FesztiválFriss Hús 3.0Rövidre vágvaGáncsor Kármen
Az alternatív forgalmazáshoz alternatív fesztivál illik. A Daazo harmadik alkalommal rendezte meg rövidfilmes mustráját.
A rövidfilm a forma és a tartalom
különleges összjátékába invitálja a nézőt, feltéve, ha hajlandó lemondani a megszokott
másfél-két órás moziélmény teljességének kényelméről. A kérészéletű darabok kérlelhetetlen
tömörséggel állnak ellen az aprólékos környezet- és jellemrajznak, a narratívát
megmozgató ok-okozati összefüggésrendszert csupán nagyvonalakban skiccelik fel,
a motivációk kifejtése helyett pedig többnyire csak érzelmeket vagy hangulatokat
villantanak. A március 25. és 29 között immár harmadik alkalommal megrendezett Daazo – Friss Hús Nemzetközi
Rövidfilmfesztivál színvonalas kínálata azonban nem csak beszippantotta a
nézőt, de sajátos időparadoxont is képzett: a gyors tempójú rövidfilmek fesztiválkeretek
közötti, futószalagszerű fogyasztása a kitágult idő illúzióját nyújtotta. Habár
nem lehetett néhány jól körülhatárolható tematikus szál mentén összefűzni a hat
magyar és három nemzetközi szekció alkotásait, az A-kategóriás fesztiválokon is
megmérettetett filmek és a fiatal rendezők első kísérletei kiválóan megfértek a
sokszínű válogatásban, sőt, izgalmas formajátékokkal felelgettek egymásnak.
A szemle egyik legtekintélyesebb darabja a The Phone Call (Mat Kirkby, 2013), amely
több rangos elismerés mellett 2015-ben megkapta a legjobb élőszereplős
rövidfilmnek járó Oscar-díjat is. Hőse, a kissé különc, zárkózott Heather
(Sally Hawkins), egy londoni telefonos lelki segélyszolgálat munkatársa, akinek
életét fenekestül felforgatja egy öngyilkosságot elkövető férfi hívása. Kirkby
kifinomult következetességgel rejti el, s tartja mindvégig homályban a hívó
felet, ezzel pedig nem csak leszűkíti a kamera mozgásterét a telefon mellett
ülő nőre, de számos új funkcióval és jelentéssel is felruházza az egyre szűkülő,
és a lelki folyamatokhoz is egyre közelebb hatoló képkivágatokat. A halál
elkerülhetetlen fenyegetettsége határidő-narratívát képez, amit különösen
szorongatóvá tesz az óramutatók közelképeiből szerkesztett, többször is
ismétlődő párhuzamos montázsszekvencia. Hawkins kifejező játéka és erőteljes
jelenléte pattanásig fokozódó feszültséggel telíti meg a szándékosan
egyoldalúan ábrázolt kamaradrámát.
Ugyancsak több nemzetközi fesztiválról tért
vissza jelentős szakmai elismeréssel Tasos Giapoutzis filmje, a Killing My Girl (2014), amely az
évszázadok során megmerevedett dél-ázsiai tradíciókat ütközteti a fejlett
Nyugat-Európa multikulturális olvasztótégelyével, miközben súlyos emberi jogi
visszásságokra is ráirányítja a figyelmet. A kevés dialógust rendkívül beszédes
kompozíciók és nyomatékos fény-árnyék kontrasztok ellensúlyozzák. A dél-ázsiai
társadalom szigorú, kategorikus gondolkodásához kiválóan passzol a fekete-fehér
képi világ, amelyben még súlyosabbá válik a fiatal, Londonban élő hősnőre
kényszerített szelektív abortusz traumája. A rövidfilmes formanyelv sajátosságának
köszönhetően azonnal a forrongó dráma epicentrumában találjuk magunkat: a
leánymagzatát elvetetni kénytelen nő utolsó, kétségbeesett lázadási kísérletét
látjuk a dogmatikus hagyományokat diktáló férje és annak családja ellen. A főhősnő
fekete szembogarának mélyén, ami gyakran a vászon egészét betölti, egyszerre lüktet
a menekülés hiábavalósága, valamint a modern, nyugati kulturális közegben sem oldódó
dél-ázsiai normarendszer valamennyi borzalma.
Daisy Jacobs a legjobb animációs rövidfilm
kategóriában Oscar-díjra jelölt alkotása, a The
Bigger Picture (2014), a Friss Hús
fesztivál nemzetközi zsűrijének elismerését is kivívta. Az életnagyságú vakolatfestmény-animáció
szokatlanul síkszerű képi világát a tárgyi környezet háromdimenziós elemei gazdagítják,
az így létrejött sajátos dinamikájú játéktér pedig rendkívül izgalmas formai
kísérletekre és meghökkentő vizuális gegekre ad lehetőséget. Az emberi testek kilapításának
és az élettelen kellékek térbeli kiterjesztésének kettősége kiválóan
poentírozta a főszereplők konfliktusát. A haldokló anyját önfeláldozóan
gondozó, a saját vágyait és szükségleteit is háttérbe szorító férfi
feloldhatatlan ellentétbe kerül sikeres, önérdekvezérelt bátyjával, aki csak a ritka,
de annál nagyobb örömmel fogadott vendég szerepét tölti be az idős asszony életében.
Mivel a különleges forma épp a legerősebb pontjain dúcolja alá a narratív
keretet, a stilizált vakolatfestmény-szereplők, akárcsak a közöttük lévő
viszonyok, valódi érzelmekkel telítődnek.
Amíg a nemzetközi szekciók válogatott
darabjai többnyire egyéni lét- és sorskérdéseket skicceltek fel eltérő tónusú hangulatképekben,
a magyar rendezők virtuóz módon kísérleteztek a rövidfilm formanyelvével, hogy
a határokat feszegetve aktuálpolitikai értékítéletet és társadalomkritikát
fogalmazhassanak. Szirmai Márton szatírája, az Expedíció (2014) a szocialista filmhíradók stílusában, hivalkodó áldokumentarista
eszközökkel tudósít a „képviseleti demokráciák történetének nagy napjáról”, egy
kiválasztott politikus messianisztikus „földre szállásáról”. Szirmai korábbi
filmjeiben is előszeretettel állította pellengérre a mai magyar politikai és
társadalmi viszonyokat (lásd például a Minimál
című rövidfilmjét 2013-ból), de legújabb – nem is annyira – disztópikus
fikciója minden eddiginél élcesebben parodizálja és kritizálja a politikai elit
elefántcsonttornyát. Az ódon hangulatú, poros szürkére színezett képi világ és
Máté Gábor propaganda szólamokat idéző narrációja eltávolítja és eltárgyiasítja
a témát, az intelligens irónia és a metszően éles fekete humor mögül azonban
időnként fel-felsejlik a torz tükör, s benne korunk számos fájdalmas
visszássága, a döntéshozók és a társadalom közötti áthidalhatatlan távolság
valamennyi anomáliája.
Dombrovszky Linda Hetvenes (2014) című filmje szintén dokumentarista eszközökkel, Al
Ghaoui Hesna riportműsorába, a Bábelbe
keretezve feszegeti a társadalmi elöregedés egyre sürgetőbb problémáját. A
filmi fikció magjában az a rémálomszerű vízió lapul, miszerint az időskorú
eltartottak túlnépesedésének egyetlen lehetséges ellenszere az ún. hetvenes
törvény, amelynek értelmében a társadalom humánus módon szabadulhat meg a „nemkívánatos
ráncaitól”. A hetvenedik életévüket betöltött nyugdíjasokért eljön a zenélő
meseautó, hogy elszállítsa őket az Álomgyárba, ahol néhány nap luxus wellness
kényeztetés után örök álomra szenderülhetnek. Dombrovszky filmjének
áldokumentarista jellege kevésbé önleleplező, mint Szirmai társadalomkritikája.
Éppen ezért hat döbbenetes erővel az aprólékosan kimunkált intézmény- és
ideológiarendszer, akárcsak a társadalom hallgatólagos egyetértése, melynek
tükrében a főhős, Józsi bácsi szökési kísérlete rendszerellenes és súlyos
megtorlást követelő zendüléssé korcsosítja az életösztönt és a megtépázott
emberi jogokat.
Valamivel földhözragadtabb, de nem kevésbé
aktuális társadalmi problémát jár körül Fazekas Gyöngyi Saudade (2014) című kisfilmje is, amely a videótelefonálásra
alkalmas szoftverek (például a Skype) formanyelvét kölcsönzi, hogy az egymástól
fizikailag eltávolodott családtagok kapcsolatának érzelmi kiüresedésére
reflektáljon. A román-magyar koprodukcióban készült alkotás magától értetődő
természetességgel építi vizuális világába az internetkapcsolat szaggatottságát,
a kép- és hanghibákat, a technikai közvetítettségből, valamint az egyre növekvő
nyelvi és kulturális különbségekből fakadó félre- és meg nem értéseket. Az
itthon maradt nővért és Portugáliában élő húgát már a közös gyerekkor fakuló
emléke sem köti össze, s ez nagyobb távolság, mint amit a modern technológia
valaha is áthidalhat.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 197 átlag: 5.8 |
|
|