A gyűlölet köreiNémet neo-náci filmekKísért a múltPetz Anna
Németország és filmművészete a mai napig küzd múltja démonaival A II. világháború ideológiai traumája által
leginkább terhelt Németország őrlő bűntudata kortárs filmjeikben is minduntalan
felszínre tör. Nem csak a nagyszabású történelmi „eposzokban” (A bukás – Hitler utolsó napjai), de a
napjainkban játszódó alkotásokban is: A
hullámban (2008) egy középiskolai osztály hoz létre egy kísérleti jellegű,
majd egyre veszélyesebb formát öltő fasiszta közösséget, míg az Oh Boy (2012) főhőse előbb egy
filmforgatáson, később egy alkoholmámoros visszaemlékezésben találkozik a
holokauszt kísértő emlékével. Az ideológia továbbélését azonban a neonáci
közösségeket ábrázoló mozgóképes művek mutatják be a legkíméletlenebbül. Akárcsak
a Hollywood-ban készített skinhead-filmek, a német művek is kiemelt szerepet szánnak
az ösztönlétnek (állatias életmód és szexualitás), a kirekesztettek felé
irányuló brutális erőszaknak, a társaság összetartozását jelző jegyeknek
(öltözködés, tetoválások, zenei kultúra) - valamint erőteljes hangsúlyt kap a
főhősök karakterfestése, magyarázattal szolgálva a gyűlölet összetartó erejére.
A különbség viszont az erős férfifőszereplők mellőzésében figyelhető meg.
A Reding fivérek első
nagyjátékfilmje, az 1999-es Oi! Warning
egy évvel korábbi kisfilmjük, a Taste the
Sweat! történetének variációja. A rövidfilm főhőse egy tizenkilenc éves, homoszexuális
fiú, aki skinheaddé válik, míg az Oi!
Warning esetében fordított a képlet: az identitását kereső kamasz Janosch
egy barátján keresztül kerül be egy szélsőjobboldali közösségbe, majd
megismerkedik egy meleg punkkal, és vonzalma véres megtorlásra sarkallja a
skinhead barátot. A Reding fivérek filmje – több neonáci témájú alkotáshoz
hasonlóan (A hitetlen, Kriegerin) – a
kamaszkor bizonytalanságát, félrement önidentifikációját és a közösségbe
tartozás vágyát teszi felelőssé a skinhead létért. Az Oi! Warning – gondolatisága mellett – művészileg is ambiciózus: a
lepusztult, külvárosi munkásközeg plasztikus képeit, ritmusosan vágott gyorsmontázsos
szekvenciákat, vagy épp extrém kameramozgással fűszerezett hosszú beállításokat
látunk. Az erős stilizálás egyfajta formai hagyományteremtést jelez a
tematikában: fekete-fehér képi világával, a szuperközelik és a lassított
snittek hangulatával (valamint az „ellenség” kegyetlen elpusztításának
mikéntjével) az egy évvel korábbi, hasonló témájú Amerikai história X képi világát követi.
Az igaz történet alapján
készült, 2002-es Führer Ex már kevésbé
sikeresen ábrázolja a neonáci ideológia által fertőzött fiatalság problémáját.
Winfried Bonengel filmje egy coming-of-age dráma, amiben – bár a cím és a plakát
nem ezt sugallja – mindössze esetlen kiegészítő szálként van jelen a fasiszta
ideológia, markánssá pedig csupán az alkotás utolsó harmadában válik. A Führer Ex időben korábbra nyúlik vissza:
két keletnémet fiatal történetét dolgozza fel, akiket Nyugatra szökési
kísérletükkor nyakon csípnek. A börtön kegyetlen világában pedig az egyetlen
biztonságot az összetartó neonáci közösség jelenti, így a fiúknak dönteniük
kell, hogy betagozódnak-e. Míg egyikük számára csupán a túlélést jelenti ez a
közeg, a másik átveszi eszméit és szabadulása után aktív résztvevője lesz egy
skinhead szervezetnek. Bár az addig azonosulásra késztető, érzékeny Heiko náci
pálfordulása érdekes csavar lehetne a történetben, ám következetlen. A Führer Ex két hőse közül őt ábrázolta az
ideológiával szemben állónak, szószólóvá válását furcsán ad hoc tényként kezeli:
nem az eszmékkel való azonosulás vagy a kamaszkori identitásválság, inkább a
körülmények következménye.
David Wnendt alkotása, a
2002-es Kriegerin női nézőpontjának
köszönhetően egészen egyedülálló a neofasiszta tematikájú filmek között. Marisa
húsz éves skinhead-lány, tele gyűlölettel és agresszív energiával - egy neonáci
társaság oszlopos tagja, ahova a családi szigor ellen lázadó és önmagát kereső,
tizenöt éves Svenja is bekerül. Marisa egyfajta példaképpé válik a számára: am
az idősebb lány ideológiája megrendülni látszik, amikor közelebbről megismer
egy afgán fiút, akit egyik akciója alkalmával súlyosan megsebesített. A Kriegerin egyik nagy érdeme a
nézőpontrendszer: Marisa fő szemszöge mellett Svenjáé és a bevándorlóé is
szerepet kap, de a három történetszál csak a végső, tragédia felé mutató menekülésben
találkozik, ami a skinhead lány számára a megváltást jelenthetné. Az eddig
tárgyalt filmek közül a Kriegerin
sulykolja legnyomatékosabban a náci ideológia továbbélését: tetoválásokkal, önkényuralmi
jelekkel, karlendítésekkel és jelszavakkal, a történelem felidézésével és a
félig szervezett, erőszakos akciókkal. A fasizmus újkori működését Wnendt
alkotása is a félrement kamaszkori önkereséssel és a közösségbe tartozás
vágyával hozza kapcsolatba a két lány karakterében: Marisa múltját csak meg-megvillantja,
míg Svenja szigor elleni lázadása minden lépésében megmutatkozik. Így az utóbbi
lány kamaszkora válik a skinhead lélek magyarázatává: párhuzamukat nem csak Marisa
szavai, de a gyermekkori hajviseletek hasonlósága is hangsúlyozza. Domináns női
nézőpontjával a Kriegerin a német
művek legfontosabb közös vonásának is látványos példája: más nemzetek neonáci
közösségeket ábrázoló filmjeivel ellentétben (Romper Stomper, A hitetlen) a német főhősök közül rendre hiányoznak
az erős akaratú, ideológia-vezérelt übermensch-ek:
az Oi! Warning hőse identitását
keresve sodródik a skinhead társasághoz, míg az Führer Ex Heiko-ja a börtön kegyetlen körülményei miatt pártol a
szélsőjobbhoz. Problémafelvetésük azonban univerzális: az egyént és annak
környezetét elpusztító, gyűlölet által vezérelt élet ellen szólalnak fel.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 89 átlag: 5.38 |
|
|