KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

            
             
             
             
             
             
             
   2015/október
FASSBINDER ÖRÖKSÉGE
• Schreiber András: Kamikaze Fassbinder 70
• Forgách András: Intenzitás Fassbinder esete a mozival
HIROSHIMA ÁRNYAI
• Andorka György: Bolygó árnyak A Hiroshima-tabu
• Pusztai Beáta: Kísértetjárás Hiroshima az animében
MAGYAR MŰHELY
• Sághy Miklós: Gonosz vadkelet Magyar ugar
• Várkonyi Benedek: Veszettek és elveszettek Beszélgetés Goda Krisztinával
A GYŰLÖLET KÖREI
• Csiger Ádám: A gyűlölet vonzásában Neonácik mozivásznon
• Petz Anna: Kísért a múlt Német neo-náci filmek
VASEMBEREK
• Baski Sándor: Útmutatók önkínzáshoz Teljesítményfüggők
• Nevelős Zoltán: „Mert ott van” Everest
• Simonyi Balázs: Fuss el véle! Futófilmek
FRANCIA VÉR
• Pernecker Dávid: Az üresség állapotai Gaspar Noé
• Gyenge Zsolt: Arcon spriccel a 3D Gaspar Noé: Szerelem
• Ádám Péter: A gúzsba kötött kamera A francia mozi különös aranykora
FESZTIVÁL
• Morsányi Bernadett: Menekülés az érzelembe Török filmek
• Ruprech Dániel: Hova tovább Szemrevaló/Sehenswert
KÍSÉRLETI MOZI
• Lichter Péter: A képguberáló magánya Found footage filmek
TELEVÍZÓ
• Pernecker Dávid: A hálózat csapdájában Mr. Robot
• Kránicz Bence: Párizs retró Papp Gábor Zsigmond: Ketten Párizs ellen
FILM / REGÉNY
• Varró Attila: Sebhelyeslelkűek John Pearson: The Profession of Violence
• Simor Eszter: Dupla ego Brian Helgeland: Legenda
KRITIKA
• Soós Tamás Dénes: Túllőttek a célon Víkend
• Teszár Dávid: Emlékezni a felejtés korában A kígyó ölelése
• Baski Sándor: Izlandi magány Fúsi; Akváriumban élni
MOZI
• Baski Sándor: Aferim!
• Ruprech Dániel: Victoria
• Kovács Kata: Hercegnők éjszakája
• Huber Zoltán: A (sz)ex az oka mindennek
• Forgács Nóra Kinga: Vakrandi
• Vajda Judit: Dübörög a szív
• Kránicz Bence: Sétáló agyhalottak
• Hegedüs Márk Sebestyén: Sinister 2: Az átkozott ház
• Csiger Ádám: Hitman – a 47-es ügynök
• Kovács Bálint: Én, Earl és a csaj, aki meg fog halni
• Sepsi László: A Szállító – Örökség
• Varró Attila: Miénk a világ
• Sándor Anna: Az útvesztő: Tűzpróba
DVD
• Pápai Zsolt: Jöjj és lásd!
• Gelencsér Gábor: Veri az ördög a feleségét
• Soós Tamás Dénes: A Stonehearst elmegyógyintézet
• Kránicz Bence: Snowpiercer – Túlélők viadala
• Kránicz Bence: Batman határtalanul: A szörnyek keringője
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

A Stonehearst elmegyógyintézet

Soós Tamás Dénes


Stonehearst Asylum – amerikai, 2014. Rendezte: Brad Anderson. Szereplők: Kate Beckinsale, Ben Kingsley, Michael Caine. Forgalmazó: MediaPro. 112 perc.

 

Edgar Allan Poe novellája, a Dr. Kátrány és Toll professzor módszere lényegében foucault-i szatíra, amely az elzárással, büntetéssel és elektrosokkal operáló elmegyógyintézeti kezelési módszerek helyett egy „kedélycsillapító eljárás” sikeréről szól. Ennek során az orvos teljes embernek tekinti betegét, és nem cáfolja a rögeszmés tévképzetét sem: ha az illető csirkének gondolja magát, kizárólag árpával etetik, hogy kikúrálják – többnyire sikerrel.

Az őrület kulturális konstrukció, szól a francia gondolkodó tanulsága, melyet a betegeket kezelő intézmények és tudományterületek hoznak létre – s leginkább azok tűnnek őrültnek, akik a rács túloldalán, elzárva vannak, fűzi hozzá sötét tónusú humorával az amerikai író. Eleinte a Poe-novella új adaptációja, A Stonehearst elmegyógyintézet is az őrület relativitását hangsúlyozó, groteszk komikumot villant, ám az A-listás sztárokkal készült, így a fősodorbeli konvenciókhoz igazított filmet is eléri a Poe-adaptációk végzete, melyek általában csak kifosztják és az aktuális zsánertrendhez igazítják az író történet- és motívumtárát, mint például az oeuvre-t olcsó horrorattrakcióvá silányító, 2012-es A holló.

Brad Anderson műve a gótikus horrorok vizuális közhelyeit és az elmegyógyintézetben játszódó rémfilmek toposzait mondja újra, ráadásul egy romantikus szállal bővíti a történetet, ami tökéletesen ellentmond az eredeti mű koncepciójának. Hiszen a hisztériával kezelt Elizát szerelmével üldöző főhős megszállott birtoklásvágya ugyanazt a férfihatalmat akarja ráerőltetni a nőre, amit a betegségével szexuálisan visszaélő orvosok. Hogy a kritikai élt fájdalmasan nélkülöző film ezt – többnyire – romantikus hősszerelemként tünteti fel, azzal a stupid fordulatoknál is durvábban csúfolja meg a novella szarkasztikus szellemiségét. Aki szöveghűbb és gondolkodtatóbb adaptációra vágyik, annak Jan Svankmajer bizarr és szürreális Holdkórjával, esetleg a Jodorowsky művészetével rokonszenvező Őrültek házával érdemes próbálkoznia.

Extrák: Semmi.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2015/10 63-63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12440