KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

    
             
             
             
             
             
             
             
   2014/március
JANCSÓ MIKLÓS
• Szekfü András: Kötések és oldások Beszélgetés Jancsó Miklóssal (1968) – 1. rész
• Förgeteg Balázs: Kötések és oldások Beszélgetés Jancsó Miklóssal (1968) – 1. rész
MAGYAR MŰHELY
• Schreiber András: Két szűk esztendő Beszélgetés Havas Ágnessel
MELODRÁMA
• Pápai Zsolt: Pátosz és realizmus John Cassavetes modern melodrámái
• Kovács Ilona: Ha a botrány elmarad [RÉSZLET] Apácasors Diderot-tól napjainkig
LATIN BŰNÖK
• Géczi Zoltán: Latin bűn A latin-amerikai thriller evolúciója
KRÓNIKA
• Schubert Gusztáv: Czigány Tamás (1928-2014)
LATIN BŰNÖK
• Sepsi László: Foggal-körömmel Latin-amerikai horrorfilmek
VERHOEVEN
• Csiger Ádám: Hús + fém [RÉSZLET] Paul Verhoeven – 2. rész
• Andorka György: Engedelmes test Robotzsaru
BALKÁN EXPRESSZ
• Szíjártó Imre: Csonka napok Új szerb film
FILMZENE
• Pernecker Dávid: Ki ölte meg Bambit? Julien Temple Sex Pistols-filmjei
TELEVÍZÓ
• Gáncsos Kármen: Éjjel-nappal fikció Televíziós dokurealizmus
FESZTIVÁL
• Gellér-Varga Zsuzsanna: Én és énke a filmvásznon Amszterdam
FILM / REGÉNY
• Kolozsi László: A börtönből jött királyfi Joyce Maynard: Nyárutó
• Baski Sándor: Családi pótlék Jason Reitman: Nyárutó
KRITIKA
• Pályi András: Kérdések a múlthoz Wałęsa – A remény embere
• Huber Zoltán: Variációk kanapéra Couch Surf
• Nagy V. Gergő: Vissza a kamaszkorba Megdönteni Hajnal Tímeát
• Muhi Klára: Azok a régi hengergőzések Szerelempatak
MOZI
• Csiger Ádám: A plebejus herceg
• Baski Sándor: A Grand Budapest Hotel
• Kránicz Bence: Prince Avalanche – Texas hercege
• Forgács Nóra Kinga: Vijay és én
• Sepsi László: Én, Frankenstein
• Andorka György: Téli mese
• Huber Zoltán: Herkules legendája
• Roboz Gábor: Nyomtalanul
• Varró Attila: Műkincsvadászok
• Horváth Eszter: Idegen a tónál
• Kovács Kata: Végtelen szerelem
DVD
• Pápai Zsolt: Meteo
• Csiger Ádám: Mozimaraton: Akciófilmek hétvégére díszdoboz
• Soós Tamás Dénes: Hamarosan…
• Tosoki Gyula: Félelmetes nap
• Soós Tamás Dénes: A folyosó túloldalán

             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Műkincsvadászok

Varró Attila


The Monuments Men – amerikai, 2014. Rendezte: George Clooney. Írta: Robert M. Edsel könyvéből Grant Heslov és George Clooney. Kép: Phedon Papamichael. Zene: Alexandre Desplat. Szereplők: George Clooney (Stokes), Matt Damon (Granger), Bill Murray (Campbell), John Goodman (Garfield), Cate Blanchett (Claire). Gyártó: Columbia Pictures / Fox 2000 / Smokehouse Pictures. Forgalmazó: InterCom. Szinkronizált. 118 perc. 


George Clooney nem csupán színészként, de író-rendezőként is erősen vonzódik a 20. század nemzeti félmúltjában játszódó – valós alapú – falkamesékhez: legyen a kantextus amerikai foci, hírműsor vagy elnökválasztás, hősünk a filmkészítést elkötelezett, mindenre elszánt férfiak hatalmi csapatjátékának látja. Az egységes életműben egyedül az jelent vízválasztót, hogy Clooney íróként is részt vállal-e művéből: ha igen, vontatott és fennkölt példabeszéd a végeredmény – ha nem, szórakoztató és lendületes szatíra. A II. világháború amerikai műkincsvédelmi csoportjának viszontagságait elmesélő Műkincsvadászok minden szerzői vonásnak hibátlanul megfelel, és habár már témáját tekintve is az előbbi csoportba tartozik, alkotója komoly erőfeszítéseket tesz, hogy az Ocean’s Eleven és a Sivatagi cápák álomgyári heistfilm-hagyományainak dúsabb színeiben fesse kedélyesebbre.


A nézőnek azonban még Robert M. Edsel azonos című dokumentumkönyvét sem kell ismernie ahhoz, hogy feltűnjön a caper-koncepció látványos kudarca az alaptémával: a féltucat hollywoodi sztárhoz igazított főalakok összefüggéstelen és önmagukban is gyatrán teljesítő epizódok sorozatán át bukdácsolnak a normandiai partoktól a nagy zsákmányt jelentő altaussee-i sóbányáig, amelyekben hol karakteridegen hőstetteket hajtanak végre (többnyire egy személyben), hol a háttérben húzódó magánéleti drámákat próbálják eredménytelenül érzékeltetni. Kétségtelen, hogy a középkorú professzorokból álló eredeti csapat olyan logisztikai bravúrjai, mint I. Frigyes bronzkoporsójának kiemelése a bernterodei tárnák mélyéről, vagy a sokszáz órányi adatelemzés nem épp Clooney és Damon sztárkarizmájához illő feladat, miképp Murray vagy Goodman sem igen csillanthatják fel egyéni humorukat a száraz szobatudósok uniformisában, de a küldetés lehetetlen mivolta akkor sem mentség a bukásra. Míg a film eszmei üzenete szerint egy művészi alkotásnak akár az emberélet is alárendelhető, ezúttal pont a lélektelen, öncélú sztárparádé temeti maga alá a filmalkotást.




A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2014/03 58-58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11858