A nagy háború (1914-1918)Németek az első világháborúbanNyugaton a helyzetSchreiber András
Vér, sár,
elidegenedés és halál. Milestone és Pabst filmjei kendőzetlenül mutatják be a
pusztító dögvészt, amit első világháborúnak hívnak.
Vége?! – kérdi a slusszfelirat A nyugati
front 1918 (Westfront: 1918; 1930) utolsó kockáján. Három évvel
Hitler hatalomra kerülése előtt, a weimari politikai káoszban Georg Wilhelm
Pabst tisztán érezte, hogy nincs vége – az első világháború a második világégés
főpróbája volt. Kíméletlenül realista, a front borzalmait és a társadalmi
ellentéteket mai szemmel is tűpontosan ábrázoló filmjében persze az is benne
van, hogy amíg ember az ember, addig képes efféle borzalmakra. „Mindannyian hibásak
vagyunk” – mondja Pabst egyik hőse a haláltusa lázálmában megvilágosulva. Nemrég
tért vissza a nyugati frontra, előtte kicsit megpihenhetett volna odahaza, de a
hátország is szenved. A Hindenburg-program az egész gazdaságot a hadiparnak
rendelte alá, a készletek kimerülőben, a friss áruért éhező munkások állnak
sorba, a németek kezdeti lelkesedését az „igazságos háborúért” aláásta az
életösztön. A hazatérő Frank rajtakapja hitvesét az ágyban a hentessel, a nőt
az éhség döntötte hanyatt. A felbőszült férj csak azért nem lövi agyon a
csábítót, mert megtalálja az ifjú behívóját az asztalon.
Amikor
Németország belépett a háborúba, még egészen másfajta melodrámai helyzetek
keretezték a birodalmi filmgyártás harcra lelkesítő opusait. Szólít az
Apaföld (Das Vaterland ruft) – hirdette az egyik első, 1914-es
frontmozi címe. Hazafias mese a helytállásról: a könnyelmű Fritz beleszeret egy
színésznőcskébe; nősülne, de generális apja ellenzi a frigyet; a háború
kitörésekor tehát az ifjú Fritz önkéntesként bizonyítana, és a nővérként
szolgálatot vállaló Hertháról is kiderül, hogy helyén van a szíve. Patriotizmus
és pátosz – négy éven át ontotta magából Németország a hazafias meséket (hol
Lehrerfilmnek, hol Kulturfilmnek címkézve). Olyannyira, hogy a német filmipar
ebben az időben valóságos virágzásnak indult. Míg 1913-ban csak mintegy harminc
filmvállalat működött Németországban, a háború végére számuk elérte a
kétszázat. Mozgósított az ipar, de nem mindenki volt elégedett a szervezetlen
mozis buzdítással, Erich von Ludendorff tábornok például központi
propagandahivatalt létesített volna, hogy a birodalom biztos lehessen abban,
minden német férfi és asszony felfogja, milyen következményekkel járhat egy
vesztes háború. Az ötlet csak másfél évtizeddel később valósult meg, Goebbels
bábáskodásával, míg a vesztes háború által a német néplélekben okozott károkat
a háborús filmek mellett – legalábbis Kracauer filmszociológiájából kiindulva –
az expresszionista mozi lidércnyomásos látomásai is „dokumentálták”.
Pacifista
háborús filmből 1930-ban kettőt is bemutattak. Az amerikai Lewis Milestone
Erich Maria Remarque örökérvényű regényét, a Nyugaton a helyzet változatlant
vitte vászonra. Iskolapadból a háborúba – Remarque saját élményekből dolgozott.
Tizennyolc évesen sorozták be, és 1917 júniusában már a nyugati frontra
vezényelték. A háború nem tartott sokáig számára: három hét múltán súlyosan
megsebesült, a háború vége a katonai kórházban érte. Persze az a rövid
frontszolgálat is elég volt ahhoz, hogy több regényt is megihlessen, köztük
minden idők egyik legjobb háborús (és háborúellenes) történetét. A Nyugaton
a helyzet változatlan naiv gyerekfelnőtt hősei fellelkesülve indulnak
Franciaország felé, hogy aztán a kemény kiképzés és a front monoton brutalitása
hamar leszámoljon minden illúziójukkal: a háborúban nincs semmi dicsőséges. A Nyugaton
a helyzet változatlan az ifjúkor pusztulását járja körbe, az elvesztett
ártatlanságot, a kivéreztetett ábrándokat. Vajon mi lett volna ezekből a
fiúkból, ha ostoba és álszent tanáruk buzdítására nem jelentkeznek önként
frontszolgálatra?! Remarque kiélezi a generációs különbségeket. A tapasztalt
idős frontkatonák fásultságát nem nehéz behozni, de amikor a sebesült Paul
Bäumer hazalátogat szülővárosába, kénytelen meghallgatni a kocsmabeli bölcsek
okoskodását arról, hogyan kellene áttörni az ellenség vonalait. Ahogy Kantorek
tanár úr is olyasmiről beszél, amiről fogalma sincs. Ugyanazzal a bornírt
szöveggel buzdítja újabb áldozatait az osztályteremben, mint aminek Bäumerék is
felültek. Lám az önfeláldozás kötelező tananyag, de aki a háborús pokolból
érkezett, az már más leckét tanult. Bäumer nem is bírja sokáig odahaza, négy
nappal korábban visszatér a frontra. Az érzéketlen és hipokrita közösségnél még
a háború pokla is elviselhetőbb, különben is, a kiüresedett katona fájdalmát
csak a bajtársak érthetik meg. Remarque precíz pszichológiai látleletet
készített a frontkatona elidegenedéséről – némi túlzással, minden valamirevaló
poszt-háborús film kiégett figuráját Paul Bäumerről mintázták.
A Nyugaton
a helyzet változatlant 1930. december 5-én mutatták be Németországban.
Állítólag Goebbels több magánakciót is szervezett, hogy megzavarja a vetítéseket:
füttyögött, bűzbombákat hajigált, egyszer pedig becsempészett néhány fehér
egeret meg egy kígyót a vetítőbe. Ennél sikeresebb volt az a hadjárat, amit Der
Angriff hasábjain és a filmcenzoroknak fogalmazott beadványokkal indított:
december 11-én a cenzorok végül megtiltották Milestone filmjének vetítését.
Remarque regénye még két évig volt hozzáférhető: Hitler hatalomra jutásakor az
első „degenerált” olvasmányok tiltólistájára került. Kétségtelen, egyetlen
felvilágosult és olvasott fiatalnak nem lett volna gusztusa a Harmadik
Birodalom háborús terveit támogatni, ha szabadon hozzáférhet olyan baljós
művekhez, mint a Nyugaton a helyzet változatlan.
Remarque-ot
illetően a náci propagandagépezet nem elégedett meg annyival, hogy az író
műveit nemzetellenesnek és erkölcstelennek minősítették. A hadviselt
Remarque-ról kijelentették, hogy soha nem szolgált az első világháborúban, sőt
nem is Remarque-nak hívják, hanem Kramernek, merthogy szerintük zsidó. „Egy parancs ellenségeinkké
tette ezeket a csöndes alakokat; egy másik parancs barátainkká változtathatná” – ezt ugyan a franciákkal kapcsolatban
jegyzi meg Remarque hőse, de a regény nem csak a háborúról, hanem minden
uszításról mesél, legyen annak célpontja lengyel, francia, munkás, tőkés, zsidó
vagy épp művész.
Művészi szabadság háborúban: Pabst 1914-ben francia fogságba került, a
New York-i Deutsche Volkstheater rendezője négy évig csak a bresti
internálótábor színházában dirigálhatott. Persze 1933-ban a Westfront – és az alapjául szolgáló
Ernst Johannsen regény – is tiltólistára került, már csak azért
is, mert a nácik szempontjából ez volt a veszélyesebb. Nem pusztán azért, mert
ezt a háborúellenes kiáltványt egy tehetséges német rendezte, hanem mert a Westfront háborús jelenetei a
dokumentarista realizmus határát súrolják. Minden beállítás, minden képkocka a
lövészárkokról, a nyílt harcról, a szétrobbanó gránátokról évtizedekkel
megelőzött minden háborús filmest. Pabst első hangosfilmjében ráadásul nem csak
a dialógusokkal, de általában a hangokkal – monoton géppuskaropogás,
madárcsicsergés, a meghibbant hadnagy légó-szirénára emlékeztető vinnyogásáig –
zseniálisan bánik. Ritka, hogy egy korai hangosfilmben ennyire helyén legyen a
hang, ennyire tudatos lenne az akkoriban még új eszköz használata. Mintha csak
egy David Lynch mozit hallgatnánk.
A Westfront mellőzi a
szentimentalizmust, kegyetlen valóságában ott a mérhetetlen pesszimizmus: lesz
még rosszabb. A hátországban játszódó jelenetekben persze a Weimari Köztársaság
politikai viszonyai, a társadalmi skizofrénia és a nagy gazdasági világválság
szélsőséges hatásai köszönnek vissza. Pabst az sugallja, hogy a háború csupán
súlyos kísérőtünete egy nagyobb betegségnek. Különösen így tűnik, ha figyelembe
vesszük, hogy a Westfrontot olyan osztályharcos
Pabst-mozik követték, mint a Koldusopera, vagy a német és francia bányászokról
regélő Kameradschaft. Apropó bajtársiasság. „Nem
ellenségek, bajtársak” – mondja a francia katona a hadikórházban, miközben
magához vonja a halott Frank kezét. Népfront-optimizmus? Dehogy. Csak jelzése
annak, hogy a harctér mindkét oldalán ugyanolyan jóravaló emberek pusztulnak
egy olyan igazságért, amelyet nem lehet emberélet árán kivívni. A kórházi
jelenet elején hosszan jár körbe a kamera, a beomlott terem közepén robbanástól
ledöntött feszület. Krisztus, keresztfa nélkül a földön fekszik, mintha a
szanitéceket várná. Pabstból kibukik az expresszionista: háborúban nincs
megváltás, mert a háború maga a pokol.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 286 átlag: 5.9 |
|
|