KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
   2004/június
KRÓNIKA
• N. N.: Képtávíró

• Lajta Gábor: Meglesni Johannes Vermeert Leány gyöngyfülbevalóval
• Varró Attila: Bundás Vénuszok Guido Crepax rajzmozija
• Géczi Zoltán: Maszkba fagyva David Mack: Kabuki
• Kovács Marcell: Éjszakai rohanás Frank Miller: Sin City
• Tóth András György: Francia vonal Bande dessinée
• Kemény György: Homo Duplex Magyar filmplakátok
• Bikácsy Gergely: Általános erekció Almodóvar ifjúsága
• Láng Judith Veronika: Pygmalion vágya Történetek az alvó szépekről
• Vincze Teréz: A vizek démonai Árnykép: Kim Ki-duk
• Karátson Gábor: Hangyák az ágon Tavasz, nyár, ősz, tél… és újra tavasz
• Pápai Zsolt: Hardcore vadnyugat Sam Peckinpah westernfilmjei
• Takács Ferenc: Tarts (újra) Nyugatnak! Fegyvertársak
KRITIKA
• Vaskó Péter: Nyócker, vagy amit akartok Rap, revü, Rómeó
• Zoltán Gábor: Nevelj magadnak hőst Barbárok a kapuk előtt
• Vágvölgyi B. András: Szuperhősök az Olümposzon Kill Bill 2.
LÁTTUK MÉG
• Köves Gábor: 21 gramm
• Ádám Péter: Csak ön után
• Hungler Tímea: A rém
• Kis Anna: Szeress, ha mersz
• Pápai Zsolt: A titkos ablak
• Béres Dániel: A legtöbb ember Kínában él
• Mátyás Péter: Kőtutaj
• Vaskó Péter: Van Helsing
• Tornai Szabolcs: Datolya (Arab passió)

             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Csak ön után

Ádám Péter

 

Louis (José Garcia) szerelmi bánatában épp felakasztja magát egy parkban, de Antoine (Daniel Auteuil) megmenti. És ahogyan, a súlyos férfitestet megtartva, nagy nehezen levágja a kötélről a szerencsétlent, úgy nehezedik rá, teljes súlyával és minden kudarcával egyetemben, egy egész elfuserált emberélet. Amiért most már Antoine is felelős, utóvégre ő hozta vissza a másikat a halálból.

Az alaphelyzet sokat ígérő, és egy kicsit Szép Ernő Májusára emlékeztet. Antoine (ő egy jól menő párizsi étterem főpincére) tisztában is van a felelősséggel: megpróbál erőt önteni a férfiba (befogadja a lakásába), állást szerez neki (a munkahelyén beajánlja borpincérnek), sőt, régi barátnőjét, Blanche-t is felkutatja (Sandrine Kiberlain). És ahogyan Louis lassan összeszedi magát, és talpra áll, úgy csúszik ki a kezdetben erősnek és kiegyensúlyozottnak látszó Antoine lába alól a talaj. Csinos barátnője, akit emberbaráti kötelezettségei miatt elhanyagol, faképnél hagyja, és miközben Blanche-t fondorlatosan vissza akarja szerezni a barátjának, beleszeret a lányba.

A film a francia bulvárszínház, a vaudeville legjobb hagyományait követi, és ha úgy nézzük, minden meg is van benne, ami a jó vígjátékhoz kell: Lubitsch-filmeken pallérozódott rendezői rutin, abszurd helyzet, kínos félreértés, köznapi emberek szájába adott irodalmias dialógus. Mindössze egy baja van, hogy csöpögően negédes. Vagyis hazug. Kellett volna még bele egy csipetnyi só, némi kétségbesés, keserűség. Különös, de ebből az öngyilkossággal kezdődő filmből teljesen hiányzik a tragikus dimenzió. Márpedig – gondoljunk csak Moliére-re – enélkül nincs se hiteles humor, se hiteles komédia.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2004/06 58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=1933