Ember az űrbenCsillagok közöttA végtelenbe és továbbBaski Sándor
Grandiózus űreposzában Christopher Nolannek sikerült összeházasítania saját mániáit a spielbergi idealizmussal.
Azok az őseink, akik először emelték
tekintetüket az égre, a földi létezés misztériumaira kerestek válaszokat a
csillagokban. Amikor az évezredes hiedelmekkel leszámoló tudósok
bebizonyították, hogy nem bolygónk trónol a világmindenség centrumában, és az
űr jóval több, mint cifra kulissza az éjjeli égbolton, az univerzum is bekerült
a feltérképezendő, meghódítandó határvidékek közé. A korai
tudományos-fantasztikus fikciók is optimistán, a végtelen lehetőségek izgalmát
hangsúlyozva mesélték el az ismeretlen felfedezésére induló pionírok kalandjait
– a múlt század elején a Hold, az ’50-es évektől a Mars lett a vágyott úti cél
–, hogy aztán a hatvanas években sorra elevenedjenek meg az emberiség
legmerészebb álmai. A valóság hirtelen utolérte a fikciót, az űrutazás nem volt
többé a sci-fi monopóliuma. Technikai lehetőségeinek bővülésével a mozi is
méltóképpen emlékezhetett meg a hőstettekről (Countdown, Marooned, Az igazak, Apolló 13), miközben Kubricknak
sikerült a tudományos szemléletet a hard sci-fi legszebb hagyományaival ötvöznie
(2001: Űrodisszeia).
Az űr ettől kezdve már
legalább annyira részvéttelen, fenyegető halálvidék, mint az emberiség
reménybeli otthona. A horrorral vegyített sci-fi filmek asztronautáira
elképzelhetetlen borzalmak leselkednek (Alien-sorozat,
Halálhajó, Pitch Black) és az ismeretlen feltárása helyett mindössze a puszta
túlélés lehet a céljuk. Az elmúlt két évtized filmjeiben már senki nem vágyik
űrkalandokra, a hősök csak akkor húznak szkafandert, ha a pusztítás házhoz jön
(Armageddon, Deep Impact, Űrcowboyok)
vagy ha másik bolygón kell a Föld túlélését biztosítani (A vörös bolygó, Napfény).
„Mintha elfelejtettük
volna, kik vagyunk: felfedezők és pionírok, nem házmesterek.” A Csillagok között főhőse, a Matthew
McConaughey által alakított Cooper kesereg ekképpen, noha Christopher Nolan új
filmje látszólag pont az Armageddon-féle
missziós mozik nyomdokain jár – az önkéntes űrhajósok itt sem kalandvágyból,
hanem kényszerűségből vállalkoznak az öngyilkos küldetésre. A Föld azonban
ebben a történetben már menthetetlen, a féreglyukon átcsusszanó, új bolygó után
kutató asztronautáknak így nem a katasztrófaelhárítók, hanem a vakmerő
felfedezők szerepe jut.
Az Alien-előzményfilmnek álcázott Prometheus-hoz
vagy a found footage stílusban forgatott Az
Európa-rejtélyhez hasonlóan a Csillagok
között is visszakanyarodik a sci-fi hőskorába, abba az időszakba, amikor a
szereplőket és a nézőket nem csak a fizikai túlélés, de az emberiség legvégsőbb
sorskérdései is izgatták. A rendező és a forgatókönyv társszerzője, Jonathan
Nolan nyíltan reflektálnak arra a kollektív közönyre, amely a ’60-as évek
űrkutatás iránti lelkesedését mára teljesen elmosta. A film poszt-apokaliptikus
világában az ipari termelés megszűnt, az emberek többsége a mezőgazdaságból él,
márpedig ott, ahol mindenki a föld felé fordul, az űr felfedezésére se igény,
se lehetőség nincs. A NASA-t rég felszámolták, az egykori űrhajósok, mint
Cooper, farmerként dolgoznak, az iskolában pedig úgy tanítják, hogy a holdra
szállás soha nem történt meg – a szovjetek átverésére kitalált propaganda volt
csupán. Nolanék ezzel mintha szándékosan provokálni akarnák az űrversenyben
aratott diadalra máig büszke, de szerintük földhözragadttá
vált amerikai publikumot.
Nagy ívű, globális tabló
felvázolása helyett Nolan mégis az egyéni emberi drámákra fókuszál, mint eddigi
karrierje során szinte mindig, és a kataklizmát kizárólag a főszereplő család
sorsán keresztül mutatja be. Az első félórában éppen annyit látunk a Földből,
amennyit az évekkel korábban megözvegyült Cooper és gyerekei: a porviharok
dúlta kukoricaföldet, és a kisvárost, ahol élnek. Nem tudjuk meg azt sem, mi
okozta a katasztrófát, vagy, hogy miként boldogul a világ Amerikán kívüli
része, de a rendező bátran mellőzi az űrutazásra való felkészülés hasonló
blockbusterekben kihagyhatatlan jelenetét is. A családi házat maga mögött hagyó
Cooper a következő jelenetben már a sztratoszféra felé tartó rakétán ül; Nolant
csak a két véglet, az intim és a kozmikus érdekli. Főhősének drámája – hogy választania
kell az emberiség megmentése és a saját gyerekei között –, a mélyűr végtelen
díszlete előtt bomlik ki, de a mikro és a makro egymásra vetítése nem
eredményez disszonanciát.
Nincs ugyanis két külön
történetszál: a kozmikus és az intim egy és ugyanaz, a cselekmény valójában kezdettől
Cooper és lányának kapcsolata köré szerveződik, még ha ez csak a fináléban
válik nyilvánvalóvá. A már alapjáraton is torokszorító helyzet akkor kerül új dimenzióba, amikor az első bevizsgált
bolygóról az űrhajóra visszatérve Cooperékben tudatosul, hogy az odalent
töltött pár óra alatt a Földön 23 év telt el. A giccsveszélyes melodrámai helyzet
ezzel rögtön sorstragédiává transzformálódik, a status quo helyreállításának
lehetősége és az elképzelt boldog vég esélye örökre elvész.
Nolan a családi vonalat a
folytatásban sem szorítja háttérbe, sőt a messzi-messzi galaxisban játszódó,
grandiózus akciójeleneteket minden további nélkül összevágja a felnőtt
Cooper-gyerekek földi életének epizódjaival – hasonlóan ambiciózus,
földrészeket és évszázadokat átívelő párhuzamos montázsokat utoljára a New
Age-es húrokat pengető Felhőatlaszban
láthattunk. A kozmikus léptékű Csillagok
között is a legkisebb közös többszöröst keresi, majd meg is találja, de nem
a gravitációban, vagy a fekete lyuk ötödik dimenziójában, hanem egy másik,
titokzatos erőtérben, a szeretetben, amely Anne Hathaway karakterének
kinyilatkoztatása szerint „az egyetlen, ami képes túllépni az idő és a tér
határain.”
A gyakran ridegnek
bélyegzett Nolantől talán szokatlan, hogy ennyire szabad folyást biztosít az
érzelmeknek, ahogy a pozitív, felemelő hangvétel sem tartozott eddig a rendezői
védjegyei közé. A Csillagok között a
régi vágású, cinizmustól mentes, idealista blockbusterek hagyományait folytatja
– aligha véletlen, hogy a történet első vázlatából eredetileg Spielberg akart
filmet forgatni. Nolan mégsem vádolható azzal, hogy meghasonult volna
önmagával; a spielbergiánus motívumokkal csak felfrissítette és kibővítette
saját szerzői világát, majd ennek a transzfúziónak a segítségével szintet lépett.
Cooper, az űrcowboy, ugyan
nem olyan ellentmondásos figura, mint Batman és a többi Nolan karakter, de őt
is a kettős identitása – pionír vs. családapa – határozza meg, és Bruce
Wayne-hez, a Memento Leonardjéhez
vagy az Eredet Cobbjához hasonlóan őt
is egy trauma emléke gyötri. Nolanék a karakterkettőzés és az ikerdramaturgia
trükkjét is újra előveszik: Cooper egyik űrhajóstársa a küldetést a Földről
irányító professzor lánya, vagyis a központi apa-lánya viszonyt rögtön két,
egymásra reagáló verzióban figyelhetjük meg.
A Csillagok között mégsem a karakterépítés sajátosságai mentén
csatlakozik a leglátványosabban a rendező életművébe. Nolan, az Eredet álmokat tervező építészéhez
hasonlóan, kezdettől a fikció és a valóság törvényeivel gyurmázik, hol az időt,
hol a teret görbíti, hol pedig mindkettőt, de soha nem öncélúan – az elbeszélés
dekonstrukciója és újraépítése mindig a meghasadt személyiségű hősök pszichéjét
hívatott lemodellezni. A Mementóban még
csak a néző időérzékelését manipulálta – ezzel illusztrálva az amnéziás Leonard
tudatállapotát –, A tökéletes trükkben
az „egy test – egy lélek” tételt kezdte ki a főszereplők fizikai
megsokszorosításával, az Eredetben pedig
már olyan szabadon alakítható virtuális valóságokat teremtett, amelyekben saját
tér-idő működik.
A Csillagok közöttben is a tér és az idő képlékennyé válása a legfőbb
attrakció, a fizikai törvények a féreglyukba, a feketelyukba és az ötödik
dimenzióba való behatolással felülíródnak, a valóság szétesése azonban ezúttal
kevésbé a főszereplők személyiségének megbomlására, mintsem a Föld és az
emberiség válságára reflektál. Míg az Eredetben
az Eschert idéző térkonstrukciók sokszor l’art pour l’art látványosságként
funkcionáltak, az eltérő „időzónákban” ragadt szereplők drámáját pedig
tompította az „álomkeret”, itt a történéseknek és a hasonlóképpen
lélegzetelállító kompozícióknak egészen más súlyt ad a kozmikus kulissza, és a
tudat, hogy nem csak egy család sorsa, de az emberiség jövője is a tét.
Ebbéli törekvése a Csillagok közöttet kimondatlanul is a 2001:Űrodisszeiával rokonítja, és talán
maga Nolan is a kubricki mintákat követve döntött úgy, hogy a technikai
részleteket és az űr látképét illetően a tudományos hitelesség maximumát
próbálja megcélozni. Hasonlóan ambiciózus sci-fi projektre a kubricki
klasszikus óta valóban nem volt precedens, de míg a vizuális megvalósítás
tekintetében Nolan dolgozata állja az összevetést a nagy előddel, addig a
finálébeli metafizikai csavar csak nála tűnik kimódoltnak. A Csillagok közt vélhetően nem is fogja forradalmasítani
a műfajt, de már azzal óriási szolgálatot tehet a kortárs sci-finek, hogy
mutatja az utat.
CSILLAGOK KÖZÖTT (Interstellar) – amerikai, 2014. Rendezte: Christopher
Nolan. Írta: Christopher Nolan és Jonathan Nolan. Kép: Hoyte
Van Hoytema. Zene: Hans Zimmer. Szereplők: Matthew McConaughey,(Cooper),
Anne Hathaway (Brand), Jessica Chastain (Murph), Wes Bentley (Doyle),
Casey Affleck (Tom), Michael Caine (Dr. Brand). Gyártó: Paramount
/ Warner Bros. Forgalmazó: InterCom. Feliratos. 169 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 494 átlag: 5.4 |
|
|