FesztiválBerlinale 2013Vágyak és vezeklésekVarró Attila
A nagy fesztiválok ellentmondásától a Berlinale sem mentes, versenyprogramjában egymás mellé kerül a sztárgárdás thriller és a testi-lelki-társadalmi nyomorúság vezeklésfilmjei.
A legnagyobb
A-kategóriás filmfesztiválok kínálatát – különös tekintettel a versenyprogramra
– az utóbbi évtizedben egyfajta kettősség jellemzi, a médiafigyelemre érdemes
sztárokat felvonultató (de még felvállalható) sikerfilmek és a filmkészítés
peremvidékeiről (filléres indie-filmektől Kirgíziáig) származó, felfedezésre
méltó gyöngyszemek kiegyensúlyozott felhozatala. Mintha csak a fejlett
fogyasztói társadalmak polgárságának filmkulturális igényeit markáns ambivalencia
tartaná markában: egyfelől az álomgyári midcult látványos vágybeteljesítései a
kötelező társadalmi mondanivalókkal, másfelől a nehezen fogyasztható, komoly
azonosulási kihívásokat jelentő filmes harmadik világ mozgóképes penitenciái,
amelyek megnézésével egyszerre nyerhetnek feloldozást a múlt heti multiplex-művészfilmért
és saját jólétük bűntudata alól. A 63. Berlinale bő négyszáz filmjét
természetesen idén is az utóbbi trend jellemezte (élen egy friss alkalmi összeállítással,
NATIVe néven, ami kifejezetten a
világszerte élő bennszülött lakosság kisfilmjeiből válogatott), a 19 filmes
versenyprogram azonban kiváló példáját jelentette a kortárs filmfesztiválok
tudathasadásának: a napi vörös szőnyeges premierek között egymás mellé került
sztárgárdás Soderbergh-thriller és Panahi-mártírfilm, Wong Kar-wai
harcművészeti fiesztája (Nagymester) és
kisvárosi lengyel pap küzdelme a homoszexualitásával (Nevében…), River Phoenix posztumusz hattyúdala és kisköltségvetésű „Ifjú Törless” a kazah pusztákról (Harmónia leckék). Az idei kínálat
azonban túlzott óvatosságról árulkodott a szervezők részéről: vágyfilmjeik kínos
távolságtartással őrizkedtek az örömmoziknak még csak a gyanújától is,
vezeklésfilmjeik pedig messze nem feszültek a tőlük elvárt radikalitással a fősodornak.
Talán ennek is köszönhető, hogy a versenyzsűri többnyire azon kevés kivételeket
részesítette jutalomban, amik áthágták ezt a határt: a román A gyermek fekvése a nemzeti újhullámmal
szakítva kelet-európai nyomortörténet helyett a vékonyka helyi felső-középosztályba
helyezte sorsdrámáját, akárcsak a mezőny legtöbbet dicsért chilei alkotása, a Gloria, amely egy idősödő nagypolgárnő
kétségbeesett párkereső odüsszeiáját követi a santiagói éjszakákban precíz
jellemrajzokkal és édesbús bájú kisrealizmussal. A díjazott művek egyetlen
hamisítatlan vezeklésfilmjét a bosnyák versenyfilm, az Epizód egy ócskavasgyűjtő életéből jelentette, amelyben Danis
Tanović rendező minden hivalkodó truváj nélkül, kézikamera előtt a valódi
résztvevőkkel játszatta újra egy egészségbiztosítás nélküli roma család hetekig
tartó kálváriáját a súlyos vetélésébe kis híján belehaló feleség kórházi
ügyében. Kíméletlen társadalmi helyzetjelentés a peremvidékről, a
fesztiválközönség számára jóformán teljesen ismeretlen nyomor hétköznapjaiból,
ami nem próbál többnek látszani a címében is jelzett „epizódnál” – se erkölcsi
tanulság, se szerzői kommentár, mindössze hiteles beszámoló, patikamérlegen
kimért empátiával.
A burzsoázia diszkrét búja
Az idei
versenyprogram hollywoodi szentháromságát nem csupán fősodor határán ingázó
nagynevű szerzőik és a sztárjaiknak szentelt figyelem kötötte össze, de a
vívódó, identitáskereső középosztálybeli férfihősök alakja is, akiknek saját
hivatásuk ellenében kell újrateremteniük magukat. Gus van Sant környezetvédelmi
drámájában, az Ígéret földjében
jelenik meg legvilágosabban ez az önreflektív szerzői dilemma: az
üzenetközvetítő filmrendező és rutinos rábeszélő főhőse egyazon lánglelkű
elhivatottsággal fordul szembe nagytőkés gazdáival, hogy a romlatlan Amerika
zöldellő szívében újjászülessen egy lélekemelő megtisztulás végén. Van Sant
soha nem merészkedett még ilyen közel az olcsó pátoszhoz: ezredfordulós
karrierdrámája a caprai örökség giccsgyanús folytatása, miközben minden
igyekezetével megpróbálja fenntartani a karcos független filmek tiszta
elkötelezettségének látszatát. Stephen Soderbergh Mellékhatások című filmje egy professzionális, jómódú
lélekgyógyászt helyez szinte teljesen azonos alapszituációba: ezúttal a piachódító
gyógyszergyárak kerülnek célkeresztbe, amelyek nem átallnak neves orvosokat
megnyerni maguknak (különféle juttatások révén) egy-egy friss antidepresszáns
népszerűsítése érdekében. A Mellékhatások
pszichiáterét nem egy környezetvédő/emberjogi aktivista indítja el a kötelező
pokoljárásra, hanem az egyik szerencsétlen paciense, aki a gondatlanul felírt
nyugtató hatására önkívületben gyilkosságot követ el – a vezeklési folyamat
szempontjából azonban mindez egyre megy, miként az is, hogyan válik a film
utolsó harmada néhány fordulat árán közhelyes álomgyári thrillerré. A mű nemes
üzenete addigra már eljut a célközönséghez: az elhagyott, elszegényedett,
meghurcolt Jude Law látványa hatékonyan szembesíti multiplex-nézőjét a modern
polgári társadalom rákfenéit jelentő egoizmus és karrierizmus lélekpusztító
hatásával, valamint a fájdalmak árán történő megváltás szükségszerűségével. A
fájdalmas újjászületés legárnyaltabban megrajzolt példabeszéde vitathatatlanul
Richard Linklater munkája lett, aki a Mielőtt-trilógia
záródarabjában (Mielőtt eljön az éjfél)
már nem két rokonszenves fiatal egymást próbálgató nyelvi násztáncát
prezentálja – inkább az időközben negyvenévessé érett páros meséjében a tespedt
polgári házasság kapcsolatromboló hétköznapjaiba enged bő 12 órányi
betekintést. Régi barátaink, Jesse és Celine immár egy gyönyörű görög szigeten
sétálgatva, roskadozó ebédlő-asztal mellett vagy luxushotel
nászutas-lakosztályában társalogva (évődve, majd veszekedve) helyezik új
alapokra kapcsolatukat, nem mellesleg Jesse megcsappant írói lendületének is
újabb lökést adva: Linklater önreflektív kicsengése a legtisztább a három mű
között (a szerelmesregények szerzőjének a szerelmet kell kemény szembesülések
áldozata árán kiharcolnia az emberi/szakmai megújuláshoz), ugyanakkor a Mielőtt eljön az éjfél didakszisa a
legkevésbé bántó – mintha csak a romkom-elvárások finom kijátszása jobban
elfedné az élet nagy igazságainak kinyilatkoztatásait, mint a társadalmi dráma
vagy a thriller hagyományaiba történő gondos becsomagolás.
Hasonló
párkapcsolati kanosszát és műfaji dekonstrukciót kínál a mezőny leginkább
hájpolt kuriózuma is, George Sluizer Sötét
vér című 1993-as filmje, ami a forgatás derekán River Phoenix tragikus
halála folytán félbemaradt, mígnem a holland rendező egy komoly betegséggel
szembesülve úgy nem döntött, mégis megvalósítja filmjét és a birtokában lévő
muszterekből összevág egy végleges verziót, melyben a hiányokat állóképekkel és
saját narrációjában előadott történetmeséléssel tölti ki. A sztori középkorú
házaspárja (egy neves színész és bornírt neje) lerobban egy kopár
hopi-rezervátum néptelen szívében, majd egy különös indiánfiú otthonában
találnak menedéket, aki azonban egyre erőszakosabban próbálja megszerezni
magának a nem különösebben vonakodó szépasszonyt, mígnem elkerülhetetlenné
válik a nyílt összetűzés a polgári biztonság illúziójában eltunyult férj és az
agresszív vadvidéki trónkövetelő között. A Kés
a vízben alaptörténetét ezúttal sivatagi környezetben újramesélő thriller
legnagyobb problémája újfentt a kényelmes középutas megoldás: Sluizer a mind fenyegetőbbre
vett alapszituációban folyamatosan szeretné megtartani a művészdráma látszatát,
ezért rendre érdektelen, túlbeszélt verbális konfrontációkban vezeti le a
helyzetek feszültségét, egyszerre tagadja meg a thriller örömeit és hitelteleníti
műfaji fordulataival a személyes drámát. A film legerősebb motívumát jelentő sivár
vidék és a tájba vetettség számos versenyfilm visszatérő jegye volt idén,
köztük a német Arany bátor
zsánerkísérletével, ami a hajdani nyugatnémet Winnetou-filmek és
DEFA-indiánopuszok hagyományához visszatérve egy westernfilm keretében próbálta
érvényesíteni társadalomkritikai üzenetét (a párfős német bevándorlócsoport
küzdelmes útja a mesés aranylelőhely felé a pénzéhség destruktív hatalmáról
szóló példabeszéddé válik) vagy a Vic és
Flo, akik medvét láttak, amelynek leszbikus hőspárosa a kanadai vadonba
költözve próbálják megvalósítani párkapcsolati álmaikat, mígnem a Wes
Anderson-féle bizarr idill sötét színezetű Coen-bosszúdrámába fordul.
A versenymezőny
legerősebb közös motívumát jelentő száműzöttség és izoláció azonban az esetek
nagyobb részében szigorú épületek falai közt valósult meg, legyen az középkori
zárda (a Diderot-féle Apáca újabb francia
megfilmesítése Rivette letisztult, halkszavú adaptációjával szemben inkább a
hatásvadászatra szavaz), vidéki diliház (Bruno Drumont Camille Claudel 1915 című műve a híres szobrásznő egyházi
elmegyógyintézetben töltött végnapjairól ad kényelmetlenül testközeli művészportrét),
vagy fogyókúrás tábor Ulrich Seidl Paradicsom-trilógiájának
záródarabja Remény alcíméhez híven
szokatlan rokonszenvvel, sőt már-már kedvességgel követi nyomon túlsúlyos
kamaszhősnője megpróbáltatásait). Egy film sem beszél azonban olyan direkten a
száműzetésről és annak művészi következményeiről, mint Jafar Panahi újabb
kicsempészett opusza, a Behúzott
függönyök, amelynek forgatókönyvíró főhőse (a filmet társrendező Kambuzia
Partovi alakításában) egy néptelen tengerparton álló lakatlan villába vonul
vissza kutyájával, hogy elrejtse a szigorodó ebrendészeti törvényektől – ámde
váratlan látogatók törnek rá egy hatóság elől menekülő testvérpár alakjában, majd
a film közepén maga Panahi is megjelenik, és az eddigi szereplőkről kiderül,
hogy csupán alkotói képzeletének fantomlényei, akikkel kénytelen megosztani
magányát az állam által rákényszerített művészi száműzetésben. Panahitól
szokatlanul szürreális film a Behúzott
függönyök, ravaszul struktúrált spirális szerkesztéssel (amit a zsűri forgatókönyvírói
díjjal honorált) és még az eddigi pálya méregerős szerzői önreflexivitására is
rápakol néhány lapáttal, már-már az öntömjénezést súrolva: amennyiben egy
filmrendező tárgya ilyen mértékben saját személye lesz, talán joggal várható el
némi ironikus vagy intellektuális távolságtartás, az iráni rendezőóriástól azonban
mindössze saját – kétségtelenül igazságtalan – sorsa feletti keserű kommentárra
telik. A száműzöttség-motívum kibontásának teljes ellenpólusát jelenti a Prince Avalanche amerikai
indie-komédiája, amelynek röpke 90 percében két merőben ellentétes karakterű
útkarbantartó javítgatja egy isten háta mögötti texasi erdőség országútját, a
kényszerű közös magány pár hetében egy hagyományos férfibarátság valamennyi stációját
bejárva az első magánéleti vallomásoktól a verekedésen át egészen a nagy összebékítő
lerészegedésig. David Gordon Green rendező eddigi életművéből világosan
látszik, hogy filmjei pont annyit érnek, amennyit a hozzájuk felhasznált
alapanyag, legyen szó hiteles saját élményanyagról (George Washington), kiváló kisrealista debütregényről (Hóangyal) vagy kínos hollywoodi bohózat-szkriptekről
(Király!) – a független szcénába
hazatérő rendező ezúttal is főként annak köszönheti Ezüst Medvéjét, hogy
eszményi forrásműre talált a Bármerre
című izlandi minimálvígjáték képében, amelyet szinte jelenetről-jelenetre (sőt néhol
szóról-szóra) vett át, remek színészpárosra (Paul Rudd-Emile Hirsch) bízva a
lebonyolítást. Csendes, nagyon szerethető screwball
a végeredmény, helyenként kissé elemelt, álomszerű hangulattal – tökéletes Sundance-kvintesszenciája
annak, amiben a low budget amerikai
független film évtizedek óta leiskolázza nagystúdiós testvéreit. Hasonló finom
szürrealitás jellemzi a versenyszekció egyetlen távol-keleti filmjét jelentő
Hong Sang-soo opuszt, a Senki lánya,
Haewon-t is, amely a koreai auteur talán eddigi legszelídebb munkája egy egyedülálló,
excentrikus színésznövendékről, aki középkorú tanárával folytatott reménytelen
kapcsolata elől sajátos vágybeteljesítő álomvilágba menekül, ahol folyamatosan
a figyelem rivaldafényében fürödhet, legyen szó szerető édesanyáról, féltékeny
osztálytársakról, netán őszes halántékú hódolóról – a rendező azonban a tőle
megszokott enigmatikus elbeszélésmódhoz híven ezúttal sem hajlandó jelzőkarókat
szúrni a két világ közötti átkelőkhöz, a néző egyéni döntésére bízva, mit
tekint leányálomnak a párnapos városi bolyongásból.
A vágy titokzatos trágya
A vörös szőnyeges
versenyfilmek mellett az idei fesztiválon a legnagyobb média- és
közönségfigyelem a szexualitásnak szentelt alkotásoknak szólt, akár a
hollywoodi fősodorból kerültek ki (Lovelace),
akár filléres kísérleti filmek voltak (Belső,
meleg bár). Mint ez várható volt, a legkevesebb izgalmat ezúttal is a
sztárparádék tartogatták – élen Joseph Gordon-Lewitt rendezői debütfilmjével, a
bájos Don Jon-nal, ami egy pornófüggő
háztáji kaszanova megváltástörténetét mondja fel egy másodrangú Woody
Allen-komédia utánérzését keltve. A Linda Lovelace viharos pornókarrierjét
feldolgozó (pontosabban tévesen a Mély
torokra redukáló) életrajzi darab, a játékfilmes karrierjüket (Üvöltés) ígéretesen indító Epstein-Friedman
duó második sztárgárdás biopic-vállalkozása épp azon a fronton vérzik el, amit
a legkevésbé várnánk a Harvey Milk életét vagy a haláltáborba küldött
homoszexuálisok történetét nyíltan feldolgozó dokumentumfilmesektől. A hajdani pornóüdvöske
erősen megkérdőjelezhető őszinteségű önéletrajzát adaptáló film csupán
látszólag mutatja be a botrányos szexkarrier egymástól erősen eltérő
értelmezésű verzióit: a mérleg nyelve mind dramaturgia, mind képi ábrázolás
tekintetében egyértelműen a későbbi, feminista olvasat felé billen el (Linda kizárólag
az őt futtató brutális élettárs fizikai kényszerítései hatására vett részt a
megalázó nemi tortúrákban), az émelyítőre cukrozott végkicsengés pedig még
azokat is ráébresztheti a film elfogult célzatosságára, akik nem látták a Mély torok mélyén tényfeltáró
dokumentumfilmjét vagy nem ismerik Damiano gyakran idézett mondatát Lovelace
hírhedt kutyás loop-ja kapcsán („Ha
valakit kényszeríteni kellett azon a forgatáson, az a kutya volt.”). Hasonszőrű
idealizált arcképet kerekít Michael Winterbottom a Szerelem külseje című életrajzában a „swinging London” Hugh
Hefnerjét jelentő Paul Raymondról, aki sztriptízbárjai és Soho-mozijai mellett
a nemzet legjelentősebb szexlap-kiadóját üzemeltette, a 70-es évek első számú
pornómágnásává válva. A négy évtizeden átívelő impozáns élet- és korrajz
azonban a Lovelace-filmmel ellentétben a családi melodráma palettájáról festi
melegebb színezetűre portréját, különös tekintettel a főhős megható
kapcsolatára zűrös életvitelű leányával. Winterbottom – versenyprogramban
szereplő amerikai kollégáihoz hasonlóan – ezúttal kommersz vonalához tartozó multiplex-darabbal
szerepelt Berlinben, míg James Franco legfrissebb rendezése, a Belső, meleg bár egy hollywoodi szexbálványtól
merőben szokatlan kísérleti opusszal lepte meg a vetítőben kényelmetlenül
feszengő rajongókat. Franco és dokumentumfilmes alkotótársa, Travis Mathews bő
egyórás munkájukban a Portyán című
Friedkin-kultfilm legendás hiányzó 40 percét forgatta, pontosabban képzelte
újra – mivel a projekt célja elsősorban nem filmtörténeti volt, inkább a meleg
kultúra megértését, elfogadását megcélzó performansznak szánták. A különös „werkfilm”
főhőse a Pacino szerepét elvállaló heteroszexuális színészfiú, akit az alkotók
(pusztán) szemtanúként belehelyeznek a szado-mazo aktusokat pornófilmes
direktséggel rekonstruáló jelenetekbe, hogy a rá szegeződő digitális kamera
kíméletlen tekintete előtt kénytelen megküzdeni saját (bevallatlan)
előítéleteivel – izgalmas reflexióként a Friedkin-film történetére, amelynek
beépített rendőrhőse hasonló folyamatra kényszerül, bár jóval messzebb jut
2012-es utódjánál, akit előbb Franco, majd az operatőr is egyszerűen szó nélkül
magára hagy a friss szembesülés tanulságaival.
A szexuális vágy
rejtélyes természetéről szóló legmeggyőzőbb film azonban egy idősödő francia
művészfilmes kezéből került ki: Jacques Doillon Szerelmi csaták (Mes séances
de lutte) című kétszemélyes kamaradrámája egy fiatal lány és egy idősebb
tanárember féltucat légyottját követi nyomon, amelyek során a szexuális
vonzalom mind explicitebb fizikai összetűzések formájában testesül meg, a
kezdeti kőkemény verbális balegyenesektől egészen a nemi erőszak nehezen
meghatározható peremvidékéig. A francia filmerotika szokásos szóbőségét Doillon
bámulatos érzékkel konvertálja lépésről lépésre a testek párbeszédévé, mígnem a
végére egyfajta mozgásszínházi koreográfiákká alakul a két fél szenvedélyes
héjanásza. Noha valamennyi szexualitást ábrázoló alkotásban egyszerre volt jelen
vágy és vezeklés (legyen a hős pornósztár, pornóiparos, pornófüggő vagy
pornó-szemtanú), Doillon erotikus filmjében sikerült leglátványosabban
megragadni azt a Tao-kettősséget, ahogy a két komplementer halmaz egymásba
olvad – a vágyért történő kényszerű vezeklést és a vezeklés utáni kényszerítő
vágyat. Lelkes közönségsikere talán némileg annak is köszönhető, hogy a berlini
fesztiválnéző megérezte benne saját érzelmi ambivalenciáját a hagyományos
filmszínházi élménytúrák és színes-szélesvásznú csillogás szégyenletes igénye
és a kortárs filmművészet szellemi kihívásokat, társadalmi célokat szolgáló
kihívásainak aszketikus felvállalása között.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 973 átlag: 5.5 |
|
|