KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
   2016/június
MAGYAR MŰHELY
• Báron György: A csábítás és a halál játékai Kamondi Zoltán (1960-2016)
• Hirsch Tibor: Múltunk a szemfedél alatt Magyar film, magyar idő – 2. rész
• Schubert Gusztáv: apa/anya Liliom ösvény
• Kővári Orsolya: Egy rítus története Beszélgetés Fliegauf Bencével
ETTORE SCOLA
• Bárdos Judit: A világ változtatott meg minket A világ változtatott meg minket
BRIT BŰNÖK
• Schubert Gusztáv: Alávaló úriemberek Top Secret Anglia
• Varró Attila: A vászon határtalan geometriája J. G. Ballard filmadaptációk
• Győri Zsolt: „Nem fröcsög a vér” Beszélgetés Mike Hodges-szal – 2. rész
SZOCIO+FANTASY
• Kránicz Bence: „Az Európai Unióban nincsenek jedik” BeszélgetésTóth Csabával
• Schubert Gusztáv: Galaktikus útikalauz apolitikusoknak Tóth Csaba: A sci-fi politológiája
• Sepsi László: Hősködés a demokráciáért Marvel vs. DC – Szuperhősök polgárháborúja
• Schreiber András: Zombi politikón Romero élőhalottai
FESZTIVÁL
• Soós Tamás Dénes: A család árulása Titanic versenyfilmek
• Huber Zoltán: Uralkodó szélirányok Titanic
• Simor Eszter: Különc közösségek Austin
KÍSÉRLETI MOZI
• Lichter Péter: Zsánerfilmek árnyékai Nicolas Provost filmjei
KÖNYV
• Zalán Vince: Pörös Géza: Krzysztof Zanussi világa Ráció és spiritualitás – testvérek?
• Sághy Miklós: A lélekvászon képei Pintér Judit Nóra: Az őrület perspektívái
TELEVÍZÓ
• Csiger Ádám: A zeneipar nagymenői Bakelit
FILM / REGÉNY
• Pintér Judit: Csodálatos Boccaccio Boccaccio 2015
KRITIKA
• Gelencsér Gábor: Befejezetlen múlt Elcserélt világ
• Pintér Judit Nóra: Mennyi haza kell egy embernek? A lakás
• Horeczky Krisztina: Nők a szorítóban Ütős csajok
MOZI
• Baski Sándor: Az én csontsovány nővérem
• Sepsi László: Kivégzési parancs
• Árva Márton: Haifai kikötő
• Jankovics Márton: Mapplethorpe
• Kovács Kata: Máris hiányzol
• Szalkai Réka: Egy szó mint száz: szerelem!
• Baski Sándor: Pelé
• Teszár Dávid: A legkúlabb nap
• Kránicz Bence: Sarkköri mentőexpedíció
• Vajda Judit: Anyák napja
• Kovács Marcell: Csontok és skalpok
• Varró Attila: Beépített tudat
• Andorka György: Angry Birds – A film
DVD
• Gelencsér Gábor: Saul fia
• Benke Attila: Superman antológia
• Soós Tamás Dénes: Arctalan ellenség
• Szoboszlay Pál: Victor Frankenstein
• Tosoki Gyula: Kémvadászok: A szolgálat kötelez
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Superman antológia

Benke Attila

Superman Anthology (Superman, Superman II, Superman III, Superman IV: A sötétség hatalma) – amerikai, 1978, 1980, 1983, 1987. Rendezők: Richard Donner, Richard Lester, Sidney J. Furie. Szereplők: Christopher Reeve, Margot Kidder, Gene Hackman, Terence Stamp, Ned Beatty, Richard Pryor, Marlon Brando, Sushanna York, Mark Pillow. Gyártó: Cannon Films, Dovemead Limited. Forgalmazó: ProVideo. 473 perc (a négy rész összesen).

 

Ma sokan úgy tartják, hogy a Bryan Singer-féle X-Menek és Christopher Nolan Batman-filmjei legitimálták a korábban infantilisnek tartott képregényhősöket a mozivásznakon. Ez az álláspont persze támadható, mert a szuperhősök „atyja”, Superman már 1978-ban megkapta kasszarobbantó, alapvetően komoly hangvételű filmfeldolgozását a Warner Bros. forgalmazásában, Richard Donner rendezésében, a karakter megformálására termett sportoló, Christopher Reeve főszereplésével. Igaz, az első Superman bombasikere miatt kötelezően elkészítendő feldolgozásokba azért egyre inkább beférkőztek a korábbi szuperhősös mozgóképeket uraló komikus elemek, a Donner- és a Richard Lester-féle részekben az alkotók mégis sokkal sikeresebben ábrázolták drámai héroszként a sebezhetetlen hőst, mint a 2006-os Superman visszatér vagy akár a legutóbbi harmatgyenge Batman Superman ellen.

Bár klasszikusokról van szó, az Antológiában szereplő alkotások minősége a második epizódtól elindult lefelé a lejtőn. Az 1978-as mozifilm még rendkívül izgalmas konfliktusként mutatja be a Kripton bolygóról származó Kal-El, vagyis Superman identitásválságát, helykeresését idegen félistenként az emberi világban. Emellett Richard Donner feldolgozásában tökéletesen megjelenik az amerikai kultúra egyik nagy dilemmája, az elszigetelődés és a beavatkozás feszültsége a jelentéktelen jedermannt, Clark Kentet eljátszó világmegmentő hérosz figurájában. Ez a vonulat folytatódik a Donner és Lester rendezők „párharca” miatt felemásra sikerült 1980-as Superman II-ben is. A III. felvonásban az önmagával meghasonlott hős drámáját az alkotók már agyoncsapják a felesleges vígjátéki elemek felerősítésével. A fontoskodó, atomháború ellen tüntető Superman IV minőségéről pedig sokat elárul, hogy ez a szándékolatlan burleszk nagy szerepet játszott a hős majd’ húsz évig tartó száműzetésében az élőszereplős blockbusterek világából.

Extrák: Az Antológia nagy előnye, hogy a külön-külön is megjelent klasszikus Superman-mozifilmeket így, egyben jóval olcsóbban beszerezhetik a rajongók. Más kérdés, hogy egy ilyen gyűjteménybe illett volna a Lester-féle Superman II mellé a Richard Donner eredeti elképzelései szerint újravágott verziót is feltenni. Ráadásul a második rész borítója egy rajzfilmekkel és werkfilmekkel teli extra lemezt ígér, mely viszont nincs benne a dobozban. Az egyes filmek korongjaira többségében audiokommentárok és kimaradt jelenetek kerültek fel. A Superman I bővített változata még teljesebb Superman-élményt ad, viszont a rendező és Tom Mankiewicz kreatív tanácsadó beszélgetése tartalmatlan múltidézés. A II. részt Ilya Salkind és Pierre Spengler producerek útmutatásával nézhetjük végig, akik izgalmas kulisszatitkokról beszélnek, többek között Richard Donner és Richard Lester konfliktusát is megismerhetjük belőle. A III rész audiokommentárja már kevésbé érdekes, jóllehet ezt is Salkind és Spengler jegyzi, a negyedik rész kommentárjában pedig Mark Rosenthal társ-forgatókönyvíró magyarázza a bizonyítványt.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2016/06 61-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12762