KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

   
             
             
             
             
             
             
             
   2015/október
FASSBINDER ÖRÖKSÉGE
• Schreiber András: Kamikaze Fassbinder 70
• Forgách András: Intenzitás Fassbinder esete a mozival
HIROSHIMA ÁRNYAI
• Andorka György: Bolygó árnyak A Hiroshima-tabu
• Pusztai Beáta: Kísértetjárás Hiroshima az animében
MAGYAR MŰHELY
• Sághy Miklós: Gonosz vadkelet Magyar ugar
• Várkonyi Benedek: Veszettek és elveszettek Beszélgetés Goda Krisztinával
A GYŰLÖLET KÖREI
• Csiger Ádám: A gyűlölet vonzásában Neonácik mozivásznon
• Petz Anna: Kísért a múlt Német neo-náci filmek
VASEMBEREK
• Baski Sándor: Útmutatók önkínzáshoz Teljesítményfüggők
• Nevelős Zoltán: „Mert ott van” Everest
• Simonyi Balázs: Fuss el véle! Futófilmek
FRANCIA VÉR
• Pernecker Dávid: Az üresség állapotai Gaspar Noé
• Gyenge Zsolt: Arcon spriccel a 3D Gaspar Noé: Szerelem
• Ádám Péter: A gúzsba kötött kamera A francia mozi különös aranykora
FESZTIVÁL
• Morsányi Bernadett: Menekülés az érzelembe Török filmek
• Ruprech Dániel: Hova tovább Szemrevaló/Sehenswert
KÍSÉRLETI MOZI
• Lichter Péter: A képguberáló magánya Found footage filmek
TELEVÍZÓ
• Pernecker Dávid: A hálózat csapdájában Mr. Robot
• Kránicz Bence: Párizs retró Papp Gábor Zsigmond: Ketten Párizs ellen
FILM / REGÉNY
• Varró Attila: Sebhelyeslelkűek John Pearson: The Profession of Violence
• Simor Eszter: Dupla ego Brian Helgeland: Legenda
KRITIKA
• Soós Tamás Dénes: Túllőttek a célon Víkend
• Teszár Dávid: Emlékezni a felejtés korában A kígyó ölelése
• Baski Sándor: Izlandi magány Fúsi; Akváriumban élni
MOZI
• Baski Sándor: Aferim!
• Ruprech Dániel: Victoria
• Kovács Kata: Hercegnők éjszakája
• Huber Zoltán: A (sz)ex az oka mindennek
• Forgács Nóra Kinga: Vakrandi
• Vajda Judit: Dübörög a szív
• Kránicz Bence: Sétáló agyhalottak
• Hegedüs Márk Sebestyén: Sinister 2: Az átkozott ház
• Csiger Ádám: Hitman – a 47-es ügynök
• Kovács Bálint: Én, Earl és a csaj, aki meg fog halni
• Sepsi László: A Szállító – Örökség
• Varró Attila: Miénk a világ
• Sándor Anna: Az útvesztő: Tűzpróba
DVD
• Pápai Zsolt: Jöjj és lásd!
• Gelencsér Gábor: Veri az ördög a feleségét
• Soós Tamás Dénes: A Stonehearst elmegyógyintézet
• Kránicz Bence: Snowpiercer – Túlélők viadala
• Kránicz Bence: Batman határtalanul: A szörnyek keringője
PAPÍRMOZI
• Bayer Antal: Papírmozi

             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Az útvesztő: Tűzpróba

Sándor Anna

Maze Runner: The Scorch Trial – amerikai, 2015. Rendezte: Wes Ball. Írta: James Dashner regényéből T.S. Nowlin. Kép: Pados Gyula. Zene: John Paesano. Szereplők: Dylan O’Brien (Thomas), ki Hong Lee (Minho), Kaya Scodelario (Teresa), Aidan Gillen (Janson). Gyártó: Gotham Group / Temple Hill Entertainment. Forgalmazó: InterCom. Szinkronizált. 131 perc.

Az Útvesztő-filmek második részéhez érve a készítők komoly döntés elé kerültek: megismételjék-e az Éhezők viadala: Futótűz adaptációjánál megbukott receptet. Amennyiben hívek maradnak a Tűzpróba folytatásregényéhez, mindössze megismétlik az első rész fő összetevőit: a hősöket más helyszínen, új küldetéssel, brutálisabb megpróbáltatások közepette vizsgálja tovább a VESZETT nevű szervezet, hogy ellenszert találjon az emberiséget pusztító vírusra. A filmes csapat ehelyett fogta a könyvtrilógia második és harmadik részét, összegyúrta, és egy új történetet kezdett – ami az alapregényt csupán nyomokban tartalmazza.

Wes Ball filmjében a kísérlethez épített, gyilkos útvesztőből szabadult csapatnak azzal kell szembesülnie, hogy megmentőik is a VESZETT-hez tartoznak és az ígért menedék helyett donofarmokba zárják őket a vérükből kinyerhető ellenszerért. Thomas vezetésével a srácok megszöknek a fogságból, hogy a sivatagban és a romvárosokban vegetáló emberek és már-nem-emberek veszélyes hordáin átjutva eljussanak a hegyekbe, ahol a tiniket támogató lázadók rejtőznek.

A sztori átalakításával a paranoiával átitatott disztópia sablonos zombiapokalipszissé sorvad. Noha a műfajváltás érintetlenül hagyja a young adult művek kötelező elemeinek működését (a kiválasztott tini és a gonosz felnőttek versengő harca), az új iránnyal értelmét veszti az előző film központi motívuma, a kiválasztás folyamata, így súlyosan sérül a folytatás logikai kapcsolata elődjével. A morális kérdések és a betegség okozta drámák elvéreznek a jellegtelen figurák üres dialógusaiban, érdemi motivációnak pedig csupán az elrabolt társ kiszabadítása marad a befejező részre – ha már az Éhezők viadalában bejött.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2015/10 60-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12437