Magyar MűhelyBeszélgetés Havas ÁgnesselKét szűk esztendőSchreiber András
Három éve
működik a Magyar Nemzeti Filmalap, de csak idén kezd látszani, hogy beindult az
új alapokra helyezett filmgyártás. Az okokról kérdeztük a Filmalap
vezérigazgatóját.
2011
júniusában kezdte meg a munkáját hivatalosan a Magyar Nemzeti Filmalap, ehhez
képest az új támogatási rendszerben készült első három játékfilm (A nagy füzet,
Isteni műszak, Coming Out) csak 2013 második felében került a mozikba, és
idén várható, hogy sikerül bemutatni annyi játékfilmet – évente 8-10 –, amit a
Filmalap még az indulásakor „elvárhatóként” meghirdetett. Mi az oka annak, hogy
eddig állt a filmgyártás – ráadásul úgy, hogy a 2011-ben gyártástámogatásra
előirányzott, mintegy másfél milliárd forintot nem költötték el?
Nagyon
egyszerű az oka. Azok, akik kritizálják a Filmalapot – mondván, nem készülnek a
filmek –, elfeledkeznek egy fontos dologról. Arról, hogy a Filmalap feladata
lett a Magyar Mozgókép Közalapítvány (MMKA) adósságának rendezése is. Ez nem
kevés plusz munkát jelentett. Egyszerre kellett megoldani a közel 6 milliárdos
banki és mozgóképszakmai adósság konszolidációját, és beindítani a
pályáztatást, ami önmagában több hónapot vesz igénybe, bárhol a világon. 2011
szeptemberében írtuk ki az első felhívásunkat, akkortól kezdve a pályáztatás
folyamatos. És ez a folyamatosság szó szerint értendő: nincsenek időszaki
kiírások, a producerek akkor adják be a filmtervet, amikor az kész, nem pedig,
amikor szorítja őket a beadási határidő. Ez nagyobb felelősséget ró a
producerekre.
Az első
pályázati döntések mégis főleg elutasított és érvénytelen pályázatokról
szóltak, holott már 2011-re 3-4 film támogatását tűzték ki célul...
Ami részben
meg is valósult, hiszen születtek forgatókönyv-fejlesztést támogató döntések
is, igaz, az idő rövidsége miatt – hiszen 60 nap áll a Döntőbizottság
rendelkezésére a pályázatok értékelésére, és nagyon sokan adtak be pályázatot –
a támogatási szerződések megkötésére 2011-ben valóban nem került sor, ezek
átcsúsztak a következő évre. De az MMKA-konszolidációt is csak 2012-ben
sikerült rendezni, tehát az ezzel járó adminisztrációs terhet is görgettük
magunkkal tovább. Ebben az időben, tehát 2011-2012-ben én két munkát végeztem
egyszerre. Fel kellett építeni a Filmalap szervezetét, és ezzel párhuzamosan
egyeztetnem kellett az MMKA-adósság ügyében. Egészen elképesztő mennyiségű
embernek volt ügye, egyenként mindenkivel leültünk, beleértve a bankokat is, és
úgy gondolom, hogy a lehető legtisztességesebben sikerült rendezni a helyzetet.
Túl vagyunk az első KEHI-vizsgálaton, azt az első 3,5 milliárd forintot, amit a
Nemzetgazdasági Minisztérium a Filmalap számára az adósságrendezés céljából
folyósított, teljes egészében a konszolidációra fordítottuk, ebben hibát nem
találtak. Ahogy – és ezt a visszajelzések alapján nyugodt szívvel állíthatom –,
az érintett filmelőállítók zöme is úgy érezte, segítettünk kimászni a bajból.
Sokan
viszont úgy gondolják, hogy ha az MMKA megkapta volna a 2010-ben a számára
előirányzott állami pénzeket, akkor maga is rendezni tudta volna az adósságát –
és nem utolsó sorban a filmgyártás sem áll le. Ezzel szemben a konszolidáció
azt is magával hozta, hogy a 2012 szeptemberében, bírósági jóváhagyással
megerősített Filmalap—MMKA egyezség értelmében az MMKA tulajdona, beleértve a
filmes vagyont is, átszállt a Filmalapra.
Ha józanul
gondolkodunk, akkor belátjuk, hogy akkor is megállt volna a filmgyártás, ha az
MMKA hozzájut a pénzéhez, mivel a felhalmozott adósság az akkori éves
támogatásnak körülbelül a másfélszerese volt. Ha sikerült volna nullázniuk a
tartozásállományt, akkor miből készülnek filmek? Ha pedig csak részben elégítik
ki a bankokat, ahogy azt korábban is tették, és továbbra is kiírják a
pályázatokat, akkor még tetemesebbre duzzad a tartozás, amit viszont már sokkal
nehezebb lett volna rendezni. Szerintem az előző pazarló, a filmesek
pressziójának engedő MMKA-gyakorlat tarthatatlanná vált. A Filmalap indulása
óta összesen 30 filmnek ítélt meg gyártási támogatást, 22 forgatás már lezajlott,
és mostanáig három játékfilm került bemutatásra. A kritikus hangok állításával
szemben tehát, ha átlagot számolunk, akkor kijön az az évi 8-10 film, csak hát
ezek szerint muszáj hangsúlyozni, hogy egy film elkészítése sok időbe kerül.
Ami pedig
azt illeti, az adósságállomány már 2010-ben, az új MMKA-vezetőség alatt – tehát
jóval Andy Vajna 2011 januári, kormánybiztosi kinevezése előtt – megvolt. A
kormányzat számára épp az derült ki, hogy a magyar film bajban van, és hogy a
kormánybiztosnak úgy kell rendeznie a helyzetet, hogy lehetőség szerint senki
se járjon rosszul, főleg azok ne, akik a filmeket előállítják.
Mi az
MMKA-val szemben sosem vádaskodtunk. A tényeket mondtuk, azt, hogy pazarló
gazdálkodás folyt, aminek következtében a korábbi támogatási struktúra
ellehetetlenült, mivel tetemes adósságot halmoztak fel. Ennek a rendezését
kellett helyettük megtenni, és az MMKA-kuratóriummal és munkatársaival
egyeztetve dolgoztuk ki azt az egyezséget, amit az imént szóba hozott.
Ráadásul
nem éppen fényes állapotban lévő ingatlanokat kaptunk, és ez vonatkozik a
filmes vagyonra, azaz a Mafilm stúdióira és a Filmlaborra is. Rossz és romos
állapotban lévő ingatlanokról és eszközökről, illetve tartozásokkal terhelt
cégekről beszélünk. Azzal, hogy ezek beolvadtak a Filmalapba, nem
nyerészkedtünk, hanem elindulhatott egy normális vagyongazdálkodás. Az MMKA
mindig csak futott a pénze után, soha nem tudta magát egyenesbe tenni. Ezeknek
a vállalkozásoknak és ingatlanoknak a kezelése rájuk volt bízva, de nem volt az
állagban tartásra, fejlesztésre biztos forrásuk. Pontosabban, hogy hozzak egy
konkrét példát, a Filmlabor és a hozzá tartozó ingatlan is az MMKA tulajdona
volt, úgy, hogy a Filmlabor bérelte az MMKA-tól az ingatlant, állandó és biztos
vállalkozási bevételi forrást biztosítva ezzel az MMKA-nak, amit az saját
céljaira fordíthatott. Érthető, hogy egy olyan helyzetben, amikor az MMKA
állandó nyomás alatt volt, hogy adjon több pénzt a filmeseknek, nem a labor
fejlesztése volt az elsődleges célja, hanem a filmesek igényeinek kielégítése.
De én ezt hibás gazdálkodásnak gondolom. Bőven van még fejleszteni való az
ingatlanokon, annak ellenére, hogy tavaly Andy Vajna koncepciójával elérte a
kormánynál, hogy a 2013-as költségvetésből extra 300-300 millió forintot
fordíthassunk a Mafilm és a Filmlabor rendbehozására. A tevékenységükből
származó bevételek pedig innentől kezdve a vállalkozások eltartására, és
fejlesztésére mennek.
Azért
érdemes megemlíteni, hogy az MMKA korábbi, be nem tartott kormányzati
kötelezettségek miatt kényszerült „pazarló gazdálkodásra”.
Ebből
leginkább annyit vontunk le tanulságképp a magunk számára, hogy nem kerülhet a
Filmalap olyan helyzetbe, hogy az aktuális kormányzati finanszírozási
politikától függjön a helyzete. Azaz, hogy ne fordulhasson elő, hogy a
mindenkori kormány ilyen-olyan okokból nem tudja folyósítani a költségvetésben
előirányzott összegeket. Ezért jött az az ötlet – ami egyébként Tarr Béla
2009-es MMKA-elnöki pályázatában is szerepelt –, hogy a lottóból befolyó
pénzből lehetne biztos forrást szerezni. Az, hogy a kormánybiztos úr elérte,
hogy a hatoslottó játékadójának 80 százaléka az egészestés filmek támogatásának
állandó forrása lett, rendkívüli biztonságot jelent a filmszakma számára.
Olyannyira, hogy az eddigi két évben összesen mintegy 600 millió forinttal felül
is múlta a forrás az előzetes költségvetési becsléseket. Ez az összeg
körülbelül két átlagos költségvetésű játékfilm gyártási támogatására elég.
Emellett igyekszünk valódi gazdasági tevékenységet is folytatni – a fel nem
használt forrásokat például folyamatosan lekötjük, a hozamokból származó
többletet pedig szintén a fő tevékenységre, azaz a támogatásra fordítjuk.
Lássuk be, nem kevés előnye lehet annak, hogy a kormánybiztos úr is, a pénzügyi
igazgatónk, Surguta Orsolya és én is a filmszakma üzleti szférájából érkeztünk.
Ebből az
üzleti felfogásból hogyan szorultak ki a mozik?
Úgy, hogy
a Filmalap támogatási területe deklaráltan az egészestés filmtámogatás.
Igen, csak
az ember valahogy úgy képzeli, hogy ha a Filmalap gondoskodik a filmek
támogatásáról, ráadásul meghirdetve azt, hogy a minőség jegyében többen nézik
majd a magyar filmeket, akkor ebbe a koncepcióba esetleg a mozik is beférhettek
volna. Abból az egyszerű okból, hogy ha már vannak filmek, akkor azokhoz
vetítésre alkalmas mozi is kell. Ehhez képest folyamatosak a hírek az
art-hálózat gondjairól, márpedig a magyar szerzői filmes hagyományokhoz mégis
csak az art-mozik illenek.
Amikor
2011-ben elkezdődött a munkamegosztás, akkor a Nemzeti Kulturális Alaphoz (NKA)
került az art-mozik támogatásának feladata. Hosszú lenne elmesélni, milyen
körülmények következtében, de 2012-ben végül a Filmalap kénytelen volt
támogatni az art filmes mozikat és forgalmazókat egy százötvenmilliós „gyorssegéllyel”,
de a mozik és art-forgalmazók támogatása továbbra is az NKA feladata,
szakhatóságként pedig az art minősítés megszerzésére vonatkozóan az EMMI kapcsolódott
be.
A saját
tevékenységi körünkből kiindulva, úgy gondoljuk, hogy nem kerül csődhelyzetbe
egy art-mozi, ha vannak jó filmek, amelyek vonzák a közönséget. A magyar filmek
esetében ehhez mi a filmek nézettségét megtámogató marketinggel tudunk
hozzájárulni. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatósággal született megegyezés
alapján a magyar játékfilmek számára egyenként körülbelül 25 millió forint
értékű reklámidőt allokál a Filmalap a két országos lefedettségű kereskedelmi
csatornánál. Természetesen, ha arról van szó, hogy egy adott film kisebb
közönséget vonz, akkor az összeg csökkenhet – és fordítva.
Ezt mi
alapján döntik el? Gondolom nem csak abból indulnak ki, hogy műfaji vagy
szerzői filmről van szó, vagy hogy a forgalmazó hány kópiával küldi moziba az
adott alkotást.
A
támogatott filmek elkészültekor tesztvetítéseket szervezünk, amit a Filmalap
finanszíroz – márpedig ennek költségei sem alacsonyak. A vetítések alapján be
lehet határolni, hogy mire mennyi reklámot érdemes fordítani. És ennek alapján
lenne érdemes meghatározni a kópiaszámot is. Utóbbira mi már csak javaslatot
teszünk, hiszen elvárás, hogy a producerek bemutassák a forgalmazóval kötött előszerződést,
és előfordult már, hogy szóltunk, hogy ennél átgondoltabban is moziba lehetne
küldeni a filmet. De ezek tanácsok, nem kötelező érvényű előírások.
Pedig a
magyar filmben bőségesebb időben előfordult, hogy egymásra csúsztak a magyar
filmek, és adott esetben túlbecsülték a kópiaszámot... Sőt, a Filmalap
honlapját böngészve azt látni, hogy nem egy, már a gyártás végénél járó darab
alkotói csak decemberben mutatnák be filmjüket.
Nehéz azt
megértetni a producerekkel, hogy nem kell minden filmet elpakolni tavaszról
őszre és télre. Ugyanakkor nem biztos, hogy például egy vígjáték, mint a Megdönteni Hajnal Tímeát és egy
komolyabb hangvételű szerzői film, mint a Viharsarok
kioltja egymást. Ezek jól megférnek egymás mellett, elvégre alapvetően más
felfogásban készültek, így a közönségük között nincs feltétlenül átfedés, vagy ha
mégis, az nem teljes.
Ha már
műfajiság és szerzőiség szóba került: a döntőbizottság súlyoz-e ez alapján a
pályázatok között?
Nem. Csak
a forgatókönyv minősége, és a megvalósíthatóság számít. Ezért is fájt Pálfi
György februári HVG-s interjúja, amiben azt nyilatkozta, hogy a
forgatókönyv-fejlesztést mintegy féknek használnánk a rendszerben.
Ellenkezőleg, épp az a cél, hogy ha már pénzt ad az állam egy magyar filmre,
akkor az jó legyen. Nehéz elképzelni, hogy egyszer önfinanszírozóvá váljon a
magyar film. De most legalább megoldott és biztosított az állami finanszírozás.
A filmek bevételéből a Filmalap is részesedik és a beérkező összegeket
filmtámogatásra fordítja. Reménykedem benne, hogy előbb-utóbb, és az idén végre
nagyobb számban elkészülő alkotások láttán, csillapodnak a Filmalappal
kapcsolatos aggályok.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 345 átlag: 5.43 |
|
|