DVDSuperman antológiaBenke Attila
Superman Anthology (Superman, Superman II, Superman III, Superman
IV: A sötétség hatalma) – amerikai, 1978, 1980, 1983, 1987. Rendezők: Richard
Donner, Richard Lester, Sidney J. Furie. Szereplők: Christopher Reeve, Margot
Kidder, Gene Hackman, Terence Stamp, Ned Beatty, Richard Pryor, Marlon Brando,
Sushanna York, Mark Pillow. Gyártó: Cannon Films, Dovemead Limited. Forgalmazó:
ProVideo. 473 perc (a négy rész összesen).
Ma sokan úgy tartják, hogy a Bryan Singer-féle X-Menek és Christopher Nolan
Batman-filmjei legitimálták a korábban infantilisnek tartott képregényhősöket a
mozivásznakon. Ez az álláspont persze támadható, mert a szuperhősök „atyja”,
Superman már 1978-ban megkapta kasszarobbantó, alapvetően komoly hangvételű
filmfeldolgozását a Warner Bros. forgalmazásában, Richard Donner rendezésében,
a karakter megformálására termett sportoló, Christopher Reeve főszereplésével.
Igaz, az első Superman bombasikere
miatt kötelezően elkészítendő feldolgozásokba azért egyre inkább beférkőztek a
korábbi szuperhősös mozgóképeket uraló komikus elemek, a Donner- és a Richard
Lester-féle részekben az alkotók mégis sokkal sikeresebben ábrázolták drámai
héroszként a sebezhetetlen hőst, mint a 2006-os Superman visszatér vagy akár a legutóbbi harmatgyenge Batman Superman ellen.
Bár klasszikusokról van szó, az Antológiában szereplő alkotások
minősége a második epizódtól elindult lefelé a lejtőn. Az 1978-as mozifilm még
rendkívül izgalmas konfliktusként mutatja be a Kripton bolygóról származó Kal-El,
vagyis Superman identitásválságát, helykeresését idegen félistenként az emberi
világban. Emellett Richard Donner feldolgozásában tökéletesen megjelenik az
amerikai kultúra egyik nagy dilemmája, az elszigetelődés és a beavatkozás
feszültsége a jelentéktelen jedermannt, Clark Kentet eljátszó világmegmentő
hérosz figurájában. Ez a vonulat folytatódik a Donner és Lester rendezők „párharca”
miatt felemásra sikerült 1980-as Superman
II-ben is. A III. felvonásban az önmagával meghasonlott hős drámáját az
alkotók már agyoncsapják a felesleges vígjátéki elemek felerősítésével. A
fontoskodó, atomháború ellen tüntető Superman
IV minőségéről pedig sokat elárul, hogy ez a szándékolatlan burleszk nagy
szerepet játszott a hős majd’ húsz évig tartó száműzetésében az élőszereplős
blockbusterek világából.
Extrák: Az Antológia nagy előnye, hogy a külön-külön is megjelent
klasszikus Superman-mozifilmeket így, egyben jóval olcsóbban beszerezhetik a
rajongók. Más kérdés, hogy egy ilyen gyűjteménybe illett volna a Lester-féle Superman II mellé a Richard Donner
eredeti elképzelései szerint újravágott verziót is feltenni. Ráadásul a második
rész borítója egy rajzfilmekkel és werkfilmekkel teli extra lemezt ígér, mely
viszont nincs benne a dobozban. Az egyes filmek korongjaira többségében
audiokommentárok és kimaradt jelenetek kerültek fel. A Superman I bővített változata még teljesebb Superman-élményt ad,
viszont a rendező és Tom Mankiewicz kreatív tanácsadó beszélgetése tartalmatlan
múltidézés. A II. részt Ilya Salkind és Pierre Spengler producerek
útmutatásával nézhetjük végig, akik izgalmas kulisszatitkokról beszélnek,
többek között Richard Donner és Richard Lester konfliktusát is megismerhetjük
belőle. A III rész audiokommentárja már kevésbé érdekes, jóllehet ezt is
Salkind és Spengler jegyzi, a negyedik rész kommentárjában pedig Mark Rosenthal
társ-forgatókönyvíró magyarázza a bizonyítványt.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 10 átlag: 5.2 |
|
|