TelevízóRectifyA bűnhődés senkiföldjénPernecker Dávid
Rectify
– amerikai, 2013. Írta és készítette: Ray McKinnon. Kép: Paul M. Sommers. Zene:
Gabriel Mann. Szereplők: Aden Young (Holden), J. Smith-Cameron (Janet), Luke
Kirby (Jon). Gyártó: Gran Via Productions / Zip Works.
A kilencvenes években Daniel
Holdent bűnösnek találták nemi erőszak és gyilkosság vádjában. Holden közel
húsz évet ült magánzárkájában kivégzésére várva, mígnem egy DNS-vizsgálat
bebizonyította, hogy feltehetően nem
ő volt a gyilkos erőszaktevő. Holden új életre ítéltetett, mely a gyilkosság
emlékétől sokkolt szülővárosában szinte a lehetetlennel egyenértékű.
Annak
ellenére, hogy Deadwoodból és a Kemény motorosokból ismert Ray McKinnon
sorozatát az amerikai igazságszolgáltatás hasonlóan elhamarkodott ítéletei inspirálták,
McKinnon az egyszerre tragikus és örömteli műhibaperek egyértelmű
szociopolitikai kritikájánál sokkal többet hoz ki Holden történetéből, hisz a Rectify (Helyesbítés) már most – második évadának felénél járva – a
televíziózás történetének egyik legrészletesebb karakter- és moralitástanulmányává
vált.
McKinnon
két olyan egymásba hajló cselekményszálat bontogat, melyek az Aden Young által lenyűgözően
megformált Holden személyisége köré fonódnak. Egyik fontos kérdése
nyilvánvalóan az, hogy ha valóban nem Holden követte el a gyilkosságot, akkor
ki tette? Ez a szál azonban következetesen elhalványodik, a Rectify ezáltal pedig meghökkentően
szembefordul a hasonló témákat taglaló bűnügyi sorozatokkal. A feloldatlan
borzalom mégis képes végig feszültségben tartani a cselekményt, folyamatosan
elbizonytalanítva a felemelően lassú történet lényegesebb aspektusát, mely Holden
beilleszkedésének megdöbbentően intim kálváriája.
A Rectify ugyanis egy olyan ember
története, akit fonákjára forduló sorsa a halálból taszít az élet
ismeretlenségébe. A húsz évet vesztett Holden időutazó, aki felnőtt fejjel is
gyermekien szembesül a kéretlenül jelenévé vált jövővel. A DVD-lejátszóba
dugott Tökéletlen idők egyszerre idéz
számára fantasztikumot és nosztalgikus merengést, az autóbelsők lekerekítetté
váló műszerfalában pedig ott rejlik a börtönévek mozdulatlan üressége. Az idő
megfoghatatlan múlása a soha nem látott ráncokban bújik meg, míg a gyermekkort
idéző játékkonzol és walkman kézzelfoghatóvá teszi a rég elfeledett múltat. A Rectify meditáció az időfogalom
relativitásáról, melyben a milliónyi tovaszálló töredékpillanat fájdalmasan mosódik
össze a múlhatatlannal. Húsz év ugyanis nem elég ahhoz, hogy a halott lány
emléke megfakuljon, s noha Holden hivatalosan vétlen a gyilkosságban, a lakosok
ezt leginkább kételkedve fogadják, megkeserítve ezzel Holden és családja életét.
Ő azonban mindezen megpróbál felülemelkedni.
A Rectify kontempláció a moralitásról,
melyben az empátia és az önfeláldozás nem csupán elhasznált szavak, hanem
könnyekig megható vaskos tettek képében jelennek meg, a keresztényi segedelem pedig
túllép a hittanórák egyszeregyén. Holden megkeresztelkedése nem újjászületés az
Úrban, hanem egy olyan ember kapaszkodója, aki bármit megtenne azért, hogy
mindenkit – köztük saját magát is – kiengeszteljen a múlt fájdalmaiért. Holden
csak jót akar, békét, nyugalmat, ugyanakkor mindezt önzetlenül, túllépve
embertársai erkölcsi korlátain és felebaráti rohadékságukon. Az újrakezdésben
botladozó Holden infantilis bölcs, egy olyan zavart szent, aki haragtól
vakított ítélkezések miatt ült börtönben, s aki a másodpercek közti időt
számolva rádöbbent az ítélkezés értelmetlenségére. Biblikus alakká válik, aki
az őt kómába rugdosó sutyerákot is képes megmenteni a börtöntől csak azért,
hogy végre véget vessen a város életét meghatározó gyűlöletnek.
McKinnon
sorozatában a bűnhődés sokarcú fogalom. Holden hiábavaló büntetésének és
újrakezdésének tortúrájában az identitás elvesztésének rémálma a megvilágosodás
pillanataival vegyül. A társas magány egyszerre észveszejtő szörnyalak és az
elvonultság zen állapota, melyben a tehetetlen és viszonzatlan jóakarat
fájdalmas feloldozásig vezet. McKinnon Holden megtisztulásának történetében
mindig meglátja a szépséget, a hangsúlyt a spirituális nyugodalom kutatására
helyezi, nem pedig materiális sunyiságra. Mindezt pedig úgy teszi, hogy közben
egy percig sem prédikál. A Rectify
túlmutat saját magán. Bensőséges és elmélyítő élmény, melynek hatására új
értelmet nyernek az olyan jelentéktelen dolgok, mint a napfelkelte, egy ajtó
nyikorgása, vagy a frissen vágott fű illata.
Cikk értékelése: |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | szavazat: 194 átlag: 5.57 |
 |
|