KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
   2022/április
MAGYAR MŰHELY
• Hirsch Tibor: Régi nemzedékek, új lövészárkok Generációk filmtörténete – 1. rész
• Nemes Z. Márió: Növényi politika A hungarofuturista film alternatív valóságai
• Sipos Júlia: Hozzáférés a világhoz Beszélgetés Almási Tamással
• Kormos Balázs: Erkélyekre aggatott nádszövet Az Egy nap és a kortárs román film
• Lakatos Gabriella: Míg az oltár el nem választ Szerelemtől házasságig – 1. rész
ALAIN RESNAIS
• Bikácsy Gergely: Az életmű cserepei Alain Resnais 100
ANTIHŐSÖK, ANTIHŐSNŐK
• Baski Sándor: Traumák hősei Batman és Joker
• Huber Zoltán: A régi iskola Clint Eastwood idős antihősei
• Pozsonyi Janka: Nőben az erő Paul Verhoeven antihősnői
KÉPREGÉNY LEGENDÁK
• Szép Eszter: A viktoriánus erkölcs réme Marie Duval: Ally Sloper-képregények
ÚJ RAJ
• Fekete Tamás: Nyelvcserék Claudio Cupellini
FILMZENE
• Pernecker Dávid: A mennyországban minden rendben Lynch zene
KÖNYV
• Géczi Zoltán: „Ilyet csak Clint Eastwood tud” Marc Eliot: Amerikai lázadó
FESZTIVÁL
• Nagy V. Gergő: Diadal a törvény felett Rotterdam
• Varró Attila: Kötelékek Japán Filmfesztivál
KRITIKA
• Báron György: Átokföldje Pálfi György: Mindörökké
• Benke Attila: Saul magyar Damaszkusza Fazekas Máté: Kilakoltatás
• Bartal Dóra: Hetedhét határon Jonas Poher Rasmussen: Menekülés
TELEVÍZÓ
• Déri Zsolt: Fekete Woodstock Summer Of Soul
MOZI
• Pethő Réka: Szuperhősök
• Rudas Dóra: Minden rendben ment
• Roboz Gábor: Arany
• Fekete Tamás: Foglalkozása: szülő
• Kovács Kata: Út a díjesőig
• Varró Attila: Katonadolog
STREAMLINE MOZI
• Benke Attila: Harriet – Szabadság vagy halál
• Baski Sándor: A maffia szentjei
STREAMLINE MOZI
• Pazár Sarolta: A megváltás éjszakája
STREAMLINE MOZI
• Herczeg Zsófia: Agancs
• Pethő Réka: A tizenhetes számú ház
• Kolozsi László: Retró szerelem
• Huber Zoltán: Az Adam-projekt
• Varró Attila: Dr. Petiot
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi Aljas utcákon balra, a bűntanyáig egyenesen

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Minden rendben ment

Rudas Dóra


Tout s’est bien passé – francia, 2021. Rendezte: François Ozon. Írta: Emmanuèle Bernheim. Kép: Hichame Alaouie. Szereplők: Sophie Marceau (Emmanuele), André Dussollier (André), Geraldine Pailhas (Pascal), Charlotte Rampling (Claude), Hanna Schygulla. Gyártó: Mandarin Films / FOZ. Forgalmazó: Vertigo Media. Feliratos. 113 perc.

 

Az utóbbi évek filmes témaválasztásának egyik markáns hulláma a szülő-gyerek kapcsolat és annak nehézségei. Országtól, műfajtól függetlenül érkeznek az ilyen jellegű alkotások, amelyek úgy a készítő, mint a befogadó számára traumafeldolgozó hatásúak lehetnek. Az adaptált regényt az írónő saját élete ihlette ugyan, de rengetegen érezheti magukénak a szeretetre képtelen szülő iránt érzett megmagyarázhatatlan ragaszkodás történetét – ez azonban nem feltétlen a film zsenialitásának köszönhető.

Egy Darth Vedertől Mrs. Doubtfire-ig tartó skálán André Bernheim az erősen toxikus apák kategóriájába esik. Amint a visszatekintésekből kiderül két – mostanra felnőtt – lányát sosem tudta szeretni igazán, gondoskodásnak álcázott érzelmi abuzálásainak nyoma pedig máig látható gyermekei lelkén. Ennek ellenére, mikor stroke-t kap, Emmanuèle és Pascale hanyatt homlok rohan, hogy munkát, magánéletet félresöpörve látogatni és ápolni tudják. Amikor André elhatározza, hogy véget szeretne vetni saját szenvedéseinek, a két nőnek – ismervén a rendet, hogy édesapjukkal nem ellenkezhetnek – nem marad más választása, minthogy segítsenek leszervezni azt.
A film témájából adódóan számos fontos kérdést automatikusan felvet, például az eutanáziáról vagy a szeretet határairól, de ezeket nem, vagy csak részben fejti ki – pedig a közel kétórás játékidő nem állhatta útját a törekvésnek. Hogy Emmanu
èle karakteréről, magánéletéről és érzéseiről szinte semmit sem tudunk meg, még betudható lenne demonstrációként arra, hogy egy rideg, elnyomó apa mellett mennyire nincs saját élete gyermekeiknek. De egy ilyen eszköz akkor lenne érthető vagy egyáltalán látható, ha közben a filmben nem lennének üresjáratok. Ám Ozon legújabb drámájáról ez sajnos nem mondható el, ahogy az sem, hogy kellő kémiát alakít ki karakterei között ahhoz, hogy igazán nagyot üssön a sosem szeretett gyermek és a nem-lenni igyekvő apa keserédes kapcsolata. Még akkor sem, ha a végtelenül érzékeny témaválasztás, valamint a rendezőtől megszokott módon behozott LMBTQ szál miatt komoly kognitív disszonanciát is okoz ezt belátni. 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2022/04 57-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15312