KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

            
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1990/március
• Schubert Gusztáv: Einstand
TELEVÍZÓ
• György Péter: Csoportkép zászlóval Televízió a politikában
• Lengyel László: Politika a televízióban
FORGATÓKÖNYV
• Bereményi Géza: Irodalom

• György Péter: A lázadás esztétikája Kentaur
• Szilágyi Ákos: „Mint hulla a hulla!” Vázlat a szovjet nekrorealizmusról
• Zalán Vince: Hazugságok vására? Gyöngyök a mélyben
TÖMEGFILM
• Koltai Ágnes: „...a te országod”
• Lajta Gábor: Biff, boff, blöff! A Denevérember alakváltozásai
• Kemény György: Tisztelt Mr. Batman! Dizájn
KRITIKA
• Schubert Gusztáv: Befejezett jövő Meteo
• Fábián László: Van-e dokumentum, amikor nincs film? Málenkij robot; Te még élsz?
FESZTIVÁL
• Koltai Ágnes: Újérzéketlenség Kairó
LÁTTUK MÉG
• Kovács István: Vasárnapi tréfák
• Bikácsy Gergely: A film varázsa
• Lajta Gábor: Fekete eső
• Hegyi Gyula: A fehér szörny búvóhelye
• Fáber András: Erotikus fantázia
• Létay Vera: A Sárkány éve
• Tamás Amaryllis: Dolgozó lány
• Székely Gabriella: Őrület
• Bikácsy Gergely: Hibiszkuszháza
KRÓNIKA
• Szemadám György: Csutoros Sándor emlékére...

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Hibiszkuszháza

Bikácsy Gergely

 

Inkább történelmi tudásunkat bővíti, mintsem a művészi újdonság erejével hat ez a szelíd és értelmes film. Arról kezdhetünk töprengeni, miközben lassúdadon hömpölyög a történet, hogy mi is a kommunista hatalom tartósságának titka. A ráismerés sajátos „örömével” bólinthatunk, hogy Prágától Sanghajig mennyire azonos módon lüktet és forog ennek az utópiának a gépezete: széttörni talán a gyakorlatát, „gépezetét” lehet csak, eszméinek utópista magvát soha. Aki ilyen felismerésekre vágyik, és átélhetően szeretné megismerni a kínai kulturális forradalom mindennapjait, jólteszi, ha megnézi a Hibiszkuszházát.

Líraibb, érzékenyebb filmepika ez, mint az ugyancsak 1987-ben készült, és ugyancsak több fesztiválon díjazott Vörös cirokmező (Filmvilág, 1990/1), de meg sem közelíti az elmúlt évtized legszebb kínai filmje, az Emlékeim a régi Pekingről művészi-emberi varázsát (Filmvilág, 1984/10). Naiv, romantikus szerelmi történetet látunk. Aki itt szép, az nagyon szép, aki gonosz – mint a hőseinket nyomorba, halálba hajszoló párttitkárnő – az nagyon gonosz, sőt csúnya is. A film legérdekesebb alakja, a sugárzó szépségű kereskedő-hősnő második férje, a „félnótás Csin”. Ez a félnótás a falu egyetlen valódi értelmiségije, természetes hát, hogy a hatalom utcasepréssel bízza meg, népgyűlésen ostorozza, bolondnak nevezi ki. Ennek a figurának humora van. Iróniával viseli el hatalmát. Igen, hiszen a kommunista gyakorlat (legalábbis errefelé Kínában) a kereskedőnél is jobban már csak az írástudó hatalmától retteg.

A történet nem kínál meglepetéseket, a gonosz párttitkárnő papírfigura marad, a film türelmesen epikus lírája mégis hiteles hangulatot áraszt. Az áldozatok lankadatlanul szenvednek, aztán a hatalom egyszercsak „megbocsát” nekik. Ismét kinyithat a hibiszkusz-teaház. A vendégek megint mosolyognak. S ekkor, repedt cintányért verve egy valódi félnótás koldus közeledik: ő az egykori hivatásos besúgó és segéd-párttitkár. „Mozgalom indul, gyülekező!” – kiabálja. A teaház vendégei elhallgatnak, s készülődnek a jövőre. Amíg a világmegváltó utópia igénye egyetlen koldusban és egyetlen írástudóban eleven marad, Prágától Sanghajig minden újra fog kezdődni.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1990/03 63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=4314