FilmzeneJulien Temple Sex Pistols-filmjeiKi ölte meg Bambit?Pernecker Dávid
A
punk nem halt meg. De vajon létezett-e egyáltalán?
A Sex Pistols tündöklésének és
bukásának igaz történetét a mai napig homály fedi. Minden idők egyik
legfontosabb együttese vajon popkulturális délibáb volt csupán, vagy őszinte és
elhivatott szociológiai kommentár? Julien Temple Sex Pistols-fimjei mindkét
lehetséges igazságverziót körbejárják.
*
A
punk nem halt meg. De vajon létezett-e egyáltalán? E provokatív kérdés mintha
már önmagában is Malcolm McLaren (1946-2010) igazát bizonyítaná. McLaren
ugyanis nem csupán a Sex Pistolst, hanem az azzal egy időben kialakult punk
mozgalmat is saját termékének tekinti. Sex nevű underground divatboltjának
szegecses-kockás fétisruháinak díszletei között faragta baltával az együttes
jól ismert ellenimázsát, s itt vetette papírra a Sex Pistols által képviselt generáció
ideológiájának vázlatpontjait is. Az, hogy mi volt előbb, a tyúk vagy a tojás,
a művészeti egyetemről kibukott McLaren szemszögéből nézve lényegtelen, hisz
mindkettőt ő találta ki. Ebből kifolyólag pedig egyik sem létezik. Legalábbis
ez az, amit a Sex Pistols menedzsere el akar hitetni.
A nagy rock ‘n’ roll svindli a McLaren által kinyilatkoztatott teremtéstörténet folyamatába nyújt
kényelmetlen betekintést. A filmet a Gyorsabban
cicamica, ölj, ölj! után méltán magasztalt Roger Ebert és Russ Meyer
készítette volna el. Az első forgatási nap után azonban megjelent a produkció
fölött egy fiskális feketelyuk – nevezett Malcolm McLaren. Van abban ugyanis
valamiféle tragikomikusan önmagyarázó irónia, hogy a kapzsiságától vezérelt
McLaren saját filmötlete alól sikkasztotta el a filmalapot. A nagy rock ‘n’ roll svindli így került
a filmiskolából frissen szabadult Julien Temple kezébe, akinek pennykből
kellett újraállványozni a látatlanban is formabontó, és épp ezért igencsak
rogyadozó zenekarfilmet. A nagy rock ‘n’
roll svindli tetemes része 1978-ban, a Sex Pistols hírhedt utolsó koncertje
után, és Sid Vicious letartóztatása előtt égett celluloidra. Széttartó
külcsínével és felkavaró belbecsével pedig a mai napig kifejezetten nehéz
szembesülni.
A
filmet McLaren svindli-tízparancsolatának felmondása szervezi mozaikszerű
rock-tablóvá. „Demonstráljuk a kiadók
számára egy olyan együttes sikerpotenciálját, melynek tagjai nem tudnak zenélni”
szól az egyik fejezet jellemzően provokatív címe. Ez a leckékre tagoltság pedig
majdhogynem elviselhetetlenül epizodikussá teszi McLaren kétes erkölcsű, önként
leleplezett bűvészmutatványát. A nagy
rock ‘n’ roll svindli alapvetően két lazán kapcsolódó cselekményszállal tartja
egyben kócos felépítésű fejezeteit. Az egyik egy riport, melyben McLaren saját
használati utasításának pontjait fejti ki hol beszélőfejként Temple kamerájába
nézve, hol pedig a Trójai Heléna névre hallgató törpelánynak magyarázva.
Mindeközben a másik szálon Steve Jones, a Sex Pistols gitárosa film noir
detektívparódiaként nyomoz az őt – és a sok vizet nem zavaró Paul Cook dobost –
jó pár fonttal megrövidítő McLaren után. Persze mindez csupán cinizmussal és
iróniával elkevert ürügy a Sex Pistols és a menedzser közti nézeteltéréseket
kiforgató metaforikus rájátszásokra. Gettódiszkóban szól a Pretty Vacant funky-verziója, elkészül a zenekarról egy debilitásában
is metareflexív film-a-filmben, Sid Vicious pedig dalszöveget improvizál
Sinatra egyik slágerére, valamint alsógatyában énekli Eddie Cochran egyetlen
ismert dalát, és így tovább, végig több tucat mítoszromboló sületlenség mentén.
Eközben pedig Jones és Cook Braziliába utaznak, hogy felvegyék a Nagy Vonatrablásért
felelős Ronnie Biggst a Sex Pistols megüresedett énekesi posztjára. Amellett,
hogy a vele felvett idézőjeles Pistols-dal feltehetően az együttes kreatív
mélypontja, Biggs láthatóan nem is igazán érti, hogy mit keres a filmben – és
ezzel nincs egyedül. Biggs mellett megjelenik a szintén frontemberi pozícióra
szánt Edward Tudor-Pole is, aki a film legemlékezetesebb jelenetében
mozi-büfésként énekli pszichotikus vehemenciával a film első címváltozatára
utaló Ki ölte meg Bambit? című
egészen idióta dalt. Ezután pedig senkit nem lep meg, hogy az erősen
befolyásolt Vicious a film végén a nézőtéren ülők közé ereszt egy sorozatot. Felkavaróan
szürreális illusztrációk ezek, melyek az ingatag kerettörténetet szédítően
szilánkosra darabolják. Ez a strukturális zabolázatlanság azonban tovább gabalyodik
az össze nem illő stíluselemek egymásba mosásával. Az interjúhoz kapcsolódó
helyszín egy ódon viktoriánus kastély és udvara, mely meseszerű
feldíszítettségében és barokkos zsúfoltságában homlokegyenest ellentétben áll
Temple szikár dokumentarista ábrázolásmódjával. Ugyanakkor dokumentum és
dokumentum között is van különbség. A forrongó szigetország frusztrációval és szegénységgel
teli állapotát kitűnően érzékeltető archív felvételek frontálisan ütköznek McLaren
elszállt képzeletének torz elemeivel. A menedzser pöffeszkedő modorban előadott
nagymonológjaival szemben áll Jones szikár, parodisztikus noir-narrációja. A Pistols-rajongó
Temple magángyűjteményéből származó koncertfelvételek kézzelfoghatóan közelivé
teszik az együttest, miközben McLaren maró gúnnyal és leereszkedő szarkazmussal
átitatott fantáziaképekben beszél róluk. Mintha csak elméletben léteznének. A különböző
stilisztikai és formanyelvi megoldások közt kialakult totális háborút pedig a Sárga Tengeralattjárót idéző animáció-betét csak még tovább
ragozza. A rajzfilmtengerben nem cápák, hanem nagy lemezkiadó cégek úsznak,
melyek számára a Sex Pistols csupán húsos csaliként fodrozza a vízfelszínt – a
pecabotot persze McLaren markolja. Temple pedig nem próbálkozik a szerteágazó
stílustöredékek rendszerbe foglalásával. Lerombolja a merev formákat, majd egyfajta
stilisztikai szabadelvűségnek alárendelve újrahasznosítja őket. Ez a
szabálytalanság azonban az eredeti forgatókönyv vezérelve, mely a szubkultúrát felépítő
töredékes eszmék és elvek öntörvényű kapcsolatát visszhangozza. A punknak tehát
– mint az első igazán poszt-modern szubkultúrának – bármiféle egység
ellentmondana. A dadogós cselekményszövés és a határsértő stíluskavalkád
ugyanakkor zavarossá teszi a film gondolatmenetét. A nagy rock ‘n’ roll svindli zenetörténeti kordokumentumnak felszínes, szociológiai kommentárnak pedig csak
éppen, hogy megteszi. Az együttest elbúcsúztató gyászbeszédként tiszteletlen és
félkész mű képét mutatja, ugyanakkor a punk keletkezésének és bukásának okairól
kifejezetten szemkápráztató rébuszokban képes elmélkedni. Így vagy úgy, de
McLaren állítása a film végéhez közelítve egyre érdektelenebbé válik. McLaren azonban
már a punk feltalálásakor is annak elmúlását várta. Keselyűként körözött a
halódó együttes felett, várva a kult-státusz eljövetelét, mígnem letelt tizenöt
percnyi hírneve. Akárhogy is próbálta saját teremtő-pusztító hatalmának
alávetni a Sex Pistolst, a renitens zenészeket nem igazán tudta kontrollálni. Ahogy
ugyanis Sid Vicious megigazítja a „királyi ékszereket” miközben rögtönzött
trágárságokat óbégat, az valóságosságában túllép McLaren számító képzelgésein.
Ahogy a koncertfelvételeken belőve dülöngél és köpköd és kapirgálja a húrokat,
az nem más, mint az igazság. Azon pedig mit sem változtat a Vicious mellé
díszítőelemként odarendelt pornószínész, a néhai Mary Millington tűrhető
bohóckodása. Ahogy pedig felcsendül a God
Save the Queen első taktusa, s ahogy John Lydon (avagy Johnny Rotten) elkezdi
kántálni, hogy „nincs jövő”, az egész
McLaren által kiagyalt csalás értelmét veszti. Nincs itt semmiféle svindli,
Lydon ijesztően kitágult pupilláinak látványa ugyanis elfeledteti a formabontó,
de igencsak átlátszó színjátékot. McLaren nem csapott be senkit, csak és
kizárólag önmagát.
*
A Sex
Pistols felemelkedése és bukása nem öncélú és önző átverés. A magára hagyott fiatalság
tehetetlen dühének szócsövei voltak ők, s húsbavágó szarkazmusuk valamint
elhivatottságuk mögött semmiféle színpadias
materialista ideológia nem fért meg. Lydon pedig a Sex Pistols utolsó
koncertjén ennek adott hangot, mikor a No
Fun reményvesztetten darabokra hulló monoton zakatolása közben feltette a
zenetörténet egyik legtragikusabb kérdését: „Éreztétek
már úgy, hogy megcsalnak Titeket?”. Lydon látta, ahogy McLaren
menedzsmentje bedarálja a polgárpukkasztó látványossággá hízlalt együttest, és
ezzel a traumával nem tudott megbirkózni. A kérdés pedig nem az őket
sörösüveggel hajigáló amerikai közönség számára szólt, sokkal inkább saját
magának. Földre ejtette mikrofonját, s csalódottan lesétált a színpadról. A nagy rock ‘n’ roll svindli koncepciója
csak kezdetben volt kedvére való. Rendezőnek Graham Chapmant javasolta a Monty
Python társulatból, azonban a Pistols-rajongó komikuslegenda nem tudott együtt
dolgozni a menedzserrel. Meyer és Ebert filmtervétől pedig egyszerűen rázta a
hideg, mivel szerinte csak egy „csöcs és segg” exploitation-filmet akartak
csinálni az együttes történetéből.
A nagy rock ‘n’ roll svindli után két évtizeddel azonban Lydon végre elégtételt vehetett.
Temple ugyanis Szenny és düh című
dokumentumfilmjével nem csak a kizsákmányolt Pistols-tagokat engesztelte ki,
hanem a rajongókat – köztük saját magát is. A Szenny és düh nem a McLaren által drótokon rángatott ifjú rendező
bérmunkája, hanem egy befutott videoklip- és filmrendező árnyalt, személyes
hangvételű alkotása, mely A nagy rock ‘n’
roll svindli igazságverziójának egyfajta ellenszereként funkcionál. McLaren
csupán egyszer szerepel a filmben, fején bőr fétismaszkban mondja el azt, amit A nagy rock ‘n’ roll svindli során olyannyira
sulykolt. A Szenny és düh azonban az
együttes életben maradt tagjainak szemszögéből tekint McLaren állítására. Ebből
kifolyólag pedig nem köntörfalaz. McLaren kapzsi csaló volt, aki azon túl, hogy
rendszeresen meglopta az együttest, egymás ellen fordította tagjait is. Annak
ellenére, hogy Lydon és Jones a menedzsert okolja Glen Matlock basszusgitáros
távozásáért, a félresikerült amerikai turnéért, Vicious haláláért – és
tulajdonképpen mindenért – egyetlen mondatukban mégis több humánum, érzelem, és
meggyőző szenvedély van, mint A nagy rock
‘n’ roll svindli közel két órájában. Ezek a nyers modorú, szabad szájú,
keményfejű punk ikonok láthatóan alig várták, hogy végre tisztára moshassák
magukat. Csak mondják- és mondják a magukét, a soha nem hallott
információmorzsák pedig gyorsan megtöltik a filmet maradandó pillanatokkal. Temple
feltehetően ezért ábrázolja sziluettként interjúalanyait. Mintha a hangjukban
rezonáló őszinteség fontosabb lenne annál, hogy ők minden idők egyik legnagyobb
hatású együttesének tagjai. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az a katartikus
jelenet, melyben Lydon megsiratja a fiaként szeretett Vicoust. Temple
ugyanakkor nem vonatkoztat el teljesen első filmjétől. Interjúalanyainak
mondanivalóját ugyanis A nagy rock ‘n’
roll svindli jeleneteinek újrahasznosított darabkáival illusztrálja –
ezáltal átértelmezve azokat. Felbukkan itt a szétvagdalt animációs betét
mellett botrányos amerikai tévériportjuk is, melyben Jones lehordja az arra
érdemes műsorvezetőt – aki úriemberhez nem méltó modorban szólongatja részegen Siouxsie
Sioux-t. Szitkozódása a brit punk végpontjaként vésődött be a
történelemkönyvekbe. Ezután ugyanis mindenki a részeg trágársággal azonosította
a punkot, s ez a téveszme sok fiatal körében vált szimpatikussá – a punk ekkor
vált divattá. A Szenny és dühben látható
továbbá először az a kultikussá vált Vicious-interjú is, melynek során a belőtt
basszusgitáros minden félmondata közben elalszik. Ebben a pár perces tragikus
interjúban – kimondva vagy kimondatlanul – ott rejlik szinte minden, amit Vicious
és Nancy Spungen mérgező kapcsolatáról, a basszusgitáros drogfüggőségéről, s a hírnév
átkairól tudni kell. Valamint új, letaglózó perspektívába kerül a Sex Pistols
utolsó fellépése is. A szinte teljes egészében levetített fellépés önmagában,
kommentárok és magyarázkodások nélkül sokkal nagyobb hatást ér el, mint A nagy rock ‘n’ roll svindli történetébe
erőltetetten. Legjobban mégis talán a filmet nyitó, archív felvételekből szerkesztett
montázs emelkedik ki, melynél pontosabban a brit punk mozgalom nullpontját még
egy film sem mutatta meg. Mindemellett Temple fogja Laurence Olivier III. Richárd feldolgozását, apró
cafatokra tépi, és snittjeit összefüggésükből kiragadva illusztrációként
használja. Amellett, hogy a III. Richárd
története nagy hatással volt Lydon dalszövegeire és világnézetére is, Temple
egy ennél fontosabb értelmezési közegben is működtetni tudja analógiáját. „Shakespeare hatalmas alkotó volt, te már
nem lehetsz az” – idézi Lydon a szigetország politikáját tökéletesen
modellező tanítói intelmet. Ahogy ez a fiatalokba plántált középszerűség, úgy az
eltusolt gazdasági hanyatlás és a műmosollyal leplezett valóság (ezt Temple
kitűnően szemlélteti egy brit stand-up komikus fellépésének részleteivel) is mind-mind
a kitörés lehetetlenségét sulykolja. A királynő boldogan integet a népnek,
mintha minden rendben volna. A város másik végében pedig munkanélküliek ezrei
rugdossák odébb a hegyekben álló elszállítatlan szemetet. A boldogabb élet sokak
számára elérhetetlen marad.
*
A Sex
Pistols volt az a kibírhatatlan riadózaj, mely oly sokakat öntudatra ébresztett.
Sokszor félreértett offenzívájukban azonban félretaszították a velük tévesen
társított nihilt – kellett ugyanis hely az általuk oly mocskos szájjal
megénekelt reménynek. Temple pedig a Szenny
és düh mozaikdarabjaiból tökéletesen építi fel A nagy rock ‘n’ roll svindli cirkuszi látványosságán túlmutató igazságát.
Azt, hogy a punk nem kitaláció.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 482 átlag: 5.53 |
|
|