SzextétikaSylvia Kristel: MeztelenülA képmás és a modelljeKelecsényi László
Hatvan évet élt. Egy időben róla álmodtak
kamaszfiúk, szerelemre éhes agglegények, párjukat megunt családapák. Kultuszfilm
bámult hősnőjéből magányosan sebzett asszonnyá vált. Sylvia Kristel 2012
októberében hunyt el.
*
Jean Arcelin leginkább
festőművész – hogy milyen, annak megítélése a kortárs művészettörténészek dolga.
Jean Arcelin 1962-ben született, azaz éppen egy évtizeddel volt fiatalabb
Sylvia Kristelnél, akiről még életében, 2006-ban egy életrajzi regényt publikált.
Jean Arcelin volt az Emmanuelle címszerepében
híressé vált színésznő szellemírója. Bár igazában nem lehet annak tartani,
ugyanis a neve, ha nem is a copyrightban, de a címlapon szerepel Sylvia
Kristelé alatt – kétszer is. Jean Arcelt alkalmasint nemcsak kollegiális – merthogy
a színésznő is festett, nemcsak meztelenkedett –, hanem sokkal bensőségesebb
viszony fűzhette Sylviához. Megkockáztatom: szerelmes lehetett a hervadásában
is vonzó asszonyba, aki nagyon elszúrta az életét. Ennyire bensőséges, finom
lélekrajzzal, profi írói teljesítménnyel csak arról lehet írni, akit nem egy
életregény alanyának, hanem jóval többnek, mintegy múzsájának tekint a szerző.
Sylvia Kristelnek
szerencséje akadt a szerencsétlenségben, hogy találkozott Arcelin-nel (hogy mi
volt a szerencsétlenség, arról később). Sylvia nagyszívű embernek bizonyult:
olyan őszintén nyílt meg az írója előtt, amihez nem puszta nagyvonalúság, hanem
nagy lélek, némi megbánás és főképp szeretet szükséges. Olyan ez a könyv, mint
egy életgyónás – kár, hogy csökött materialisták nem igazán értik ennek a
fogalomnak a mélységeit. Persze vallásosság nélkül is lehet gyónni, ha van
kinek.
Szomorú könyv ez, nagyon
szomorú. Egy pályatévesztett, egész életében kívülről irányított, a férfiak
által sokszor megalázott nő sorsának precíz tükre. Ha Kristel magától volt
ilyen őszinte, nagy lélekre vall. Tanulhatnak belőle tehetségkutatók helyezései
után ácsingózó tinilányok – még inkább a szüleik. Okulhatnak pornós karrierbe
betévedő nagykorúak, akik naivan hisznek abban, hogy onnét a művészet felé is
vezet egérút. Szívesen ráíratnám a kötetre: csak nőknek, még inkább azt,
tizennégy éven felülieknek erősen ajánlott. Fiúknak is, de főként lányoknak.
Sylvia Kristel a
szexuális ál-forradalom egyik áldozata lett. Akkor lépett színre, pontosabban
léptették, mikor a 68 utáni politikai szélcsendben Nyugat-Európában felhúzták a
pornó előtt a szellemi határsorompót. Dehogy is akarok a műfajnak ellenállni,
képviselői és fogyasztói fölött vádbeszédet mondani. Van egy tanácsom: tessék
újranézni az Emmanuelle-t, legalábbis
az első darabját a szériává váló filmrétesnek, aztán mindjárt utána Bertolucci Tangóját és Lopott szépségét, vagy még az Álmodozókat
is. Azonnal kiugrik a különbség. Hiába próbálom annyi év – pontosan negyven –
után rehabilitálni az „elsőfilmes” Just Jaeckin rendezői teljesítményét, ami –
finoman szólva – nincsen. Összegányolt forgatókönyv, dramaturgiai
következetlenségek, ellágyított tónusú, giccsbe hajló képsorok, mit sem érő,
alig-színészi teljesítmények – szegény Alain Cunyvel a főcímlistán. S ez a
hatás nem az idő vasfoga: Sylvia Kristel akkor is, most is bájos ebben a
szerepben. Ám semmi több. Nem színésznő – szép arc, remek alak és engedelmes
test. Mindent megcsinál, amit a kasszára kacsintó alig-tehetség Jaeckin
megkövetel. Később is, az Emmanuelle
folytatásokban, aztán Lady Chatterley-ként, majd a Mandiargues-regény
(magyarul: A legkülső körön), a Periféria filmváltozata ifjú
prostijaként. De nekünk ott van mintának Anna Karina az Éli az életétből. Szabadság, szabadosság és kiszolgáltatottság
édestestvérekként, karonfogva járnak, ha valaki odadobja nekik a gyeplőt.
Sylvia Kristelt futtatták
efféle szerepről szerepre. Ez még nem is lett volna olyan nagy baj. Szex-szimbólumok
mindig voltak, lesznek is, és ő még a jobbak közé tartozott. Trükkös ez az
életrajzi regény, mert arról győz meg, hogy hősnője áldozat volt, talán egy
kivételével mindegyik férfi áldozata, akár rendezője, akár magánéletbeli
partnere volt az illető. (A kivétel a termékeny flamand író, Hugo Claus, aki
úgy fogadta el élettársaként Sylviát, amilyen volt – ki is tartottak egymás
mellett majdnem két évtizedig.) Ezért válik jó értelemben gyanússá ennek az
életrajznak a szerzője, hogy társírói szerepén túl jóval többet jelentett a
visszavonult színésznőnek. De hát ez már tényleg nem a mi dolgunk.
Ami különlegesen érdekes
ebben az emberi, pontosabban női sorsban, az eladott tükörkép esete. E. T. A
Hoffmann Az ördög elixírje című
regényében írta és egyúttal alapozta meg a Dosztojevszkijen is átívelő modern
hasonmás históriák ősét. A tükörkép elválik alanyától, akié volt, és önálló,
olykor démonikus életet kezd. A nem-olvasóknak ott van az Offenbach opera, ahol
a hős, hiába néz tükörbe, nem látja meg az arcát, mert ellopták tőle. Hogy az
ördög – kinek létezésében engedtessék meg, hogy ne higgyünk – vagy valamilyen
ördögi módon működő technika lopja el és bűvöli a démonikus vászonra az emberi
arcot és testet, ez már szinte mindegy is. Sylvia Kristeltől csak a testét
tudta elcsenni ez a technika, a szellemi arcélét nem. Ugyanis egy-egy
tehetségnek, színjátékra termett auktornak két profilja van: egy magánemberi és
egy művészi. Szomorú tény, de Sylvia nem rendelkezett ez utóbbival, s ebből
származott minden baja, gondja. A magánlényét lopták meg, nőiessége mivoltában
fosztották ki, s amit elvettek tőle, nem kapta vissza soha. Még ekként sem
kellett volna, hogy boldogtalan ember váljék belőle, ha élet egyéb területein
kárpótolja őt. Nyilván ezért kezdett festeni, s ért el sikereket. Nem pusztán
azért vásárolták a képeit, hogy tulajdonosuk elmondhassa, ezt Emmanuelle pingálta.
„A meztelenkedés a
filmvásznon sem igazán tartozik a kedvenc szerepköreim közé. A gátlásaimat soha
nem sikerült teljesen levetkőznöm, de ügyesen lepleztem, rejtegettem őket, egyszóval
hazudtam. Megtanultam úgy ledobálni magamról a ruhát, mintha az lenne a világ
legtermészetesebb dolga, mintha a véremben lenne, hiába a józan, polgári
nevelés. És addig-addig győzködtem erről másokat, hogy a végén már majdnem
nekem is sikerült elhinnem.” Ez a titok, ez a bűnbeesés pillanata: szerződés a
mégis létező ördöggel. Szinte a semmiért – majdnem egészen. Mert egy Mastroianni
vagy egy Cybulski is odaadta a tükörképét, a média médiumává váltak. A
nyugat-európai értelmiségi alakmásának nem kellett áldozattá lennie, csak a spleenes
világfájdalom emblémájául szolgált. Cybulski már más eset, ő tényleg áldozat, a
kelet-európai zsákutcás történelem mártírja. Az Édes élet meg a Hamu és
gyémánt emléke kísérte színészi útjukat. De ne férfiakhoz viszonyítsunk.
Itt vannak köztünk még a hatvanas évek, a Sylvia Kristel rövid tündöklése előtti
korszak szex-bálványai: Loren és Bardot. Kimondani is szörnyű, hát még leírni,
mindketten nyolcvan évesek. Ők hogyan úszták meg? Hogy jött össze a boldog
öregkor – rivalda és vaku nélkül. Talán tehetségesebbek voltak, okosabban
sáfárkodtak érzéki alakmásuk értékeivel. Sylvia Kristelről nem mondható el
ugyanez. Szép-szomorú arccal tekint ránk a gondos munkával lefordított (Molnár
Zsófia az átültető) kötet puhafedelű borítójától. Meztelenül az életregény címe, s hozzáképzeljük, hogy nem csak az
arca pőre, hanem az egész nőalak az. Nem is meztelen – egyszerűen védtelen.
Sajnáljuk érte.
JAFFA KIADÓ, 2014
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 381 átlag: 5.5 |
|
|