PapírmoziSzuperhősök: dömping és fordulópontBayer Antal
Sokak számára a képregény egyenlő szuperhőssel. Nem csak
Amerikában van ez így, elég benézni egy budapesti képregénybörzére, hogy
meggyőződjünk róla, nálunk is vannak bőven rajongók, akik el sem tudják
képzelni, hogy a Marvel és a DC kiadványain kívül más is érdemesíthető
érdeklődésükre. Úgy tűnik azonban, hogy egyeseknél a képlet fordítva is működik:
szuperhős egyenlő képregény, amin viszont érdemes elgondolkodni.
Superman 1938-as színre lépésétől kezdve az amerikai comic book egyik meghatározó zsánere a
szuperhősöket felvonultató, fantasztikumban bővelkedő kaland lett. Bár sok más
műfajnak is voltak jó évei (vadnyugati, háborús, horror, romantikus, humoros,
stb.), az 1960-as évek óta a szuperhősök dominanciáját semmi sem fenyegeti.
Ám bármennyire ismertek is a szuperhősfigurák, Amerikában távolról
sem olvas mindenki képregényt, és éppen az említett időszakban vált a
legnépszerűbb szórakozási formává a tévénézés, amivel párhuzamosan a
képregényeladások megfeleződtek. Ezt felismerve szaporodni kezdtek a
szuperhősöket szerepeltető animációs sorozatok, majd az 1970-es években
elkészültek az első olyan játékfilmek is, amelyeknek a látványvilága már képes
volt valamennyire vetekedni „hihetőségben” a képregényekével. Az évtized
közepére azonban a teljes amerikai képregényipar válságba került, hiszen a
példányszámok csökkenésével párhuzamosan az olajválság közvetett
következményeként növekedtek az előállítási költségek. A képregényipar csak úgy
maradhatott életben, ha szorosabban kötődik a szórakoztatóipar más ágaihoz. Ez
a hosszú folyamat mára beteljesedett, amit jól bizonyít az elmúlt 10-15 év „képregényfilmes”
dömpingje.
A szuperhősök oly mértékben elterjedtek más rokon területeken–
számítógépes játékokban, figuraként, kártyákon, kosztümök, bögrék, pólók,
evőeszközök díszítőelemeiként – hogy ma már egyáltalán nem biztos, Superman
vagy Pókember minden rajongója olvasott akár csak egyetlen egy képregényt is kedvence
főszereplésével. A legnépszerűbb képregények nem haladják meg a havi 100 ezres
átlagos eladott példányszámot, míg ugyanezeknek a karaktereknek a filmjeit csak
a mozikban 50-80 millió néző látja.
Ez jelentős fordulat, hiszen a szuperhősös képregények többségében
hímnemű, és egyre nagyobb arányában húsz év feletti olvasójának az ízlése,
tapasztalata és elvárása nemigen esik egybe az egész család szórakoztatására
alkalmasnak minősített filmek közönségével, különös tekintettel a politikai
korrektségre, azon belül is a nemi identitások és az etnikai kisebbségek
súlyára és ábrázolására.
A közelmúltban az angolszász sajtóban több olyan cikket
olvashattunk, amely például számon kéri „a képregényeken” a női karakterek sztereotipikus
jellegét és kevesli a női főszereplős szuperhős-filmeket, a női szuperhősöket
ábrázoló ólom- vagy műanyagfigurákat. Ezek úgy vélik, „a képregények” nem
mutatnak egészséges mintát a fiatal olvasóknak, a lányokban kisebbségi érzést
keltenek, a fiúkban rossz berögződéseket erősítenek. Miközben a nagy kiadók
kézzel-lábbal bizonygatják, hogy ez nem így van, és ők mindent megtesznek az
egyenlőségért, a képregényolvasók kemény magja minden változástól kiakad
(legutóbb például egy Thor-nő bevezetésétől és Macskanő biszexualitásának a
felvállalásától). A pofozkodás és a világ megmentése a kemény kezű és kissé
öntörvényű fehér pasik dolga.
Mintha a Marvel és a DC a szuperhős kategória átpozícionálására
tenne kísérletet, amivel feltehetően a filmes közönségből próbálnak új
olvasókat szerezni. Talán attól tartanak, hogy a meglévő olvasókör tovább
öregszik, és egy idő után elfogy, ezért már a jövőt készítik elő? Ezzel
kapcsolatban vannak kétségeink, hiszen pár éve a New 52 sorozatok indításakor
erre hivatkozott a DC kommunikációja, ám azóta ezeknek jó része leállt. Most
éppen a Marvel jelentette be teljes „univerzumának” az újrahangolását.
Kíváncsian várjuk, mire jutnak.
A legfrissebb magyar
nyelvű szuperhősös képregények
(mind a Kingpin kiadványa):
Batman 6, Hihetetlen
Pókember 19, Marvel + 20, Marvel + különszám 2014/1: Végtelen háború (újságosnál), Új Bosszú
Angyalai: Titkos Invázió (könyvesboltokban), Peter Parker Pókember 19 (csak előfizetőknek és rendezvényeken).
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 100 átlag: 5.67 |
|
|