KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

            
             
             
   2019/december
MAGYAR MŰHELY
• Pentelényi László: Az arcok iskolája Fehér György arcképe
• Murai András: Hol marad a Világforradalom? Filmek a Tanácsköztársaságról
• Kovács Bálint: Vérvörös veréb Drakulics elvtárs
• Kránicz Bence: Vérpettyek az elvtársnő arcán Beszélgetés Bodzsár Márkkal
• Vajda Judit: Szólamhatár Szép csendben
• Kolozsi László: Magas Déva lánya Déva
PÁRHUZAMOS MONTÁZS
• Kormos Balázs: „Nekem már nincs ötletem…” A kis Valentinó és a Dealer
HOLLYWOOD ÉS GOTHAM
• Hirsch Tibor: Megbántottak dühe A tömegek lázadása
KOREA 100
• Kránicz Bence: A szegények lázadása Beszélgetés Bong Joon-hóval
• Vincze Teréz: Lehetetlen forradalom Élősködők
• Teszár Dávid: Bong Joon-ho és társai Koreai Filmfesztivál
TRAUMA ÉS RÉMÁLOM
• Kovács Patrik: Mesék az Overlook Hotelből A Ragyogás és az Álom doktor
• Szabó G. Ádám: Az elnyomás gyermekei Narciso Ibáñez Serrador (1935–2019)
• Nemes Z. Márió: Spirál-láz Junji Ito: Uzumaki
• Baski Sándor: Privát poklok Sitges
FESZTIVÁL
• Huber Zoltán: Fájdalmak és dicsőségek Toronto
• Pauló-Varga Ákos: A prérifarkas, a taxis és a propaganda Primanima
• Fekete Tamás: A mentőcsónakok szüksége Titanic 2019
FILM + ZENE
• Ardai Zoltán: Fontana, mono Miles Davis
• Kovács Gellért: Két fekete királynő Ella Fitzgerald //Aretha Franklin
STREAMLINE MOZI
• Benke Attila: Adócsaló nagymenők Pénzmosó
TELEVÍZÓ
• Pernecker Dávid: Kamaszok a teljes idegösszeomlás szélén Eufória
KRITIKA
• Huber Zoltán: Volt egyszer egy bosszúálló Az ír
• Nevelős Zoltán: Magánkopók lábnyomai Árva Brooklyn
MOZI
• Baski Sándor: Tejháború
• Alföldi Nóra: Tel Avivban minden megtörténhet
• Sándor Anna: Családi karácsony
• Vajda Judit: Időtlen szerelem
• Pethő Réka: Egy esős nap New Yorkban
• Kránicz Bence: Midway
• Kovács Kata: Léghajósok
• Tüske Zsuzsanna: Múlt karácsony
• Andorka György: Terminator: Sötét végzet
• Lovas Anna: Shaun, a bárány és a farmonkívüli
• Fekete Tamás: Zombieland: A második lövés
• Varga Zoltán: Addams Family – A galád család
• Roboz Gábor: Halálod appja
• Kovács Marcell: Lidérces mesék éjszakája
DVD
• Benke Attila: Toy Story 1–4. gyűjtemény
• Pápai Zsolt: Veszett a világ
• Kovács Patrik: Préda
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Toy Story 1–4. gyűjtemény

Benke Attila

Toy Story – Játékháború (1995), Toy Story – Játékháború 2. (1999), Toy Story 3. (2010), Toy Story 4. (2019) – amerikai. Rendezők: John Lassater, Lee Unkrich, Josh Cooley. Szereplők: mesefigurák. Forgalmazó: Walt Disney.

 

A Lucasfilm divíziójából önálló animációs stúdióvá nőtt Pixar életmentő volt az egyre manírosabb rajzfilmeket gyártó Disney számára. A stúdió első nagyjátékfilmje, az 1995-ben bemutatott Toy Story sokkal inkább illett a kilencvenes évek kiskamaszainak világához, mint az avítt musical- és melodrámasablonokból építkező A Szépség és a Szörnyeteg vagy akár Az oroszlánkirály.

A Toy Story technikatörténeti szempontból is mérföldkő, mert ez volt nemcsak a Pixar, hanem minden idők első, teljes egészében számítógépes animációval készült nagyjátékfilmje. Az első látásra kicsit sterilnek ható látványvilág és a kevéssé romantikus karakterek annyira újszerűek voltak a megrendelő Disney számára, hogy a cég animációs részlegét vezető Peter Schneider le akarta állítani a munkálatokat. Bár a folytatásokhoz képest az első rész CGI-világa valóban sterilebb, ez illik a koncepcióhoz, hiszen életre kelő műanyag- és szövetfigurák a mese főszereplői.

Az összes epizód animációs mesefilmekhez képest szokatlanul komoly társadalmi és létfilozófiai problémákat taglal. Mindegyik rész a változatlan korú játékfigurák és a folyamatosan idősödő emberi karakterek konfliktusára épül. Az első két Toy Storyban az amerikai nemzeti identitás alapját jelentő westernmítosz hanyatlása is benne van a főhős szövetcowboy, Woody és vadnyugati társai karakterdrámáján keresztül: az ilyen figurák már csak a gyűjtők számára érdekesek, az új generáció tagjai más harcosokért rajonganak. A Toy Story 3–4-ben azonban nyilvánvaló, hogy már a sci-fi máig népszerű zsáneréhez köthető csillagharcos, Buzz sem tudja felvenni a versenyt az idő kíméletlen és megállíthatatlan múlásával. A gyermekből kamasz, majd felnőtt lesz, nem érdeklik már a játékok, a figurákra felesleges porfogóként tekint. A 3. rész óvodai diktatúrát kiépítő Macója, vagy a 4. rész megszállott játékbabája, Gabby Gabby gazdátlansága és szeretethiánya miatt válik zsarnokká. Persze a megkeseredett antagonisták inkább áldozatok, az igazi gonoszok maguk az emberek: az első rész sztereotip módon (fogszabályzó, halálfejes póló) ábrázolt, játékokat csonkító kisfiúja vagy a harmadik rész barbár óvodásai. Ha burkoltan is, de a Toy Storyk fogyasztói társadalmunkat kritizálják, amelyben egyre kevésbé van értéke bárminek, minden eldobható és eldobandó. A Toy Story-tetralógia – nagyon helyesen – arra tanítja a gyerekeket és szüleiket is, hogy értékeljék, amit mások létrehoztak. Mert ha a tárgyak nem is állnak bosszút rajtuk, szeméthegyekkel túlterhelt környezetük revansot fog venni.

Extrák: Toy Story: Audiokommentár John Lasseter rendezővel és öt kisfilm. Toy Story 2. Audiokommentár John Lasseter, Lee Unkrich és Ash Brannon rendezőkkel, valamint öt kisfilm. Toy Story 3.: Audiokommentár Lee Unkrich rendezővel és nyolc kisfilm.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2019/12 62-63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14362