KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
   2006/április
KRÓNIKA
• N. N.: Hibaigazítás
• N. N.: Képtávíró
• N. N.: A 37. Magyar Filmszemle díjai
FILMSZEMLE
• Schubert Gusztáv: Hullámzó Balaton Játékfilmek
• Forgách András: Személyes kozmoszok Halász, Szemző, Szaladják – háromkirályok
• Vaskó Péter: Honderű Új filmvígjátékok
• Hirsch Tibor: Más a mese Kisjátékfilmek
• Báron György: Feltételes megállók, végállomások Dokumentumfilmek

• Lengyel László: Pókok és legyek Szabó István: Rokonok
• Gelencsér Gábor: Szegény barbárok Móricz-filmek
• Takács Ferenc: Szerelem és pénz Jane Austen-adaptációk
• Darab Ágnes Zsuzsa: Amikor kilóg az asztalláb Nevelőnők a filmvásznon
• Varró Attila: Fúriák az angolparkban A brit horror és a nők
• Köves Gábor: A változatosság kedvéért Ang Lee-portré
• Hahner Péter: A hőskor után Ang Lee: Túl a barátságon
• Molnár Gál Péter: Bolond világ A Marx fivérek
• N. N.: A Marx fivérek filmjei
MÉDIA
• Vízer Balázs: Póz, csajok, satöbbi A videoklip mesterei
• Reményi József Tamás: Hattyú és klitorisz Tévékritika
KRITIKA
• Dániel Ferenc: Az író mint társtettes Bennett Miller: Capote
• Stőhr Lóránt: A bírálás édes gyönyöre Bacsó Péter: De kik azok a Lumnitzer nővérek?
• Pápai Zsolt: Zsák a foltját Benoit Delépine – Gustave de Kervern: Aaltra
• Muhi Klára: Régi idők orosz focija Ifj. Alekszej German: Nagypályások – Garpastum
• Kriston László: „Amikor az ember még misztérium volt” Beszélgetés ifj. Alekszej Germannal
KÖNYV
• Palotai János: A pillanat embere Friedmann Endre albumai
LÁTTUK MÉG
• Ardai Zoltán: Az időjós
• Vincze Teréz: Mária Magdolna
• Horeczky Krisztina: A szavak titkos élete
• Mátyás Péter: A leggyorsabb indián
• Vízer Balázs: A belső ember
• Köves Gábor: Casanova
• Vízer Balázs: Pénz beszél
• Wostry Ferenc: Motel
• Horeczky Krisztina: Befejezetlen élet
• Kárpáti György: Rózsaszín párduc

             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Média

Tévékritika

Hattyú és klitorisz

Reményi József Tamás

Felőlünk a Föld összes madara eltűnhetne, ha nem fenyegetne bennünket is a vész.

 

A falu határában három döglött hattyút találtak, mondják az egyik tévében. A döglött hattyúkat elszállították, mondják, írják a másikban és az összes többiben. Ha széplélek volnék, „a hattyú halála” s a „hattyúi képzelet” nevében tiltakoznék az otromba fogalmazás ellen, és megjegyezhetném azt is csöndesen, hogy egyébként a hírszerkesztők, műsorvezetők a saját macskájuk halálakor bizonyára valami eufemizmust szipognak, vagy legalábbis az állat elpusztulásáról beszélnek. De nem ez a baj.

Igazából nem érdekel bennünket a másik lény, csak ha kedvünket leljük benne. Azt magyarázza egy interjúban régi jó filmvilágos szerzőnk, Bakács Tibor Settenkedő, hogy „átjárta valami elemi keserűség”, amikor a Megasztár selejtezőjében elébük állt a távoli faluból, nyomorúságból jött, szerencsét hiába próbáló lány. Elhiszem neki ezt a pillanatot, ő viszont hiába szeretné elhitetni magával, hogy a műsor akárcsak a legcsekélyebb mértékben is képviseli a keserűségét. Nem akarja látni, amint személye összenőtt a szereppel, mely egy velejéig hamis darab része. A Megasztár csapdába csalja, kiröhögteti, becsapja alanyait, a szerencsétlenebbek boldogtalanságát nyugtázza, a látszólag szerencsésebbekét hosszú távra legyártja. A publikum ebben kedvét leli, a keserűség senkit sem érdekel.

Nem igazán rokonszenves látvány az értelmiség munkamegosztása a tömegszórakoztatásban: az egyik része abból él, hogy csinálja, a másik abból, hogy cikizi. Jól elvagyunk. Bakács tehát reménytelenül próbálja a kettőt összeegyeztetni, mert nem lehet nemes fajansszá stilizálni az ízléstelen műanyagot. A lelkiismeret lázadása különben is hasztalan egy olyan közegben, amelyik a figyelmet nagyipari módon imitálja.

 

*

 

Nézem a hattyút, nézem a récét, a sólymot kiterítve, és átjár valami elemi keserűség, mert noha éjjel-nappal környezetvédünk, naponta ennyi meg ennyi kipusztuló fajról papolunk, lessük az esőerdőt, és a globális felmelegedés már a könyökünkön jön ki – a hattyú az megdöglik, és felőlünk a Föld összes madara eltűnhetne, ha nem fenyegetne bennünket is a vész. Bennünket, embereket, akik máskülönben oly elandalodva bámulunk bravúros felvételeket a szirti sas családi életéről. És szakértő szemmel nézzük az elénk csábított szőke Annikat, akik nyom nélkül eltűnhetnek, távoli falujukat (Magyarországon kétszáz kilométer is irdatlan távolság) még a térképről is lecsodálkozza majd valamelyik tudatlan és nyegle műsorvezető.

 

*

 

A baj, az fárasztó, jobb elhessegetni, napi figyelmünket a hírérték szintjére szállítva, a keletkező traumákon majd meg lehet döbbenni. Szintén a hírérték szintjén.

A tévécsatornák tudósítottak a női szeméremtest megcsonkítása ellen szerveződő, úgymond, feminista mozgalomról (ebben az esetben én is feminista vagyok). A világon még ma is lányok százezreinek távolítják el a klitoriszát, nemrég sugárzott szaharai útifilmjében Michael Palin például találkozott ezzel a rituális szokással a dogonoknál. Arról azonban, hogy a megalázó és fájdalmas csonkítás pontosan mitől foszt meg, hogyan működik az az öröm, amely nélkül (mit tesz isten) nemcsak a férfiaknak, hanem a nőknek sem érdemes élniük, ma sem beszélünk a gyerekeinknek, diákjainknak, illetve a ma divatszerűen szajkózott „élethosszig tanulás”-ban a meglett felnőtteknek.

A klitorisz – szép magyar nevén a csikló – rituális formák nélkül is számkivetett, semmibe vett, férfikörökben legföljebb gúnyos szóváltozatokkal emlegetett testrész (ezért beszélhetett még Freud is pénisz-irigységről). A Spektrumon kitűnő, informatív és bátorító film foglalkozott vele. Természetesen az éjféli műsorsávban (nyilván tartani kell attól, hogy az ORTT-hez betelefonál néhány ütődött), és szigorúan tizennyolc éven felülieknek, miközben a film készítői, nagyon helyesen, tizenhat éves lányokat is megszólaltattak tapasztalataikról. Ha „egészségügyi, szexuális felvilágosítás” címén hajlandók lennénk meghaladni (legalább elérni…) az egykori Helga doktorbácsis szintjét, ezt a – francia kezdeményezésre nemzetközi stábbal alkotott – filmet jó szívvel ajánlanám a középiskolai képernyőkre.

A vágy és vágykeltés fiziológiája, lám, különösebb didaktikus buzgóság nélkül is összeköthető nemcsak a szerelmi álmokkal, hanem az életszemlélettel, magatartásformákkal is. Az orvosi gondolkodás például évszázadokon át nem volt több a férfi-gondolkodásnál. Nem kellett ahhoz a dogonok rituáléja, hogy európai doktorok lényegében büntetésből vagy plasztikai megfontolásból tönkretegyenek valakit. Kevésbé (?) drasztikus beavatkozásokról a filmbeli kedves, idős hölgyön kívül sokan beszámolhatnának ma is. Ha a hajdani kisleány, aki bugyijában a zsebkendőjét keresgélte, akkor szót fogad, tisztelendője mindörökre elégedetten nyugtázhatta volna: a bűnös gerjedelem kimúlt. Finoman fogalmazva.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2006/04 51. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=8572