DVDSaul fiaGelencsér Gábor
Magyar, 2015. Rendezte: Nemes László. Főszereplő: Röhrig Géza.
Forgalmazó: Mozinet Kft. 107 perc.
Ritka szerencsés együttállás a művészeti, s főleg filmművészeti
szcénában: olyan művet halmoznak el jelentős díjakkal, olyan alkotás kerül a
média érdeklődésének homlokterébe, amely egyszerre vívja ki a széles
nagyközönség és a kifinomult gondolkodók nagyrabecsülését. Mindennek alapja
természetesen maga a film: a Saul fia
fontos témáról beszél nagy kifejezőerővel. Kicsit kibontva: a holokauszt
egyetemes és meghaladhatatlan botrányának megidézésével olyasmire emlékeztet,
amelyről beszélni nehéz, de elfelejteni nem szabad; s ezt olyan nyelvi
eszközökkel teszi, amelyek a holokauszt ábrázolhatósága körüli vitára is
érvényes esztétikai választ nyújtanak. Ennek lényege a botrány fiktív,
ugyanakkor közvetett, képzeleti megidézése a látvány és a történet „homályzónájában”,
ahol a gázkamrák és a krematóriumok világa a filmkép elmosódott háttereként, a
címszereplő törekvése vélt fiának tisztességes eltemetésére pedig történelmi
helyett mitikus cselekvésként fogalmazódik meg. Ráadásul a Saul fia szellemi és formai értelemben egyaránt radikális alkotás, s mint ilyen, képes
az erre kevéssé fogékony közegekben (is) sikeres lenni. Az ellentmondás –
márpedig ne legyünk naivok, van ebben ellentmondás, különös tekintettel a
témára, gondoljunk csak Kertész Imre Nobel-díjára és az ezzel kapcsolatos, a
halála előtt a Die Zeitnak adott
interjújára („Holokauszt-bohóc voltam”) –, tehát az ellentmondás feloldása a
filmet övező kommunikációs stratégiában rejlik, amely kevéssé radikális, jóval
inkább professzionális. Csakúgy, mint a Saul
fia magyarországi duplalemezes DVD-, illetve triplalemezes Blu-ray-kiadása.
A tavalyi cannes-i világpremier után alig egy évvel a film hazai
forgalmazója, a Mozinet Kft. gondozásában napvilágot látó kiadvány extra
tartalmai ugyanarról a bölcs mértékletességről és figyelmességről tanúskodnak,
mint a bemutató körüli és az azt követő események a számos
közönségtalálkozóval, a hosszabb-rövidebb interjúkkal, a középiskolásoknak
szervezett vetítésekkel és a történet feldolgozását segítő munkafüzettel. Nemes
Jeles László rendező, Erdély Mátyás operatőr, valamint Krasznahorkai Balázs, a
rendező munkatársa közös audiokommentára az anekdotázó fecsegés és a szakmai
belterjesség szélsőségeitől mentesen tudósít a forgatás technikai
körülményeiről, a szép és nehéz pillanatokról. Hasonlóan közvetlen és
informatív az egyik közönségtalálkozóról összeállított 26 perces anyag,
amelyben a rendező mellett a forgatókönyvírótárs, Clara Royer, a főszereplő
Röhrig Géza és az egyik producer, Sipos Gábor szólal meg. A „kötelező”
mozielőzetes és tv-spot mellett kevésbé érdemi a díszbemutató laza
protokolljának összefoglalója és főképp a „magyar művészek a filmről” lelkes
közhelyei – tudniillik villáminterjúkban nem nagyon futja másra. A mindössze 2
percnyi kimaradt jelenet sem önmagában érdekes, inkább a film koherenciájára és
a forgatás fegyelmére utal.
Annál fontosabb viszont két további tartalom. Az egyik forgatási
jeleneteket tartalmaz, egész pontosan 7 csapót 21 percben. Valamennyin együtt
mozgunk az operatőrrel, egyszerre látjuk az ő munkáját és a felvétel képen
kívüli hátterét, miközben „kép a képben” funkcióban nyomon követhetjük az
általa forgatott hasznos felvételt is. A bravúros technikai kivitelezésen túl
így betekintést nyerhetünk a film egyik fontos, szemléletileg és
stilisztikailag meghatározó formaelvének, a főszereplőt szorosan követő közelik
és a háttérben kavargó tömegmozgások dinamikájának kialakításába. A másik a
rendező Türelem című 2007-es
rövidfilmje, amely témáját és stílusát tekintve a Saul fia közvetlen előtanulmánya. Az egybeállításos, egyetlen
szereplőt követő film szintén csak a háttérben jeleníti meg a holokausztot, míg
az előtérben a csendes kollaboráció néma eseménye bontakozik ki a női
főszereplő Sauléhoz hasonlóan zárt tekintetén. A két film a holokauszt két
arcát mutatja fel, a gyilkosét és az áldozatét – egyazon markáns szerzői
stílusban.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 4 átlag: 9.5 |
|
|