KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   2012/augusztus
KORTÁRSUNK, SHAKESPEARE
• Takács Ferenc: A zseni és a stróman Shakespeare a filmvásznon
• Schubert Gusztáv: Rögtön jövök S.Ö.R. – Shakespeare Összes Rövidítve
• Varró Attila: Shakespeare-zsánerek
• Hubai Gergely: Shakespeare-zsánerek
• Szabó Noémi: Shakespeare-zsánerek
• Bocsor Péter: High-tech gyűlölet Coriolanus
MARSBÉLI KRÓNIKÁK
• Orosdy Dániel: „Mesemondó volt” Ray Bradbury
• Várkonyi Benedek: Földönkívüli képmásaink Beszélgetés Lukács Bélával
CHRISTOPHER NOLAN
• Huber Zoltán: Privát Batman Nolan avagy a szerzőiség
PUNKFILMEK
• Ardai Zoltán: Nyitott smink Last Call – Dresden Dolls
• Szőnyei Tamás: Pogo a könyvespolc előtt A film és a magyar punk
MAGYAR PANTHEON
• Kelecsényi László: Becs és dics Az Örkény-mozi
KÖNYV
• Forgách András: Visszaigazulás Kővári Orsolya: Árnyékvilág – Tarr Béla-retrospektív
FILMISKOLA
• Gelencsér Gábor: Az emlék: más Történelmi múlt idők
FRANCIA ÚJ RAJ
• Ruprech Dániel: Fáradhatatlan szerelmeskedők Az új francia film
• Horváth Eszter: Mintapolgárok és lázadók Titanic: Francia zátonyok
FILM / REGÉNY
• Bayer Antal: Szenvedély, gyengédség, unalom Beigbeder, a regényíró
• Sepsi László: Gyógyír szívfájdalomra Frédéric Beigbeder: A szerelem három évig tart
FESZTIVÁL
• Pörös Géza: Tengermelléki filmhelyzet Gdynia 2012
MOZIPEST
• Sípos Júlia: Város a részletekben Beszélgetés Finta Sándor építésszel
TELEVÍZÓ
• Baski Sándor: Ha nincs dráma, akkor csinálunk Foci EB
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Papírmozi

Papírmozi

Bayer Antal

Európai képregény

 

Hála a mozinak, 2012 már megint a kis gall harcos éve. A Vác és Komárom környékén rögzített britanniai jelenetekhez Edouard Baer személyében ugyan újabb francia színészt sminkeltek Asterixnek, de Gérard Depardieu 1999 óta kimozdíthatatlan Obelix szerepéből. Borítékolható, hogy a film ugyanúgy kap majd hideget és meleget, mint a korábbiak, és abban is biztosak lehetünk, hogy a többség azt mondja majd: a képregény jobb.

Az összehasonlítást a magyar olvasók az októberre előre jelzett premier környékén tehetik meg, és az akkor megjelenő két magyar kötettel együtt idén összesen négyet vehetnek a kezükbe. A már tavasszal megjelent Főnökviadalnak az a különlegessége, hogy lényegében az első, amely Asterixék falujában játszódik, és pont a falu jövője forog kockán, hiszen egy ősi hagyományra hivatkozva egy Róma-barát törzsfőnök kihívást intéz a varázsital nélkül maradt Hasarengazfixhez. Kiváló alkalom a mellékszereplők részletesebb bemutatására, amit pedig még továbbvisz az olimpia alkalmából előrehozott, eredetileg 12. kötet – amelyet annak idején is egy olimpiára időzítettek, még 1968-ban. Valamennyi kötetet a szokásos felújításnak vetették alá a francia kiadónál, kétségtelenül szebbnek néznek ki az eredetiknél. Kár, hogy Uderzo hagyta magát elragadtatni az alkalomtól, és új címlapot rajzolt az olimpiás epizódnak, amelyen a kötetben csak emlegetett, de soha meg nem jelenő Julius Caesart bosszantják Asterixék – ez kissé félrevezető.

 

Asterix: A főnökviadal; Asterix az olimpián. Színes, puhafedeles, kötetenként 44 oldal. Kiadó: Egmont.

 

Comics

 

Tovább dübörög az utóbbi másfél év sikersorozata, tavasszal már magyarul is a negyedik kötetéhez ért Robert Kirkman képregénye. A zombis címlapok dacára az élőhalottak egyre inkább a háttérbe szorulnak, a történésekben, fordulatokban, konfliktusban szinte csak díszletként, amolyan állandó, de nem azonnali fenyegetésként vannak jelen. A valóságshow-szerű történetvezetés biztosítja az izgalmakat, és bár az írónak szemmel láthatóan vannak kedvencei, akikkel hosszabb távon tervez, ebben az univerzumban bármi bármikor bekövetkezhet.

 

Walking Dead 2-4. Fekete-fehér, puhafedeles, kötetenként 136-144 oldal. Kiadó: Képregény.hu.

 

 

Magyar füzetek

 

Olyan jellegű kultúrája egészen biztosan nem fog kialakulni a képregénynek Magyarországon, mint Amerikában. Az amerikai képregénykultúrának jó 80 éve a comic book formátum a központi eleme, havi-kéthavi megjelenéssel. Miközben „odaát” ez a formátum kezdi elveszíteni a hegemóniáját a mindenféle graphic novel-nek címkézett kötetekkel szemben, nálunk mintha most folynának kísérletek valami hasonlónak a meghonosítására – legalább kinézetben, hiszen a terjesztési lehetőségek magyar képregényeknél erősen korlátozottak. Talán a közelmúltban indult két fantasy-sorozat jutott ehhez a legközelebb.

Sajnos, a havi-kéthavi megjelenés hiányában a fíling átvétele nehezen működik. Mindkét csapat nagyívű történetben gondolkodik, és bár az alkotók elég fiatalok ahhoz, hogy öt év múlva is lelkesen dolgozzanak az első ciklus felének a lezárásán, reálisan gondolkodva jobb lett volna ennél valamivel kevésbé ambiciózus vállalásba kezdeni. Igaz, mind az Árpa Attila nevével fémjelzett Sötét kor, mind a számítógépes játékok világából érkező Nemeskéri Attila ötletéből kibontakozó Swords szándéka szerint jövedelmezőbb médiumok felé tervez nyitni, ami siker esetén bőségesen megtérítené a befektetést.

Mint folytatásos képregények azonban számos gyerekbetegségben szenvednek. A Sötét kor első epizódja a képek ritkítása miatt is túl lassan indul be, a Swords harmadik füzete az apró panelek szaporításával próbálja felturbózni a cselekményét. Bár kíváncsian várom a folytatást, bosszankodom, hogy nem nagyon akarnak megszületni ugyanezen a színvonalon pár hónap alatt megvalósítható, zártabb projektek.

 

Sötét kor 1. Színes, irkafűzött, 28 oldal. Kiadó: Turul Publishing. Swords 3. Színes, irkafűzött, 28 oldal. Kiadó: Phantom Shock Kft.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2012/08 61-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11165