visszaemlékszik diákszínjátszói múltjára (barátaival Beckett Godot-ra várva című darabját adta elő, míg az avantgárdtól kissé ingerült hatóság véget nem vetett produkciójuknak), s bár nem erőssége a feszes szerkesztés, sem pedig a tempóérzék, feltehetőleg esélyes lehetett volna „az év legjobb török filmje” címért folyó versenyben, amely ilyenformán kissé irreálissá vált.

Nem volt teljes a hivatalos versenyfilmek mezőnye sem (innen egy svájci filmet zárt ki az egyenruhás beavatkozás, Beat Kuert Deshima című alkotását, melynek szintén egy filmrendező volt a főszereplője). Az Arany Tulipánt, a fesztivál fődíját bizonyára nem méltatlanul nyerte el a francia Jean-Charles Tacchella friss humorú műve, a Kocsizás előre, mely a háború utáni évek egy lelkes filmbarát társaságát viszi filmre, de az eredmény ez esetben sem mondható teljesen reálisnak.

Nem véletlen, hogy az eddig említett három film mindegyike filmesekről szól, a filmezés világából meríti témáját, az isztambuli nemzetközi filmfesztivál ugyanis – a rendezőség akaratából – úgynevezett tematikus fesztivál, ami azt jelenti, hogy eleve csak olyan filmek vehetnek részt rajta, amelyek valamilyen formában egy művészeti ág (idén az egyik szekcióban kimondottan a filmkészítés) belső problémáit ábrázolják. Lehetne vitatkozni azon, mennyire szerencsés ez a tematikus megkötés (a bemutatott filmek némelyikének rosszat tett az atelier-jelleg, a révület, a művészfilmek – művészéletrajzok – magasztosnak vélt kliséhalmozása), de még így is bekerült a válogatásba néhány igazán jó mű és egy-két ígéretes kísérlet.

A lengyel Radosław Piwowarski Vonat Hollywoodba című filmje például, amely szokatlan hangjával vitákat váltott ki hazájában, itt meglehetősen elismerő fogadtatásban részesült, nem utolsósorban Katarzyna Figura kissé esetlen bájú alakítása révén. Piwowarski a mai lengyel valóság visszataszító arculatát naturaliszti-kusan ábrázolja, s ebbe a nagyon is „földszintes” világba visz bele növekvő mértékben szürreális elemeket. A film egy hétköznapi mai lengyel lányt állít a történet középpontjába. Merlin (aki büfés a vonaton) Marilyn Monroe-hoz akar hasonlítani, s minden vágya, hogy egyszer maga Billy Wilder kérje fel egy filmjében főszerepre – ami a film groteszkül irreális zárójelenetében mint fantáziakép be is következik.

Ugyancsak eltért a szokványostól Paul Cox alkotása, a Vincent van Gogh élete és halála. Az ausztrál rendező látszólag az ismeretterjesztő dokumentumfilmek eszközeit használja fel. A film hangja elejétől végig narrátorszöveg: egy színész olvassa fel a festő naplójegyzeteinek, fivéréhez, Theóhoz írott leveleinek kiválasztott részleteit, miközben természeti képek és egy-két szereplős némajelenetek elevenednek meg a vásznon, hogy szinte észrevétlenül átalakuljanak igazi van Gogh-festményekké. Látjuk az arles-i hidat és látjuk a napraforgómezőket, látjuk a művész szegényesen berendezett szobáját, látunk madarakat repülni, látjuk a csillagok lyuggatta eget, és látjuk a lompos némbert, a szegény Vincent magányos napjainak mogorva társát, csak magát a film főszereplőjét nem pillantjuk meg soha. 1872-től 1890-ig bekövetkezett haláláig követi nyomon életét a film, amely egyben a holland származású Paul Cox személyes hozzájárulása a két év múlva kezdődő centenáriumi megemlékezéssorozathoz. Költői, átélt „hommage”, napjaink egyik eredeti hangú filmművészének hamisságtól mentes műve.

Hagyományosan nagy szerep jutott idén is a magyar filmművészetnek, melynek kiemelkedő alkotásait jól ismeri és szereti a fiatal török értelmiség. A hivatalos versenyben Dömölky János Hajnali háztetők című filmje vett részt, amely – mint közismert – első ízben próbálkozott meg Ottlik Géza világának megfilmesítésével, ami egyben legfőbb érdeme, bár ezt a fesztivál közönsége (megfelelő irodalmi háttérismeretek hiányában) nem méltányolta. Szabó István Mephisto című alkotását versenyen kívül, a fesztivál záróestjén vetítették, sikerrel. Különböző szekciókban szerepelt még négy magyar film: Fábri Zoltán, Gazdag Gyula, Mészáros Márta, illetve Szörény Rezső egy-egy alkotása. Megszívlelendő tapasztalat (ami a mai török filmművészetre is érvényes), hogy közülük azokat fogadta értő és elismerő kritika és közönségvisszhang, amelyek a magyar valóságról mondtak el valamit egyéni hangon, vagyis amelyek a filmművészet egyetemes tematikáját és formanyelvét sajátos színekkel tudták gazdagítani. A mi országunknak (akárcsak Törökországnak) akkor lehet újra jelentős szerepe a világ filmművészetében, ha a helyi problematikát egyetemesen érthető módon lesz képes a világgal közölni.

Valahogy úgy, ahogyan Ken Loach Haza című filmjének főszereplője teszi (akit az alkotók valóságos személyről, Wolf Biermann Nyugatra távozott keletnémet protest-énekesről mintáztak): nem hódol be sem az itteni, sem az ottani szirénhangoknak, s teszi tovább a dolgát, örök berzenkedőként. A filmművészet is akkor töltheti be hivatását eredményesen, ha nem ad tápot sem az alkotói, sem a nézői önelégültségnek. Ebből csak pillanatképek villantak fel az idei isztambuli nemzetközi filmfesztiválon.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1988/07 42-43. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=4987