KritikaPhoenix bárVisszafordíthatatlanBaski Sándor
Önbecsapásról, az identitás útvesztőiről és a múlt feldolgozásáról forgatott hitchcocki ihletésű filmet Christian Petzold.
Az „Új Berlini Iskola” talán legnevesebb
képviselője, Christian Petzold minden filmjét ugyanazon, jól bejáratott formula
alapján készíti. A recept röviden: végy egy ismert – lehetőleg melodramatikus
és hollywoodi – történetet, tartsd meg az alapkonfliktust, de csavarj rajta
egyet, és adaptáld a német társadalmi viszonyokra. Így sikerült eddig
újrahasznosítania a Sidney Lumet-féle Üresjáratot
(Belső biztonság, 2000), A lelkek karneválját (Yella, 2007) vagy A postás mindig kétszer csenget klasszikusát (Jerichow, 2008). Petzold dramaturgiai- és arányérzékének
köszönhetően mégsem válnak ezek a filmek a szó pejoratív értelmében sablonossá, ráadásul, mint két
legfrissebb rendezése jelzi, képes egyre komplexebb témákat feldolgozni,
ugyanolyan klasszikus, letisztult formában.
Míg korábbi filmjei többnyire kortárs
környezetben játszódtak, a 2012-es Barbara
a 80-as évek NDK-jában tematizálta a „menni vagy maradni” dilemmát egy vidékre
száműzött orvosnő sorsán keresztül, és egyben hasonlóan pontos képet festett a
besúgók és a félelem által működtetett hétköznapi szocializmus világáról, mint A mások élete. A Phoenix is a személyes sorsot és a nagy társadalmi-történelmi
kérdéseket fűzi egybe, méghozzá közvetlenül a 2. világháború után, Berlinben.
Ide érkezik vissza a főszereplő, Nelly Lenz, aki családjából egyedüliként
túlélte ugyan a koncentrációs tábort, de arca megsérült, ezért plasztikai műtét
vár rá. Barátnője, Lene arra bíztatja, hogy használja ki az alkalmat és kezdjen
egy új arccal új életet Izraelben, Nelly azonban ragaszkodik a régi külsejéhez,
és egyelőre Németországot sem akarja elhagyni, mert férje még életben van.
Johnny a háború kitörése után sokáig bújtatta, de végül – Lene elmondása
szerint – a nácik kezére adta a feleségét. Miután visszanyeri régi külsejét, Nelly
felkutatja a férfit, aki azonban nem ismeri fel őt, de a hasonlóság feltűnik
neki, ezért alkut ajánl: játssza el a halottnak hitt felesége szerepét, hogy megszerezhessék
a nő vagyonát.
Petzold frappáns húzása, hogy nem egy,
hanem egyből két klasszikus alaptörténetet kannibalizál. Nézhetjük a filmet
akár egy morbid My Fair Lady-átiratként
is: Johnny megpróbálja rávenni Nellyt, hogy öltözzön és viselkedjen úgy, mint
felesége a háború előtt, szerinte ugyanis a barátokat és a hatóságokat csak így
lehet meggyőzni a nő identitásának valódiságáról. Nelly eleinte tiltakozik az
ötlet ellen, azzal érvelve, hogy a koncentrációs táborból senki tér vissza „érintetlenül”,
vagyis épp a tökéletes reprodukció hitelteleníti a mutatványt, de végül engedelmeskedik.
Petzoldnak így a Szédülés doppelgänger
motívumát is sikerül kiforgatnia – a hasonmás ezúttal önmagát akarja imitálni,
pontosabban azt a képet, amely róla a férje fejében él.
A rendező legtöbb filmjéhez hasonlatosan az
egyszerű alapszituáció több síkon működő, izgalmas pszichológiai drámának ágyaz
meg, amely a thriller és a krimi elemeket sem nélkülözi. A Barbara orvosnőjének dilemmája abból fakadt, hogy miközben a rezsim
pribékjeit kicselezve egyre közelebb jutott áhított céljához, a disszidáláshoz,
új kollégája előtt titkolózásra kényszerült – vagyis szerepet játszott –, ráadásul
a saját lelkiismeretét, a betegei iránt érzett felelősségtudatát is zárójelbe
kellett (volna) tennie. A Phoenix Nellyje
– őt is Nina Hoss, Petzold kedvenc színésznője alakítja – hasonlóan nehéz
döntés előtt áll. Minden jel arra mutat, hogy férje bűnös, de ahelyett, hogy
felfedné előtte kilétét, belemegy a játékba, így próbálva meg kinyomozni az
igazságot.
Már önmagában az is roppant tanulságos
lenne, hogy a többségi társadalmat képviselő férj és baráti köre miként
próbálja meg elhazudni és agyonhallgatni a borzalmakat, de Petzold ennél tovább
megy. A Phoenixben mindkét fél a múlt
eltörlésében érdekelt, Johnnyt a pénz és talán a szégyenérzet motiválja, Nelly pedig
szeretné elfelejteni mindazt, ami a háború kitörése óta történt. Vissza akar
térni régi életéhez, de a lehetetlenre vágyik: a külseje hiába ugyanolyan, már
szó szerint nem azonos egykori énjével – és igazi tragédiája az, hogy hiába az
önbecsapásra tett kísérletek, ennek mindvégig tudatában van. Petzold
végeredményben nem csak főhőse személyes sorsát kommentálja, de a holokauszt
feldolgozásáról szóló diskurzushoz is hozzájárul egy erős állítással.
PHOENIX BÁR
(Phoenix) – német, 2014. Rendezte és írta: Christian Petzold. Kép:
Hans Fromm. Zene:
Stefan Will.
Szereplők: Nina
Hoss (Nelly), Ronald Zehrfeld (Johannes), Nina Kunzendorf (Lene),
Michael Maertens (Arzt).
Gyártó: Schramm
Film / WDR / Arte. Forgalmazó: Cirko Film. Feliratos. 98
perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 40 átlag: 5.5 |
|
|