KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
   2019/december
MAGYAR MŰHELY
• Pentelényi László: Az arcok iskolája Fehér György arcképe
• Murai András: Hol marad a Világforradalom? Filmek a Tanácsköztársaságról
• Kovács Bálint: Vérvörös veréb Drakulics elvtárs
• Kránicz Bence: Vérpettyek az elvtársnő arcán Beszélgetés Bodzsár Márkkal
• Vajda Judit: Szólamhatár Szép csendben
• Kolozsi László: Magas Déva lánya Déva
PÁRHUZAMOS MONTÁZS
• Kormos Balázs: „Nekem már nincs ötletem…” A kis Valentinó és a Dealer
HOLLYWOOD ÉS GOTHAM
• Hirsch Tibor: Megbántottak dühe A tömegek lázadása
KOREA 100
• Kránicz Bence: A szegények lázadása Beszélgetés Bong Joon-hóval
• Vincze Teréz: Lehetetlen forradalom Élősködők
• Teszár Dávid: Bong Joon-ho és társai Koreai Filmfesztivál
TRAUMA ÉS RÉMÁLOM
• Kovács Patrik: Mesék az Overlook Hotelből A Ragyogás és az Álom doktor
• Szabó G. Ádám: Az elnyomás gyermekei Narciso Ibáñez Serrador (1935–2019)
• Nemes Z. Márió: Spirál-láz Junji Ito: Uzumaki
• Baski Sándor: Privát poklok Sitges
FESZTIVÁL
• Huber Zoltán: Fájdalmak és dicsőségek Toronto
• Pauló-Varga Ákos: A prérifarkas, a taxis és a propaganda Primanima
• Fekete Tamás: A mentőcsónakok szüksége Titanic 2019
FILM + ZENE
• Ardai Zoltán: Fontana, mono Miles Davis
• Kovács Gellért: Két fekete királynő Ella Fitzgerald //Aretha Franklin
STREAMLINE MOZI
• Benke Attila: Adócsaló nagymenők Pénzmosó
TELEVÍZÓ
• Pernecker Dávid: Kamaszok a teljes idegösszeomlás szélén Eufória
KRITIKA
• Huber Zoltán: Volt egyszer egy bosszúálló Az ír
• Nevelős Zoltán: Magánkopók lábnyomai Árva Brooklyn
MOZI
• Baski Sándor: Tejháború
• Alföldi Nóra: Tel Avivban minden megtörténhet
• Sándor Anna: Családi karácsony
• Vajda Judit: Időtlen szerelem
• Pethő Réka: Egy esős nap New Yorkban
• Kránicz Bence: Midway
• Kovács Kata: Léghajósok
• Tüske Zsuzsanna: Múlt karácsony
• Andorka György: Terminator: Sötét végzet
• Lovas Anna: Shaun, a bárány és a farmonkívüli
• Fekete Tamás: Zombieland: A második lövés
• Varga Zoltán: Addams Family – A galád család
• Roboz Gábor: Halálod appja
• Kovács Marcell: Lidérces mesék éjszakája
DVD
• Benke Attila: Toy Story 1–4. gyűjtemény
• Pápai Zsolt: Veszett a világ
• Kovács Patrik: Préda
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Préda

Kovács Patrik

Crawl – amerikai, szerb, kanadai, 2019. Rendezte: Alexandre Aja. Szereplők: Kaya Scodelario (Haley), Barry Pepper (Dave), Morfydd Clark (Beth). Forgalmazó: Bontonfilm. 87 perc.

 

Csaknem egy évtizedbe telt, amíg Alexandre Aja visszatért az állathorrorokhoz: a rendező a Piranha 2010-es, parodisztikus felhangokkal dúsított remake-jével egyszer már kirándulást tett a gazdag múltú szubzsánerbe, s most újabb kalandra vállalkozott. Friss munkája, a Préda azonban korántsem csúfondáros pastiche: tisztes távolságot tart a Sharknado-szériával fémjelzett, alacsony rangú műfajparódiáktól, de nem is forgatja fel a tematikát. Veretes, ám szikár egyszerűségű B-horror, melybe katasztrófafilmes motívumok is vegyülnek: amikor hurrikán csap le az álmos floridai kisvárosra, az ifjú Haley (Kaya Scodelario) remeteként élő apja (Barry Pepper) felkutatására indul. A férfi saját otthonában esett csapdába: nemcsak a szökőár fenyegeti, de a ház alatt húzódó szervizteret emberhúsra éhes aligátorok szállják meg.

Aja a trendérzékeny aligátor- és krokodilhorrorok (Aligátor, A szörny, A fenevad) által kitaposott ösvényen halad, nem rukkol elő önreflektív gegekkel, a munka dandárját inkább a számítógépes technika és a menetrendszerűen érkező sokkhatások végzik el. Csakhogy míg előbbi nem túl meggyőző (a CGI teremtette hüllők szeme élettelenül csillog, s a tomboló hurrikán is olyasféle benyomást kelt, mintha egy videojátékba csöppentünk volna), addig utóbbiakat is bölcsebb lett volna takarékra állítani. Az izgalmas pillanatok ugyanis a hosszan érlelt feszültségből erednek, ám ilyesmire kevés példát látunk a szűk másfél órás játékidő során. A cselekmény komótosan vánszorog előre, s a hamisan csengő párbeszédek, továbbá a logikai ellentmondások (az aligátorok rögtön széttépik az életerős férfihősöket, a filigrán Haley azonban túl rágósnak bizonyul számukra) csak még mélyebbre taszítják a Prédát az érdektelenségbe. A műfaj szerelmesei inkább vegyék elő újra A cápát, ha minőségi borzongásélményre vágynak.

Extrák: Kisfilm az aligátorokról.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2019/12 63-63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14363