Magyar Műhely100 éves a magyar animációAnimáció-történeti körsétaVarga Zoltán
A Vigadóban rendezett kiállítás újra ráébreszt bennünket a magyar animáció sajnálatos módon elpazarolt értékeire.
Talán kevesen gondolnák – esetleg nem sokan
értenének vele egyet első hallásra –, hogy a magyar filmművészet egészének egyik legszebb jelenete egy
rajzfilmben látható, s egy idős ember és ugyancsak megöregedett
oroszlán-kollégája kettősét helyezi fókuszpontba. Tóth Pál Leo és Fred című sorozatának záróepizódja, a Koncert befejezése a szolidaritás élményével és a bensőségesség
tapasztalatával, valamint a szem, a lélek és a csillag egymásba kapcsolódó motívumaival
olyan szívszorító képsort kínál, ami élőszereplős művészfilmnek is becsületére
válna. Ez mindössze egyetlen, szubjektíven kiragadott nagy pillanat a magyar
animációs filmtörténet kincsestárából – gazdagsága még számtalan érték
kiemelését teszi lehetővé.
Tavaly vált 100 esztendőssé a sokat dicsért
és közkedvelt, ámde valóban értő méltatást, pláne tudományos igényű
feldolgozást eleddig nem kapott magyar animációs film. Krónikájának sajnos nem
minden szakaszát ismerhetjük kellően: a pionírkorszak kezdeményezései, az első
trükkfilmek vélhetően örökre elvesztek, megsemmisültek – köztük a magyar
animáció startpontjaként emlegetett, Kató-Kiszly István által jegyzett,
papírkivágásos technikával készült 1914-es Zsirb
Ödön. A harmincas és a negyvenes évek elsősorban Macskássy Gyula stúdióihoz
kötődő időszakából maradt fenn az előző periódushoz mérten lényegesen több, a
korszak valódi összterméséhez képest azonban hiányosan hozzáférhető filmanyag;
bízvást állítható, hogy a magyar mozgókép-kultúrában az animációt Macskássy
kitartása, elhivatottsága – és korántsem utolsó sorban – tehetsége tette fel a
térképre.
A pártállami rendszer évtizedeiben a magyar
animáció lényegében a Pannónia Filmstúdió termésével forrt össze: a hatvanas
évek rövidfilmes új hulláma (Kovásznai Györgytől Jankovics Marcellen át Gémes
Józsefig) és a beinduló sorozatfilm-gyártás (Peti, Gusztáv), majd a hetvenes
években az egészestés animációk megjelenése (kezdve a korszakos jelentőségű János vitézzel) messze földön híres
intézménnyé avatták a Pannóniát. Míg a televízió számára készült sorozatok zömének
(a Mézga család botladozásaitól a Kérem a következőt! vitriolos kórképein át
a Magyar népmesék stílusbravúrjaiig)
jóformán az egész ország volt a publikuma, a moziban bemutatott rajzfilmek
némelyike pedig a kétmilliós nézőszámot is meghaladta (Dargay Attila
egészestései, a Lúdas Matyi és a Vuk aratták a legkiugróbb sikereket), addig
egyes rövidfilmek – elsősorban külföldi – (fesztivál)sikerek garmadáját gyűjtötték
be. A Párbaj cannes-i nagydíja, a Sisyphus Oscar-jelölése, a Küzdők és a Moto perpetuo Arany Pálma-díjai mellett (és ez a lista csak a
jéghegy csúcsa) a legnevezetesebb elismerés az első magyar filmnek járó
Oscar-díj, amit Rofusz Ferenc remeke, A
légy kapott meg.
Termelői kapacitása és alkotói gárdája
nyomán a Pannóniát sikerei csúcsán a világ öt legjelentősebb animációs
filmstúdiója között jegyezték – márpedig ilyen volumenű elismerésben egyetlen
másik magyar mozgóképkészítő műhely sem részesült. (Az animáción kívül csak
egyetlen filmtípusban lettünk még nagyhatalom, ennek jelzése azonban – minthogy
a pornófilmről volna szó – kevesebb büszkeségre adhat okot.) Hogy a Pannóniában
alig húsz év alatt huszonöt egészestés film készült, az animáció-történetek is
rekordként jegyzik – némely érdemek azonban nem elsősorban mennyiségileg
mérhetők. Bizonyos alkotásoknak például máig nem akad párjuk. Varsányi Ferenc Suli-bulija az egyetlen pixillációs
(azaz embereket animáló), Gémes József Daliás
időkje az első festményanimációs technikával készített egészestés animáció.
A Fehérlófia sikeresen teremt egyensúlyt
a legtisztább mesei elbeszélés és az avantgarde animációt idéző kép- és
hanghatások között – nem véletlen, hogy az 1984-ben megválasztott ötven legjobb
animáció listájára került hat egészestés alkotás közé került. A Macskafogó derűs műfaji eklektikája – a
kém- és kalandfilmek figura- és történéskészletétől kezdve a sci-fi motívumain keresztül
a vámpírfilm megidézéséig – évtizedekkel megelőzi a korát: csak az ezredfordulón
túl válik divatossá az animáció efféle posztmodern játékossága (lásd a Pixar-
és a DreamWorks-filmek trendjeit). A produkciós skála másik pólusa is tartogat sajátosnak
tetsző áramlatot: a Kovásznai György és Macskássy Kati nevéhez fűződő, de mások
által is ambicionált dokumentarista
animáció jóval azelőtt törekedett a két filmforma szintézisére, hogy ez a
furcsa kombináció világszerte igazán elterjedt volna. S akkor még nem
beszéltünk a beskatulyázhatatlan, rokontalan életművekről – legkivált
Reisenbüchler Sándor lenyűgöző és zavarba ejtő kollázsanimációs szorongásvíziói
jelenthetnek hazai unikumot.
A Pannónia Stúdió szétesése, illetve a
rendszerváltás óta meglehet, inkább az alkalmazott animációnak, a bérmunkának,
a folyamatosan bővülő-újuló digitális képi kifejezésmódokat szolgáló animációs tevékenységnek
nőtt meg az ázsiója; egyes stúdiók és intézmények termése mégis azt igazolja,
hogy az animáció művészi potenciálja is tartogat még meglepetéseket. Az egészestések
frontján a Nyócker! provokatív
hangütése, a kevésbé közismert Egon &
Dönci CGI-űrutazása és Az ember
tragédiája – újfent rekordot felállító – monumentalitása mellett a
rövidfilmek közül bátran említhetjük az Ergo,
a Nyuszi és Őz vagy a Symphony No. 42 nemzetközi feltűnést
keltő tételeit.
A magyar animáció méltó és széleskörű
elismertetésével egy lépéssel közelebb jutottunk a Pesti Vigadóban rendezett
februári-márciusi kiállítással a magyar animáció 100 évéről. A tárlat a
történeti tények és folyamatok felvázolása mellett betekintést nyújtott abba
is, hogy milyen sokféle szellemiség, törekvés és forma hozta létre azt a
mozgóképanyagot, ami a magyar filmkultúra talán legszínesebb részét jelenti. Az
érdeklődők a magyar animáció periódusait – szó szerint – körbejárhatták a kiállítóteremben:
a kifüggesztett tablók szöveges közlései mellett fotók és filmképek foglalták
össze az egyes korszakok jellegzetességeit. A töredékekből ismerhető
pionírkorszakot követő évtizedek több tablóval is képviseltették magukat; a
kiállítás kurátora, Orosz Anna Ida szövegeinek értő kalauzolásában kerültek
terítékre animáció-történetünk financiális, szervezeti, kultúrpolitikai stb.
tényezői. A hazai animációban jártas látogatók számára ha nem is szolgálhattak sok
meglepetéssel ezek az információk – a képanyag egy része pedig könnyen
megtalálható a magyar animációval foglalkozó könyvekben –, a laikus érdeklődők orientálásához
optimálisak, és ez a kiállítás egyik legfőbb érdeme is. Híven
animációsfilm-termésünk legjavához, a kiállítás a lehető legszélesebb közönséget
szólította meg, beleértve a felnőttek mellett a gyerekpublikumot is – nem
véletlen, hogy a szakmabeliek számára evidens tényezők is, helyeselhetően,
külön táblák témáit képezték (az animáció mibenléte, főbb formái, az animációs
munkakörök).
A látogatók vezetését azok az építőkockákon
elhelyezett anyagok is segítették, amelyek kiemeltek egy-egy alkotót (például Kovásznai
György), egy-egy rövid- vagy egészestés filmet (Moto perpetuo, Fehérlófia)
vagy egyéb fontos jelenséget (mint a karikatúra és az animáció viszonya, a
fesztiválok szerepe) – ezek árnyalták és bővítették a tablók átfogó
áttekintéseit. Hasonló célokat szolgált a míves tárgykollekció is (a teljesség
igénye nélkül): az animáció anyagiságába, kézműves jellegzetességébe engedtek
bepillantást a magabiztos kiskakas és a hegycsúcs felé igyekvő Sisyphus
fázisrajzai, a Frakk papírkivágásos
karakterei, vagy olyan népszerű bábfigurák, mint a TV Maci, Mirr-Murr és Misi
Mókus – az ínyenceket a Babfilm
űrmadara bűvölte el –, sőt komplett bábfilm-díszleteket is láthattuk (például A róka és a holló). Rofusz Oscar-díja pedig
valóságos ereklyeként vonzotta a tekintetet.
A közönség marasztalásáról mozgóképi anyag
is gondoskodott: híradó- és werkfilmek loopolt
összeállítása adott tényszerű bepillantást régi és újabb animációk létrejöttébe
(a János vitéztől a Macskafogó 2-ig), a terem közepén
berendezett „minimozi” pedig a legkorábbról ránk maradt animációktól kezdve a
klasszikussá vált alapműveken át napjaink friss animációs diplomafilmjeiig
vetítette a néznivalókat. A tények, a tárgyak és a filmek együttesére építő, a
magyar animációnak bizonyára új rajongókat is toborzó kiállítás látható lesz még
a Kecskeméti Animációs Filmfesztiválon, s külföldön is öregbíteni fogja
hírnevünket.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 116 átlag: 5.53 |
|
|