Fassbinder örökségeFassbinder 70KamikazeSchreiber András
Rainer Werner Fassbinder 33 éve halott, idén májusban lenne 70 éves. Milyen filmeket készített volna az elmúlt három évtizedben? Mi lenne,
ha Rainer Werner Fassbinder még élne és filmezne? Utópisztikus kérdés.
Fassbinder 33 éve halott, elvitte a kokain és a barbiturát, no meg az az
eszeveszett munkatempó, amelynek köszönhetően szűk másfél évtized alatt több
mint 40 mozgóképet alkotott (és mellette ott volt még a színház, illetve egy
befejezetlen regény is). A felfokozott, mániákus alkotóvágy (közléskényszer)
nem szült fércműveket – a Fassbinder-életműben a kevésbé jelentős opusok is
zseniálisak – és úgy tűnik, nem fog rajtuk az idő. Persze, ha a jelen
legfontosabb társadalmi jelenségeit vizsgáljuk, akkor a nagybetűs, kanonizált
remekművek türemkednek elő, példának okáért a migrációs hullám kísérte
összeurópai hangulat- és véleménykatyvaszban különösen aktuális A félelem
megeszi a lelket (1973) gyomorzsugorítóan pontos látlelete. Biztosak
lehetünk benne, hogyha élne, Fassbinder újra elmesélné, már csak azért is, mert
Emmi és Ali története már egy korábbi filmjében, Az amerikai katonában
(1970) is előkerült (de a „fajok keveredése” megjelent a Whityban és a Maria
Braun házasságában is). Kicsit másképp ugyan, hiszen ott a mese Emmi
halálával végződik, no meg azzal a csattanóval, hogy a többségi – kaukázusi
fehér – társadalom számára a „gazdasági bevándorlók” (az idő tájt:
vendégmunkások) gyűjtőneve: Ali. Mintha a jobb megélhetés reményében az NSZK-ba
érkező sötétbőrű férfiak az Ezeregyéjszaka
meséiből léptek volna elő, persze őket soha nem Ali babával, hanem a negyven
rablóval azonosítják. A félelem megeszi a lelket lépcsőházi
rasszizmusában ugyanazok az előítélet és undor szülte rigmusok köszönnek
vissza, mint amilyeneket bármely felzabált lelkű polgár ma is megfogalmaz
egy-egy gyűlölködő Facebook-kommentben.
Biztosak
lehetünk abban is, ha Fassbinder szervezete tovább bírja, és megéli a német újraegyesítést,
újult erővel veti bele magát a német történelem melodrámáinak (Despair,
BDR-trilógia, Lili Marleen etc) megörökítésébe. Gyakran ismételte
önmagát, pontosabban gyakorta bontotta ki új formában ugyanazt a történetet.
Végeredményben minden filmjének az érzelmek kizsákmányolása, a zsarnokság a fő
témája – és nem azért, mert a környezete szerint ő maga is megveszekedett
zsarnok volt, hanem mert a háború utáni német identitás központi problémája a
tekintély és a szabadság feloldhatatlan egymásnak feszülése lett. Szabadság,
tekintély, identitás. És újraegyesítés. Ha Fassbinder csak nyolc-tíz évvel
tovább bírja, a melodrámába ágyazott történelmi filmjeinek sorába belefért
volna az NDK története is. A BDR-trilógia után elkészülhetett volna a DDR-trilógia
is, és akkor ma a Küsters mama mennybemenetelét (1975) ma ennek az
alkotói korszaknak a (korai) nyitányaként értékelnénk (vagy ha megvalósul,
akkor az utolsó nagy filmtervet, a Rosa Luxemburgot). Olyan filmekkel,
mint amilyen a Barbara (Christian Petzold), esetleg A mások élete (Florian
Henckel von Donnersmarck), vagy ha már NDK-konfabuláció: Fassbinder talán
kicsivel érzékletesebben bontotta volna ki azt a feszültséget, amit Heiner
Carow nem mert eléggé Kelet-Németország egyetlen, meleg identitással foglalkozó
filmjében, a Coming Outban (1989). De ezek csak a hirtelen közössé lett
múlt lehetséges filmtémái, ami ennél is érdekesebb lett volna, az az, hogy
Fassbinder mit kezdett volna a német Nyugat és német Kelet egymásra
találásával. A Jammer-Ossi versus Besser-Wessi félévszázados
kettészakítottságából fakadó előítéletekből kipattant volna-e valami új típusú
RWF-mozihullám?!
Dróton
rángatott valóság
Mi lenne,
ha RWF még élne és filmezne? Mi lenne, ha... Ez a science-fiction
kiindulópontja, alapkérdése. Fassbinder a hollywoodi melodrámát germanizálta
(leginkább Douglas Sirk filmjeit, A félelem megeszi a lelket
tabufeszegetéséhez például az 1955-ös All That Heaven Allows szolgálta
az ihletet), de korántsem állt távol tőle a sci-fi. Az ARD-nek készített két
részes tévéfilm, A dróton rángatott világ (1973) Daniel F. Galouye Simulacron-3
című regényéből készült, az alternatív jelenben játszódik és a valóságon
belüli valóság problémájával foglalkozik. Egy kutatólaboratórium
csúcsszámítógépével mesterséges világot teremtenek, amelynek lakói nem tudják,
hogy csak egy szimulációs program részei, kivéve egyiküket, sőt, az ő tudása
elengedhetetlen a program működéséhez. A mesterséges világ hazugságát ismerő
Einsten nevű figura rácsatlakozik a kutatólabor új igazgatójának tudatára, s
rádöbbenti, az ő világa is csak egy felsőbb valóságszint próbamodellje.
A dróton
rángatott világ
virtuális-valóság-filozófiája olyan amerikai szélesvásznú látványfilmekben
köszön vissza, mint a Mátrix, az Avatar vagy az Eredet. A
Galouye-regényből Fassbindert persze nem az akció, csak a filozófia érdekelte.
Az izgatta, hogy mi a valóság.
„Nincsenek
igaz események. A mesterséges az igaz.” – ezt 1980-ban válaszolta egy őt (is)
faggató iskolai osztály kérdőívében. A valóság kiszámíthatatlan, tehát hamis –
ezzel szemben a film (mint a valóság próbamodellje) igaz. Vagy legalábbis
igazabb válaszokkal szolgál a bennünket feszítő kérdésekre – amely válaszok
adaptálhatóak a saját valóságunkban.
A valóság
problémájára épül RWF egyik legszemélyesebb filmje, az Amikor 13 újhold van
egy évben (1978). (Olyannyira személyes, hogy nemcsak írta-rendezte, de ő
volt az operatőr, a vágó és a kellékes is.) A filmtervből derül ki: Galouye
regénye kulcsszerepet játszik Erwin/Elvira identitáskereső, oda-vissza metamorfózis
történetében. A filmnovellában Elvira, miután elhagyja az élettársa, idegenül
bolyong a lakásában. Hogy megnyugodjon, olvasni kezd, a regény címe: A
dróton rángatott világ. Elvira sírás és olvasás közben elalszik, másnap
Irene – aki még mindig a felesége az Erwinből lett Elvirának – ébreszti, s az
aggodalmaskodó veszekedés csúcspontján Elvira mint ráeszmélést meséli el a
Galouye-regény velejét, annak saját életére vonatkozó értelmezését, miszerint ő
most egy alacsonyabb rendű világ tesztlakója, amelyben a magasabb rendű világ
élőlényeinek érzelmi reakcióit modellezik. Csakhogy az ő esetében a két világ
között nem jöhet létre semmiféle kommunikáció: Erwin/Elvira saját valóságának
foglya. Sőt, saját valóságában sem lehetséges az ismételt átjárás: az egyik
végletből már nem térhet vissza a másikba, a férfiből lett nőből már nem lehet
férfi. Voltaképp megreked két véglet között, se nem nő, se nem férfi –
átváltozásait is gúny és értetlenség kíséri, pont azok utasítják el, akik miatt
egyik vagy másik nemi szerepet eljátszaná.
Galouye
regénye kulcs, de Fassbinder végül kihagyta a direkt utalást. Amikor Elvira
megérkezik a lakásába, és nem találván élettársát, hirtelen nem találja a
helyét, olvasás helyett ledől a pamlagra, övét a nyaka köré tekeri és
maszturbálni kezd. Magányos mazochista aktus, az önkínzás, önkeresés és önfelismerés
pillanatnyi megnyugtató gesztusa – Elvira elalszik. Ez a maszturbáló önutálat
és önimádat megjelenik a Németország ősszel (1978) Fassbinder rendezte
epizódjában is: miközben a rendező kimondatja saját anyjával, Lilo Pempeittel,
hogy a „legjobb lenne egy tekintélyes uralkodó, aki nagyon jó, és nagyon kedves
és rendes”, a kamera előtt játszik magával. Aztán ráveti magát a szeretőjére,
Armin Meierre, akit egyszerre imád és gyűlöl, és akinek öngyilkossága motorként
szolgált az Amikor 13 újhold van egy évben megírásához, a filmhez, amely
a rendező szándéka szerint azt szimulálja, milyen találkozások és
ellentmondások vezethetnek ahhoz, hogy valaki öt nap alatt arra az
elhatározásra jusson, hogy nem kér többet a valóságból.
Különös,
de Fassbinder utolsó színészi munkája egy utópisztikus sci-fi, a Kamikaze
1989 (1982 ) volt, amelyben lassacskán kiderül, hogy a valóságot a
gigászira nőtt médiamonopólium manipulálja. A filmet Wolf Gremm rendezte Per
Wahlöö Gyilkosság a 31. emeleten című regényéből (az 1964-es könyv
furcsa egyidejűségben 1981-ben a magyar tévéképernyőkre is eljutott), az
operatőr Xaver Schwarzenberg volt, aki a Berlin
Alexanderplatz-tól (1981) számítva öt Fassbinder-filmet fotografált. A
Gremm-cybepunkban Fassbinder a történet hősét, Jansen nyomozót alakította:
nyúzott, elgyötört arcú, fekete karikás szemű, popsztár/képregényhős nyomozót,
vörös ingben, leopárdmintás öltönyben. Testhez álló szerep. 1989, Németország a
világ vezető hatalma, ahol nincs környezetszennyezés, nincs munkanélküliség,
sőt az öngyilkosság sem létezik. Mindeközben az ország teljes hírközlését
kézben tartó konszernt bombatámadással fenyegetik, Jansen nyomozónak négy napja
van, hogy kézre kerítse a merénylőt – de a merénylet célja nem a konszern,
hanem a maradék „kritikai” értelmiség elpusztítása, akiket a konszern
épületének 31. emeletén foglalkoztatnak. A film végén egymásra rímelő
inzerteken Neil Armstrong és Nixon világmegváltó gondolatai jelennek meg.
Fassbinder áll a Holdra-szállást megörökítő fekete-fehér poszter előtt, és azt
imitálja, hogy megerőszakolja az asztronautát. Aztán belenevet a kamerába –
semmiben sem lehetünk biztosak, az egész világ egy óriási hoax, globális
átverés.
Nincsenek
igaz események. A mesterséges az igaz. Fassbinder él: a halála után bekövetkezett
németországi (és tágabban: európai) események levezethetőek a filmjeiből. Nem
azért, mert vátesz volt, hanem mert filmjeinek lényege az emberi kapcsolatok, a
társadalmi dróthálók feltérképezése. Tekintély versus individuum.
A 31.
emelet filmjei
„Házat
akarok építeni a filmjeimmel. Vannak, amelyek a pincéhez tartoznak, mások a
falat alkotják, némelyik az ablakokat. De remélem, végül összeállnak egy házzá”
– mondta Rilkét parafrazeálva egy interjúban. Kétségtelen, hogy az el nem
készült (Kokain, Rosa Luxemburg), vagy nélküle készült
Fassbinder-filmeket a 31. emeleten kell keresni. Utóbbi egyáltalán nem biztos –
közhelyesen: Fassbinder-filmet csak Fassbinder tudott csinálni.
A kőműves
társai mindenesetre továbbra is dolgoznak, átörökítve valamicskét a közös
munkákból. Emeljünk ki csak egyet. Michael Ballhaus, Fassbinder 16 filmjének
operatőre a Márta (1973) forgatásán dolgozta ki híres 360 fokos
körsvenkjét: a római német nagykövetség udvarán egymásba botlik Margit
Carstensen és Karlheinz Böhm, a pillanatnyi vágyfelismerés szédítő hatását
mesteri kameramozgás érzékelteti, szabályos teljes kör, mintegy vihart kavarva,
amelynek epicentrumából végül két külön irányba lépnek ki a szereplők (egész
pontosan Böhmöt látni, ahogy elindul a taxi felé). Az ötlet Fassbindertől
származott, Ballhaus pedig megoldotta, s ez a köríves fahrtmozgás végül az
(egyik) operatőri védjegyévé vált (mint Ballhaus-Kreisel), amelyet Fassbinder
után Martin Scorsese is kamatoztatott a filmjeiben.
Scorsesének
persze aligha van köze Fassbinderhez (legfeljebb annyi, hogy az amerikai
rendező is a film mesterséges történetével írja igazzá a nemzeti történelmet).
François Ozont is leginkább az köti a német újfilm fenegyerekéhez, hogy filmre
vitte annak korai, életében sosem játszott 1964-es színdarabját (Vízcseppek
a forró kövön, 2000), ahogy Jan Hrebejk is csak azért filmesítette meg a
híres-hírhedt, antiszemitának bélyegzett Fassbinder-darabot (A szemét, a
város és a halál, 2012), hogy megmentsen egy prágai előadást attól, hogy
levegyék a repertoárról. Ozon megpróbálta magáévá tenni a kamaszfelnőtt
Fassbinder kizsákmányolásról alkotott programját, Hrebejk számító módon
kizsákmányolta a lehetőséget. Voltaképpen csak Christian Petzold filmjei
közelítenek Fassbinderéihez, de a direkt hatást ő is tagadja, s a távolságtartó
stilizáltság dolgában is inkább tavaly elhunyt mentorára, a Phoenix bárt
megelőzően filmjeiben társforgatókönyvíróként közreműködő, egyébként szintén
német újfilmes Harun Farockira hivatkozik.
A
Fassbinder-toronyház 31. emeletén tehát csak az el nem készült
Fassbinder-filmek lehetnek. A biztos filmtervek: a Rosa Luxemburg (a
spartakista forradalmárnő történetéből 1986-ban Margarethe von Trotta készített
filmet) és a Pitigrilli (Dino Segre) regénye alapján kidolgozott – tán önvallomásosnak
szánt – Kokain. Meg a konfabuláció: Fassbinder nem süppedt volna
megannyi újfilmes társához hasonlóan nemzetközi filmes pátoszba, ha sikerült
volna filmterveit nemzetközi produkcióban elkészítenie (a Rosa Luxemburg
címszerepére Jane Fondát is kiszemelte), történetei – épp a Fassbinderre
jellemző mesteri mesterkéltség okán – igazak lettek volna. Douglas Sirkkel
beszélgetve Fassbinder megjegyezte: száz filmet akar készíteni. Majd’ hatvan
film maradt a 31. emeleten, ahol Fassbinder most is vigyorogva gyakorolja az
elnyomás mechanizmusát Armstrong egészalakos poszterképén. Pontosan lehet
tudni, milyen filmeket készített volna, ha megéri a hetvenedik születésnapját.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 132 átlag: 5.9 |
|
|