Polónia expresszWalerian Borowczyk életműveSzépséges szörnyetegVarga Zoltán
Borowczyk életművének animációs, művészfilmes és erotikus szakaszát a szürrealista látásmód kapcsolja össze. „Csodálom a lázadást, de csak akkor, ha az
nem az élet ellen irányul.”
Walerian Borowczyk
Számos hozzá hasonlítható rendezővel
ellentétben Walerian Borowczyk megítélése finoman szólva problematikus. Míg
Luis Buñuel, Jan ©vankmajer, Pier Paolo Pasolini vagy akár Ken Russell
többnyire a filmművészet legelismertebb alkotói között szerepel, a
lengyel-francia rendezőről ez aligha jelenhető ki; életművének alapos elemzésével
máig adós a filmtörténetírás. A legértékesebb filmjeit egybegyűjtő, impozáns
DVD-doboz is csupán tavaly jelent meg (külföldön). Borowczyk rendkívül
megosztó, ellentmondásos fejleményekkel teli pályája kevesek által (el)ismert
remeklések és sokak által kritizált kudarcok között ingadozik; a korszakos
jelentőségűnek tartott Borowczykot leginkább az animációs filmtörténet ismeri,
az élőszereplős filmben a „luxuspornográfus” vagy a „puha szexfilm esztétája” –
kétes értékű – címkéivel illetik őt. Tíz évvel ezelőtt talán leggyűlöltebb
opuszáról, Az állatról írtam a Filmvilágban (2005/9); ezúttal az életmű
egészét térképezem föl.
A szürrealista régiséggyűjtő
Walerian Borowczyk (1923–2006) Kwilczben
született, de élete és munkássága nagyrészt mégsem Lengyelországhoz, hanem az
alkotói kiteljesedését lehetővé tevő Franciaországhoz kötődik. Festészetet
tanult, litográfusként és plakáttervezőként lépett színre, majd az animációs
mozgókép egyik legeredetibb művészeként keltett feltűnést – alkotótársa, Jan
Lenica oldalán – az 50-es évek végén: a korábban nem alkalmazott
kollázsanimációs forma fölavatása Borowczyk és Lenica érdeme (Egyszer volt…, 1957; Ház, 1958). A 60-as éveket, immár
Franciaországban, ugyancsak főleg rövidfilmek fémjelzik, de az animációk
mellett élőszereplős filmek is fel-feltűnnek – közülük a rendező felesége és
múzsája, Ligia Branice arcára és hangjára alapozó Maupassant-adaptáció, a
negyedórás Rosalie (1966) az egyik
legérettebb darab. Az évtized végétől Borowczyk nemcsak az animációnak int
búcsút, de a rövidfilmek helyett az egészestés művek felé fordul (bár elvétve
animációt és rövidfilmet is készít még); a rendező 13 egészestés élőszereplős
filmje mintegy húsz év (1968–1988) termése. A 70-es évek közepéig Borowczyk megbecsült
művészfilmes: a Goto, a szerelem szigete
(1968) és a Blanche (1971 –
címváltozat: Vér és liliom) kapcsán ünneplik
őt, s bár az Erkölcstelen mesék (1974)
erotikus epizódfüzérének visszhangja vegyesebb, a rákövetkező A bűn története (1975) ismét csúcsformában
mutatja Borowczykot. Az ugyancsak 1975-ös Az
állat azonban – stílszerűen szólva – kicsapja a biztosítékot, s a folytatás
(Periféria, 1976 – címváltozat: A legkülső körön; Egy kolostor belsejében, 1977) szinte bebetonozza a rendező rossz
hírnevét, illetve beskatulyázza a szexfilm és egyéb exploitation-trendek képviselőjeként. Borowczyk további filmjei
jórészt többféleképpen vágott-cenzúrázott változatokban jutottak el csekély
létszámú közönségükhöz, s a mai napig alig férhetők hozzá elfogadható
minőségben. A Borowczyk-filmográfia „kései” szakaszát valóban enerváltabb, de a
legkevésbé sem csupán értéktelen címek szegélyezik: A romlás hősnői (1979), a Dr.
Jekyll és a nők (1980), a Lulu (1980),
A szerelem művészete (1983), az Emmanuelle 5 (1987) és a Szerelmi rítusok (1988). Néhány tévés
sorozatepizódot leszámítva, Borowczyk felhagyott a filmkészítéssel, s képzőművészeti
tevékenysége és az írás jegyében teltek utolsó évtizedei. A három pályaszakasz
nemcsak időben vagy kritikai megítélésében különíthető el élesen, de látszólag az
alapvető szervezőelvek is komoly cezúrát jelentenek: az elsőt az animáció megújítása,
a másodikat a modernizmushoz közel álló művészfilm, a harmadikat az érzékiség témájának
eluralkodása fémjelzi.
Ennek ellenére a széttartó tendenciáknál sokkal
nyomatékosabb Borowczyk életművében a folyamatosság. Az egyik legfontosabb
közös nevező a szürrealista ihletettség
– ez valójában az egész életmű kulcsa (a rendező szavait lásd erről a Szürrealizmus a filmművészetben című
kötetben). Borowczyk egyike azoknak, akik a legtöbbet tették a mozgókép és a szürrealizmus
kapcsolatának kibontakoztatásáért, legyen szó az álom, az őrült szerelem és
legkivált a meghökkentő képzettársítások fölvonultatásáról; általuk a
szűklátókörű racionalizmus éppúgy ostorozható, mint a vágyakat és a fantáziát
elnyomó intézményrendszerek. Bizonyos Borowczyk-filmek kétségkívül nem sok
érdemi szerepet szánnak a szürrealizmusnak (Lulu,
Emmanuelle 5), mások viszont elválaszthatatlanok
tőle (legtisztábban az animációk, a Goto
és Az állat).
Az életmű másik alapvető vonása az a formatudatosság, amelyről pillanatok
alatt felismerhető, hogy Borowczyk-filmet látunk. Meghatározó szerzői sajátosság,
hogy a képalkotásban az emberekhez hasonló súlyt kapnak a tárgyak, a díszletek,
vagyis mindaz, ami élettelen – sőt, nem ritkán még fontosabbak is
emberszereplőknél. Ez nem azt jelenti, hogy Borowczyk élettel tölti fel őket,
éppen ellenkezőleg: dermedtségüket, ódonságukat emeli ki, s ezzel párhuzamosan
hajlik arra, hogy a szereplőket is tárgyként, bábként, szépen felöltöztetett kellékként
kezelje. Az sem véletlen, hogy az abszurd dráma lecsupaszítottsága is közel áll
teátrális stílusú filmjeihez (Goto, Blanche, Lulu). Mint a rendező egyik monográfusa, Jeremy Mark Robinson
rámutat, a Borowczyk-filmek tárgyai mintha múzeumba illenének, a képtartalom akár
kiállítás anyaga is lehetne. A közelképek és tágabb képkivágatok ellenpontjaira
alapozó, furcsa és jellegzetes vágás is fontos eleme ennek a stilizációnak; e
közelképek nemcsak arcokra vagy tárgyakra fókuszálnak, gyakran korai
fotográfiákat, évszázados metszeteket és rajzokat emelnek ki – Borowczyk filmjei
bővelkednek régiségekben. Ebben a tárgy-, kosztüm- és díszletkultuszban
keveredik a szürrealizmus tárgyfetisizmusa, a rendező képzőművészeti háttere és
a dekorativitás iránti elkötelezettsége (Borowczyk ráadásul számos alkalommal
maga volt filmjei látványtervezője és vágója is). De magyarázható az életmű
egyik legjellemzőbb vonásával is. Borowczyk alkotásai ugyanis szinte minden
esetben történelmi filmek: a rendezőt
hidegen hagyta a jelenkori világ, csak a Periféria,
az Emmanuelle 5 és a Szerelmi rítusok játszódik teljes
egészében kortárs 20. századi közegben. A múltat annál szívesebben fürkészik
filmjei, de nemcsak a számára legkedvesebb 19. századot (A bűn története), hanem a középkoron át (Blanche, Erkölcstelen mesék)
egészen az antik Rómáig (A szerelem
művészete) követhetjük nyomon a rendező rögeszméit. Történelmi közeg és
szexualitás ilyetén párosítása joggal osztja meg az ítészeket; az Erkölcstelen mesékről szólván írja
Bikácsy Gergely: „Alig ismerek másik példát, ahol ilyen érdekes és eredeti
filmnyelvi, képalkotói szellem ilyen hozzá nem méltó, s ráadásul úgy látszik,
valamiképpen belülről is vágyott szépelgő-áltörténelmi, hamis dekorativitás
foglyaként küzdene ábrázolandó tárgyával” (Filmvilág
1990/8). Ámde ebből az is következik, hogy a Borowczyk-életmű, bármennyire is
az erotikát emeli ki, valóságos kultúr- és művészettörténeti fieszta. Veretes
az írók névsora is, akiknek műveit Borowczyk inspirációként használta: Juliusz
Słowacki, Stefan Żeromski, Ovidius, Stendhal, Robert Luis Stevenson, Frank Wedekind
– a legtöbbször pedig jóbarátja, a szürrealista csoporthoz tartozó André Pieyre
de Mandiargues írásaihoz fordult (Erkölcstelen
mesék, Periféria, A romlás hősnői, Szerelmi rítusok). Borowczyk a klasszikus zenéhez is ihletett módon
viszonyult: a Gotóban Händel, Az állatban Scarlatti, a Szerelmi rítusokban Bach zenéje hangzik
fel a filmképek bizarr kíséreteként – markáns ellenpont, amikor kivételesen
kortárs popzene értelmeződik át a Perifériában
(a Pink Floyd és a 10CC dalai).
Lefűrészelt angyalszárnyak
Az animációban Walerian Borowczyk nevéhez
legalább három rövidfilmes remekmű (Ház,
Reneszánsz, Angyaljáték) és egy animációtörténeti jelentőségű egészestés
alkotás fűződik. Borowczyk nem kötelezte el magát egyetlen animációs forma
mellett, nála a tárgyak mozgásba hozására éppúgy akad példa, mint a különböző
grafikus alapok (fotók, metszetek, festett hátterek) felhasználására.
Animációinak legfőbb közös vonása ekként az abszurd humor és a rémálomszerűen
fojtogató atmoszféra elegye. A Ház –
egyik legtöbbet idézett műve – egymásra következő jeleneteinek összefüggései
megfejthetetlenek; az események talán földönkívüli megfigyelők észleletei,
talán – az epizódokat elválasztó nőfigura jelenléte ezt is sugallhatja – egy
képzelgéssor töredékei. A hipnotikus hatás és az enigmatikus képek halmozódása a
legbiztosabb: a narancsot faló, tejet szívó, üveget ropogtató paróka jelenete
többek szerint az életmű egyik csúcspontja. A francia földön készült Reneszánsz (1963) a tárgyanimáció
etalonjaként (és a visszafelé lejátszott felvétel technikájának bravúrjaként)
egy gránátrobbanásban megsemmisült tárgykollekció helyreállásának folyamatát
követi le: a preparált bagoly, a falra akasztott kép, a játékbaba és társaik a
szemünk láttára nyerik vissza ép alakjukat – hogy végül egy újabb robbanás
áldozataivá váljanak. Az Angyaljáték (1964)
labirintusba, sőt kínzókamrába vezeti a nézőt: kiismerhetetlen, ezúttal festett
térszerkezetei és érthetetlen, de rendkívül fenyegető eseményvilága az évszázad
legborzalmasabb tapasztalatait hivatottak érzékeltetni. Borowczyk Angyaljátékát a náci és a bolsevik
terror megidézéseként egyaránt méltatják; szimbolikus képei és az
elviselhetetlenséget súrolóan kakofonikus hangsávja egy szakrális talapzatát
vesztett, bukott világot jelenítenek meg, amelyben lefűrészelik az angyalok
szárnyait, az orgonasípok pedig kivégzőosztag fegyvereivé válnak.
A befogadó tűrőképességét alaposan
megdolgoztató Kabal úr és Kabalné
színháza (1967) nem csupán terjedelme miatt lett a Borowczyk-animációk
betetőzése; a korábbi művekben (főként az Angyaljátékban)
artikulált szorongásokat is összesűríti – ráadásul motívumaival és kivitelezésével
is előrevetíti a Gotót, hidat alkotván
az élőszereplős és az animációs munkák között. Olyan időszak bátor vállalkozása,
amikor a deklaráltan felnőtteket célzó egészestés animáció még szinte fehér hollónak
számított. Meghökkentően szikár, metszetszerű képek, irritáló-nyugtalanító
hangeffektusok, nonszensz rémségek és burleszkbe illő tréfák között lavírozó
történések: a Kabal úr… az érzelmi
kiüresedésre és a modern világ sivárságára rákérdező vízió. Ahogy Szoboszlay
Péter találóan megjegyezte, „mintha a hallatlan képi erővel megjelenített
figurák nem is emberek, hanem emberi méretűre nagyított, egymást gyűlölő-kínzó
rovarok lennének” (A rajzfilm). A
Kabal-házaspárban a gépszerű, hórihorgas asszonyság hordja a kalapot, mellette
méretben is összetöpörödő férje engedelmes szolga csupán; kettősük erődítmény-
és szigetszerű senkiföldjén rendezkedik be, ahol furcsa lények (madárként
verdeső pillangók, krokodil-ebek) nyüzsögnek körülöttük, s leginkább kampókkal
és fűrészekkel veszik körbe magukat. „Gyűlölöm a mechanizált társadalmat, amely
az atombomba és a koncentrációs táborok társadalma” – fogalmazott Borowczyk, s
e borúlátás különösen erős nyomatékot kap akkor, amikor Kabal asszony atombomba
gyártását vezényli le.
Csiga a cipőn
Minden Borowczyk-film közül az egyik
legkülönösebb a Goto, a szerelem szigete:
itt inkább képzeletbeli, mintsem valódi „történelmi” közegbe vezet a rendező,
feltárva egy természeti katasztrófák sújtotta, felettébb rút miniatűr szigetországot,
amit furcsa rituálék és még furcsább szerkezetek működtetnek, az utóbbiak közül
a légyölő-dobozok jutnak kulcsszerephez, az intrikus feladata a karbantartásuk.
Katonai (önkény)uralom vezeti a szigetlakók egyenvilágát (mindenkinek G-vel
kezdődik a neve), de homokszemek kerülnek a gépezetbe. Miközben a kormányzó
felesége, Glossia megszökni készül a szeretőjével, egy aljas szolga szemet vet
az asszonyra, s addig mesterkedik, mígnem elfoglalja a trónt, hogy övé legyen a
vágyott nő is. A degenerált Grozo azonban hiába ostromolja Glossiát, az asszony
inkább a mélybe veti magát – a film felejthetetlen (néma!) zárójelenetében a
sírva őrjöngő Grozo észre sem veszi, hogy Glossia egy pillanatra kinyitja a
szemét… és a film is véget ér. A fekete-fehérben fényképezett – időnként színes
nagyközelikkel kizökkentő – Goto a
Borowczyk-animációkban kiérlelt minimalizmust, klausztrofóbiát és abszurditást értelmezi
újra, felértékelve a fekete humort és a némafilmszerű stilizációt. A társadalmi
konvenciókat – és kényszerzubbonyokat – szétfeszítő érzékiség, vágy és
megszállottság olyan meséje, melynek változataihoz Borowczyk később is
visszatér (A bűn története, Az állat, Egy kolostor belsejében, A
romlás hősnői, Dr. Jekyll és a nők,
Szerelmi rítusok). Igazi ikerfilmje
mégis a Blanche, amely már felismerhető
történelmi korszakot idéz meg és formál át. Középkori miliője egyfelől
színpadtérré lényegül, ahol a félreértések és a felismerések óhatatlanul
tragédiához vezetnek, másfelől pedig egy idegen
világot hivatott létrehozni, amely bár ismerősnek hat, valójában kevéssé
evilági – Borowczyk később A szerelem
művészetében kísérelte meg, haloványabb meggyőzőerővel, hogy egy ismert
történelmi közeget már-már absztrakt világgá lényegítsen át. Ligia Branice
alakítja Glossiát és Blanche-t: ők nem irányítják, inkább elszenvedik sorsukat,
a későbbi markáns Borowczyk-hősnők viszont alávetettség és lázadás között
vergődnek (A bűn története, Egy kolostor belsejében, A romlás hősnői), illetve tudatosan vagy
öntudatlanul, de szexualitásukkal megigézni, manipulálni és pusztítani is
képesek (Az állat, Periféria, A romlás hősnői, Lulu, A szerelem művészete, Szerelmi rítusok).
Az Erkölcstelen
mesék négytételes szkeccsfilmjében azok a legértékesebb részek, amelyekben
nem elsősorban a dekorativitás a meghatározó, hanem az erotika szürrealista
jellegű megközelítése: ilyen az első epizódban a fellációs aktus váltogatása a
tenger hullámzásával, a vágy és a dagály enigmatikus összeköttetése, illetve a
másodikban a kamrába zárt lány és az őt körülvevő tárgyak áterotizált viszonya.
Az eredetileg az Erkölcstelen mesék
epizódjának szánt, de végül önálló filmmé érett Az állat nemcsak Borowczyk legbotrányosabb alkotása, hanem a
szürrealizmus és a szexualitás összefonódásának meghatározó műve is (nem
kizárólag a rendező munkásságában). Obszcén „macipornó” lehet első pillantásra,
pedig a mese, a horror és a pornográfia vaskos idézőjelek közé kerülnek Az állat képsoraiban, komikus és
nyugtalanító módon mosva el álom és valóság határait. Itt látható Borowczyk
egyik legszebb szürrealista filmképe is, ami ellenpontozza és metaforikusan
továbbgondolja a természetellenes aktust: a bestia által gyötört hölgy lehullott
cipőjén csiga mászik. Király Jenő méltatásából idézve: „A film hatása különös,
mert minden megtörténik, és semmi sem, a szépség végül elfogadja a szörnyet és
segíteni vágyik, de a szabálytalan beteljesülés száműzetik a régmúltba, s csak
a halál képei garantálhatják, hogy a beteljesedés valahol és valahogy mégis, ma
is bekövetkezett” (Mágikus mozi).
Sok szempontból igen közel áll Az állathoz a Dr. Jekyll és a nők, Borowczyk kései korszakának egyik
legérdekesebb darabja. Az eredeti történetet meglehetősen szabadon kezelő
adaptációban a Dr. Jekyll és Fanny Osbourne – R. L. Stevenson valódi kedvesének
nevét kapta a hősnő – eljegyzését ünneplő vendégek egyetlen szörnyű éjszakán
mind szembekerülnek egy eszelős szexuális ragadozóval, bizonyos Mr. Hyde-dal
(akit nem a Jekyllként látható Udo Kier játszik elmaszkírozva, hanem egy másik,
igen bizarr arcú színész elevenít meg). Marina Pierro, Borowczyk kései
filmjeinek fétisszínésznője (lásd még: Egy
kolostor belsejében, A romlás hősnői,
A szerelem művészete, Szerelmi rítusok) alakítja Fannyt, aki egy
hipnotikus képsorban szekrények mögül figyeli ki a doktor átváltozását: Jekyllnek
ezúttal – szemben az alapművel és a korábbi filmváltozatokkal, de idézve az Erkölcstelen mesékben megénekelt Báthory
Erzsébetet – vérszínű fürdőben kell megmártóznia, hogy Hyde-dá
transzformálódjon. Később Fanny is ezt teszi, s alteregója Hyde-dal együtt ront
neki a világnak a Borowczyk-életmű talán legvadabb és legerőszakosabb képsorait
adó, nyitva hagyott befejezésben.
Fanny Osbourne kétarcúságának enigmatikusabb
változatát kínálja a Szerelmi rítusok hősnője,
Miriam (Marina Pierro legfontosabb szerepe Borowczyknál). Annak ellenére, hogy
a történelmi-kosztümös közeggel látványosan szakít, a kései alkotói periódus alighanem
legfontosabb tétele a Szerelmi rítusok,
amely A bűn történetét keresztülszövő
„őrült szerelem” tematikáját éppúgy folytatja, mint a Periféria érdeklődését érzékiség, szerelem és illúzió
összegabalyodása iránt. A találkozás Miriammal – aki talán színésznő, talán
prostituált – felkavarja és megváltoztatja Hugo, a divattervező életét. A Szerelmi rítusok nemcsak a nő lakásán
eltöltött, szadomazochisztikus fordulattal sokkoló órák bemutatásakor működik
kamaradarabként; már Miriam és Hugo találkozása és ismerkedése előbb a metrón,
majd a párizsi utcákon is mintha csak kettejükre szűkítené le az egész világot,
Borowczyk legjobb pillanataira emlékeztető költőiséggel. Talán ha nem is vezetett
egyenes út a Goto, a szerelem szigetétől
a Szerelmi rítusokig, de akárhány
téves lépés csúszott is be ezen az úton, Walerian Borowczyk valójában végig
kitartott legszemélyesebb szerzői jegyei mellett.
*
Jóllehet az életmű nem dicsekedhet azzal,
hogy rengeteg utánzója akadna, a Borowczyk-hatás mégis létező, felismerhető
jelenség. Rajongói között tartható számon Terry Gilliam, aki többször beszélt csodálatáról
Borowczyk, kivált az animációs filmjei iránt, s a Quay fivérek hátborzongató
báb- és tárgyanimációit is kapcsolatba lehet hozni a Reneszánsz vagy az Angyaljáték
dermesztő vízióival. Neil Jordan felnőttmeséje, a Farkasok társasága elgondolható Az
állat szalonképesebb rokonaként is. Jean-Pierre Jeunet és Marc Caro közösen
jegyzett filmjei, a Delicatessen és
az Elveszett gyerekek városa
ugyancsak Borowczyk, elsősorban a Goto
adósai. A legsajátosabb tisztelgés egy francia rendező, Bertrand Mandico Boro a dobozban című 2011-es filmjéhez
köthető („Boro” volt Borowczyk beceneve): e negyvenperces, fekete-fehér
avantgárd film szürrealisztikus „életrajzként” sorolja elő Borowczyk életének
és főként művészetének emblematikus motívumait – a címszereplőt dobozba zárt
fejű emberként jeleníti meg. Alighanem Walerian Borowczyk mozgóképes önportréja
is hasonló lett volna.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 121 átlag: 4.96 |
|
|