Mozi vs. internetMagyar filmforgalmazásAz elfeledett moziSoós Tamás
A mozgóképtörvény leszögezi: a Filmalap feladata, hogy biztosítsa a filmek közönséghez való eljutását. A magyar filmszakmának azonban a forgalmazás bizonytalansága a legnagyobb problémája. A magyar filmszakma, ha másban nem is, egy
kérdésben egyetért: jelenleg a legfontosabb megoldásra váró feladat a
filmforgalmazásé. Habár az MMKA megszűnése és a Filmalap felállása közti
ínséges átmenet után beindult a pályáztatás és a filmgyártás, az alkotók és a
terjesztők arról panaszkodnak, hogy filmjeiket már nem tudják eljuttatni a
célközönséghez, mert nem marad pénz a marketingre. A producer hozzáfűzheti: a
Filmalap marketingtámogatása sem kínál megoldást, lévén azt a forgalmazási árbevételből
meg kell téríteni. Még a minimális marketingköltség (15-20 millió)
visszafizetéséhez is olyan nézőszámokat kellene produkálni (70-80 ezer néző),
ami a legtöbb esetben egyáltalán nem reális. A Magyar Művészeti Akadémia által
februárban rendezett, A film mint érték,
és az új kihívások című mozgókép-forgalmazási konferencián azonban újfent
kiderült: a magyar játékfilmek forgalmazásának nehézségei csupán a jéghegy csúcsát jelentik.
„Nulla
forint, nulla fillér”
A digitalizációval a celluloidszerető
filmes és filmrajongó rosszul, a forgalmazó, a mozi jól járt – legalábbis így
szól a közkeletű vélekedés, ám Böszörményi Gábor, a Mozinet ügyvezetője másfelől
világítja meg a helyzetet. Tény, hogy a digitalizációval megszűnt a tetemes
kópiaköltség, a filmek már winchestereken jutnak el a mozikba, és ennek
köszönhetően olcsóbban és egyszerre több moziban mutatják be az alkotásokat. Ez
viszont túlkínálatot eredményez: több film nagyobb számban versenyez egymással.
A premierhéten a nagyobb „winchesterszámból” kifolyólag ugyan még jobbak a
bevételi adatok, de a filmek hamarabb kipörögnek a mozikból, a további hozam pedig
csalódást kelthet. A Cinema City hálózatában csak addig tartják műsoron a
filmeket, amíg azok nyereségesek, a gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a
sikerfilmek kivételével a harmadik héten már vagy rossz időpontokra szorulnak
vissza, vagy kikopnak a műsorból az alkotások. Pedig az „art” besorolású
filmeknél vág igazán életbe, hogy hosszabb ideig maradjanak műsoron, hiszen
marketingköltségek híján a szájhagyomány tudja lassan, de biztosan felpörgetni
a nézőszámot. A helyzetet nehezíti, hogy az artmozik támogatásának ideiglenes
megszűnése miatt épp az utánjátszó mozik zártak be a fővárosban (Bem, Odeon),
amik korábban meghosszabbították egy-egy film kifutási idejét. Vidéken ennél is
rosszabb a helyzet: Böszörményi becslése szerint az ország kétharmadába el sem
jutnak a forgalmazott filmek, mert nincs könnyen megközelíthető mozi a
környéken.
„A művészmozik csinálják a dolgukat, mintha
minden rendben lenne” – jellemzi a bizonytalan helyzetet Bakos Edit, az Artmozi
Egyesület elnöke, aki több felszólalóval egyetemben az artmozihálózat és a művészfilmforgalmazók
átlátható és rendszeres támogatását hiányolja. Az MMKA helyére felálló Filmalap
ugyanis nem fogja egységbe a filmszakmát: csak a játékfilmgyártással
foglalkozik, a kisjáték-, a dokumentum-, a tévé- és az animációs filmeket az
NMHH Médiatanácsához utalta. A filmforgalmazás az NKA vonzáskörzetébe tartozik,
de hosszú távú támogatási rendszer kiépítése helyett eddig csak egyéves pályázatokat
írtak ki – tervezni, túlélni így mindig csak az adott év végéig tudnak az
artmozik és a művészfilmforgalmazók. Bakos a filmtörvény módosítására tett
javaslatot: többedmagával az MMKA idejében megvalósult normatív és teljesítményalapú támogatást állítaná
vissza.
„Kik
lesznek a jövő filmnézői?”
Böszörményi szerint a legsúlyosabb
probléma, hogy senki nem tekint a filmforgalmazásra rendszerként, és ezért nem
is koordinálják az egymással összefüggő területeket: a gyártást, a
forgalmazást, a filmkritikát, a mozihálózatokat. A rendszerszerű gondolkodás
hiánya az oktatásban is érezteti hatását. Hartai László elmondta: a magyar
tantervbe sok európai országénál korábban, már a 90-es évek közepén bekerült a
mozgóképkultúra és médiaismeret tantárgy, ám filmoktatásunk előnyös helyzetét
mára sikerült „ledolgozni”. Nem következetes az egyetemi felvételi rendszer (a
gimnáziumban és általános iskolában is oktatott film- és médiaismeretből lehet
emelt szintű érettségit tenni, de az nem számít bele a felvételi pontszámokba a
filmszakon), nem kielégítő a tanárok filmes továbbképzése, és elenyészőek a
filmes oktatás pályázati lehetőségei. „Tíz éve nulla forint nulla fillér áll
rendelkezésre” – mondja Hartai, aki szerint a forráshiány egyenes következménye,
hogy csökken a tanárok lelkesedése és a képzés színvonala.
A filmoktatás feladatait, a jövő
mozigenerációjának kinevelését részben a filmszakma többi szereplője vállalja
át: a forgalmazók és a mozik. A Cinema City például az ismeretterjesztő IMAX-filmekkel,
a Puskin Mozi pedig a Suli-Mozi programmal igyekszik beszoktatni a kisebbeket
is a moziba. Megszólítani a fiatalokat kiemelt stratégiája a Toldi, a Művész, a
Puskin és a Tabán mozit üzemeltető Budapest Film Zrt.-nek, akik a nézőközönség kiöregedését
próbálják lassítani. Borsos Erika filmprogramozási vezető elmondása szerint ezt
az internet és a közösségi média lehetőségeinek kiaknázásával, az aktív
Facebook-, Twitter-, GooglePlusz-jelenléttel érték el. A stabilan csökkenő
nézőszámok korában a Budapest Film négy mozija 2011 és 2014 között 30-40
százalékos nézőszámnövekedésről számolt be (a Művész látogatottsága 108 ezerről
139 ezerre, a Puskiné 86 ezerről 120 ezerre, a Toldié 34 ezerről 49 ezerre
nőtt). A titok Borsos Erika szerint a márkaépítésben rejlik: mind a négy moziból
sajátos brandet alakítottak ki, és odaszoktattak egy rétegközönséget – a
Művészbe az „erős, drámai”, a Puskinba a „klasszikus, igényes”, a Toldiba az „alternatív”
filmek kedvelőit, a Tabánba pedig a családokat.
„Nemhogy
a jövőre, de a jelenre se vagyunk felkészülve”
Dárday István szavait tükrözte Donáth
Péter, a Magyarhangya projekt egyik alapítójának előadása. A Magyarhangya a
közösségi alapú filmforgalmazás meghonosításával próbálkozik, amelyben a néző
is aktív alakítója a mozik programjának. A Magyarhangya azt az értő és
érdeklődő, fiatal filmrajongó-generációt igyekszik megszólítani, amely az
interneten tájékozódik, angol szaklapokat (is) olvas, és filmnézési szokásait
nem feltétlenül igazítja a magyar mozik kínálatához. Donáth úgy érzi, a
kultúratámogató intézmények magukra hagyták a fogyasztókat, és a Magyarországon
forgalmazott filmek nem reprezentálják a fiatal korosztályt. A jelenlegi
helyzettel, úgy tűnik, se a fiatal, se az idősebb korosztály nem tud
azonosulni. Sára Sándor plasztikusan foglalta össze a közhangulatot. „Ha csak a
számokat nézem, ilyen filmgyártás nincs még egy a világon. Akkor miért érzem
mégis rosszul magam benne?”
A Magyarhangya orvosolni is kívánja a
problémát: projektjei révén olyan filmeket forgalmaz, amelyek egy-egy
rétegközönség érdeklődésére tartanak számot – ilyen volt például a fotós-zseni
dadáról szóló Vivian Maier nyomában
vagy a Napozz Holddal
Kispál-koncertfilm. Az eseménymozik fontosságát – a vetítés tematikájához
kapcsolódó kísérőprogramok szervezését – hangsúlyozó Donáth szerint
elengedhetetlen a közönség érdekeltté tétele a terjesztésben, valamint egy online
filmnézési rendszer kiépítése.
Az online filmértékesítés Böszörményi Gábor
szerint még gyerekcipőben jár
Magyarországon, miközben a DVD-eladások már
visszaestek (a Mozinet ezres példányszámban adja ki DVD-n a filmjeit, ezeknek
általában a felét tudják értékesíteni). A Mozinet filmjei esetében a VOD (video
on demand) csupán a bevétel 1-2 százalékát (100-200 ezer forintot) teszi ki.
Dragon Zoltán, a Szegedi Tudományegyetem adjunktusa a torrentterjesztés pozitív
példáit emelte ki külföldön és Magyarországon egyaránt, amely során a
felhasználók opcionális összeggel támogathatják az alkotókat a tartalom ingyenes
letöltése után. Habár ez a módszer nyugaton jóval elterjedtebb, Magyarországon
is működőképesnek tűnik. Novák Erik független filmjét, a Fekete levest mozikban mindössze ötezren nézték meg, ám az nCore
(illegális) torrentoldalán (legálisan) elérhetővé tett filmet tízszer ennyien
töltötték le. A torrentoldalon a mozik látogatottsági adataitól némileg eltérő
nézői preferenciák rajzolódnak ki: az elsőfilmes Bodzsár Márk tarantinós fekete
vígjátékát, az Isteni műszakot
például többen töltötték le, mint az utóbbi idők két nagy hazai romkom-sikerét,
a Coming out és Megdönteni Hajnal Tímeát című filmeket.
„Volt már jobb is”
A Magyarhangya projekt célja, hogy segítsen
a nézőknek „elnavigálni a digitális útvesztőben”, azaz a mai végeláthatatlan
filmes kínálatban. Szekfű András szerint ezt a „szolgáltatást” nyújtják a
filmklubok is, amelyek a minőség pecsétjével látják el a filmeket egy olyan
korban, amikor a „volt már jobb is” érzete határozza meg a filmnézői praxist. A
filmklubok helyzete azonban az MMKA–Filmalap átállás óta nem rendezett: a
vetítési jogok körüli hercehurcák és a támogatás, a pályáztatás hiánya évek óta
működő filmklubokat kényszerít illegalitásba, mivel jogszerűen nem tudják
vetíteni a magyar és a külföldi klasszikusokat. Szekfű az önkormányzatok
szerepvállalását sürgette a gazdag filmklubélet fenntartása érdekében. Lányi
András egyetemi docens a probléma megoldását egy archívum, valamint az azt
kezelő kulturális intézmény felállításában látja. Elképzelése szerint ez az
intézmény vállalná magára a magyar kulturális örökség kezelését, és biztosítaná
a klasszikus magyar filmekhez való online hozzáférést – ami mind a filmklubok,
mind az iskolai filmoktatás számára számottevő segítséget jelentene.
A konferencián javaslat született a
filmtörvény módosítására, az oktatási rendszer megreformálására, magyar filmes archívum
felállítására, ám kérdés, hogy milyen konkrét kezdeményezésekre sikerül
beváltani a jobbító szándékot. Hogy pár év múlva már ne Sára Sándor költői
kérdése érzékeltesse legtömörebben a hazai filmes közhangulatot.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 189 átlag: 5.35 |
|
|