Média-tükörKárpáti György: CímlapsztoriMi újság?Kovács Kata
Kárpáti könyve az első széleskörű magyar nyelvű áttekintés az amerikai újságírófilmek történetéről.
Kárpáti
György doktori disszertációját az ötvenes évektől az ezredfordulóig tartó
amerikai filmtörténet újságíróképéről írta, ebből született – a harmincas
évektől napjainkig kiterjesztve – a most megjelent kötet Címlapsztori – Az
újságírószerep változása az amerikai hangosfilmben címmel. A szerző
tudományos munkája mellett filmkritikus és a Magyar Nemzet munkatársa, nem
vakmerőség tehát azt feltételezni, hogy a téma iránti elkötelezettsége
személyes indíttatású is. Hogy miért fontos a könyv témája és főként kik
számára érdemes az amerikai újságírófilmről magyar nyelven kötetet
megjelentetni, ezt a kérdést Kárpáti is felteszi, de maga sem talál rá
határozott választ. Ugyanakkor jelzi, hogy munkája egyszerre kíván szólni a
laikus filmbarátokhoz, valamint a közép- és felsőfokú képzésben résztvevőkhöz,
céljai között pedig szerepel, hogy felszítsa „a filmnézés örömének lángját”.
A kötet
szerkezete és megközelítésmódja ehhez képest meglepően száraz: minden fejezetre
jut egy évtized, kronologikus sorrendben, a Wikipédia vagy épp egy egyszerűbb
tankönyv szintjén ismerteti a kontextust, majd elemzi a tematika jelentősebb
alkotásait. És ugyan megjelennek benne állandó témák – például politika és
média –, nincsenek átfogó felvetései vagy kérdésfeltevései az újságírófilmmel
kapcsolatban, keveset, vagy csak közhelyek szintjén beszél formanyelvi
megoldásokról és műfaji keretekről, mint ahogyan nem foglalkozik behatóbban
például az önreflexió egyébként kézenfekvőnek látszó kérdéskörével vagy azzal
sem, hogy milyen sajátos elbeszélői megoldásokat szül az újságíró karakter
szerepeltetése.
Kárpáti
rögtön a bevezetőben megemlít a témában született, a kilencvenes évek derekán
megjelent két alapművet (Langman: The Media in the Movies; Ness: From Headline Hunter to Superman),
melyek ezer, illetve kétezer ide vágó filmet sorolnak
fel. A Címlapsztori ezt a terjedelmes katalógust tekinti át újra,
kiemelve az alapműveket (mint az Aranypolgár), de olyan darabokat is,
melyeknek vizsgálata már kevésbé evidens. Vitatható például, hogy az
elkötelezett újságírásról szóló filmnek nevezi és két oldalon keresztül elemzi
Cameron Crowe 2000-es coming of age történetét, a Majdnem hírest, míg A
Pelikán-ügyiratot éppen csak megemlíti, mint a kilencvenes évek egyik
paranoiafilmjét, ráadásul tévedésképp azon művek közé sorolva, amelyekből az
oknyomozó újságíró figurája hiányzik. Kárpáti a bevezetőben kitér arra is, hogy
a könyvben különös figyelmet szentel a kétezres évek amerikai filmjének, s
teszi ezt olvasói igényre. A tematika napjaink filmművészetében való
megjelenése egyébként nem csak azért érdemel különös figyelmet, mert a szerző
által felsorolt két szakirodalmi mű vizsgálata a kilencvenes évek derekán zárul,
hanem a média jelenkori változásai miatt is. A 2010-es évekből mégis csupán két
alkotást tart hosszabb elemzésre méltónak (Ron Burgundy: A legenda
folytatódik; The Fifth
Estate), miközben izgalmas volna kifejtenie például azt is, miért nevezi
David Finchert a róla szóló rövid bekezdésben kvázi tudatos rendezőnek,
legutóbbi moziját, a Holtodiglant pedig az újmédiák kritikájának. És bár
tiszteletben tartandó, hogy a tárgyalt művek egyébként is igen tágas körét
Kárpáti tudatosan határolja le a nagyjátékfilmekre – ugyan beemeli
például a Fahrenheit 9/11-et – hiányérzetet okozhat, hogy az
ezredvég és napjaink mozgóképes médiareprezentációjának áttekintése során
említésre sem kerülnek az amerikai televízió olyan ikonikus szereplői, mint a
személyes hangvételű újságírás szüfrazsettje, Carrie Bradshaw és a kereskedelmi
tévézés moráliránytűje, Will McAvoy, vagy éppen – ha már politika és
média kapcsolatánál tartunk – a Kártyavár és Az elnök emberei sorozat.
Mint ahogy
szó volt róla, a Címlapsztori célközönsége a szerzői szándék szerint
igen széles, a tematika azonban annál szűkebb, ugyan – az alcímben jelzett
vállalás ellenére – nem pusztán az újságíró foglalkozás és/vagy az újságíró
mint főhős filmbeli megjelenését vizsgálja. Ennél sokkal többet tesz: az
amerikai film majd’ kilencven évre kiterjedő történetében tekinti át a média
reprezentációját, megemlítve a jelentősebb média- és filmtörténeti
momentumokat, korszakokat és fordulatokat is – a teljesség igénye nélkül, ám
igen széleslátókörűen.
Ez a
gigantikus összefoglaló munka két esetben léphetett volna túl egy tematikus
filmtörténeti kalauz szintjén: amennyiben a szerzőnek valamilyen újszerű
szempontja vagy bizonyítandó tézise van a témával kapcsolatban, vagy ha olyan
szinten megszállottja a kutatás tárgyának, hogy szenvedélyes érdeklődését képes
átragasztani a befogadóra is. A Címlapsztori, ugyan alapos
összefoglalást nyújt, sajnálatos módon egyik elvárást sem teljesíti, bár a
sorok mögött érzékeljük szerzője elkötelezettségét a klasszikus újságírói
erények iránt.
Kultúrbarlang,
2015.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 69 átlag: 5.64 |
|
|