Szerzői rajzfilmekSnoopy és Charlie Brown – A Peanuts-filmKutya világ ez, SnoopyKránicz Bence
Charlie
Brown és kiskutyája típusfigurák, más-más választ adnak a hétköznapok
kihívásaira.
„Valami
baj lehet velem, Linus. Jön a karácsony, de egyáltalán nem vagyok boldog.”
Charlie Brown, a Peanuts-sorozat hőse
tépelődik így az első rajzfilmben, amely az akkor már Amerika-szerte népes
rajongótáborral bíró comic stripek
alapján készült. A mondat pontosan tükrözi Charlie Brown jellemét, így akár
meglepőnek is tűnhet, hogy világszerte népszerűvé, valódi popkulturális
jelenséggé válhatott egy képregényszéria a főszerepben egy félszeg, neurotikus
és balszerencsés kisfiúval, na meg az ő kiskutyájával.
A szereplők
kisudvari baseball-csapatáról elnevezett Peanuts
a leghosszabb ideig futó képregénysorozat, amelyet egyetlen szerző írt és
rajzolt. 1950 októberében jelent meg az első képsor, az utolsó pedig 2000
februárjában, egy nappal az alkotó, Charles Schulz halála után. Schulz mintegy
18000 stripet rajzolt, valamint részt vett négy egészestés és 45 rövid Peanuts-rajzfilm elkészítésében.
Hasonlóan a Kázmér és Hubát jegyző Bill
Wattersonhoz, Schulz is kikötötte, hogy a képregényekhez senki más nem nyúlhat
rajta kívül, a filmváltozatokkal és merchandise-termékekkel szemben azonban nem
volt ellenvetése. Ezért készülhetett el idén a Snoopy és Charlie Brown – A Peanuts-film, 35 évvel az utolsó mozis
adaptáció után.
A Peanuts karakterei a ‘60-as évek elejére
nyerték el végleges formájukat, a későbbiekben már nem változott a kiforrott
vizuális világ. A jól beazonosítható figurák nyilvánvalóan kulcsfontosságúak
egy olyan sorozatban, amely öt-hat szereplő viszonyaira, interakcióira épít.
Ekkorra nemcsak a gombszemű, fejnehéz kisgyerekek – Charlie mellett az undok
Lucy, Schroeder, a zongorista, vagy a folyton takaróját szorongató Linus –
csapata rázódott össze, hanem a kezdetben hosszúkásabb testű Snoopy is tíz év
után kapott végleges külsőt. Az első rajzfilmváltozatban, az 1965-ös A Charlie Brown Christmasben egy az
egyben a képsorok vizuális világa köszönt vissza, az újdonságot a színek
jelentették a fekete-fehérben terjesztett stripekhez képest.
De
Schulz jellegzetes vonalain kívül a stripek minimáltörténetét is gond nélkül át
lehetett ültetni mozgóképre. Ezekben a rajzfilmekben nincsenek súlyos
konfliktusok, az epizódszerű jelenetekben a gyerekek találkoznak valamilyen
kisebb hétköznapi problémával, amelynek megoldásában egyszerre segítik és
hátráltatják egymást. Mindnyájan másként próbálnak választ adni ugyanazokra a
felmerülő kérdésekre – mi a hálaadás lényege? ha a Mikulás hoz ajándékot, a
Halloween szelleme miért nem? –, előszeretettel bocsátkoznak hosszas
filozofálgatásba, mintha terápiára szoruló alsó tagozatosok tartanának
önsegélyező foglalkozást.
Kalandos
vagy fantasztikus eseményekkel legfeljebb Snoopy fantáziájában találkozhatunk,
az írói ambíciókat tápláló kiskutya képzeletének ugyanis nincsenek határai:
első világháborús pilótaként vagy a függetlenségi háborúban harcoló
államalapítóként is remekül helytáll. A rajzfilmekben a második tévés
különkiadás, az It’s the Great Pumpkin,
Charlie Brown hozott fordulópontot, a film közepén ugyanis több percen át
Snoopy elképzelt világháborús küldetését figyelhetjük. Ettől kezdve minden Peanuts-animációnak részévé váltak
Snoopy saját, esetenként kismadár-barátjával, Woodstockkal közös kalandjai,
amelyekről Charlie Brown és a többiek mit sem tudnak. A Peanuts-képregények és rajzfilmek a hétköznapokban előttünk
tornyosuló problémákra adott kétféle reakció modelljét nyújtják: Charlie a
közösségen belül, gondjai kibeszélése révén próbál boldogulni, míg kutyája az
általa teremtett fantáziavilágba menekül minden sötét, viharos éjszakán.
Noha
a karácsonyi szezonban bemutatott, legfrissebb Snoopy-film már CGI-technikával
készült, nem távolodik el a korábbi mozgóképes adaptációk világától. A
számítógépes effektek valójában csak Snoopy repülős kalandjaiban bontakozhatnak
ki, egyébiránt az alkotók – köztük Schulz fia és unokája – a síkszerű
ábrázolással is a rajzfilmes mintát követik. Szentségtörésnek tűnhet, hogy
színre lép Charlie Brown plátói szerelme, a főhős bizonyításvágyára épülő, és a
Peanuts-mániára vonatkozó önreflektív
gegektől sem mentes történet azonban méltó Schulz szellemiségéhez. Ahogy ő
fogalmazott, Charlie, Lucy és a többi kisiskolás szinte maguk írják a saját
történeteiket – szerencsére az új film készítői is hagyták, hadd vezessék
Snoopy-ék a kezüket.
SNOOPY
ÉS CHARLIE BROWN – A PEANUTS FILM (The Peanuts Movie) – amerikai, 2015.
Rendezte. Steve Martino. Írta: Bryan Schultz, Craig Schultz és Cornelius
Uliano. Kép: Renata Falcao. Zene: Christophe Beck. Gyártó: Blue Sky.
Forgalmazó: InterCom. Szinkronizált.
92 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 16 átlag: 5.38 |
|
|